Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-03-09, 10:24
Medlem
På min enda körlektion så sa läraren att man skall förbereda sig inför en rondell precis som man ska göra i en korsning, det vill säga blinka vänster om du ska ditåt och inte blinka alls om du ska köra rakt igenom (d.v.s. framåt).
2012-03-09, 10:29
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attackhamster
Blinkar dom inte att dom ska till vänster så antar jag att dom ska rakt fram.. och då börjar jag
åka ut med bil och släp och oftast hinner jag ut med bilen men släpet är i din väg..
men varsågod ta fart.. helt MASSOR.. och åk RAKT in i mitt släp med lite tur så kanske jag känner
av det...

Ja jag hoppas verkligen att du mosar en barnfamilj med din lastbil så du blir av med kortet och hamnar på kåken din jävla dåre. Pedofil är du väl också eftersom du kör lastbil.
2012-03-09, 10:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
Så du tycker att jag ska anpassa mig efter folk som inte följer trafikreglerna?

Jag kanske även ska stanna när jag kör på riksväg 70 för en bil som kommer från en skogsväg? han kan ju inte veta om jag ska fortsätta på riksväg 70 eller svänga av på skogsvägen? samma princip som i en CPL

Enligt ditt sätt att tänka verkar det vara storleken på fordonet som bestämmer hur trafiken ska flöda. Du det är inte sjön det här utan i trafiken! På sjön tror jag det är störst går först men fan inte på vägen. Ju större fordon man har destu större anledning att stanna innan en CPL och andra situationer. Håll den fart du kan hantera.
Ja,varför inte? Jag får ju ofta anpassa mig efter det!

Varför ska du inte hålla den fart Du kan hantera,då?

Vill du inte bli tvungen att sakta in för ett tungt fordon,så blinka lite mer än minimi-kravet i lagtexten,så ska du se att de flesta stannar!

Och visst kan det vara så att när du kör Dalkarlsvägen,att en timmerbil försöker komma ut och det TAR ett tag att få fart på 60ton,så då kan du mycket väl bli tvungen att stanna.
(för tyvärr så ser ingen förare runt en kurva t.ex.)
2012-03-09, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Det dök aldrig upp någon med en skylt,som påpekade att det är någon som är ute i trafiken och ska Lära sig hur man kör och inte att det är en fullfjädrad proffs-förare,som inte gör/bör göra mer än på sin höjd ett misstag per dygn..
(sedan vet jag att det finns t.ex bussförare,som tröttnat totalt på både andra trafikanter och sitt jobb,så de skiter fullständigt i både blinkers,väjningsplikt osv,osv..)
Om där bara sitter en person i bilen får man väl förmoda att det är körläraren eller?
2012-03-09, 10:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ja jag hoppas verkligen att du mosar en barnfamilj med din lastbil så du blir av med kortet och hamnar på kåken din jävla dåre. Pedofil är du väl också eftersom du kör lastbil.
Det är ju snarare Du som kommer mosa din bil i sidan på en buss,eller lastbils-släp,för du minsann inte vill varken blinka,eller bromsa!

Men kör på bara,kul det vore att höra "ursäkten" efteråt!

"Jag såg den(lastbilen t.ex),men han hade väjningsplikt,så jag körde in i sidan på h#n!"

För att inte nämna vilken otrolig tröst det vore för dig (om du skulle bli ihjälkörd) att föraren av det andra fordonet blev av med kortet och fick sitta i fängelse,när du ligger i en träfrack!!

Samma jävla "logik",som när fotgängare hoppar rätt ut i gatan.. "jag har ju företräde här!" Att man sätter livet på spel och litar blint på att ALLA förare ALLTID har full koll på ALL trafik JÄMT...
2012-03-09, 10:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyttnick
Om där bara sitter en person i bilen får man väl förmoda att det är körläraren eller?
Aj,då!

För det är väl inte en människa? Jag är människa och jag gör ibland fel..

Ring,eller skriv till körskolan ifråga och påpeka detta annars..

För de lär faktiskt ut VB,tillsammans med det lagstadgade HB ut.

Jag blev för något år sedan omkörd på högersidan av en körskolebil,jag låg i högerfil på motorväg!!

Gissa om de fick ett samtal??
2012-03-09, 10:54
Medlem
Citat:
Aj,då!

För det är väl inte en människa? Jag är människa och jag gör ibland fel..

Ring,eller skriv till körskolan ifråga och påpeka detta annars..

För de lär faktiskt ut VB,tillsammans med det lagstadgade HB ut.

Jag blev för något år sedan omkörd på högersidan av en körskolebil,jag låg i högerfil på motorväg!!

Gissa om de fick ett samtal??
Det var "rakt fram" i 3-4 rondeller och han blinkade inte en enda gång, och när jag kom hem hade jag glömt namnet, annars hade jag mailat dom.
2012-03-09, 11:02
Medlem
brotucks avatar
Det är konstigt att de största VB-förespråkarna i tråden är lastbilschaufförer

Kan det möjligen ha att göra med att dessa tragiska människor inte har nått annat liv än det bland porrtidningarna och snuset i hytten? Detta är deras värld! I denna hytt, med intorkad sperma i AC:n och snusprillor på golvet tror de att allt cirkulerar kring dem. Så även i en CPL - "alla ska minsann anpassa sig efter mig eftersom min bil är större och jag är kung."

Men man kan väl inte förvänta sig så mycket mer av er svettiga lastbilschufförer. Ni sitter ju där ni sitter av en anledning - ni kan ju inget annat i livet! Det mest spännande i era liv är när ni rullar fram till Roffes vägkrog i Motala och beställer in en dubbel pulvermosbricka med 3 dl ketchup och en falukorv.

Då kan jag upplysa er era inavlade fläskmagar att det finns en annan värld utanför hytten och där människor respekterar varandra och följer de trafikregler som gäller. Detta torde rimligvis gälla er också. Och med tanke på storleken på era fordon så borde nu ju ännu mer tänka på säkerhetsmarginalerna.
2012-03-09, 11:17
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Det är ju snarare Du som kommer mosa din bil i sidan på en buss,eller lastbils-släp,för du minsann inte vill varken blinka,eller bromsa!
Jag blinkar alltid, men åt rätt håll
Citat:
Men kör på bara,kul det vore att höra "ursäkten" efteråt!

"Jag såg den(lastbilen t.ex),men han hade väjningsplikt,så jag körde in i sidan på h#n!"

Med sin fulla rätt kan man köra in i sidan på det fordonet och få en ny bil. Han blir dömd - inte jag.
Citat:
För att inte nämna vilken otrolig tröst det vore för dig (om du skulle bli ihjälkörd) att föraren av det andra fordonet blev av med kortet och fick sitta i fängelse,när du ligger i en träfrack!!

Men tillskillnad från er lastbilschaffisar så kör jag med marginaler och hinner alltid bromsa, men om situationen är rätt så ser jag gärna till att få min bil skadad av er.

Citat:
Samma jävla "logik",som när fotgängare hoppar rätt ut i gatan.. "jag har ju företräde här!" Att man sätter livet på spel och litar blint på att ALLA förare ALLTID har full koll på ALL trafik JÄMT...:

Och den logiken är ju helt korrekt eftersom det inte är fotgängarna som ska kolla om det är lugnt att passera. Som reglerna säger så är det ju bilarna som ska bromsa in och kolla att ingen kommer på övergångsstället innan de kör över.
2012-03-09, 11:59
Medlem
bellyrogers avatar
Citat:

Kan det möjligen ha att göra med att dessa tragiska människor inte har nått annat liv än det bland porrtidningarna och snuset i hytten? Detta är deras värld! I denna hytt, med intorkad sperma i AC:n och snusprillor på golvet tror de att allt cirkulerar kring dem. Så även i en CPL - "alla ska minsann anpassa sig efter mig eftersom min bil är större och jag är kung."

Men man kan väl inte förvänta sig så mycket mer av er svettiga lastbilschufförer. Ni sitter ju där ni sitter av en anledning - ni kan ju inget annat i livet! Det mest spännande i era liv är när ni rullar fram till Roffes vägkrog i Motala och beställer in en dubbel pulvermosbricka med 3 dl ketchup och en falukorv.

Då kan jag upplysa er era inavlade fläskmagar att det finns en annan värld utanför hytten och där människor respekterar varandra och följer de trafikregler som gäller. Detta torde rimligvis gälla er också. Och med tanke på storleken på era fordon så borde nu ju ännu mer tänka på säkerhetsmarginalerna.

Hej idiotjävel. Den tragiska fan är väl du själv? Vad fan vet du om lastbilar och dess chaufförer?

Förmodligen inte ett skvatt. Kan upplysa dig om att det krävs sin man att framföra långtradare, med allt helvete som kan gå fel. Du skulle väl skita knäck med 60 ton som skjuter på i en lång kurvig isig nerförsbacke? Det går liksom inte att bromsa som med din opel astra.

Vilka tror du är råkar ut för flest olyckor per körda mil? Yrkeschaufförer eller metrosexuella fjollor?

Dessutom är det mycket som kan gå fel precis när som helst vid minst lämpliga tillfälle på ett tradarekipage. Det krävs lite vett i skallen för man har ju inte en servicebil i följetåg.

Vad fan gör du själv som är så märkvärdigt att du sitter och spottar på en respektabel yrkesgrupp? Skulle vilja se ditt spinkarsel gå in och säga samma sak på Hagsta Krog...

Jag själv kommer inte för alltid köra långtradare men kommer alltid ha respekt för de som framför dem. Med reservation för att det finns idioter i yrket som i alla yrken.
2012-03-09, 13:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag blinkar alltid, men åt rätt håll

Med sin fulla rätt kan man köra in i sidan på det fordonet och få en ny bil. Han blir dömd - inte jag.

Men tillskillnad från er lastbilschaffisar så kör jag med marginaler och hinner alltid bromsa, men om situationen är rätt så ser jag gärna till att få min bil skadad av er.

Och den logiken är ju helt korrekt eftersom det inte är fotgängarna som ska kolla om det är lugnt att passera. Som reglerna säger så är det ju bilarna som ska bromsa in och kolla att ingen kommer på övergångsstället innan de kör över.
OK,men sluta för fan att gnälla då,utan kör in i nästa släp!!

Glöm inte att visa utdrag ur försäkringsbolagets utslag och ev. även polisens rapport,så vi vet hur illa det går för "oss lastbilsförare" när du kör på oss...
(Återigen visar du att du inte är speciellt bra förare..Du har inga "rättigheter" i trafiken..Du har däremot Skyldighet att kunna stanna före varje..osv,osv,men det har du väl glömt? )

Sedan tycker jag nog att man inte bör ta för stora ord i sin mun...som t.ex "alltid",det påvisar ju att du är en usel förare med viss övertro på dig själv... (jag har aldrig påstått att jag aldrig gör fel,men det är faktiskt väldigt sällan det händer ..)

Att slavaiskt följa lagen till minsta bokstav,kan ju innebära att man beteer sig lite "lustigt"..t.ex så är det lagligt att knulla getter,men kanske inte så tillrådigt..

Till skillnad mot alla privatbilister,som tror de nyligen köpt vägen och kör sämre än Rohypnol-stinna nyvakna grävlingar,så klarar "vi" av att framföra ett fordon som är flera gånger större och tyngre på alla håll och vis,mitt bland en skock stollar och dessutom ofta rädda "skinnet" på dem,som egentligen borde ta bussen,för bakom ratten ska de fan inte sitta!
(behöver jag tillägga att jag nu generaliserade,ungefär som Du gjorde?? )

Brukar du Ofta se tunga fordon som inte hunnit bromsa och kört över andra bilar?

OK,låt då fotgängarna klafsa rätt ut,men man måste ju ha en viss dödslängtan om man gör det,då Ett litet ögonblick av ouppmärksamhet hos föraren (oavsett fordon) kan resultera i döden för fotgängaren. (åter igen till "getterna"..)

Måste ju finnas massor med aktiviteter att hän ge sig åt,om man nu vill utmana döden,som Base-jumping,Mc-stunts,slå volter med snöskoter,åka genom eldtunnlar med Mc,leta minor med stålskor,testa om man kan ligga mellan rälsen när tåget kommer,hur länge man tål 220V,ja listan kan ju göras oändlig med ungefär lika "smarta" aktiviteter.
2012-03-09, 13:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Ha,ha,ha! Låter ju som du är lastbilförare,för du är ju precis "spot-on" där!!
(Hur skulle du annars kunna veta Precis hur det ligger till? )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in