Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2020-07-05, 16:22
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns ju för tusan lagtext som gör det tillåtet ja t o m föreskrivet att man ska ge signal (med ljud eller ljussignal) för att förebygga eller förhindra fara eller hinder, och dessa paragrafer har vi redan länkat många gånger i tråden. Och CP kan det lätt uppstå missförstånd i många olika situationer, varvid det då kan/ska ges signal enligt ovan. VB är då ett många gånger utmärkt medel.
Ja, jag blinkar med helljus och varningsblinker vid möte så att den andre ser att jag finns. Tutar när jag backar och närmar mig övergångsställe för att visa att här kommer jag. Kommer någon bakom mig i hög fart bromsar jag så att denne inte kör in i baken på mig.

Oerhört många idioter som inte gör exakt som jag gör i trafiken.
2020-07-05, 16:31
Medlem
Pungsvings avatar
Det är inte äckligt att blinka vänster i en rondell. Du tycker säkert det är äckligt när folk inte tränger sig i köer också. Du är så sossesverigeskadad. Du tror det är fult att tänka själv och agera utifrån samvetet.
2020-07-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Att du bara ser saker i svart och vitt innebär ju inte att alla andra också gör det.

Läser du tråden har det förklarats MÅNGA ggr varför VB underlättar i trafiken.
Och..........är det så att du inte kan utnyttja den fördel som dom flesta andra ser så kan du ju bara, precis som du säger, VB för att hjälpa andra.
Vi har nytta av VB och önskar att fler lär sig använda det.

VB hjälper dom som inte kan reglerna.
Dvs att man inte får köra in förrän man ser HB.

Det här är min benhårda ståndpunkt i denna tråd:
”...Därför har VB ingen betydelse för din chans att slippa bromsa in/stanna. Det är just då du måste bromsa in/stanna...”.

Problemet med att du vill att fler VB, är att fler då kommer köra rakt in i c-platsen när en oblinkad bil kommer.

Dvs istället för att lägga ner tid och kampanja för att få fler att VB, så är det bättre att lägga ner den tiden på att få alla jävlar att FÖRST börja blinka höger. För det är fortfarande många som faktiskt inte vet att man måste blinka höger för att lämna, oavsett var man gör det.
2020-07-06, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

Det här är min benhårda ståndpunkt i denna tråd:
”...Därför har VB ingen betydelse för din chans att slippa bromsa in/stanna. Det är just då du måste bromsa in/stanna...”.

Problemet med att du vill att fler VB, är att fler då kommer köra rakt in i c-platsen när en oblinkad bil kommer.

Dvs istället för att lägga ner tid och kampanja för att få fler att VB, så är det bättre att lägga ner den tiden på att få alla jävlar att FÖRST börja blinka höger. För det är fortfarande många som faktiskt inte vet att man måste blinka höger för att lämna, oavsett var man gör det.
Din ”stenhårda ståndpunkt” säger bara att du inte kan tolka signaler på ett vettigt sätt.
Vi som kan det utnyttjar signalering för att, i god tid, kunna planera vår körning.
Tråkigt att du inte verkar vilja ta åt dig det för det blir mycket smidigare då.

Nu gäller den här diskussionen om VB och inte om HB.
Du kan ju gissa vad jag tycker om HB.
2020-07-06, 11:43
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Din ”stenhårda ståndpunkt” säger bara att du inte kan tolka signaler på ett vettigt sätt.
Vi som kan det utnyttjar signalering för att, i god tid, kunna planera vår körning.
Tråkigt att du inte verkar vilja ta åt dig det för det blir mycket smidigare då.

Nu gäller den här diskussionen om VB och inte om HB.
Du kan ju gissa vad jag tycker om HB.
hur exakt kan du planera körningen när du ser en VB som du inte kan vid OB? du säger "planera", men konkretisera. Ingen av er långtradarchaffisar går djupare in på hur ni agerar vid OBlinkat. Är det för att ni skäms för att ni tolkar OB som att det är fritt fram och ni kör in eller vad är det?
Senast redigerad av Scalping 2020-07-06 kl. 11:45.
2020-07-06, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
hur exakt kan du planera körningen när du ser en VB som du inte kan vid OB? du säger "planera", men konkretisera. Ingen av er långtradarchaffisar går djupare in på hur ni agerar vid OBlinkat. Är det för att ni skäms för att ni tolkar OB som att det är fritt fram och ni kör in eller vad är det?
Läs i tråden.
Det har förklarats åtskilliga ggr.
Den här hjälpen har jag oavsett vilket fordon jag framför.

Orkar inte fortsätta den här diskussionen då ”ni” inte verkar kunna ta åt sig och tolka vad som skrivs. Samma oförmåga när det gäller att tolka signaler i olika situationer.
2020-07-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

Verkligen? Så om jag ser HB och bilen fortfarande fortsätter i CPL, får jag köra in i den då? Jisses. Väjningsplikten har ingenting med signaleringen att göra. Om du verkligen hinner kan du faktiskt köra in när du ser en bil som skall fortsätta, så länge som du inte hindrar den bilen eller krockar med den.

VB hjälper folk som tror att ytterfilen är till för de som enbart skall svänga av.
2020-07-06, 15:07
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
VB hjälper folk som tror att ytterfilen är till för de som enbart skall svänga av.

Precis. Dvs de som inte kan reglerna.
2020-07-06, 16:08
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Läs i tråden.
Det har förklarats åtskilliga ggr.
Den här hjälpen har jag oavsett vilket fordon jag framför.

Orkar inte fortsätta den här diskussionen då ”ni” inte verkar kunna ta åt sig och tolka vad som skrivs. Samma oförmåga när det gäller att tolka signaler i olika situationer.
Nej, den frågan har varken du eller DrTinnitus svarat på. Ni skriver bara "planera körningen" utan att konkretisera vad exakt ni kan göra för manövrar med bilen när ni ser en VB istället för en OB.

bara att nysta ut hur du tänker när du närmar dig CPL. Jag vet förstås vad jag tror, men skulle va skönt att få er att erkänna att ni tycker OB är likställt med att han ska av, och att det således är fritt fram in i CPL. Om du utgår från att alla som inte VBar ska av, och agerar utifrån detta så är det du som gör det största misstaget. VB må va knäppt i mina ögon, men att agera på en icke-VB och ignorera den som kör rätt och även strunta i väjningspliktsskylten, är fan så mycket värre än att VBa.
Senast redigerad av Scalping 2020-07-06 kl. 16:17.
2020-07-06, 16:22
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
så där menar du att du VBar till bilen bakom för att du kör en långtradare och ligger i yttervarv?

isf kan jag köpa det, men det är för att det är en långtradare och som behöver mer plats och kanske kör i båda filerna.
2020-07-06, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
så där menar du att du VBar till bilen bakom för att du kör en långtradare och ligger i yttervarv?

isf kan jag köpa det, men det är för att det är en långtradare och som behöver mer plats och kanske kör i båda filerna.

Eller snarare till sådana som du som kör i innerfilen och genar ut för att svänga av. Dessa som riskerar att bli klippta på insidan eller som riskerar att braka in i hörnet på både personbilar och lastbilar.

Sedan finns det knappt några inhemska långtradare i Sverige, framförallt inte körda av oss gamlingar. Det som körs är bil och släp-ekipage.
Senast redigerad av Methos 2020-07-06 kl. 17:57.
2020-07-06, 17:34
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Eller snarare till sådana som du som kör i innerfilen och genar ut för att svänga av. Dessa som riskerar att bli klippta på insidan eller som riskerar att braka in i hörnet på både personbilar och lastbilar.
såna som jag som kör enligt regelboken? är det vi som gör farliga manövrar?..ha ha...ja du lever verkligen upp till ryktet som inskränkt långtradarchaffis. Inte konstigt att folk inte släpper fram dig med den attityden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in