Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2019-03-27, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men alla rondeller är inte helt identiska, och lite extra VB medför inga stora risker, vilket däremot utebliven VB kan göra i många situationer i rondeller.

Nej, utebliven VB kan aldrig utgöra en risk eftersom det skall tolkas som att bilisten ämnar fortsätta i cirkulationsplatsen och att alla feta mercedesförare därmed skall lämna denne företräde. Att feta mercedesförare väljer att bryta mot trafikreglerna i tron att egna påhittade regler gäller, kan man inte lasta den bilist som inte blinkar vänster för.
2019-03-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, utebliven VB kan aldrig utgöra en risk eftersom det skall tolkas som att bilisten ämnar fortsätta i cirkulationsplatsen och att alla feta mercedesförare därmed skall lämna denne företräde. Att feta mercedesförare väljer att bryta mot trafikreglerna i tron att egna påhittade regler gäller, kan man inte lasta den bilist som inte blinkar vänster för.

Du som anonym lekman på ett forum får gärna förklara för Sveriges körskolor och myndigheter att VB i cirkulationsplatser enligt trådens topic är fel, och att utebliven VB aldrig kan utgöra en risk.

Här har du bevis på att det finns risker med utebliven VB, och att det är full tillåtet och rekommenderas att VB, med bilder så tydliga så barn förstår dem (så även du borde förstå...) och även med uttalade från Transportstyrelsen.

Citat:
Förtydligande angående blinkning till vänster

Finns det inga tydliga regler kring vänsterblinkning i cirkulationsplatser?
– Nej, vänsterblinkning är ett otydligt område. Transportstyrelsen och Polisen är mycket tydliga med att man alltid ska blinka höger vid utfart. Samma tydlighet kring vänsterblinkersanvändning finns tyvärr inte.

”Det finns inga specifika regler om hur man ska blinka just i en cirkulationsplats. Du ska alltid göra det för att visa din avsikt när du svänger eller förflyttar bilen i sidled. Kort kan man säga att en liten eller normalstor cirkulationsplats ska behandlas som en korsning; det vill säga att man blinkar i den riktning man är på väg […] En större cirkulationsplats ska i stället behandlas som en runtgående enkelriktad gata och då blinkar man när man lämnar cirkulationen eller när man byter körfält.” (Bo Göingberg, utredare på Transportstyrelsen)

Hur vet jag att en cirkulationsplats är ”liten”?
– Det måste du själv bedöma. Jämför med att du själv måste bedöma lämplig hastighet med hänsyn till väglaget.

Källa: https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Demonstrationsfilm från Gotlands Trafikskola där man visar VB i rondell.
https://youtu.be/9-HK8kq-t1I

Här en demonstrationsfilm där en trafiklärare både talar om att det är tillåtet att ge mer tecken, än vad lagen kräver, alltså att vara extra tydligt. Både vad gäller HB och VB, och att deras överordnade instanser stöder detta. När det gäller HB så finns det heller inget krav på att HB innan man är inne i CP, även om man ska ut direkt till höger. Men jag har inte sett någon i tråden klaga på om folk HB påväg in mot och in i CP för att vara extra tydlig, så man kan ju undra varför de inte kan ha samma tänk om VB...
https://youtu.be/0zf83dcqyiY

T o m i utlandet (USA) så är man medveten om fördelarna med VB i CP och uppmanar att man använder det för att vara extra tydlig.
https://youtu.be/

Körskola i Örnsköldsvik informerar om att använda VB i CP
https://youtu.be/B0njwEfGZZw

Engelska körskolor visar att ”VB” (ja då de kör vänstertrafik så blir det ju HB för dem) används i CP hos dem.
https://youtu.be/Diu1k_5H45k
https://youtu.be/kQfHPkxXPos

Norsk Vegvesen visar hur man ska köra i rondeller och uppmanar till bruk av VB vid vänstersväng
https://youtu.be/_WfyRn-BgYo

Vi kan alltså se att VB inte är nån enbart svensk idé, utan det används och rekommenderas inte bara i Sverige utan även i flera andra länder, både inom och utom EU, med motiveringen att det tydligare indikation på vad som är på gång och underlättar.

Vi kan också se att Charlemanges påstående att VB (eller motsvarande i England) skulle vara förbjudet i EU är ett felaktigt påstående taget ur luften eller mer sannolikt röven.

Och en av de allra största riskerna med utebliven VB i CP är om det är två filer in och ut och man ligger i vänsterfil och har bilar till höger som ska vidare runt och inte ut på den utfart jag ska köra ut på. I tät trafik t ex vid rusning så är det väldigt ofta fullt flöde i båda filer in och ut genom rondeller på de vanligaste sträckningarna folk kör, och det är mycket lätt att de i innerfil då missar eller inte hinner upptäcka att en bil i yttern inte tänkt göra som förväntat, köra ut på den mest förväntade utfarten utan fortsätter runt om denne inte VB. Kollision kan då mycket lätt uppstå, och oavsett vems fel det än är så kan risken för detta minskas radikalt om de i yttern som vill vidare runt istället för köra av, ger tecken om det med VB. Därför att de i innerfil då kan ha extremt svårt att se om den i yttern HB eller inte, men en VB ger då mer och tydligare info än ingen VB.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2019-03-27 kl. 09:01.
2019-03-27, 09:53
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Well, om vi säger såhär.
Blinkar vänster (om bilar är på ingång) ifall det bara finns en fil i cplatsen och ska av andra (tredje, sjunde osv).

Har en cplats två filer så blir det ju lättare för alla att förstå vart man är på väg, så länge man är överens om trafikreglerna.
För övrigt brukar det vara målat/skyltat, och är det självklart var man är på väg så brukar jag inte orka blinka även om det är rutin.

När jag väl ska ut ur cplatsen så blinkar jag höger.
Det är nog denna jag slarvar mest med om det inte är ett övergångsställe vid utfart, att krocka på väg ut måste vara jävligt svårt, och att man blinkar brukar inte hindra att man kör in i arselet på någon.

På vilket sätt blir du förvirrad när du är på väg in i en "rondell" och ser att bilen som var lite före dig visar att han inte ska åka ut där du ska in? Eller att han ska vidare förbi där du tänkte åka in?

Alltså på vilket sätt kan det beteendet göra ditt beslut svårare?
Ifall du har epilepsi och blinkande ljus får dig att tappa kontroll över din hjärna så får du faktiskt inte köra enligt lag.
Om du är jävligt tuff o skiter i allt för att din bil är jättesnabb, så bör det väl inte spela roll ändå ?

Fattar att detta är en trolltråd, men en del är verkligen så efterblivna att de inte förstår att vissa saker faktiskt är bättre än något som skrevs i en bok eller tidning en gång i tiden av någon annan idiot.

Mycket ordbajs blandat med förolämpningar.

Problemet är ni vänsterblinkare och era regeltolkningar som skiljer sig åt.

Som jag har redan förklarat tidigare i tråden bryr jag mig inte ett dugg om ni vänsterblinkar eller inte, men jag har lärt mig att vara försiktig när jag möter en vänsterblinkare eftersom i princip vad som helst kan hända härnäst.
2019-03-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777

Som jag har redan förklarat tidigare i tråden bryr jag mig inte ett dugg om ni vänsterblinkar eller inte, men jag har lärt mig att vara försiktig när jag möter en vänsterblinkare eftersom i princip vad som helst kan hända härnäst.

Mycket klokt skrivet! Jag håller med om att det faktiskt är en fördel att blinka vänster om man är trafikidiot eftersom vi andra då varnas och kan hålla oss beredda på att allt kan hända.
2019-03-27, 13:57
Medlem
Citat:

Uppenbarligen så är det inte alls ovanligt med variabel regeltolkning bland gemene man, oavsett vilka lagar vi talar om, vilket betyder att man alltid ska vara försiktig oavsett vem man möter i trafiken, eller när.

Lagarna är dock tydliga vad gäller VB i CP, det är full tillåtet.
2019-03-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Därvid bör blinkning ej ske förrän den första utfarten passerats, då givetvis blinkning åt höger.
Jo, just då kan VB vara lämpligt och det av just det skäl jag skrev.
Ditt inlägg svarar för övrigt inte alls på det jag skrev.
2019-03-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Det behövs inget scenario då det inte är lagligt inom Eu att blinka vänster.
Du får lämna en hänvisning till någon lag i Sverige som förbjuder vänsterblink.
Lycka till!
2019-03-27, 19:31
Medlem
Citat:

Jamen......där ser du!
Då har det ju varit nån nytta med VB!
2019-03-27, 19:34
Medlem
Citat:
Mycket klokt skrivet! Jag håller med om att det faktiskt är en fördel att blinka vänster om man är trafikidiot eftersom vi andra då varnas och kan hålla oss beredda på att allt kan hända.
På vilket sätt är man "trafikidiot" om man vill visa sina medtrafikanter vad man avser att göra?

Det kanske är så att den riktiga "trafikidioten" är den som inte kan tolka andras signaler eller utnyttja dessa signaler för att underlätta sin egen körning.................
2019-03-27, 21:56
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Uppenbarligen så är det inte alls ovanligt med variabel regeltolkning bland gemene man, oavsett vilka lagar vi talar om, vilket betyder att man alltid ska vara försiktig oavsett vem man möter i trafiken, eller när.

Lagarna är dock tydliga vad gäller VB i CP, det är full tillåtet.

Absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jamen......där ser du!
Då har det ju varit nån nytta med VB!

Det gäller att se det positiva!
2019-03-30, 01:19
Medlem
Citat:
Ja, så ska det vara i den bästa av världar, men det är inte där vi lever. Alla borde själva kunna se att många avstår från att blinka höger när de kör ut, särskilt i de fall där de följer med den största trafikströmmen. Man kan alltså aldrig vara säker på att den som inte blinkar ska fortsätta i cirkulationen. Det kan man däremot vara säker på att den som börjar vänsterblinka ska göra.

VB bryter inte mot någon trafikregel. Att det är tillåtet är alltså inte någon påhittad regel, tvärtom.

Dessutom: jag kör en äldre Volvo och är inte fet.
2019-03-30, 12:16
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Ja, så ska det vara i den bästa av världar, men det är inte där vi lever. Alla borde själva kunna se att många avstår från att blinka höger när de kör ut, särskilt i de fall där de följer med den största trafikströmmen. Man kan alltså aldrig vara säker på att den som inte blinkar ska fortsätta i cirkulationen. Det kan man däremot vara säker på att den som börjar vänsterblinka ska göra.

VB bryter inte mot någon trafikregel. Att det är tillåtet är alltså inte någon påhittad regel, tvärtom.

Dessutom: jag kör en äldre Volvo och är inte fet.

Absolut inte. Har vid ett flertal tillfällen observerat vänsterblink och högersväng ut ur rondellen samtidigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in