Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,58%
5443 röster
Nepp
31,42%
2494 röster
2007-07-26, 08:23
  #277
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Jag fattar vad du menar, jag förstår dina argument. Jag håller inte med dig.

Jag anser fortfarande att det inte gör det tydligare att ligga och blinka vänster inne i en cirkulationsplats.

Ja, man blinkar vid filbyte innan cirkulationen.
Ja, man blinkar vid filbyte i cirkulationen.
Ja, man blinkar (höger) vid utfart från cirkulationen.

Jag ser inte finessen med vänsterblinket och de faktorer som jag anser talar mot vänsterblinket är följande:

1) En cirkulationplats idag har inte sällan fler eller färre än fyra in/utfarter. Då faller logiken (som många i tråden faller tillbaka på) att se cirkulationen som en korsning (vilket den enligt VV inte längre är), därmed faller vänsterblinksscenariot. (sen finns det ju debattörer som från början hårdnackat argumenterade för korsningsalternativet som senare i tråden glider över till annan argumentationsteknik...)

2) De flesta större cirkulationsplatser har idag någon form av "dekoration" inne i rondellen. Då ser man inte alla in och utfarter. Således kan jag inte i tillräckligt god tid (enligt min uppfattning) dra nytta av vänsterblinkandet.

Om man i en liten cirkulation (typ omgjord stadskorsning) ser alla in/utfarter så kan jag hålla med om att vänsterblinket gör nytta (se, vi anti-vänsterblinkare är inte alla rabiata moppefanatiker ).

Vidare, som någon (annan än Dr Tinnitus) längre upp i tråden föreslog, att ligga i högerfil inne i cirkulationen och blinka vänster för att på så vis signalera att man inte tänker svänga ut ur cirkulationen är ju fullkomligt förkastligt och potentiellt farligt. Här kan man ju definitivt tala om att sända oklara budskap. Vägverket är mycket tydliga och säger att man skall använda körriktningsvisare i cirkulationsplatsen för att markera filbyte. Således förväntar jag mig att bil i höger fil som blinkar vänster avser byta fil och jag måste då anpassa min körning för att se till att han inte svänger rakt in i sidan på mig. Definitivt inte tydligt, absolut inte effektivt utan snarare rent ut sagt korkat.

catami: Du har helt rätt, det råder extremt olika uppfattningar om det här. Jag inser att jag inte kommer att "omvända" någon i den här tråden och jag anpassar naturligtvis min körning efter att folk, som alltid, kommer att göra så som de själva finner lämpligt.

Bra inlägg som jag håller med om i det mesta.
Angående det fetstilta så är det en viktig poäng, nästan den viktigaste i trafiken: anta att alla du möter är idioter och kan ta sig för nästan vad som helst.
På det viset går man inte på såna där lätta som när nån ligger i högerfil och blinkar vänster för filbyte, fast de egentligen menar "jag ska svänga vänster sen nån gång!"

Dr Tinnitus försöker få det till att vi "vänsterblinkshatare" är totala egoister och endast bryr oss om oss själva.
Iaf jag vill nog hävda att jag kör väldigt oegoistiskt och försöker i möjlig mån hjälpa andra i trafiken.
Att jag däremot inte ser vänsterblink i rondell som nåt allenagörande utan mer förvirrande, och mot vv:s rekommendationer, det måste som sagt samtidigt inte innebära att man skiter i alla andra.
Citera
2007-07-26, 10:29
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Jag fattar vad du menar, jag förstår dina argument. Jag håller inte med dig.

Nej, jag tror inte du fattar vad jag menar, generellt sett, för då hade du förstått hela saken och fördelarna med att använda vänsterblinker vid rondellkörning. Du/ni har inte fantasi nog för det, eller så är den enda fantasin ni har fullt upptagen med att på alla vis hitta på det ena krumsprånget dummare än det andra för att hitta ett halmstrå att klamra er fast vid.

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Jag anser fortfarande att det inte gör det tydligare att ligga och blinka vänster inne i en cirkulationsplats.

Nej, jag förstår att du inte förstår...

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Ja, man blinkar vid filbyte innan cirkulationen.
Ja, man blinkar vid filbyte i cirkulationen.
Ja, man blinkar (höger) vid utfart från cirkulationen.

Och man kan alltså med fördel fortsätta att t ex blinka vänster om man ska åt vänster till ut ur rondellen, och byta till högerblinkers strax före man ska ut där. Och man kan lika gärna blinka höger vid filbyte på väg fram mot rondellen och fortsätta att blinka höger in i rondellen om man ska ut på första utfarten till höger. Detta är inte påbjudet, så man måste inte. Men det är heller inte förbjudet, och det har under väldigt många år varit lag på det, och det ger fortfarande fördelar. Så varför inte göra det, välja det bästa sättet för situationen för att upplysa andra trafikanter vad man ämnar göra?? Är det inte säkerhet vi alla ska jobba för?

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Jag ser inte finessen med vänsterblinket och de faktorer som jag anser talar mot vänsterblinket är följande:

1) En cirkulationplats idag har inte sällan fler eller färre än fyra in/utfarter. Då faller logiken (som många i tråden faller tillbaka på) att se cirkulationen som en korsning (vilket den enligt VV inte längre är), därmed faller vänsterblinksscenariot. (sen finns det ju debattörer som från början hårdnackat argumenterade för korsningsalternativet som senare i tråden glider över till annan argumentationsteknik...)

Nej, det spelar ingen roll, vänsterblinkfördelarna faller inte vare sig med VV ändrade åsikt om att rondell inte längre ska tolkas som en korsning, och inte heller om rondeller skulle ha färre eller fler anslutningar än fyra. Hur kan man få för sig nåt så korkat??

Om en vanlig korsning har tre eller fem vägar, blir det då mindre viktigt eller helt onödigt att använda blinkers åt vänster eller höger?? Nä, givetvis inte, så varför skulle det bli det i en rondell?

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
2) De flesta större cirkulationsplatser har idag någon form av "dekoration" inne i rondellen. Då ser man inte alla in och utfarter. Således kan jag inte i tillräckligt god tid (enligt min uppfattning) dra nytta av vänsterblinkandet.

Nej, bevisligen fattar du noll och har noll koll i detta ämne, samt ingen nyttig fantasi heller. Varför tänker du bara "JAG"?? Du tror inte att det kan finnas fler trafikanter i en rondell än just du själv och en vänsterblinkande bil? De andra då? Någon av dem eller flera av dem kanske ser bättre, och ser varifrån den blimkande bilen kommer m.m. Har du ens funderat på det? Så om det är en korsning där du själv kanske inte direkt berörs eller har nytta av att någon vänsterblinkar, för att det är för långt avstånd mellan er, eller det är en stor rondell. Så kan ju andra trafikanter ligga närmare och ha väldigt stor nytta av att att bilen vänsterblinkar. Om inte vänsterblinket spelar någon avgörande roll för dig i en situation, så kanske det gör det i nästa situation/rondell. Det kan dock vara till nytta för andra än just dig i rondellen. Så om inte vänsterblinket är aktuellt för just dig, skit i att irriteras och låt folk blinka då det kanske hjälper andra som är närmare den blinkade.

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Om man i en liten cirkulation (typ omgjord stadskorsning) ser alla in/utfarter så kan jag hålla med om att vänsterblinket gör nytta (se, vi anti-vänsterblinkare är inte alla rabiata moppefanatiker ).

BRA, ett litet litet framsteg.

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Vidare, som någon (annan än Dr Tinnitus) längre upp i tråden föreslog, att ligga i högerfil inne i cirkulationen och blinka vänster för att på så vis signalera att man inte tänker svänga ut ur cirkulationen är ju fullkomligt förkastligt och potentiellt farligt. Här kan man ju definitivt tala om att sända oklara budskap. Vägverket är mycket tydliga och säger att man skall använda körriktningsvisare i cirkulationsplatsen för att markera filbyte. Således förväntar jag mig att bil i höger fil som blinkar vänster avser byta fil och jag måste då anpassa min körning för att se till att han inte svänger rakt in i sidan på mig. Definitivt inte tydligt, absolut inte effektivt utan snarare rent ut sagt korkat.

Nu gick det år fanders med logiken igen, är du säker på att du inte bara kör moped.... ?

Om det är en rondell med en fil hela vägen runt, så är det som jag beskrivit en fördel att blinka vänster om man ska vidare ut vänster eller av någon anledning hela varvet runt, alltså tills man ska ut i en utfart.

Om rondellen har två filer hela vägen runt, så är det fortfarande fördelar med att blinka vänster som jag redan har beskrivit många gånger nu.

Men för att ge dig som har svårt att förstå en chans att förstå så tar jag ytterligare ett exempel för femteklassare.

Då det är fullt tillåtet att ligga i ytterfil och köra hela vägen runt om så är till den utfart man ska till, och det samtidigt är tillåtet att köra t ex i innerfil och åka ut till höger, rakt på eller ut till vänster, allt beroende på hur rondellen ser ut. De kan nämligen se väldigt olika ut beroende på en massa saker.

Om då en kille kommer i innerfil och har tänkt sig att åka ut rakt på och fortfarande i innerfil då det är två filer även på utfarten. Samtidigt så har han en annan bil strax framför sig eller kanske med bara ett litet försprång utan för sin högra sida, som av någon anledning behöver eller har fått för sig att hålla yttervarv tills han ska av åt vänster ur rondellen.

Om nu bilen i högerfilen inte blinkar så kan det gå galet för killen i vänsterfilen kanske tror att han ska ut rakt på i högerfilen. Även om bilen till höger skulle blinka ut höger om han skulle ut rakt på, så kanske han i vänsterfilen inte ser det.

Men nu skulle alltså bilen i högerfilen av någon anledning köra ytterfilen vidare i rondellen, och han är så pass vaken att han signalerar detta genom att använda sin vänsterblinkers genom rondellen tills han är passerat sista utfarten före den han ska av i, då byter han till högerblink.

På detta sätt blir killen i innerfilen uppmärksam på att. Han i ytterfilen antingen ska byta fil eller fortsätta vidare förbi utfarten i ytterfilen. Då kan han anpassa sig efter detta, och sänka sin fart så att han själv kan slinka ut bakom bilen i ytterfilen, eller han i ytterfilen kan byta till innerfil om det nu var det han ville, eller utan att kroka ihop med bilen i innerfilen för att han trodde att det skulle gå ut på avfarten.

Det kan även handla om en större bil med släp, kanske en långtradare som måste ligga ute i ytterfil för att komma runt, och släpet inkräktar mer eller mindre på innerfilen. Även i det läget gör vänsteblink nytta för att andra trafikanter ska uppmärksamma att det inte är läge att smyga på insidan då de kan komma i kläm där.

Detta är ett varje dag förekommande exempel på hur det kan bli i rondeller, och hur användande av vänsterblinkers kan hjälpa till i rondeller. Klaras man inte att fatta detta så är det inte mycket jag kan göra än att hoppas att de som inte fattar eller vill fatta bor låååångt bort så att risken att vi hamnar i samma rondell är minimal. Kanske bästa att inte träffas alls i trafiken, för vad mer är det som inte dessa personer förstår i trafiken....?

Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
catami: Du har helt rätt, det råder extremt olika uppfattningar om det här. Jag inser att jag inte kommer att "omvända" någon i den här tråden och jag anpassar naturligtvis min körning efter att folk, som alltid, kommer att göra så som de själva finner lämpligt.

Ja, uppfattningarna är olika, och det är illa. Det vore klart bäst om VV såg till att öppna för en anpassning till EU, men samtidigt värnar om den rondellkörning vi haft under lång tid i Sverige sen tidigare, då den har många fördelar och höjer säkerheten.

Dr Tinnitus
Citera
2007-07-26, 10:53
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Bra inlägg som jag håller med om i det mesta.
Angående det fetstilta så är det en viktig poäng, nästan den viktigaste i trafiken: anta att alla du möter är idioter och kan ta sig för nästan vad som helst.
På det viset går man inte på såna där lätta som när nån ligger i högerfil och blinkar vänster för filbyte, fast de egentligen menar "jag ska svänga vänster sen nån gång!"

Dr Tinnitus försöker få det till att vi "vänsterblinkshatare" är totala egoister och endast bryr oss om oss själva.
Iaf jag vill nog hävda att jag kör väldigt oegoistiskt och försöker i möjlig mån hjälpa andra i trafiken.
Att jag däremot inte ser vänsterblink i rondell som nåt allenagörande utan mer förvirrande, och mot vv:s rekommendationer, det måste som sagt samtidigt inte innebära att man skiter i alla andra.


Nej, det var inte nåt bra inlägg, då det för hundrasjuttielfte gången minst, visar att de som är emot vänsterblink vid rondellkörning inte har mycket koll på hur det fungerar ute i trafiken, och i synnerhet i rondeller.

Fundera noga på det svar jag gett på det inlägget, och se om du inte kan förstå det jag förklarar och därmed fördelarna med att kunna använda vänsterblink vid rondellkörning på ett vettigt sätt.

Nej, jag tror inte alla VB-motståndare är egoister, vissa kanske är det, men de flesta har nog bara pinsamt dålig koll på hur det fungerar i trafiken i praktiken och hur man kan underlätta samspelet med andra trafikanter t ex. just med VB vid rondellkörning.


Dr Tinnitus
Citera
2007-07-26, 14:51
  #280
Medlem
Jag tog mitt körkort för 2 år sedan och då fick jag lära mig att blinka vänster om jag ska svänga vänster. Och höger blinkers på när man ska ut ur den.


Något som jag finner livsfarligt är ju folk som ska t.ex rakt fram el. vänster i en cirkulationsplats och börjar blinka HÖGER vid infarten bara för att CP viker en aning åt höger i början (den e ju rund som vi alla vet ) och sedan slänger i vänster blinkers när CP börjar svänga vänster.
Detta är rent livsfarligt om man ska köra in i CP i påfarten direkt efter den knäppgök som svängde in. Då den blinkar höger direkt så tror man ju att den ska svänga höger direkt.. Aja, dessa finns det många av här i Sundsvall.. Grr..
Citera
2007-07-26, 15:50
  #281
Medlem
Dr Tinnitus: Du kan hamra sönder mina argument hur mycket du vill. Du gör det inte på ett sätt som övertygar mig och du pratar runt istället för att vara tydlig.

Jag tycker nog att jag har rätt att ha en annan åsikt än dig. Du tycker tydligen inte det vilket jag finner skrämmande eftersom det uppenbarligen är du som är i avsaknad av fantasi att inse att det finns, och kommer alltid att finnas, människor som inte gör som du och som aldrig kommer att göra som du.

Jag orkar inte bemöta ens hälften av allt du skriver för du bara rabblar ur dig samma mantra som du har gjort i hela den här tråden. Du visar inte ens med en bokstav att du ens har försökt se saken från ett annat håll, vilket gör att det blir lite meningslöst att fortsätta med någon form av diskussion. Att du dessutom hela tiden förolämpar dina "motståndare" tyder ju än mer på avsaknad av vettiga argument eller ens en vilja att göra det här till en rationell diskussion.

Jag kommer bara att kommentera en sak. Jag har aldrig påstått att det skulle vara förbjudet att blinka på något sätt förutom det jag beskriver. Det tycks du inte fatta. Att jag inte säger att du inte får göra som du förespråkar. Jag håller bara inte med om fördelarna och jag vidhåller att vänsterblink i högerfil i en tvåfilig cirkulation är direkt missvisande och potentiellt farligt. Om du inte förstår det så hävdar jag att du inte har den fantasi och erfarenher du påstår.

Det verkar som att din vidsynthet och erfarenhet i trafiken bygger på att alla ska göra enligt din uppfattning om hur man ska bete sig i trafiken. Det är inte särskilt smart...

Nu skiter jag i det här, jag har bättre saker för mig än att debattera subfrågor på Internet. Ha det!!
Citera
2007-07-26, 15:55
  #282
Avstängd
Sam Lowrys avatar
Vi kan nog enas om att vi aldrig kommer kunna enas.. Om man är medveten om att alla kör olika när man åker in i en rondell är det lugnt, då klarar man sig troligen ut utan allför stora plåtskador.. försök hålla högervarv så klarar ni rondellkörningsmärket..
Citera
2007-07-26, 16:35
  #283
Medlem
erikgottfrids avatar
Jag ser gärna att den jag har framför blinkar vänster när han ska vänster i rondellen, att vara övertydlig skadar aldrig.
Jag inser att vi inte kommer att enas men som sagt så kan man inte ta fel om man använder höger resp vänster blinkers i rondellen.
Vi har en speciell rondell här i stan, samma som i länken. Som ni ser så kan man i båda filerna komma rakt fram fast i vänsterfilen kan man också fortsätta, då är det verkligen skönt att folk använder blinkers så man vet om man ska köra ut eller man ska avvakta.
http://img364.imageshack.us/img364/3...nter002nc0.gif
Citera
2007-07-26, 16:59
  #284
Moderator
oilslicks avatar
Som motorckelåkare så är jag van att alltid visa med blinkers och placering visa vart jag ska.
Det verkar som att många är rädda för att använda blinkers när dom skall byta körfält och liknande.
Jag har visserligen redan spytt galla över TS men va fan, bättre att vara övertydlig...eller?
Ni kanske tycker att det är genant att blinka?

Oftast är det den som inte blinkar vänster i rondeller som skiter i att blinka höger... och som skiter i att blinka överhuvudtaget.

Det väcker väldigt starka kännslor i mig just ämnet med att blinka.
Verkar som att det är för svårt för vissa..........
Citera
2007-07-26, 17:11
  #285
Medlem
Capones avatar
Givetvis blinkar man vänster om man ska ut via den vänstra avfarten i rondellen. Att blinka höger ger inte speciellt mycket, alla ska ju svänga höger förr eller senare, var ska man börja blinka för att vara tydlig? Efter att man passerar avfarten innan då antar jag för att inte kunna missförstås? Det blir inte många blink det, inte fan hjälper det de andra trafikanterna speciellt mycket.
Citera
2007-07-26, 17:48
  #286
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Givetvis blinkar man vänster om man ska ut via den vänstra avfarten i rondellen. Att blinka höger ger inte speciellt mycket, alla ska ju svänga höger förr eller senare, var ska man börja blinka för att vara tydlig? Efter att man passerar avfarten innan då antar jag för att inte kunna missförstås? Det blir inte många blink det, inte fan hjälper det de andra trafikanterna speciellt mycket.
Det spelar roll för flödet. Andra bilar får vänta tills du kört ut innan de vet att det är OK att köra in i rondellen om du inte blinkar när du kör ut ur rondellen. Ju fler som inte visar detta desto mindre effektiv blir rondellen.
Citera
2007-07-26, 20:00
  #287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniHD
Dr Tinnitus: Du kan hamra sönder mina argument hur mycket du vill. Du gör det inte på ett sätt som övertygar mig och du pratar runt istället för att vara tydlig.

Jag tycker nog att jag har rätt att ha en annan åsikt än dig. Du tycker tydligen inte det vilket jag finner skrämmande eftersom det uppenbarligen är du som är i avsaknad av fantasi att inse att det finns, och kommer alltid att finnas, människor som inte gör som du och som aldrig kommer att göra som du.

Jag orkar inte bemöta ens hälften av allt du skriver för du bara rabblar ur dig samma mantra som du har gjort i hela den här tråden. Du visar inte ens med en bokstav att du ens har försökt se saken från ett annat håll, vilket gör att det blir lite meningslöst att fortsätta med någon form av diskussion. Att du dessutom hela tiden förolämpar dina "motståndare" tyder ju än mer på avsaknad av vettiga argument eller ens en vilja att göra det här till en rationell diskussion.

Jag kommer bara att kommentera en sak. Jag har aldrig påstått att det skulle vara förbjudet att blinka på något sätt förutom det jag beskriver. Det tycks du inte fatta. Att jag inte säger att du inte får göra som du förespråkar. Jag håller bara inte med om fördelarna och jag vidhåller att vänsterblink i högerfil i en tvåfilig cirkulation är direkt missvisande och potentiellt farligt. Om du inte förstår det så hävdar jag att du inte har den fantasi och erfarenher du påstår.

Det verkar som att din vidsynthet och erfarenhet i trafiken bygger på att alla ska göra enligt din uppfattning om hur man ska bete sig i trafiken. Det är inte särskilt smart...

Nu skiter jag i det här, jag har bättre saker för mig än att debattera subfrågor på Internet. Ha det!!


Ja, jag hamrar definitift sönder och samman dina tomma argument. Och jag gör det mycket tydligt och mycket övertygande. Problemet är bara att du inte vill förstå, eller inte kan förstå.

Som jag sa tidigare, har man dessa problem som du uppvisar så kan inte jag hjälpa dig, tyvärr. För jag har skrivit än det ena nän det andra mycket tydliga exemplen på att och när vänsterblink är bra, ger fördelar och ökar säkerheten vid rondellkörning. Ta bara sista solklara exemplet jag gav, där en bil skulle fortsätta vidare i ytterfil, medans en bil i innerfil skulle köra ut. Detta är exempel som är tagna rakt ur verkligheten, ändå så fattar du inte. Och det är fan ta mig helt makalöst.

Du har rätt att ha din åsikt ja, hur korkad och fel den än är. Det tragiska är att detta handlar om trafiksäkerhet, och då känns det inte alls bra att veta att det finns folk som har dessa åsikter ute i trafiken.


Dr Tinnitus.
Citera
2007-07-26, 20:30
  #288
Medlem
Balkongståarns avatar
Det har pratats om att blinka vänster vid filbyte i rondell, men vem byter från höger till vänster fil inne i en rondell? Då har man ju lagt sig fel från början! Man byter inte från yttre till inre fil inne i en rondell! Gör man det kan man inte köra bil och bör stanna hemma!

Vidare, om ingen körde ut ur rondell från vänsterfil så skulle många olyckor undvikas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback