• 35 927 online
  • 1 194 174 medlemmar
  • 61 868 159 inlägg
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
67,92%
3794 röster
Nepp
32,08%
1792 röster
2007-07-28, 18:03
Avstängd
PRiVATEs avatar
Jag blinkar höger hela tiden när jag kör i rondell.

Innan jag kör in och hela vägen tills jag kör ut.

Detta för att upplysa de andra bilarna att jag ska köra ur ut rondellen senare.

Jag hoppas att ni alla andra också gör detta fast det inte är en regel, detta för att inte göra mig orolig i trafiken.

Min bil väger tusen ton, så akta er så jag inte kör över er
Citera
2007-07-28, 18:42
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vid inkörning i rondell: Blinka vänster för att uppmärksamma trafikanter inne i rondellen att du är där. Dock inget krav.

Om de inte ser din bil när du väntar på att komma in i rondellen så lär de väl inte se din blinkers heller? Och vart ska du annars ta vägen än in i rondellen?

Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Detta för att upplysa de andra bilarna att jag ska köra ur ut rondellen senare.

Detta kanske kommer som en chock för dig, men alla kan räkna ut att du vid ett senare tillfälle kommer att lämna rondellen.

Och så frågar jag en gång till: Vem byter från höger till vänster körfält inne i rondellen? Detta verkar vara ett bärande agumentet för vänsterblink, men ingen svarar på min fråga.
Citera
2007-07-28, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Kör själv ofta på kvällen, helt ensam på vägarna. Finns väl egentligen ingen anledning med riktningsvisare om det inte finns någon att visa för Men ibland blinkar jag ändå, av ren reflex...

Det är bäst att alltid använda blinkersen, av en ren reflex, även om man är ensam. För rätt var det är så var man inte ensam fast man trodde det. Och då är det ju bra att ha blinkat.

Dr Tinnitus
Citera
2007-07-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Jag håller med Xstar om vänsterblinkningarna i en rondell, men jag stör mig mest på dom som inte blinkar höger när de ska ut!

Men för att lägga lite mera ved på brasan: Ni som blinkar vänster i en rondell, kör ni med varningsblinkersen på när ni ämnar att köra på en gata med korsningar?
Kör ni med högerblinkersen tillslagen när ni ämnar att köra rakt på en gata med bara vänsterkorsningar, och tvärt om?

De där idiotargumenten/liknelserna har redan dragits till leda i denna tråd av många, så bespar oss den idiotin tack.

Sen kan jag upplysa om att jag har ägnat lite tid åt att läsa lite i boken Trafikförfattningar, och faktiskt funnit stöd i lagtexten för bruk av blinkers i rondell, ja även till vänster. Fortfarande i dagsläget inte ett direkt krav att använda VB. Men, om du ska göra en manöver som kan missuppfattas eller överaska andra trafikanter, och riskera att skapa fara eller hinder, så ska man använda blinkers för att andra trafikanter ska bli uppmärksammade på vad man ska göra. Detta gäller generellt i trafiken, och då även i rondeller. Så, finns det skäl för andra trafikanter att tro att du t ex. ska svänga ut på en utfart, t ex från ytterfil, men du egentligen ska fortsätta i rondellen, så bör eller ska det blinkas vänster för att andra (vissa kanske inte kan se om du blinkar höger eller inte) ska förstå att du inte ska svänga ut på avfarten.

Ifall ni undrar så har jag ett par exemplar av den boken hemma.

Dr Tinnitus
Citera
2007-07-28, 20:56
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
De där idiotargumenten/liknelserna har redan dragits till leda i denna tråd av många, så bespar oss den idiotin tack.

Sen kan jag upplysa om att jag har ägnat lite tid åt att läsa lite i boken Trafikförfattningar, och faktiskt funnit stöd i lagtexten för bruk av blinkers i rondell, ja även till vänster. Fortfarande i dagsläget inte ett direkt krav att använda VB. Men, om du ska göra en manöver som kan missuppfattas eller överaska andra trafikanter, och riskera att skapa fara eller hinder, så ska man använda blinkers för att andra trafikanter ska bli uppmärksammade på vad man ska göra. Detta gäller generellt i trafiken, och då även i rondeller. Så, finns det skäl för andra trafikanter att tro att du t ex. ska svänga ut på en utfart, t ex från ytterfil, men du egentligen ska fortsätta i rondellen, så bör eller ska det blinkas vänster för att andra (vissa kanske inte kan se om du blinkar höger eller inte) ska förstå att du inte ska svänga ut på avfarten.

Ifall ni undrar så har jag ett par exemplar av den boken hemma.

Dr Tinnitus

Men snälla. Att det "finns skäl" att tro att man ska svänga ut är ju inte riktigt rätt.
Du vet lika väl som vi andra att man ska blinka höger när man ska åka ut ur cirkulationsplatsen, och då ska man inte göra den bedömningen om det inte blinkas höger.
Det finns inget skäl att tro att vederbörande ska åka ut ur cirkulationsplatsen om denne inte blinkar höger. Då ska man göra bedömningen att han kommer att åka vidare inne i cirkulationsplatsen.

Det där argumentet håller inte
Citera
2007-07-28, 21:27
Medlem
mraskers avatar
Det är ju värre med bilar som inte blinkar alls. Det finns inget värre! Och jag visst fan blir man förbannad när folk blinkar vänster och sväger höger

Men... ska man köra av i den tredje avfarten, så klart blinkar man vänster för att förtydliga för sina trafikanter runtomkring att jag inte tänker svänga ut från rondellen tidigare. Men självklart stänger man av blinkersen för att sedan blinka höger strax innan det är dags att svänga ur rondellen. Detta gör man för att förtydliga!

Som sagt grund regerl nr.1: "Visa tydliga signaler i tid samt underlätta för dina medtrafikanter..."
Citera
2007-07-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Men snälla. Att det "finns skäl" att tro att man ska svänga ut är ju inte riktigt rätt.
Du vet lika väl som vi andra att man ska blinka höger när man ska åka ut ur cirkulationsplatsen, och då ska man inte göra den bedömningen om det inte blinkas höger.
Det finns inget skäl att tro att vederbörande ska åka ut ur cirkulationsplatsen om denne inte blinkar höger. Då ska man göra bedömningen att han kommer att åka vidare inne i cirkulationsplatsen.

Det där argumentet håller inte

Men snälla på dig själv du, du gör det igen och igen, missar att ALLA kanske inte kan se om han blinkar höger eller inte, för de ser bara hans vänstra bilsida!!! Men på i den filen han kör, i den rondellen, så kanske det allra vanligaste är att folk kör ut höger i just den avfarten, därför att det kanske är en genomfart eller huvudled som går genom rondellen där.

Det är väl för guds skull väldigt vanligt att man i tätare trafik, rusning, ligger sida vid sida i inner och ytterfil hela vägen in i rondellen genom och ut, och hur fan ska jag då på innerfilen ha en aning om att han i ytterfilen bredvid mig ska fortsätta i rondellen, och inte av där jag ska av coh där alla andra normalt kör av. Om han inte slår på sin VB så jag kan se framblinkersen eller sidoblinkersen och fatta att här gäller det att se upp, han ska fan ta mig vidare i rondellen han. Detta är saker som händer varje dag i rondeller, vilket jag mycket tydligt har visar i många exempel nu, och påtalat gång efter annan att alla kanske inte kan se om en bil blinkar höger eller inte. Så varför väljer du att inte se det, eller fatta det, var eviga gång?? Vill du inte förstå, så kan jag inte hjälpa dig.....

Dr Tinnitus
Citera
2007-07-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrasker
Det är ju värre med bilar som inte blinkar alls. Det finns inget värre! Och jag visst fan blir man förbannad när folk blinkar vänster och sväger höger

Men... ska man köra av i den tredje avfarten, så klart blinkar man vänster för att förtydliga för sina trafikanter runtomkring att jag inte tänker svänga ut från rondellen tidigare. Men självklart stänger man av blinkersen för att sedan blinka höger strax innan det är dags att svänga ur rondellen. Detta gör man för att förtydliga!

Som sagt grund regerl nr.1: "Visa tydliga signaler i tid samt underlätta för dina medtrafikanter..."

Håller med dig helt och fullt.

Och, det är som sagt bättre att vara övertydlig (så länge det inte kan missuppfattas) och visa vad man tänker göra, än att bara göra det lilla som lagen direkt kräver.

Den som påstår att han aldrig fattat, eller blivit hjälpt av VB i rondell, har nog heller inte varit helt vaken bakom ratten heller.

Dr Tinnitus
Citera
2007-07-28, 23:37
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Men... ska man köra av i den tredje avfarten, så klart blinkar man vänster för att förtydliga för sina trafikanter runtomkring att jag inte tänker svänga ut från rondellen tidigare.

Tidigare än när? Bilen bakom dig kanske körde in där just nu. Han vet inte när du körde in eller hur länge du kört. Ditt resonemang förutsätter att det hela tiden är samma människor i rondellen, som alla har koll på varandra. Du kan inte vara säker på att alla som är i rondellen som du, vet när din tredje avfart kommer.
Citera
2007-07-28, 23:49
Medlem
Citat:

Annars visar ju en högerblink när du tänker svänga ut.
Märkligt att folk som väntar på att få komma in behöver en vänsterblink för att fatta att man inte ska lämna rondellen.

Så i daxläget så tror du alltså att man ska lämna rondellen ifall man inte vänsterblinkar? Ruggigt.
Citera
2007-07-29, 01:25
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är bäst att alltid använda blinkersen, av en ren reflex, även om man är ensam. För rätt var det är så var man inte ensam fast man trodde det. Och då är det ju bra att ha blinkat.

Dr Tinnitus
Nja så gör vanemänniskor. Det är de jag väntar på när jag ska in i rondellen. De vet vad de gör, bilen bakom har ett hum. Men jag har ingen aning. Jag ser en vänsterblinkare komma så jag stannar. Varpå den helt sonika kör ur rondellen. Jahapp, dragläge, växla osv.
Det är detta jag stör mig på. Jag vet inte hur många gånger jag måste påpeka detta. Det är sällan jag ser vänsterblinkare blinka höger. Blinkar man höger när man ska ur får man blinka vänster hur mycket man vill. Men de flesta förstår sig inte på hur detta verkar och kör som de alltid har gjort.

Sedan bäste tinnitus svarade du aldrig på hur du hade gjort i en liten rondell. Där du möter ett fordon som kommer rakt framifrån. Denne blinkar inte alls. Hade du kört in då för att "han ska rakt fram"? Eller tolkar du det som att han fortsätter då han inte blinkar?
Citera
2007-07-29, 02:59
Medlem
mrspeeds avatar
Jag har varit på väg att krocka flera gånger pga att folk har blinkat till höger när dom kommer till en rondell, och till höger har jag stått, så jag tror ju att dom ska in på samma "väg" som mig, men NEJDÅ dom skulle visst rakt fram i rondellen!

Jag har blivit lärd att blinka vänster i rondeller, och sen höger när man ska ut ur rondellen, det är en bra sak, det underlättar!
Citera