Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nu har du nog anmärkt att alla i tråden som inte har exakt samma åsikt som du borde få sitt körkort indraget. Mycket klokt sätt att se på saken.
Jag säger det igen, den där jädra vänsterblinkningen när det ligger en bil utanför mig för att märka om han ska av eller inte gör mig inte ett jota.
Vare sig han blinkar eller ej så skulle jag aldrig, aldrig få för mig att flytta över till den filen om jag inte ser att han faktiskt GÖR det, vare sig han blinkar höger eller vänster.
Samma sak är att jag kör inte ut från en rondell från vänsterfil om inte vänsterfilen går ut i en egenl fil ut ur rondellen.
Då gör jag ett filbyte precis efter avfarten innan och åker ut därifrån.
Du som är så mån om alla säkerhet måste väl inse att det är ännu säkrare än allt vänsterblink kors och tvärs?
Det är väl snarare det som folk behöver fatta, inte börja vänsterblinka kors och tvärs.
Och där bevisade du att inte du heller denna gång fattade vad jag skrev.
Hur jäkla svårt ska det vara att fatta att alla kan göra fel, även DU. Klart som fanken att både du och jag, och andra, "vet" hur de ska göra, hur de vill göra hur de brukar göra. Det gäller de flesta.
Men om det nu är så, varför händer det då ändå krockar, varför dör folk i trafikolyckor??
Jo, därför att då och då så går det snett. Man missar att se sig för, blir distraherad av ungarna i bilen, tänker på annat, har en kass dag eller bara otur. Det kan hända både dig Core, och mig, när som helst. Men givetvis ökar chanserna att klara sig längre innan, eller om det sker, om man är en alert vaken och intresserad förare, och om vi alla hjälps åt att tydligt visa vad vi ska göra, eller att vi ska göra nåt oväntat.
Men, olyckor händer, ändå förr eller senare när omständigheterna samverkar åt fel håll.
Jag är helt övertygad om att de allra flesta som kör ihjäl sig, eller blir dödade i trafiken, tyckte att allt var under kontroll, inga probbs, sekunden innan det brakade åt fanders. Att de hade full koll i den där rondellen eller korsningen, till någon plötsligt dyker upp eller gör nåt oväntat.
Det är ju för att undvika att detta sker, som man ska visa vad man ämnar göra i trafiken, även i rondeller. Man kan vara extra tydlig, och göra mer än det minsta lagen kräver. För att det ökar säkerheten.
Du och andra säger att det är så besvärligt att se andra blinka vänster, att det förvirrar er så hemskt. Men jag har levt med detta i 30 år i trafiken och aldrig sett det som vare sig märkligt fel eller irriterande. Jag ser bara att folk blinkar, ibland i ögonvrån. Och är de för långt borta så det inte kan påverka mig, så bryr jag mig inte utan de får blinka bäst de vill. Är de närmare så att deras planer kommer att påverka mig, ja då är jag jäkligt glad att de vill visa vad de tänker göra med blinkersen. Jag klarar mig normalt även om folk inte blinkar, men det underlättar mycket om de blinkar.
Det finns fler exempel där folk blinkar vänster, där det utan knot accepteras, och till och mer eller mindre krävs, fast det egentligen inte skulle behövas.
Ett exempel är ju på Autobahn. Där är det sed, fan vet om det inte är lag med?, På att du ska ha vänsterblinkersen igång när du kör i de vänstra filerna för omkörning.
Många vägrar att flytta sig om man kommer ikapp dem utan att ha VB på. Och har folk VB på så blir de skitsura om man inte flyttar sig pronto.
Men egentligen är ju VB där inte direkt nödvändigt, om man ska anamma samma tankesätt som de som ogillar VB i rondeller.
För vad kan man tänkas vilja om man kommer åkandes i högre fart än de andra och ligger i vänsterfilerna?? Kanske man vill köra fortare än andra, och altså köra om andra bilar som kör långsammare i de andra filerna? Japp, rätt gissat....
Det är egentligen onödigt med blinkers där, men, det är en extra hjälp. Nåt som sticker ut bland alla vanliga billjus, så kanske man uppfattar att någon kommer och vill om eller kör om. Alltså har folk fått vanan att använda VB för att synas och ses bättre.
Dr Tinnitus