Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-08-01, 00:47
Medlem
Ogres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Hur gör ni när någon kommer från vänster då?

Krockar förmodligen...
2007-08-01, 00:52
Medlem
jomenvisst84s avatar
Känns som att en sak inte blivit riktigt klargjord i denna tråd. Enligt den gamla metoden för rondellkörning så blinkade man vänster (och sen högerblinkade sig ur) om man skulle till vänster i en rondell. Skulle du rakt fram blinkade du inte alls! Känns som mycket i irritationen ligger där, oldschool-folket som inte blinkar höger när dom ska rakt fram i en rondell. Har lärt om mig att blinka höger när jag ska ur rondellen (trots att jag geografiskt sett ska rakt fram), men jag har märkt att många andra missat detta.
2007-08-01, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Känns som att en sak inte blivit riktigt klargjord i denna tråd. Enligt den gamla metoden för rondellkörning så blinkade man vänster (och sen högerblinkade sig ur) om man skulle till vänster i en rondell. Skulle du rakt fram blinkade du inte alls! Känns som mycket i irritationen ligger där, oldschool-folket som inte blinkar höger när dom ska rakt fram i en rondell. Har lärt om mig att blinka höger när jag ska ur rondellen (trots att jag geografiskt sett ska rakt fram), men jag har märkt att många andra missat detta.

Är exakt det som är det största problemet. Och det problemet vill vissa lösa genom att få högerfilsförarna att blinka vänster istället för att få dessa kamikazepiloter att anamma dom nya direktiven.

Känns liksom som att det är bättre att attackera grundproblemet.

Dock är detta bara livsfarligt i rondeller med två filer där dessa japanska dödspiloterna härjar i vänsterfilen och då kör rakt ut därifrån utan att blinka eller lämna företräde.
2007-08-01, 04:06
Medlem
Men se vad intressanta saker det stod i den däringa länken ni lade in tidigare, den som turbo75 var så glad att få.....

http://www.trafiksakerhet.se/Nya%20r...tionsplats.htm

Citat:
Placering och teckengivning i cirkulationsplats

När det gäller placering och teckengivning i cirkulationsplatser anser Vägverket att placeringsreglerna och kravet på teckengivning i vägkorsning, som beskrivits ovan, i vissa cirkulationsplatser inte är tillämpningsbara om cirkulationsplatsen har en viss storlek och utformning.

Det betyder i klartext att det är fritt fram att i vissa cirkulationsplatser även färdas i det högra körfältet vid vänstersväng eller vid vändning och dessutom utan att visa sin avsikt. D.v.s. att liksom i en vägkorsning ge tecken före och i densamma. Denna regeltolkning har på senare tid förutom den ökade olycksrisken inneburit en försämrad genomströmning tvärtemot Vägverkets påstående att "cirkulationsplatsen ökar framkomligheten" då allt fler använder sig av det högra körfältet.

Däremot ska tecken ges när man lämnar cirkulationsplatsen enligt Vägverkets "Så kör du i en cirkulationsplats". Denna regel "ska" ger en smidig trafik men leder knappast till en minskning av trafikolyckorna. Kommunikationen d.v.s. teckengivning vid vänstersväng eller vid körning runt rondellen, speciellt från det högra körfältet, bidrar däremot till att väsentligt minska olycksrisken, ökar trafiksäkerheten och ger en förbättrad genomströmning.

Beträffande förslaget om teckengivning vid vänstersväng eller vid vändning i cirkulationsplats/korsning så kommer Vägverket inte, i alla fall inte i dagsläget att enligt 65 § trafikförordningen, kräva eller rekommendera teckengivning vid vänstersväng d.v.s. mer än halva varvet eller när man avser att vända i rondellen. Vägverket har inte heller några planer, att stödja förslaget med vänstertecken vid körning till vänster/vändning från det högra körfältet.

Ovanstående visar att Vägverket är långt ifrån uppgiften att i förebyggande syfte skapa regler för en säkrare trafik.

Och vad har jag då sagt hela tiden?? Jo, att det ökar säkerheten om man använder VB vid rondellkörning. Och som ett av exemplen har jag haft just det att någon får för sig att köra rundellen runt i ytterfil, och att han då ska/bör använda VB för att uppmärksamma andra på vad han ska göra.

Detta har ni VB-motståndare hackat ned på hela tiden, som om jag inte viste vad jag talade om. Men nu får ni det svart på vitt att jag vet det, och det styrks av det som står i länken jag citerat ur.

Men det är väl för mycket begärt att turbo75 ska kunna läsa och förstå ens detta......

Dr Tinnitus
2007-08-01, 08:32
Medlem
handimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men se vad intressanta saker det stod i den däringa länken ni lade in tidigare, den som turbo75 var så glad att få.....

Och vad har jag då sagt hela tiden?? Jo, att det ökar säkerheten om man använder VB vid rondellkörning. Och som ett av exemplen har jag haft just det att någon får för sig att köra rundellen runt i ytterfil, och att han då ska/bör använda VB för att uppmärksamma andra på vad han ska göra.

Detta har ni VB-motståndare hackat ned på hela tiden, som om jag inte viste vad jag talade om. Men nu får ni det svart på vitt att jag vet det, och det styrks av det som står i länken jag citerat ur.

Men det är väl för mycket begärt att turbo75 ska kunna läsa och förstå ens detta......

Dr Tinnitus
Det är ju exakt vänsterblinkningarna som fossiliserade gamla bilförare använder för att skapa osäkerhet i rondelltrafiken som är problemet. En vänsterblinkande bilförare väntar man sig ska byta fil till vänster, men det gör den inte utan fortsätter som en förprogrammerad missil sin färd mot okänd utfart.

Vänsterblinkningar betyder inte ett skit mer än att man inte vet vad som rör sig i huvudet på en vänsterblinkande och att det gäller att tänka för två när man möter en vänsterblinkande galning i rondellen.
2007-08-01, 08:59
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:

Dr Tinnitus

Den där sidan är ju skriven av en privatperson. Dvs det är hans åsikter, inte någon universell sanning.

Om du ligger i vänsterfil och har en bil bredvid dig i högerfilen som inte blinkar vänster, kör du ut ur rondellen ändå och hoppas på det bästa?

Om inte så spelar det ju ingen roll om han blinkar vänster, eftersom du likförbannat måste lämna företräde om du ämnar korsa den högra filen på din väg ut.

Det är helt enkelt IDIOTISKT att ha en praxis som innebär att en glömd blinkning skapar en krock.
2007-08-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handiman
Det är ju exakt vänsterblinkningarna som fossiliserade gamla bilförare använder för att skapa osäkerhet i rondelltrafiken som är problemet. En vänsterblinkande bilförare väntar man sig ska byta fil till vänster, men det gör den inte utan fortsätter som en förprogrammerad missil sin färd mot okänd utfart.

Vänsterblinkningar betyder inte ett skit mer än att man inte vet vad som rör sig i huvudet på en vänsterblinkande och att det gäller att tänka för två när man möter en vänsterblinkande galning i rondellen.

Har du så svårt att förstå en så enkel sak som VB i rondell så kanske du skulle undvika att köra bil, eller i alla fall undvika rondeller.

Jag har aldrig någonsin haft problem med VB i rondell, då det är ganska solklart vad de har på gång, eller inte har på gång. Jag har kört bil i 30 år dessutom.

Ja, med tanke på det jag fetstilade av ditt inlägg så är det nog verkligen läge att du håller dig ifrån rondeller. För kör du så du möter folk som blinkar så har du gjort nåt väldigt fel vill jag påstå.......

Då måste du ju ha lika svårt att tolka VB även vid en vanlig korsning. För den bilen kan ju ev. köra till vänster, eller bara byta fil, eller t o m vända.

Så hur klarar du dig egentligen i trafiken...?

Dr Tinnitus
2007-08-01, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Den där sidan är ju skriven av en privatperson. Dvs det är hans åsikter, inte någon universell sanning.

Om du ligger i vänsterfil och har en bil bredvid dig i högerfilen som inte blinkar vänster, kör du ut ur rondellen ändå och hoppas på det bästa?

Om inte så spelar det ju ingen roll om han blinkar vänster, eftersom du likförbannat måste lämna företräde om du ämnar korsa den högra filen på din väg ut.

Det är helt enkelt IDIOTISKT att ha en praxis som innebär att en glömd blinkning skapar en krock.

Jag är medveten om att det är en privatperson som skrivit, och att det givetvis inte är en univerisell sanning. Men det visar att det finns fler som har lite mer ordning under hattparkeringen som har samma åsikter som jag i denna sak.

Det spelar ingen större roll hur man ska eller borde göra i ditt exempel. Problemet är att det alltid finns folk som tar saker för givet i trafiken, av gammal vana eller annat. Det skapar risker och i många fall krockar med personskador. Därför är det bättre och säkrare att vara övertydligt och visa vad man ska göra eller inte göra, i synnerhet när man gör nåt som kan vara oväntat, som t ex. att köra vidare i en rondell där 99% alltid kör ut i en viss utfart.

Om det blir en kollision med skador, personskador, så spelar det ingen roll om om den ena föraren hade reglerna på sin sida om han ändå blir allvarligt skadad i krocken, eller dör. Så hade t ex, det smällt ihop i en rondell, just för att ytterbilen skulle vidare i rondellen och inte blinkade alls i det läget och fick en innerbil in i förardörren. Så spelar det ju ingen roll om ytterbilen gjorde rätt enligt reglerna om föraren blir allvarligt skadad eller dör. Hade han varit en smula förutseende och använt sundt förnuft och blinkat vänster (fast han inte enligt reglerna behövde) så hade innerbilen i alla fall haft en klart större chans att upptäcka att nåt var på gång, ska han byta fil eller vad...? Bästa att hålla extra koll på den bilen.... Och krocken kanske (ja högst sannolikt) hade kunnat undvikas, och därmed hade ingen blivit skadad eller dött.

I det läget tror jag inte många kan finna vettiga argument mot VB i rondell, utan båda de inblandade bilarna borde vara förbannat tacksamma att en av dem gjorde mer än vad reglerna kräver, och därmed räddat en situation som kunde gått riktigt illa oavsett vem som gjort fel av dem. Genom att använda VB och på så sätt uppmärksamma andra på att nåt är på gång.

Men, jag är övertygad om att rondellexperterna och tillika VB-motståndarna i denna tråd inte ens är kapabla att ta till sig och förstå detta enkla med väldigt solklara exempel. Utan kommer bara att komma med än mer dumheter för att försvara att man inte ska blinka vänster.

Motorcyklister är många gånger lika dumma som VB-motståndarna.

Motorcyklister skyller väldigt ofta olyckorna mellan bilar och MC på just bilarna. Ja, visst stämmer det många gånger. Men om en MC-förare kommer på en rak fin väg med god sikt, och en bil mitt på en raka kör rätt ut från stopplikt eller väjningsplikt och smäller med MC'n så att motorcyklisten blir mos. Vad spelar det för roll att det var bilförarens fel, för han bröt en stenhård regel. När motorcyklisten kom farande i 200 blås och tog för givet att bilen SKA stanna, när den sen inte gör det? Det hade kanske varit lite smartare att som motorcyklist ha lite mer självbevarelsedrift och förutseende, och gett fan i att hålla 200 blås, utan tagit ner farten till lagligt som mest, och hållt extra koll och bromsberedskap utifall bilen skulle göra en redig blunder. Då hade han överlevt och kunde spara 200-blåset till ett bättre lämpat tillfälle.

Lika blir det ju med VB i rondeller. Även om reglerna inte direkt kräver att man ska blinka vänster, så kan man ändå göra det för att tydligare visa folk vad man ska göra eller inte göra. I synnerhet när man ska göra nåt som kanske kan vara oväntat för andra. Som när någon får för sig att åka vidare runt i yttervarv där "alla" brukar ta en viss avfart ut. Det kan förhindra kollisioner, och kanske rädda folk från att bli skadade. Är inte det en alldeles utmärkt anledning till att använda VB i rondeller, i synnerhet när det inte är förbjudet utan tillåtet, och dessutom i andra lagtexter (som jag gett exempel på i tråden) faktiskt påbjuds!?

Dr Tinnitus
2007-08-01, 11:08
Medlem
Citat:

Dr Tinnitus

Kort svar:

En utebliven vänsterblinkning blir farlig eftersom vägverket skyltar som dom gör innan man åker in i rondellen. Dvs enligt skyltningen får man inte ta vänster från högerfilen. Men som sagts tidigare, skyltningen ligger utanför rondellen och behöver ej följas (helt enligt vad vägverket har sagt).

Såååååå, om du läst allt så hade du sett att Ernst är irriterad över att man från vägverket sida inte har klara, tydliga regler eller har gått ut med klara, tydliga regler till oss förare. Så om man informerar om att man faktiskt numera får åka runt i högerfilen och att man inte får bara lämna rondellen i vänsterfilen utan blinka vid rakt fram eller att ej lämna företräde så blir detta problem inget problem.

Jag är emot vänsterblink just för att det är inte vi som ska ändra på oss till att göra något vi inte behöver.
Det är dom som kör i vänsterfilen som ska ändra på sig då dom bryter mot reglerna. Verkar inte det logiskt, så säg.

(blev inte så kort iaf)
2007-08-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Kort svar:

En utebliven vänsterblinkning blir farlig eftersom vägverket skyltar som dom gör innan man åker in i rondellen. Dvs enligt skyltningen får man inte ta vänster från högerfilen. Men som sagts tidigare, skyltningen ligger utanför rondellen och behöver ej följas (helt enligt vad vägverket har sagt).

Såååååå, om du läst allt så hade du sett att Ernst är irriterad över att man från vägverket sida inte har klara, tydliga regler eller har gått ut med klara, tydliga regler till oss förare. Så om man informerar om att man faktiskt numera får åka runt i högerfilen och att man inte får bara lämna rondellen i vänsterfilen utan blinka vid rakt fram eller att ej lämna företräde så blir detta problem inget problem.

Jag är emot vänsterblink just för att det är inte vi som ska ändra på oss till att göra något vi inte behöver.
Det är dom som kör i vänsterfilen som ska ändra på sig då dom bryter mot reglerna. Verkar inte det logiskt, så säg.

(blev inte så kort iaf)

Men du svara ju så dumt att man blir mörkrädd. I sak har du i vissa bitar poänger, men du glömmer hela tiden det viktigaste. Att människor alltid kommer att göra fel, tabba sig, glömma, klanta sig, eller bara skita i vissa saker. Och då vi alla är människor, både du och jag, så kan både du och jag göra dessa tabbar hur duktiga vi än anser och vara i trafiken, och hur säkra vi än tycker oss vara på alla regler och paragrafer. Du och jag, kan när som helst missa att en bil i ytterfilen inte ska ta den av oss förväntade vägen ut ur en rondell, utan ska vidare i ytterfilen. Då spelar det ingen roll vem som har rätt eller fel, vilka regler som gäller för vem av oss. Det kan uppstå en situation som kan resultera i en krock på ett ögonblick, kanske död och elände.

Ska då det då behöva hårklyvas hit och dit om en så liten enkel åtgärd, som att killen i yttern slår på sin VB vare sig han måste eller inte enligt reglerna. På så vis kan du och jag få en ökad chans att hinna se hans VB och fatta att han ska inte alls ut där jag trodde och hinna hejda oss just innan vi ska slå på HB och styra mot utfarten.

Hur duktiga och rutinerade vi än är så kan vi alla drabbas av den mänskliga faktorn, självförvållat eller från andra. Detta kan i princip inga regler hindra till 100%. De kan minska risken ja, men för att helt förhindra det så måste det designas bort redan på ritningsstadiet för alla trafikmiljöer.

Jag vet att det är så, för jag har ett jobb där säkerhetstänkandet är mycket framträdande, ja det är helt primärt. Och erfgarenheterna säger att hur mycket regler och lagar det än finns att folk ska göra si eller så, eller inte får göra. Så kommer det ändå att dyka upp situationer där folk har varit "kreativa" på egen hand eller helt enkelt glömt eller inte ens vetat, och därmed tagit genvägar förbi reglerna. Och i de allra flesta fall med klart ökade risker, och tyvärr i flera fall fatal utgång.

Samma sak gäller i trafiken. Oavsett hur mycket lagar det finns så kan folk missta sig och göra fel, eller inte veta eller skita i det helt. Då är det viktigt att andra är extra uppmärksamma och förutseende. Och använder alla möjligheter som finns för att uppmärksamma andra trafikanter på vad som ska ske, vad man vill, eller att nåt ska ske. VB i rondell är en sådan sak.

Sen glömmer du ännu en gång, att du är skyldig att uppmärksamma andra om du ska göra nåt som kan överraska eller inte förväntas, genom att ge ljus signal, ljud signal eller använda blinkers. Detta gäller givetvis även i en rondell. Jag lade tidigare in lagtexten om det, missade du den eller ville du inte se den?

Kör du sålunda i ytterfil och får för dig att fortsätta runt i den filen och har bilar på innerfil som du kan ana ska ut på kommande avfarts vänsterfil, så kommer du kanske att överraska och då är det ett utmärkt tillfälle att göra det där lilla enkla extra för att andra ska få en chans att se vad du tänker göra, genom att slå på VB.

Men du tycker alltså det är helt förkastligt och fel, och håller istället sturskt på "din rätt" att ge fan i att blinka vänster, och de konsekvenser det kan få, kanske en krock och personskador. De skiter du in, för det är de i vänsterfilen som ska lära sig göra riktigt.....

Jag blir mer och mer säker på att du inte borde ha körkort, eller kanske inte ens har..

I trafiken måste man kunna orka/vilja göra lite mer än vad bara lagen kräver som minimum, just för att hjälpa varandra, hindra faror och öka säkerheten. Kan eller vill man inte det så borde man inte ens få vistas i trafiken.

Dr Tinnitus
2007-08-01, 16:24
Medlem
core_s avatar
Citat:
Men du svara ju så dumt att man blir mörkrädd. I sak har du i vissa bitar poänger, men du glömmer hela tiden det viktigaste. Att människor alltid kommer att göra fel, tabba sig, glömma, klanta sig, eller bara skita i vissa saker. Och då vi alla är människor, både du och jag, så kan både du och jag göra dessa tabbar hur duktiga vi än anser och vara i trafiken, och hur säkra vi än tycker oss vara på alla regler och paragrafer. Du och jag, kan när som helst missa att en bil i ytterfilen inte ska ta den av oss förväntade vägen ut ur en rondell, utan ska vidare i ytterfilen. Då spelar det ingen roll vem som har rätt eller fel, vilka regler som gäller för vem av oss. Det kan uppstå en situation som kan resultera i en krock på ett ögonblick, kanske död och elände.

Ska då det då behöva hårklyvas hit och dit om en så liten enkel åtgärd, som att killen i yttern slår på sin VB vare sig han måste eller inte enligt reglerna. På så vis kan du och jag få en ökad chans att hinna se hans VB och fatta att han ska inte alls ut där jag trodde och hinna hejda oss just innan vi ska slå på HB och styra mot utfarten.

Hur duktiga och rutinerade vi än är så kan vi alla drabbas av den mänskliga faktorn, självförvållat eller från andra. Detta kan i princip inga regler hindra till 100%. De kan minska risken ja, men för att helt förhindra det så måste det designas bort redan på ritningsstadiet för alla trafikmiljöer.

Jag vet att det är så, för jag har ett jobb där säkerhetstänkandet är mycket framträdande, ja det är helt primärt. Och erfgarenheterna säger att hur mycket regler och lagar det än finns att folk ska göra si eller så, eller inte får göra. Så kommer det ändå att dyka upp situationer där folk har varit "kreativa" på egen hand eller helt enkelt glömt eller inte ens vetat, och därmed tagit genvägar förbi reglerna. Och i de allra flesta fall med klart ökade risker, och tyvärr i flera fall fatal utgång.

Samma sak gäller i trafiken. Oavsett hur mycket lagar det finns så kan folk missta sig och göra fel, eller inte veta eller skita i det helt. Då är det viktigt att andra är extra uppmärksamma och förutseende. Och använder alla möjligheter som finns för att uppmärksamma andra trafikanter på vad som ska ske, vad man vill, eller att nåt ska ske. VB i rondell är en sådan sak.

Sen glömmer du ännu en gång, att du är skyldig att uppmärksamma andra om du ska göra nåt som kan överraska eller inte förväntas, genom att ge ljus signal, ljud signal eller använda blinkers. Detta gäller givetvis även i en rondell. Jag lade tidigare in lagtexten om det, missade du den eller ville du inte se den?

Kör du sålunda i ytterfil och får för dig att fortsätta runt i den filen och har bilar på innerfil som du kan ana ska ut på kommande avfarts vänsterfil, så kommer du kanske att överraska och då är det ett utmärkt tillfälle att göra det där lilla enkla extra för att andra ska få en chans att se vad du tänker göra, genom att slå på VB.

Men du tycker alltså det är helt förkastligt och fel, och håller istället sturskt på "din rätt" att ge fan i att blinka vänster, och de konsekvenser det kan få, kanske en krock och personskador. De skiter du in, för det är de i vänsterfilen som ska lära sig göra riktigt.....

Jag blir mer och mer säker på att du inte borde ha körkort, eller kanske inte ens har..

I trafiken måste man kunna orka/vilja göra lite mer än vad bara lagen kräver som minimum, just för att hjälpa varandra, hindra faror och öka säkerheten. Kan eller vill man inte det så borde man inte ens få vistas i trafiken.

Dr Tinnitus

Nu har du nog anmärkt att alla i tråden som inte har exakt samma åsikt som du borde få sitt körkort indraget. Mycket klokt sätt att se på saken.

Jag säger det igen, den där jädra vänsterblinkningen när det ligger en bil utanför mig för att märka om han ska av eller inte gör mig inte ett jota.
Vare sig han blinkar eller ej så skulle jag aldrig, aldrig få för mig att flytta över till den filen om jag inte ser att han faktiskt GÖR det, vare sig han blinkar höger eller vänster.
Samma sak är att jag kör inte ut från en rondell från vänsterfil om inte vänsterfilen går ut i en egenl fil ut ur rondellen.
Då gör jag ett filbyte precis efter avfarten innan och åker ut därifrån.

Du som är så mån om alla säkerhet måste väl inse att det är ännu säkrare än allt vänsterblink kors och tvärs?

Det är väl snarare det som folk behöver fatta, inte börja vänsterblinka kors och tvärs.
2007-08-01, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nu har du nog anmärkt att alla i tråden som inte har exakt samma åsikt som du borde få sitt körkort indraget. Mycket klokt sätt att se på saken.

Jag säger det igen, den där jädra vänsterblinkningen när det ligger en bil utanför mig för att märka om han ska av eller inte gör mig inte ett jota.
Vare sig han blinkar eller ej så skulle jag aldrig, aldrig få för mig att flytta över till den filen om jag inte ser att han faktiskt GÖR det, vare sig han blinkar höger eller vänster.
Samma sak är att jag kör inte ut från en rondell från vänsterfil om inte vänsterfilen går ut i en egenl fil ut ur rondellen.
Då gör jag ett filbyte precis efter avfarten innan och åker ut därifrån.

Du som är så mån om alla säkerhet måste väl inse att det är ännu säkrare än allt vänsterblink kors och tvärs?

Det är väl snarare det som folk behöver fatta, inte börja vänsterblinka kors och tvärs.

Och där bevisade du att inte du heller denna gång fattade vad jag skrev.

Hur jäkla svårt ska det vara att fatta att alla kan göra fel, även DU. Klart som fanken att både du och jag, och andra, "vet" hur de ska göra, hur de vill göra hur de brukar göra. Det gäller de flesta.

Men om det nu är så, varför händer det då ändå krockar, varför dör folk i trafikolyckor??

Jo, därför att då och då så går det snett. Man missar att se sig för, blir distraherad av ungarna i bilen, tänker på annat, har en kass dag eller bara otur. Det kan hända både dig Core, och mig, när som helst. Men givetvis ökar chanserna att klara sig längre innan, eller om det sker, om man är en alert vaken och intresserad förare, och om vi alla hjälps åt att tydligt visa vad vi ska göra, eller att vi ska göra nåt oväntat.

Men, olyckor händer, ändå förr eller senare när omständigheterna samverkar åt fel håll.

Jag är helt övertygad om att de allra flesta som kör ihjäl sig, eller blir dödade i trafiken, tyckte att allt var under kontroll, inga probbs, sekunden innan det brakade åt fanders. Att de hade full koll i den där rondellen eller korsningen, till någon plötsligt dyker upp eller gör nåt oväntat.

Det är ju för att undvika att detta sker, som man ska visa vad man ämnar göra i trafiken, även i rondeller. Man kan vara extra tydlig, och göra mer än det minsta lagen kräver. För att det ökar säkerheten.

Du och andra säger att det är så besvärligt att se andra blinka vänster, att det förvirrar er så hemskt. Men jag har levt med detta i 30 år i trafiken och aldrig sett det som vare sig märkligt fel eller irriterande. Jag ser bara att folk blinkar, ibland i ögonvrån. Och är de för långt borta så det inte kan påverka mig, så bryr jag mig inte utan de får blinka bäst de vill. Är de närmare så att deras planer kommer att påverka mig, ja då är jag jäkligt glad att de vill visa vad de tänker göra med blinkersen. Jag klarar mig normalt även om folk inte blinkar, men det underlättar mycket om de blinkar.

Det finns fler exempel där folk blinkar vänster, där det utan knot accepteras, och till och mer eller mindre krävs, fast det egentligen inte skulle behövas.

Ett exempel är ju på Autobahn. Där är det sed, fan vet om det inte är lag med?, På att du ska ha vänsterblinkersen igång när du kör i de vänstra filerna för omkörning.

Många vägrar att flytta sig om man kommer ikapp dem utan att ha VB på. Och har folk VB på så blir de skitsura om man inte flyttar sig pronto.

Men egentligen är ju VB där inte direkt nödvändigt, om man ska anamma samma tankesätt som de som ogillar VB i rondeller.

För vad kan man tänkas vilja om man kommer åkandes i högre fart än de andra och ligger i vänsterfilerna?? Kanske man vill köra fortare än andra, och altså köra om andra bilar som kör långsammare i de andra filerna? Japp, rätt gissat....

Det är egentligen onödigt med blinkers där, men, det är en extra hjälp. Nåt som sticker ut bland alla vanliga billjus, så kanske man uppfattar att någon kommer och vill om eller kör om. Alltså har folk fått vanan att använda VB för att synas och ses bättre.

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in