Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-08-31, 23:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Hade det funnits vänster i en cirkulationsplats så kanske GPS:en använt sig av vänster istället för exempelvis tredje höger? Jag låter inte GPS:en bestämma hur jag kör men den korrekta terminologin är inte vänster utan t.ex. tredje höger. Annars hade GPS:en sagt vänster.

Att blinka vänster gör inget tydligare. Är du i cirkulationsplatsen så kommer du köra runt tills dess att du blinkar höger och kör ut.

Om jag väntar på om han ska köra in där jag står eller förbi så utgår jag ifrån att han ska förbi om han inte blinkat höger. Ska han svänga ut ur cirkulationsplatsen blinkar han höger annars inte.

Om äldre bilförare inte fattar hur man kör i en cirkulationsplats så är det deras problem. Jag utgår dock alltid ifrån att andra i trafiken kör som idioter.

Betraktar vi https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/ så förstår jag ert argument för att blinka in i rondellen.

Blinka höger om man ska direkt första höger.
Blinka inte och blinka sedan andra höger.
Blinka vänster om man ska tredje höger eller helt runt och sedan höger när man kör ut tredje höger eller senare.

Det första problemet är att alla måste följa detta system för att det ska fungera.
Dessutom så måste det vara en cirkulationsplats med endast en fil annars indikerar vänsterblinkningen ett filbyte. Det ska också gå att se över rondellen. Sist men inte minst så kan ni inte utgå ifrån att det är fyra vägar som möts och ligger så som på bilden.

I detta teoretiska exempel i länken finns det en poäng med vänsterblinkningen men det är bara en av många möjliga cirkulationsplatser. Man kan ha två filer, massor med avfarter osv. Dessutom så skulle alla behöva mena samma sak när de blinkar vänster i en enfilig rondell för att det skulle fungera.

Just därför är det betydligt enklare om man enbart blinkar höger när man ska köra ut då det inte kan misstolkas.
Att runt omkring 80% inte blinkar höger när de åker ut,då de ska "rakt fram" (dvs 2:a höger)

Andra fetingen..Så i ALLA CPL'er med fler filer än 1,så SKA man enligt dig alltså blinka,eller hur?

Tredje.. Ja,ha? Så hur avgör du om JAG ser över rondellen,eller inte? (tänk ex.vis tunga fordon)

Fjärde..Oavsett hur många avfarter det är,så stannar man i CPL om man blinkar vänster,tills högerblink och utfart..Har man tre filer,så byter man troligvis till en fil vänster om den nuvarande placeringen,tills man blinkar höger och åker ut,är CPL'en liten,eller stor har väl ungefär samma inverkan som storleken på bilen?

Sedan finns avarter,så som inte blinka alls (MYCKET vanlig!!),blinka höger hela tiden (eller vänster,eller varningsblinkers),åka medsols osv,osv..
2014-09-05, 01:09
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Nu blandar du ihop det igen ... De som inte blinkar ut (dvs. höger) kan inte signalera korrekt.

Det var precis det jag skrev, jag stör mig på folk som använder vänsterblinkers men inte blinkar ut då detta förvirrar.

Citat:
Vem har inte varit med om att någon idiot kör in framför dig som trodde du skulle ta avfarten innan?

Hur kan du ens dra in detta här? Gör man så är man en komplett idiot om man "tror" i trafiken.
Om inte föraren i rondellen tydligt visat att han ska svänga ut (blinka höger) så ska inte trafikanterna "tro" att dom kan köra in i rondellen.

Skyller du allvarligt detta på att folk inte blinkar vänster?
I have no words.
2014-09-05, 08:51
Medlem
BelGarionRaptors avatar
Jag hade redan gått vidare med mitt liv, när jag tyvärr hamnade i den tråden igen. Ledsamt nog, ser jag att vissa här fortfarande svamlar över vänsterblinks överträfflighet.
några pointers för att hjälpa de sinnesvaga här att fatta poängen.

Ni klagar på att folk inte blinkar ut och då skulle det iaf vara bra om de blinkar vänster först för att tala om vart de ska. Ok, poängen är att om jag kommer till CPL och ska till vänsterut och blinkar för att tala om det, så har jag redan gjort mitt och kör "vänster". Vanan att blinka vänster kan kompensera högerblink vid utfart. Har ni tänk på det? Om jag tänker på "vänster" så kommer jag förmodligen aldrig att blinka höger vid utfart.

CPL är en rund enkelriktad gata. När jag närmar mig den, kan jag inte blinka vänster för att jag kan inte åka åt vänster (mot enkelriktat). Speciellt tydligt är det vid större rondeller. Det bör väl alla fatta? Nej, inte vissa, för de ska minnsan åt "vänster". Om bilen framför mig närmar en rondell och börjar blinka vänster, är det dags att bromsa och skapa lite luft mellan mig o dåren.

Normal förare, som kommer till en CPL stannar vid målade trekanter (lämnar företräde) och tolkar situationen. Han ger inte en blank skvatt vart andra ska eller inte ska. Han är intresserad av en enda sak. Lämna företräde och köra in i rondellen på ett säkert och kontrollerat sätt. Likaså följer han vägmarkeringar i rondellen, blinkar höger innan avfart och lämnar rondellen. Snack om att hjälpa medtrafikanter genom att blinka hit o dit gör varje trafikant mer försiktig, långsammare och osäker.

ok, jag är med på tanken att vänsterblink och utebliven högerblink är inte samma sak. Långt farligare är det att inte blinka höger ut än att blinka vänster in. Men, bara för det ska vi inte uppmana folk att börja blinka vänster in. När de flesta redan har svårt att blinka ut, så blir det värre om vi vill att de ska blinka in också.

Sen finns det sådana ljushuvud som i rondellen lägger sig i ytterfilen (utfartsfilen) blinkar höger och kör hela varvet. I deras värld talar de om att de kommer att svänga ut, men snart. De gör (enligt de) inget fel för de ligger rätt och de blinkar. I mina ögon är detta lika vansinnigt som att vänsterblinka.

Körskolor och trafikregler gäller alla. Men alla är inte vassaste pennor i pinalen. Regler måste vara utformade på ett sätt som kan uppfattas av alla. Det innebär att, när vi pratar om rondeller, regler bör vara enklast möjliga och endast nödvändiga. En högerblink på rätt ställe är allt som behövs. rester är vägmärken, markeringar och flödet.
2014-09-05, 12:25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelGarionRaptor
Jag hade redan gått vidare med mitt liv, när jag tyvärr hamnade i den tråden igen. Ledsamt nog, ser jag att vissa här fortfarande svamlar över vänsterblinks överträfflighet.
några pointers för att hjälpa de sinnesvaga här att fatta poängen.

Ni klagar på att folk inte blinkar ut och då skulle det iaf vara bra om de blinkar vänster först för att tala om vart de ska. Ok, poängen är att om jag kommer till CPL och ska till vänsterut och blinkar för att tala om det, så har jag redan gjort mitt och kör "vänster". Vanan att blinka vänster kan kompensera högerblink vid utfart. Har ni tänk på det? Om jag tänker på "vänster" så kommer jag förmodligen aldrig att blinka höger vid utfart.

CPL är en rund enkelriktad gata. När jag närmar mig den, kan jag inte blinka vänster för att jag kan inte åka åt vänster (mot enkelriktat). Speciellt tydligt är det vid större rondeller. Det bör väl alla fatta? Nej, inte vissa, för de ska minnsan åt "vänster". Om bilen framför mig närmar en rondell och börjar blinka vänster, är det dags att bromsa och skapa lite luft mellan mig o dåren.

Normal förare, som kommer till en CPL stannar vid målade trekanter (lämnar företräde) och tolkar situationen. Han ger inte en blank skvatt vart andra ska eller inte ska. Han är intresserad av en enda sak. Lämna företräde och köra in i rondellen på ett säkert och kontrollerat sätt. Likaså följer han vägmarkeringar i rondellen, blinkar höger innan avfart och lämnar rondellen. Snack om att hjälpa medtrafikanter genom att blinka hit o dit gör varje trafikant mer försiktig, långsammare och osäker.

ok, jag är med på tanken att vänsterblink och utebliven högerblink är inte samma sak. Långt farligare är det att inte blinka höger ut än att blinka vänster in. Men, bara för det ska vi inte uppmana folk att börja blinka vänster in. När de flesta redan har svårt att blinka ut, så blir det värre om vi vill att de ska blinka in också.

Sen finns det sådana ljushuvud som i rondellen lägger sig i ytterfilen (utfartsfilen) blinkar höger och kör hela varvet. I deras värld talar de om att de kommer att svänga ut, men snart. De gör (enligt de) inget fel för de ligger rätt och de blinkar. I mina ögon är detta lika vansinnigt som att vänsterblinka.

Körskolor och trafikregler gäller alla. Men alla är inte vassaste pennor i pinalen. Regler måste vara utformade på ett sätt som kan uppfattas av alla. Det innebär att, när vi pratar om rondeller, regler bör vara enklast möjliga och endast nödvändiga. En högerblink på rätt ställe är allt som behövs. rester är vägmärken, markeringar och flödet.
Nu menar jag på inget vis att man ska blinka "hit och dit"..

Lämna företräde osv.. är ju precis så det ska gå till!
MEN ex.v vid rusningstrafik,så är det vääääldigt sällan det bildas en lucka för fordon som är lite större än en V70 (t.ex. lastbil 24meter 60ton t.ex) dessa kan ha problem att uppfylla kriterierna för väjningsplikt,pga deras längd och långsamma acceleration,ju tidigare man kan (någorlunda säkert) avgöra vart en bil,som just åkt in i CPLen på motsatt sida egentligen har för avsikt att åka (VB="köra runt" i cpl HB= ta första avfarten Ingen blinkers,troligtvis "raktfram"),så kan dessa åka in i CPLen,då är det ju jättebra om man ser redan innan den mötande åker in,att den komer troligtvis passera framför innan utfart för att denne blinkade vänster,ingen blinkers alls,ger efter 5-6 minuters väntan resultatet att lastbilen åker in och ger fullständigt faan i om den andra fick bromsa..

Detta förutsätter ju att folk börjar KÖRA bil istället för att åka bil. Kanske också sluta kila på "paddor"/telefoner och "Fejsbucka",eller vad de nu gör..

Vid en CPL jag dagligen passerar runt 20ggr/dag,så blinkar inte runt 80% höger vid utfart.

De som blinkar vänster,i kombination med höger vid utfart är kanske 4-5%

Övriga skulle lika gärna kunna använda varningsblinkers,för de vet nog inte ens vart de är påväg..
2014-09-05, 16:14
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Hur kan du ens dra in detta här? Gör man så är man en komplett idiot om man "tror" i trafiken.
Om inte föraren i rondellen tydligt visat att han ska svänga ut (blinka höger) så ska inte trafikanterna "tro" att dom kan köra in i rondellen.

Skyller du allvarligt detta på att folk inte blinkar vänster?
I have no words.
Hur jag kan dra in detta är så självklart att även en idiot kan förstå varför. Har du inte förstått kopplingen jag drog till TYDLIGHET ännu?

Har det aldrig hänt dig att en idiot kört in framför dig i en cirkulationsplats trots att du visar att du ska köra förbi deras påfart? Då har du tamejfan kört lite för lite bil i stadstrafik. Självklart ska INGEN köra in i cirkulationsplatsen om du visar att du ska fortsätta (dvs. inte använder högerblinkers), men följer alla det? Nej! Även här passar mitt exempel in om äldre förare som tror ingen blinkers betyder att du ska köra rakt fram.

Jag skyller det inte på att folk inte signalerar vänster, vad jag säger är att vänsterblinkers förtydligar din färdriktning. Sedan när har tydlighet varit något dåligt?

Varit i denna tråden såpass länge att jag blivit lat att skriva, här har du ännu en anledning ...
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Nu menar jag på inget vis att man ska blinka "hit och dit"..

Lämna företräde osv.. är ju precis så det ska gå till!
MEN ex.v vid rusningstrafik,så är det vääääldigt sällan det bildas en lucka för fordon som är lite större än en V70 (t.ex. lastbil 24meter 60ton t.ex) dessa kan ha problem att uppfylla kriterierna för väjningsplikt,pga deras längd och långsamma acceleration,ju tidigare man kan (någorlunda säkert) avgöra vart en bil,som just åkt in i CPLen på motsatt sida egentligen har för avsikt att åka (VB="köra runt" i cpl HB= ta första avfarten Ingen blinkers,troligtvis "raktfram"),så kan dessa åka in i CPLen,då är det ju jättebra om man ser redan innan den mötande åker in,att den komer troligtvis passera framför innan utfart för att denne blinkade vänster,ingen blinkers alls,ger efter 5-6 minuters väntan resultatet att lastbilen åker in och ger fullständigt faan i om den andra fick bromsa..

Detta förutsätter ju att folk börjar KÖRA bil istället för att åka bil. Kanske också sluta kila på "paddor"/telefoner och "Fejsbucka",eller vad de nu gör..

Vid en CPL jag dagligen passerar runt 20ggr/dag,så blinkar inte runt 80% höger vid utfart.

De som blinkar vänster,i kombination med höger vid utfart är kanske 4-5%

Övriga skulle lika gärna kunna använda varningsblinkers,för de vet nog inte ens vart de är påväg..
Senast redigerad av FarbrorKrut 2014-09-05 kl. 16:19.
2014-09-05, 17:44
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Har det aldrig hänt dig att en idiot kört in framför dig i en cirkulationsplats trots att du visar att du ska köra förbi deras påfart?

Detta har hänt, men ingen av oss kan veta varför denna människan gjorde det. Kanske är personen en förare med nytaget körkort? Föraren är stressad? Det kan finnas massor av anledningar.
2014-09-05, 23:50
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Detta har hänt, men ingen av oss kan veta varför denna människan gjorde det. Kanske är personen en förare med nytaget körkort? Föraren är stressad? Det kan finnas massor av anledningar.
Visst kan vi spekulera kring varför många inte signalerar i cirkulationen, men det hjälper ju ingen. Frågan är hur vi förhindrar idioter från att göra dumma misstag som påverkar både dig och andra medtrafikanter. Min fråga står kvar obesvarad, sedan när har extra tydlighet varit något dåligt? När du ändå ska signalera höger om ett par sekunder, då är det väl inte för mycket begärt att underlätta lite med korrekt användande av vänsterblinkers innan det, tycker jag i alla fall!
2014-09-12, 07:33
Medlem
copes avatar
Varför blinka vänster /höger vid en korsning? Det uppmanar nu enbast att personen bakom, som ska rakt fram, pressar sig förbi dig men två hjul vid dikeskanten. Du ska ju lämna företräde oavsett till passerade och bakomvarande alla lämna dig företräde så varför blinka?

Varför blinka vänster INNAN en vänster sväng? Det måste väl betyda att du vill byta till vänster filen och köra där eftersom du inte blinkar i ögonblicket som du tänker svänga

Vänster blink i rondell bygger på samma sätt, man vill vara tydlig

Sen att ena är det lag på och den andra inte är en helt annan femma
2014-09-12, 09:48
Medlem
Funtasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cope
Varför blinka vänster /höger vid en korsning? Det uppmanar nu enbast att personen bakom, som ska rakt fram, pressar sig förbi dig men två hjul vid dikeskanten. Du ska ju lämna företräde oavsett till passerade och bakomvarande alla lämna dig företräde så varför blinka?

Varför blinka vänster INNAN en vänster sväng? Det måste väl betyda att du vill byta till vänster filen och köra där eftersom du inte blinkar i ögonblicket som du tänker svänga

Vänster blink i rondell bygger på samma sätt, man vill vara tydlig

Sen att ena är det lag på och den andra inte är en helt annan femma

Precis, nu är en rondell enkelriktad dock och kan inte jämföras med övriga situationer
2014-09-12, 10:09
Medlem
lorebfs avatar
Här är en bra beskrivning på hur man kör i en rondell (eller cirkulationsplats som det egentligen heter)

http://www.trafiksakerhet.se/sa-kor-...-rondellen.htm

Här står det alltså att om man ska svänga vänster så ska man ge tecken åt vänster när man kör in i rondellen.

För övrigt så förstår jag verkligen inte TS irritation över detta.. Jag tycker det är BRA när andra billister visar vart de har tänkt att köra.
2014-09-12, 12:39
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funtasy
Precis, nu är en rondell enkelriktad dock och kan inte jämföras med övriga situationer
Så vad du säger är att du kan vara tydlig i en korsning genom att använda blinkers, men inte i en enkelriktad cirkulationsplats. Hur går det ihop egentligen? Inte speciellt bra va ... Självklart kan du vara tydlig även i en cirkulationsplats genom att använda dina blinkers på bilen, det underlättar för observanta medtrafikanter.
2014-09-12, 14:06
Medlem
Funtasys avatar
Citat:
Så vad du säger är att du kan vara tydlig i en korsning genom att använda blinkers, men inte i en enkelriktad cirkulationsplats. Hur går det ihop egentligen? Inte speciellt bra va ... Självklart kan du vara tydlig även i en cirkulationsplats genom att använda dina blinkers på bilen, det underlättar för observanta medtrafikanter.

Jag har aldrig sagt att jag är emot vänsterblink, du drar dina egna slutsatser. Det jag menade var bara att man inte kan jämföra en enkelriktad gata med en korsning. Jag tycker absolut man ska blinka vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in