Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-09-22, 12:38
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Blinka vänster och köra rakt fram är ju helt galet, det skapar bara förvirring.
Jag säger blinka vänster och svänga vänster. Du som möter skall rak rakt fram liksom den som möter i en liten rondell men eftersom regeln säger att man inte behöver blinka vid vänster måste man förmoda att den som är först in i rondellen eventuellt skall vänster och stanna. Hade regeln sagt blinka vid vänstersväng skulle man kunna köra och slippa stanna, miljöpåverkan och trafikflyt.
2013-09-22, 12:42
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Räcker det inte att din bil har lampor (?) snart vill du även ha varningsblinkersen på.... varför inte låta bilen se ut som en blinkande julgran när du ändå håller på för att andra ska se dig bättre? Lite uppmärksamhet måste man kunna kräva av föraren! Annars kan man lika gärna åka kommunalt! Blinkers är en körriktningsvisare som skall användas när man ska svänga av från den position man för stunden innehar på vägen och inte till något annat! Du kan inte skapa dina egna trafikregler! Hur f-n skulle det se ut om alla gjorde som de tyckte?

Nej men regeln är ju naturligtvis helt korkad och kommer naturligtvis att förändras. Till dess får man leva med sämre trafikrytm, eftersom man inte vet om de andra skall rakt fram eller vänster förränn de är en bra bit in in i rondellen. Annars skulle man veta det 50 meter innan och kan planera sin egen körning. Som det fungerade innan EMBLA generationen fick körkort och folk inte stannade innan de körde in i rondellerna.
2013-09-22, 12:51
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nej men regeln är ju naturligtvis helt korkad och kommer naturligtvis att förändras. Till dess får man leva med sämre trafikrytm, eftersom man inte vet om de andra skall rakt fram eller vänster förränn de är en bra bit in in i rondellen. Annars skulle man veta det 50 meter innan och kan planera sin egen körning. Som det fungerade innan EMBLA generationen fick körkort och folk inte stannade innan de körde in i rondellerna.
Rondellen går alltid runt och du blinkar när du först kör ut oavsett om du kör tio eller tjugo varv, enklare kan det inte bli! Man blinkar när man ska svänga! Man kan inte kör rakt fram och blinka vänster! Det säger all logik!!
2013-09-22, 13:05
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Rondellen går alltid runt och du blinkar när du först kör ut oavsett om du kör tio eller tjugo varv, enklare kan det inte bli! Man blinkar när man ska svänga! Man kan inte kör rakt fram och blinka vänster! Det säger all logik!!

Nej enklare kan det inte bli men bättre.
Om du tänker dig en landsortsrondell på högst 10 meter i diameter. Två bilar från motsatt riktning kommer i 70 km fart mot rondellen ungefär samtidigt. De ser varandra i god tid. Med det gamla systemet hade man vetat att den andra skulle rakt fram om ingen blinker syns. Som det är nu måste man förmoda att han eventuellt skall vänster och stanna. Tidigare regler gjorde att man inte ens behövt gå ned på trean utan kan ta rondellen i 40-50 eftersom man vet att mötande bil också skall rakt.
Förstår du nu?
2013-09-22, 13:14
Medlem
2wires avatar
Citat:
Nej enklare kan det inte bli men bättre.
Om du tänker dig en landsortsrondell på högst 10 meter i diameter. Två bilar från motsatt riktning kommer i 70 km fart mot rondellen ungefär samtidigt. De ser varandra i god tid. Med det gamla systemet hade man vetat att den andra skulle rakt fram om ingen blinker syns. Som det är nu måste man förmoda att han eventuellt skall vänster och stanna. Tidigare regler gjorde att man inte ens behövt gå ned på trean utan kan ta rondellen i 40-50 eftersom man vet att mötande bil också skall rakt.
Förstår du nu?
Väjningsplikt mot bil i rondellen, dessutom aldrig 70 i så liten rondell!
2013-09-22, 13:21
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
40-50 km skrev jag. Ja, väjningsplikt gäller men man behöver ju inte väja för en bil som inte skall korsa min väg. Det var det som var bra med de gamla reglerna, man kunde veta det.
2013-09-22, 13:28
Medlem
2wires avatar
Citat:
Jag gillar inte inkonsekvens, det bara förvirrar, som att ibland ska man få köra rakt fram fast man ger blinktecken att man ska svänga vänster, och vid en annan situation så blinkar man och svänger och en tredje situation det är folk som blinkar vänster hela tiden när de kör om i vänsterfilen, där vet du aldrig vad orsaken är... ska bilen svänga eller inte? Det blir för otydligt och inkonsekvent!! Du får i så fall sälja in en speciallampa för detta ändamål till bilindustrin!

Det lustiga är att folk inte verkar veta vad de ska göra!
Senast redigerad av 2wire 2013-09-22 kl. 13:32.
2013-09-22, 13:36
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Jag gillar inte inkonsekvens, det bara förvirrar, som att ibland ska man få köra rakt fast man ger blinktecken att man ska svänga, och vid en annan situation så blinkar man och svänger och en tredje situation det är folk som blinkar vänster hela tiden när de kör om i vänsterfilen, där vet du aldrig vad orsaken är... ska bilen svänga eller inte? Det blir för otydligt och inkonsekvent!! Du får i så fall sälja in en speciallampa för detta ändamål till bilindustrin!

Det lustiga är att folk inte verkar veta vad de ska göra!

Nej folk vet inte där är vi överens. Man behöver bára blinka ur rondellen men det är inte fel att blinka in också och det är så de flesta bilskolor lär ut. Det underlättar flytet och naturligtvis kommer det även att bli normen igen. En cirkulationsplats är ju rimligen att se som en utdragen korsning och ingenting annat. Det är ju ingen jävla karusell där man ropar när man vill av.
2013-09-22, 14:17
Medlem
2wires avatar
Citat:
Nej folk vet inte där är vi överens. Man behöver bára blinka ur rondellen men det är inte fel att blinka in också och det är så de flesta bilskolor lär ut. Det underlättar flytet och naturligtvis kommer det även att bli normen igen. En cirkulationsplats är ju rimligen att se som en utdragen korsning och ingenting annat. Det är ju ingen jävla karusell där man ropar när man vill av.
Jo det kan hända att man tar ett extra varv ibland!
2013-09-22, 14:52
Medlem
Citat:
Det är ju där transportstyrelsen misslyckats fullständigt med att få laglig bäring för sin idé att betrakta en cirkulationsplats som en vägsträcka.
Och det där med EU anpassning är också skitsnack. Det är olika regler i EU länder. Frankrike har högerregel i rondell.

Citat:

Du verkar inte förstå att en cirkulationsplats är en väg med enbart avtagsvägar till höger och därför inte en korsning. Detta innebär att man inte fysiskt kan svänga vänster i en cirkulationsplats annat än vid byte av körfält där det finns fler än ett sådant. Att du sedan inte heller förstår att Transportstyrelsen har laga rätt att bestämma över dig gör dig till ett åtlöje och framtida körkortslös.
2013-09-22, 18:17
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbershmuck
Du verkar inte förstå att en cirkulationsplats är en väg med enbart avtagsvägar till höger och därför inte en korsning. Detta innebär att man inte fysiskt kan svänga vänster i en cirkulationsplats annat än vid byte av körfält där det finns fler än ett sådant. Att du sedan inte heller förstår att Transportstyrelsen har laga rätt att bestämma över dig gör dig till ett åtlöje och framtida körkortslös.

Du förstår inte alls. Jag, med majoriteten av alla som arbetar med trafikfågor anser att det är fel att betrakta en cirkulationsplats som en väg, då det är en vägkorsning oavsett. Det verkar även majoriteten av FB om du beaktar omröstningen ovan.
Då ditt körkort antagligen är pinfärskt har du aldrig upplevt hur pass mycket bättre det fungerar då man signalerar in.
Och om du har nog missuppfattat transportstyrelsens funktion själv. Du tror alltså att man blir av med körkortet för att man anser att deras påbud är fel. Jag följer deras anvisningar men blinkar även innan jag kör in om jag skall vänster eller höger. Ingen blinkers i rondellen förrän jag skall ut.
Det har jag aldrig fått någon åsikt om på 30 år, trots i snitt 4000 mil om året. Det har även fungerat utomlands.
Hur funkar ditt körkort på prov?
2013-09-22, 18:52
Medlem
Citat:
Du förstår inte alls. Jag, med majoriteten av alla som arbetar med trafikfågor anser att det är fel att betrakta en cirkulationsplats som en väg, då det är en vägkorsning oavsett. Det verkar även majoriteten av FB om du beaktar omröstningen ovan.
Då ditt körkort antagligen är pinfärskt har du aldrig upplevt hur pass mycket bättre det fungerar då man signalerar in.
Och om du har nog missuppfattat transportstyrelsens funktion själv. Du tror alltså att man blir av med körkortet för att man anser att deras påbud är fel. Jag följer deras anvisningar men blinkar även innan jag kör in om jag skall vänster eller höger. Ingen blinkers i rondellen förrän jag skall ut.
Det har jag aldrig fått någon åsikt om på 30 år, trots i snitt 4000 mil om året. Det har även fungerat utomlands.
Hur funkar ditt körkort på prov?

Jag kör mer än du per år och har haft körkort länge nog men har till skillnad från dig utvecklats. Du är bara en bakåtsträvare. Alla former av tänkbar tvetydighet kring vad en signal innebär är långt mycket farligare än att inte ge signal alls. När stofiler som du kör in i cirkulationsplatsen så brukar jag bara se till att jag verkligen har med mig boggin hela vägen in innan något kan hända för då vet jag att jag garanterat går fri, hur korkat du än beter dig.
Senast redigerad av Silbershmuck 2013-09-22 kl. 18:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in