Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-06, 21:16
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Exempel 1: Röd bil behöver ju byta till höger körfält precis där blå bil står. Dvs blå bil kan ej åka ut.
För röd bil bör inte lämna c-platsen från vänster fil, korsandes höger fil eftersom han måste lämna företräde till bilar som finns i högerfilen.

Och hur ska blå bil se om röd bil blinkar höger (som 75% tydligen gör. nån undersökning du tagit del av?)? Från den c-platsen du hämtat bilden ifrån lär han inte se det.
Blå bil vet dessutom inte att röd bil ska av avfarten efter där han står. För högerblinket ska ju röd bil börja med när han närmar sig blå bil. Och tänkte blå bil fortsätta runt (25% gör tydligen det enligt din undersökning) så kommer dom smälla där röd tänkte åka ut.

Exempel 2: Grön bil kommer ju börja blinka höger precis där den vita bilen är i bilden (och således blinkar han vänster ända fram till dit oxå). Och i den c-platsen vore det förbaskat konstigt om han inte ser blinkandet på bilen. Oavsett höger- eller vänsterblink. Dvs han vet om bilen ska vidare eller inte även utan vänsterblink.

Om du någonsin åkt brommaplansrondellen vid rusningstrafik (vilket jag antar att du inte gjort) så skulle du förstå att det skulle vara ohållbart om alla som skulle svänga av mot vällingby låg i högerkörfält. Men ponera att blå bil åker in i rondellen vid samma påfart som röd bil när ska röd bil ha tillfälle att byta då?

Hakar du upp dig på att jag säger 75%? Hade det spelat så stor roll om jag hade sagt en väldigt väldigt stor majoritet istället? Angående resten på stycket förstår jag inte ens varför du tar det upp? Har aldrig sagt något om att blå bil ska se röd bil blinka.

Angående exempel två nej du ser inte alltid om grön bil blinkar då det allt som oftast befinner sig bilar framför, oftast i båda körfält, som skymmer sikten på grön bils högerblinker. I samma veva är det i praktiken väldigt få som blinker höger där om man befinner sig i det yttre körfältet då det som sagt hör till vanligheten att man svänger av. Man brukar dock oftast signalera om man ska göra något som skiljer sig från normen därav vänsterblink.
2013-12-06, 21:16
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian

sista idioten är inte född

Nej det har du redan bevisat i ditt tidigare svar och alla förstod det så du behöver inte skriva ut det.
2013-12-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Jag skiter i om folk blinkar vänster i början, inte till varken nytta eller skada för mig, sålänge de slutar med det och blinkar höger innan de kör ut!!

Jag fattar inte att det här har blivit en sån evighetstråd. Det enda rätta svaret som reglerna ser ut idag, är precis det du säger.

Blinka vänster om ni vill, men må fan ta er om ni inte blinkar höger när ni kör ut ur cirkulationsplatsen.
2013-12-07, 05:23
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Visst vänsterblinkandet gör att du får reda på att du måste stanna något tidigare

Tack
2013-12-07, 05:47
Medlem
Freakkos avatar
Blinkar vänster när jag kör in i rondell och slår över till höger när man ska köra ut. Det lärde man sig enligt körskolan. (när jag ska köra ut från rondellen till vänster från när man åker in)
2013-12-07, 05:47
Bannlyst
Blinkar höger när jag kör in i rondellen, blinkar rakt fram när jag ska ut åt höger och blinkar vänster när jag ska ut åt vänster.
2013-12-07, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Tack
Fast spelar det någon roll egentligen? Som jag sa, du måste ju ändå stanna om bilen inte blinkar då du inte vet vart han ska. Eller gör du som så att om du ser att bilen inte blinkar så håller du farten uppe och hoppas att han ska rakt fram, och ska han sedan vidare vänster så nitar du?
2013-12-07, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Det är mycket bättre att ligga i vänsterfilen för att sedan svänga höger innan man ska svänga ur och självklart använda höger blinkers.
Perfekt!

http://publikationswebbutik.vv.se/up...tgava_7_okt.pd f

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Problemet är - och det är jag övertygad om att fler än jag påpekat i den här brontotråden - att det förr lärdes ut precis tvärt om. Man skulle blinka åt alla håll förutom om man skulle rakt fram. Eftersom det inte finns något system i Sverige för att se till att folk som har körkort faktiskt håller sig uppdaterade om vad som gäller, så har vi idag en salig röra av blinkande i rondeller och man vet aldrig vilken variant bilisten som är på väg mot en har lärt sig.
När jag tog körkort skulle man blinka höger när man skulle svänga höger, inte blinka alls när man skulle rakt genom, och skulle man trekvarts varv så skulle man blinka vänster tills man passerat utfarten rakt framför sig, och där skulle man skifta till högerfil samtidigt som man ändrade så man blinkade höger.

Jag blev lärd på samma sätt som du. Tycker det är ganska synd att de som tog körkort sent inte blir uppdaterad med nya kör regler etc.
2013-12-07, 17:36
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79x90
Fast spelar det någon roll egentligen? Som jag sa, du måste ju ändå stanna om bilen inte blinkar då du inte vet vart han ska. Eller gör du som så att om du ser att bilen inte blinkar så håller du farten uppe och hoppas att han ska rakt fram, och ska han sedan vidare vänster så nitar du?

Exakt. Så låt oss blinka vänster, hur onödigt du än tycker det låter
2013-12-07, 19:02
Bannlyst
Jag struntar i hur folk blinkar så länge inge kaos bryter ut. Låt de blinka hur de vill jorden går inte under
2013-12-07, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Exakt. Så låt oss blinka vänster, hur onödigt du än tycker det låter
Nu har jag inte hängt med så bra i diskussionen så bra att jag har koll på vem som hävdar vad exakt, men de många här fattar jag som att de tycker att folk bör blinka vänster för att förtydliga. Det jag menar är att vänsterblinken inte fyller någon som helst funktion i praktiken och man bör därför inte klaga på de som inte blinkar vänster.

Vill du blinka vänster så är jag okej med det, även om jag tycker det är onödigt, förutsatt att du sedan blinkar höger när du ska ut/byta fil. Problemet är ju att väldigt många håller vänsterblink hela vägen.

Fast på det stora hela skulle jag nog tycka det är bäst att vi alla skippar vänsterblinkadet då jag tror det skapar en viss förvirring (som tex att vissa idag tror man ska blinka vänster hela vägen) och som sagt, den fyller ingen funktion.
2013-12-09, 10:00
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Om du någonsin åkt brommaplansrondellen vid rusningstrafik (vilket jag antar att du inte gjort) så skulle du förstå att det skulle vara ohållbart om alla som skulle svänga av mot vällingby låg i högerkörfält. Men ponera att blå bil åker in i rondellen vid samma påfart som röd bil när ska röd bil ha tillfälle att byta då?

Hakar du upp dig på att jag säger 75%? Hade det spelat så stor roll om jag hade sagt en väldigt väldigt stor majoritet istället? Angående resten på stycket förstår jag inte ens varför du tar det upp? Har aldrig sagt något om att blå bil ska se röd bil blinka.

Angående exempel två nej du ser inte alltid om grön bil blinkar då det allt som oftast befinner sig bilar framför, oftast i båda körfält, som skymmer sikten på grön bils högerblinker. I samma veva är det i praktiken väldigt få som blinker höger där om man befinner sig i det yttre körfältet då det som sagt hör till vanligheten att man svänger av. Man brukar dock oftast signalera om man ska göra något som skiljer sig från normen därav vänsterblink.

Jag har nog aldrig sagt att dagens regler för c-platskörning är bra. Passar förjävla dåligt i bla Bromma-rondellen.

Dock försöker jag påvisa att det är inte vänsterblinket som avgör om du kan köra ut i c-platsen eller om du slipper stanna i onödan. Det är högerblinket som styr det.

Det är fortfarande så att vänsterblinket enbart får dig att stanna.
Dvs ni gapar om fel saker i tråden. Men det verkar stört omöjligt att få er att inse det. Och därför lever tråden vidare...

Spelar ingen roll om det hör till vanligheten att man svänger av höger där. Det är fortfarande lag på att blinka höger när man lämnar. Och det är det blinket som avgör om du kan åka ut eller inte.
Men den verkar du nästan acceptera att den uteblir. För "...det hör till vanligheten att man svänger av...".

Förbaskat konstigt. Ni är vansinniga på dom som inte blinkar vänster, trots ingen lag på det och ni tror att det är det som får er att stanna i onödan. Men samtidigt accepterar ni att folk inte blinka höger, trots att det är lag på det och DET får er att stanna i onödan.
Seriöst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in