Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-04-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixxxer
Du verkar uppenbarligen ha aggressionsproblem som hetsar upp dig över olika åsikter i ett såhär lätt ämne. Jag förlåter dig då du uppenbarligen inte har alla hästar hemma.

pojken är tjock, det är därför han gråter som han gör.
2012-04-30, 00:08
Medlem
Om jag ska åt vänster: blinkar åt vänster, lägger bilen i vänster körfält, blinkar åt höger när jag nästan har kört förbi förra avfarten, lägger bilen i höger körfält, svänger.
Tillbaka: blinkar vänster, lägger bilen i vänster körfält , blinkar höger när jag nästan har kör förbi förra avfarten, byter körfält, svänger.
Rakt fram: blinkar inte in i rondellen men när jag svänger ut.
Höger: blinkar år höger och svänger.

Ibland glömmer jag att blinka

Dessa gäller kanske mest större rondeller, eller "cirkulations platser". mindre rondeller så brukar det inte vara några problem, de brukar oftast vara som en fil i mitten.
Jag har kört i större rondeller som har varit riktigt packade, och då är det bra om folk använder blinkers;en korrekt.
2012-04-30, 00:16
Medlem
man får väl ligga i höger körfält tills man svänger (även om man ska åt vänster i rondellen). men det är inte korrekt. ??
2012-04-30, 00:22
Medlem
Består rondellen av flera körfält, och det kräver att man från sitt körfält korsar andra t.ex när man ska ta vänster via rondellen så indikerar man givetvis denna manöver i sidled med att blinka vänster. Precis av samma anledning när man kör ut ur rondellen och korsar körfält till höger om en och då blinkar man höger. Består rondellen av endast ett körfält så behöver man endast blinka höger när man ska köra ut.

Det jag stör mig på är folk som blinkar vänster och svänger höger ut ur rondellen. En säkring som saknas i dessa huvuden.
2012-04-30, 10:14
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluyankee
Består rondellen av flera körfält, och det kräver att man från sitt körfält korsar andra t.ex när man ska ta vänster via rondellen så indikerar man givetvis denna manöver i sidled med att blinka vänster. Precis av samma anledning när man kör ut ur rondellen och korsar körfält till höger om en och då blinkar man höger. Består rondellen av endast ett körfält så behöver man endast blinka höger när man ska köra ut.
Det jag stör mig på är folk som blinkar vänster och svänger höger ut ur rondellen. En säkring som saknas i dessa huvuden.

Du behöver enbart blinkar höger oavsett hur många körfält en c-plats består av...
2012-04-30, 10:16
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrsallad
man får väl ligga i höger körfält tills man svänger (även om man ska åt vänster i rondellen). men det är inte korrekt. ??

Jo, det är korrekt att köra så.

Dock är risken överhängande att en bilist som inte kan c-plats reglerna drar in i sidan i dig när du ska vidare runt och han hade tänkt att lämna c-platsen.
2012-04-30, 10:21
Medlem
FarbrorKjells avatar
Jag tycker att det är bra.
Jag kör buss till vardags, och det underlättar att veta vart folk tänker ta vägen.
Bussen är stor och tung, så för egen, och passagerarnas bekvämlighet vill jag köra så flytande som möjligt.
Tack ni som vänsterblinkar i cirkulationsplats.
2012-04-30, 21:57
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Men vafan hur jävla svårt kan det vara?

Ska man direkt höger efter man kommit in i rondellen blinkar man höger, ska man rakt fram blinkar man inte alls, ska man vänster blinkar man vänster sen höger när man väl ska köra ut.. Så gör jag och tycker det är RÄTT!
Du är en sån typ som man blir förbannad på när man ska in i CP eftersom du inte blinkar när du tänker köra ur CP trots att trafiklagstiftningen säger att så är det korrekta sättet.

Vad du tycker hör inte hemma i trafiken utan det är vad lagen säger och inget annat!
2012-05-01, 12:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Självklart blinkar jag inte vänster i en cirkulationsplats. Man kör in i rondellen och blinkar höger när det är dags att köra ut ifrån den. Skall man köra vänster i en rondell lägger man sig i innerfilen utan blinkers på och när det börjar bli dags att köra ut så blinkar man höger och byter till högerfil och sedan kör man ut. Blinka vänster i en rondell har ingen som helst nödvändig funktion.
Så helt plötsligt blir det OK att göra filbyte utan att blinka på "en väg som svänger",som det så gärna jämförs med...
2012-05-01, 12:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskens-ben
Blinka vänster när man ska vänster är bara en sak man kan göra för att förtydliga vart man ska och detta bör göras så att idioten i bilen som vill in i rondellen inte kör för att han tror att du ska rakt igenom.

Folk som inte blinkar alls bör brännas på bål.

Vanligt jävla hyfs att blinka vänster, inte lag på det men det förtydligar dina avsikter och är därför bra.
Precis,men när man då "tror" att de ska rakt igenom och åker med ett tungt fordon,så får de tyvärr bromsa in lite och blir gärna vansinniga och tutar och lever hel jävel...
(detta görs inte för att jävlas,utan helt enkelt för att man har tider att passa och inte känner för att stå hela dagen och vänta,bara för att folk inte kan blinka.. )
2012-05-01, 12:48
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preature
Fyfan asso. Död åt alla som blinkar vänster i rondeller hela varvet... Det värsta är ju att man inte vet om dom blinkat fel eller om de ska runt mer i rondellen. Så in i helvete störande, de kan ju lika gärna skita i att blinka isåfall.
Ja,eller inte blinkar alls (lika illa) eller åker mot färdriktningen (inte så vanligt,men har hänt mig flera gånger..),eller blinkar höger flera varv,eller åker högerfil flera varv,gärna med olika kombinationer på ovanstående..
2012-05-01, 12:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Men vafan hur jävla svårt kan det vara?

Ska man direkt höger efter man kommit in i rondellen blinkar man höger, ska man rakt fram blinkar man inte alls, ska man vänster blinkar man vänster sen höger när man väl ska köra ut.. Så gör jag och tycker det är RÄTT!
Helt rätt!! Med undantaget att man ALLTID blinkar när man åker ur CPL'n..

Det är dock inte LAG på vänsterblink,men är väldigt informativt och vettigt!
(man slutar alltså blinka vänster vid filbytet,innan man åker ut ur CPL'n vid utfärd i tredje,eller senare.)
Senast redigerad av orvaren 2012-05-01 kl. 12:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in