Citat:
Exempel 1: Röd bil behöver ju byta till höger körfält precis där blå bil står. Dvs blå bil kan ej åka ut.
För röd bil bör inte lämna c-platsen från vänster fil, korsandes höger fil eftersom han måste lämna företräde till bilar som finns i högerfilen.
Och hur ska blå bil se om röd bil blinkar höger (som 75% tydligen gör. nån undersökning du tagit del av?)? Från den c-platsen du hämtat bilden ifrån lär han inte se det.
Blå bil vet dessutom inte att röd bil ska av avfarten efter där han står. För högerblinket ska ju röd bil börja med när han närmar sig blå bil. Och tänkte blå bil fortsätta runt (25% gör tydligen det enligt din undersökning) så kommer dom smälla där röd tänkte åka ut.
Exempel 2: Grön bil kommer ju börja blinka höger precis där den vita bilen är i bilden (och således blinkar han vänster ända fram till dit oxå). Och i den c-platsen vore det förbaskat konstigt om han inte ser blinkandet på bilen. Oavsett höger- eller vänsterblink. Dvs han vet om bilen ska vidare eller inte även utan vänsterblink.
För röd bil bör inte lämna c-platsen från vänster fil, korsandes höger fil eftersom han måste lämna företräde till bilar som finns i högerfilen.
Och hur ska blå bil se om röd bil blinkar höger (som 75% tydligen gör. nån undersökning du tagit del av?)? Från den c-platsen du hämtat bilden ifrån lär han inte se det.
Blå bil vet dessutom inte att röd bil ska av avfarten efter där han står. För högerblinket ska ju röd bil börja med när han närmar sig blå bil. Och tänkte blå bil fortsätta runt (25% gör tydligen det enligt din undersökning) så kommer dom smälla där röd tänkte åka ut.
Exempel 2: Grön bil kommer ju börja blinka höger precis där den vita bilen är i bilden (och således blinkar han vänster ända fram till dit oxå). Och i den c-platsen vore det förbaskat konstigt om han inte ser blinkandet på bilen. Oavsett höger- eller vänsterblink. Dvs han vet om bilen ska vidare eller inte även utan vänsterblink.
Om du någonsin åkt brommaplansrondellen vid rusningstrafik (vilket jag antar att du inte gjort) så skulle du förstå att det skulle vara ohållbart om alla som skulle svänga av mot vällingby låg i högerkörfält. Men ponera att blå bil åker in i rondellen vid samma påfart som röd bil när ska röd bil ha tillfälle att byta då?
Hakar du upp dig på att jag säger 75%? Hade det spelat så stor roll om jag hade sagt en väldigt väldigt stor majoritet istället? Angående resten på stycket förstår jag inte ens varför du tar det upp? Har aldrig sagt något om att blå bil ska se röd bil blinka.
Angående exempel två nej du ser inte alltid om grön bil blinkar då det allt som oftast befinner sig bilar framför, oftast i båda körfält, som skymmer sikten på grön bils högerblinker. I samma veva är det i praktiken väldigt få som blinker höger där om man befinner sig i det yttre körfältet då det som sagt hör till vanligheten att man svänger av. Man brukar dock oftast signalera om man ska göra något som skiljer sig från normen därav vänsterblink.