Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-09-20, 16:40
Medlem
kezz89s avatar
Skumt detta faktiskt. Som självklarhet ska man endast blinka när man ska ut ur rondellen.

Jag håller på och kör lastbil just nu på trafikskola och från första lektionen så ber han mig blinka vänster och sen höger när jag ska ut. Han har varit i branschen sen -70 talet men jag har alltid fått lära mig att man endast ska blinka ut.
2013-09-20, 17:03
Medlem
MouseCatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Ja, klart man ska blinka vänster i rondeller. Likaså blinka höger om du ska svänga höger. Du måste ju visa vart du ska, eftersom vissa idioter kör in i rondellen så BLINKA VÄNSTER SÅ ATT ALLA ANDRA IDIOTER VET ATT DU SKA ÅKA VÄNSTER I RONDELLEN. RUNT SÅKLART, INTE MOSATT KÖRRIKTNING, MEN DET FATTAR VÄL EN 3-ÅRING.
2013-09-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MouseCatcher
Ja, klart man ska blinka vänster i rondeller. Likaså blinka höger om du ska svänga höger. Du måste ju visa vart du ska, eftersom vissa idioter kör in i rondellen så BLINKA VÄNSTER SÅ ATT ALLA ANDRA IDIOTER VET ATT DU SKA ÅKA VÄNSTER I RONDELLEN. RUNT SÅKLART, INTE MOSATT KÖRRIKTNING, MEN DET FATTAR VÄL EN 3-ÅRING.

Man skall inte köra i rondellen. Hur skall folk veta var man körde in i en cirkulationsplats med flera körfält och som är stor? Hur skall de veta om du försöker byta körfält eller bara är okunnig nog att åka runt och ge falska tecken och sedan inte gör det du signalerar om?
2013-09-21, 12:37
Medlem
Stonecakes avatar
Tröttsam läsning,denna tråd.Pajkastnings,folk kallas för idioter osv.....
Är det ingen här som vågar släppa sin FB-Megaballe å gå ner till en körskola å kolla vad dom lär ut nu gällande användning av blinkers vid/i en cirkulationsplats?!?

Jag övningskör med min son nu,tog taxileg för 6 år sedan,hjälpt en vän med teorin för mc för ett år sedan,två vänner jobbar som trafikskolelärare.
Vid ALLA tillfällen då jag varit i kontakt med trafiksskola eller trafiklärare så har blivit instruerad så här som i länken!!!

Vet inte om den varit uppe tidigare men här kommer den i allfall!!!
http://www.trafiksakerhet.se/sa-kor-...-rondellen.htm

Trafikregler ändras och nya regler införs.Att ta reda på fakta innan man kallar folk för idiot å dylikt kan vara en bra ide...
2013-09-21, 14:34
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner33
Nej idiot, ska dem rakt fram ska de inte blinka vänster, men ska de ta 3:e avfarten ska de blinka vänster, det är det jag skriver.
Ska de rakt fram ska de blinka höger så fort de passerat första avfarten, vilket du som ska in i CP dock inte alltid ser pga vinkeln och olika bilars blinkersplacering. När du inte ser högra blinkersglaset på bilen vet du alltså inte om han ska ut eller om han ska fortsätta köra i rondellen, förbi dig. Därför krävs införande av användande av vänsterblink vid vänstersvängar så att man kan utesluta att bilar tänker köra vänster när man inte ser någon blinkers över huvudtaget...

.

Jag blir så inni h_e trött på alla som tycker att det skall blinkas vänster i en rondell! Så länge det är någon i rondellen så skall du lämna företräde om du själv väntar på att åka in. Att blinka höger betyder att du visar tydligt att du skall ut vid nästa avfart och väntande kan då köra in i rondellen. Att blinka vänster är ju då helt onödigt eftersom det är så att alla skall veta att den som inte blinkar skall vidare. ELLER HUR!!!

Hur svårt kan det vara att släppa detta med vänsterblinkning. Jag fattar att det kan vara svårt att erkänna att man har haft och har fel, men svälj och gå vidare. ( och följ trafikreglerna i fortsättningen!)
2013-09-21, 14:46
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Jag blir så inni h_e trött på alla som tycker att det skall blinkas vänster i en rondell! Så länge det är någon i rondellen så skall du lämna företräde om du själv väntar på att åka in. Att blinka höger betyder att du visar tydligt att du skall ut vid nästa avfart och väntande kan då köra in i rondellen. Att blinka vänster är ju då helt onödigt eftersom det är så att alla skall veta att den som inte blinkar skall vidare. ELLER HUR!!!

Hur svårt kan det vara att släppa detta med vänsterblinkning. Jag fattar att det kan vara svårt att erkänna att man har haft och har fel, men svälj och gå vidare. ( och följ trafikreglerna i fortsättningen!)

Var har du läst detta?
Vad säger lagen?
Eftersom att cirkulationsplatsen är en (ombyggd) vägkorsning ska reglerna enligt SFS 1998:1276 3 kap. §65 för hur tecken ska ges följas.
SFS 1998:1276 3 kap. §65 >>
Vänstertecken skall ges.
2013-09-21, 15:27
Medlem
Capys avatar
Det underlättar enormt mycket speciellt för tunga fordon och i mindre rondeller där man ser mötande trafiken. Om de som kommer från andra hållet blinkar vänster så vet man att man måste stanna för dem, blinkar de inte så tror man att de ska rakt fram och att man kan köra.
2013-09-21, 15:47
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Var har du läst detta?
Vad säger lagen?
Eftersom att cirkulationsplatsen är en (ombyggd) vägkorsning ska reglerna enligt SFS 1998:1276 3 kap. §65 för hur tecken ska ges följas.
SFS 1998:1276 3 kap. §65 >>
Vänstertecken skall ges.
Det var innan EU-anpassningen för ca.10 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Capy
Det underlättar enormt mycket speciellt för tunga fordon och i mindre rondeller där man ser mötande trafiken. Om de som kommer från andra hållet blinkar vänster så vet man att man måste stanna för dem, blinkar de inte så tror man att de ska rakt fram och att man kan köra.

Man måste ju även stanna om de INTE blinkar vänster, då kravet är att man blinkar höger när man kör ur CP.
2013-09-21, 15:50
Medlem
Facked-Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Klart man blinkar vänster i en rondell om man ska till vänster. Förr så var detta ett KRAV, något som dom nu tagit bort p.g.a. EU-anpassning. Blinkers handlar om att underlätta för andra trafikanter, hur fan kan du bli störd på att nån visar vart han ska?

Själv blir jag irriterad på dom som inte blinkar vänster, varför inte visa vart man ska??

Nej det var inget krav förut, det är en idioti som vuxit fram.
Man blinkar när man ska ut ur rondellen. Enda gången du blinkar när du åker in i rondellen är om du ska ut ur första utfarten från rondellen.
Att blinka vänster när du åker in är lika idiotiskt som att inte blinka när man åker ut rondellen.
2013-09-21, 17:48
Medlem
Man blinkar vänster i rondellen, inte när man kör in den. Sedan blinkar man höger när man kör ut.
Det är inget krav på det, men det underlättar.
Senast redigerad av HariboSWE 2013-09-21 kl. 17:57.
2013-09-21, 17:53
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HariboSWE
Man blinkar vänster i rondellen, inte när man kör in den. Sedan blinkar man höger när man kör ut.

Du har fel. Läs inlägget över ditt. Annars, avstå från bilkörning på trafikerade vägar. Flytta till Nairobi och gå på köpcenter..
2013-09-21, 17:54
Medlem
Tydligen är det för svårt för människor att underlätta för andra...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in