Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-09-12, 16:46
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funtasy
Jag har aldrig sagt att jag är emot vänsterblink, du drar dina egna slutsatser. Det jag menade var bara att man inte kan jämföra en enkelriktad gata med en korsning. Jag tycker absolut man ska blinka vänster.
Mycket riktigt, jag drog mina egna slutsatser baserat på vad du skrev i ditt inlägg. Självklart kan man jämföra en enkelriktad gata med en korsning, det handlar om tydlighet i båda fallen. Varför skulle det inte gå är frågan
2014-09-12, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BelGarionRaptor
Jag hade redan gått vidare med mitt liv, när jag tyvärr hamnade i den tråden igen. Ledsamt nog, ser jag att vissa här fortfarande svamlar över vänsterblinks överträfflighet.
några pointers för att hjälpa de sinnesvaga här att fatta poängen.

Ni klagar på att folk inte blinkar ut och då skulle det iaf vara bra om de blinkar vänster först för att tala om vart de ska. Ok, poängen är att om jag kommer till CPL och ska till vänsterut och blinkar för att tala om det, så har jag redan gjort mitt och kör "vänster". Vanan att blinka vänster kan kompensera högerblink vid utfart. Har ni tänk på det? Om jag tänker på "vänster" så kommer jag förmodligen aldrig att blinka höger vid utfart.

CPL är en rund enkelriktad gata. När jag närmar mig den, kan jag inte blinka vänster för att jag kan inte åka åt vänster (mot enkelriktat). Speciellt tydligt är det vid större rondeller. Det bör väl alla fatta? Nej, inte vissa, för de ska minnsan åt "vänster". Om bilen framför mig närmar en rondell och börjar blinka vänster, är det dags att bromsa och skapa lite luft mellan mig o dåren.

Normal förare, som kommer till en CPL stannar vid målade trekanter (lämnar företräde) och tolkar situationen. Han ger inte en blank skvatt vart andra ska eller inte ska. Han är intresserad av en enda sak. Lämna företräde och köra in i rondellen på ett säkert och kontrollerat sätt. Likaså följer han vägmarkeringar i rondellen, blinkar höger innan avfart och lämnar rondellen. Snack om att hjälpa medtrafikanter genom att blinka hit o dit gör varje trafikant mer försiktig, långsammare och osäker.

ok, jag är med på tanken att vänsterblink och utebliven högerblink är inte samma sak. Långt farligare är det att inte blinka höger ut än att blinka vänster in. Men, bara för det ska vi inte uppmana folk att börja blinka vänster in. När de flesta redan har svårt att blinka ut, så blir det värre om vi vill att de ska blinka in också.

Sen finns det sådana ljushuvud som i rondellen lägger sig i ytterfilen (utfartsfilen) blinkar höger och kör hela varvet. I deras värld talar de om att de kommer att svänga ut, men snart. De gör (enligt de) inget fel för de ligger rätt och de blinkar. I mina ögon är detta lika vansinnigt som att vänsterblinka.

Körskolor och trafikregler gäller alla. Men alla är inte vassaste pennor i pinalen. Regler måste vara utformade på ett sätt som kan uppfattas av alla. Det innebär att, när vi pratar om rondeller, regler bör vara enklast möjliga och endast nödvändiga. En högerblink på rätt ställe är allt som behövs. rester är vägmärken, markeringar och flödet.
Synd att inte du som så många andra i den här tråden har förmågan att tolka information(vänsterblink) i trafiken. Vi som kan det är hjälpta av vänsterblink. När "NI" då envisas med att påstå att det inte är till någon hjälp så är ni, bevisligen, ute och "cyklar".
2014-09-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B@MS3
Det kanske inte står i lagboken, men det underlättar för dina medtrafikanter då de vet vart du tänker köra. Det kanske är därför alla körskolebilar blinkar vänster när dom kör in i rondellen
Jamen vaffan... Ska jag börja vifta med armarna framåt när jag åker på motorvägen ? Så att alla ska vara säkra på att jag inte ska svänga av ?
Fast... jag vet inte vilket som är värst... rondellblinkandet eller de som börjar fippla med blinkerspaken när de redan börjat svänga... ( Hallååå...jag håller på och svänger nu...)
Ta bussen...
2014-09-24, 23:05
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianM
Jamen vaffan... Ska jag börja vifta med armarna framåt när jag åker på motorvägen ? Så att alla ska vara säkra på att jag inte ska svänga av ?
Fast... jag vet inte vilket som är värst... rondellblinkandet eller de som börjar fippla med blinkerspaken när de redan börjat svänga... ( Hallååå...jag håller på och svänger nu...)
Ta bussen...
Vifta du med armarna framåt när du åker på motorvägen ... Hade fler personer inte varit som du och läst lite extra i tråden innan ni repeterar samma dumma kommentarer om och om igen så hade den inte blivit så förbannat lång. Läs och ge mig motargument: (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell När du ändå håller på kan du passa på att svara mig varför trafikskolor lär ut att du (helst) ska blinka vänster i cirkulationsplatser och varför förare av tunga fordon frekvent kommenterar att det underlättar med den extra tydlighet det ger.

Du vet inte vad som är värst, rondellblinkande eller signalering när svängen redan är påbörjad? Ja du ChristianM, den som ska ta bussen är nog tamejfan du som inte lärt dig något om signalering i cirkulationsplatser ... Var tog du ditt körkort egentligen?
2014-09-27, 01:17
Medlem
lorebfs avatar
Jag har kört både lastbil och väldigt mycket taxi, och jag vill påstå att man inte kan vara nog tydlig.
Speciellt när man kör tyngre fordon så vill man i förväg veta åt vilket håll bilarna är på väg för att kunna planera sin körning på ett bra sätt.
Detta varierar från stad till stad, men det jag har fått lära mig på körskolan var att man ska hantera en rondell som en korsning när man kör in i den, dvs vänsterblink när man ska åt vänster, och högerblink när man ska åt höger.
När man ska ut ur rondellen så börjar man blinka utåt när man passerat avfarten innan den man ska köra av.

Tydligt, enkelt och man hjälper sina medtrafikanter.

Att ens vara irriterad över en så banal sak som detta är ett tydligt tecken på omognad.. Väx upp, klipp dig och skaffa ett jobb.
2014-11-28, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianM
Ta bussen...

Där har du en poäng!!

Kanske skulle det gå att montera en arm på taket som visade framåt tills du ska svänga av åt höger. Förhoppningsvis aldrig åt vänster.
2014-11-28, 20:16
Medlem
Roedoress avatar
Anledningen till att körskolan vill att man blinkar vänster är för att vissa körkortsidioter bara kör rakt in i c-platsen om en bil kommer oblinkad.

Så vi behöver blinkar vänster för att fittnyllen inte lärt sig vilka regler som gäller.

Vad gäller att tyngre fordon vill veta.
Hur ska en bil blinka för att dessa ska veta att man ska "rakt fram" så att dom kan åka in utan att behöva bromsa in?
2014-11-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Anledningen till att körskolan vill att man blinkar vänster är för att vissa körkortsidioter bara kör rakt in i c-platsen om en bil kommer oblinkad.

Så vi behöver blinkar vänster för att fittnyllen inte lärt sig vilka regler som gäller.

Vad gäller att tyngre fordon vill veta.
Hur ska en bil blinka för att dessa ska veta att man ska "rakt fram" så att dom kan åka in utan att behöva bromsa in?

Men det är ju så f-benat enkelt att när du ska svänga ut, dvs höger, ut ur rondellen så blinkar du med höger blinker, den hand man hälsar med.
Om du inte blinkar höger ska du fortsätta i cirkulation tills du blinkar höger och svänger åt samma håll dvs höger.
Alltså ingen högerblink och du kan snurra runt i cirkulationsplatsen till soppan tar slut.
Hur f-n kan det finnas så f-benat många idioter i trafiken men det är väl ett tvärsnitt av svenska och en del andra folk. 80/20-regeln eller 90/10-regeln välj själv.

Ibland händer det att jag bromsar in och släpper fram en långtradare eller buss fast jag har förträde det är bara att köra med lite framförhållning dvs förstå och anpassa efter trafikrytmen.

Förklaring till 80/20-regeln och 90/10-regeln. det högre siffran är alla som inte kan köra i cirkulationsplatser och/eller köra över huvud taget.
Senast redigerad av Kawasaki 1500 2014-11-28 kl. 22:08.
2014-11-28, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Men det är ju så f-benat enkelt att när du ska svänga ut, dvs höger, ut ur rondellen så blinkar du med höger blinker, den hand man hälsar med.
Om du inte blinkar höger ska du fortsätta i cirkulation tills du blinkar höger och svänger åt samma håll dvs höger.
Alltså ingen högerblink och du kan snurra runt i cirkulationsplatsen till soppan tar slut.
Hur f-n kan det finnas så f-benat många idioter i trafiken men det är väl ett tvärsnitt av svenska och en del andra folk. 80/20-regeln eller 90/10-regeln välj själv.

Ibland händer det att jag bromsar in och släpper fram en långtradare eller buss fast jag har förträde det är bara att köra med lite framförhållning dvs förstå och anpassa efter trafikrytmen.

Förklaring till 80/20-regeln och 90/10-regeln. det högre siffran är alla som inte kan köra i cirkulationsplatser och/eller köra över huvud taget.
Bra, du är en bit på väg.........................men inte riktigt i mål!
Träna du på i några år till så kanske, jag säger kanske, även du kommer att inse att det är fördelaktigt för ditt trafikplanerande om folk visar att dom ska svänga vänster i cirk-plats.

Det är svårt men om du anstränger dig så kommer du till slut att förstå.

Man kan inte begära för mycket av alla bilister.
2014-11-29, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Bra, du är en bit på väg.........................men inte riktigt i mål!
Träna du på i några år till så kanske, jag säger kanske, även du kommer att inse att det är fördelaktigt för ditt trafikplanerande om folk visar att dom ska svänga vänster i cirk-plats.

Det är svårt men om du anstränger dig så kommer du till slut att förstå.

Man kan inte begära för mycket av alla bilister.

Det är ju precis det jag säger!

HÖGERBLINKA NÄR DU SKA SVÄNGA UT UR CIRKULATIONSPLATSEN!!

OM INTE, SKA DU, UNDERFÖRSTÅTT FORTSÄTTA RAKT FRAM SOM DET HETER.
CIRKULATIONSPLATS DEFINIERAS SOM RAK VÄG!!!

FATTA DET NÅGON GÅNG!!
2014-11-29, 14:04
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500

Hur gör du när du inte ser högerblinken, t.ex. den kör för nära framförvarande?
2014-11-29, 15:49
Medlem
Det intressanta i detta är när det blir tex Brommaplansrondellen. Att vänsterblinka där är ofta absurt.
Jag hart hört om så många ändringar i hur man *ska* blinka genom åren. Förvirrande. Och jag har även krockat i en rondell, det är enda gången jag varit helt känslomässigt oenig med min motpart, normalt så vet man ju ungefär vem som ska få rätt om nått hänt men när jag smällde i Brommaplan, ingen aning! Inget av fordonen fick stora skador, båda körde skrot, så motparten anmälde inte och det gjorde inte jag heller. Motparten var lika säker i sin emotion som jag var, jag vet faktiskt inte vem som hade rätt än idag, jag på väg ut ur eller motparten på väg in i.

De flesta krockar är ju av försäkringsmässig art. Det gör att andra mer naturliga beteenden än lagens bokstav måste betänkas kanske en ggn för mkt. Jag kan ju inte hålla mig uppdaterad om alla lagändringar, det är omöjligt, jag är inte trafikjurist

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in