Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-08-01, 17:10
Medlem
core_s avatar
Jag har fattat precis vad du skriver, och har gjort det varje gång, men jag håller inte med. Så det tjatet kan du lägga ner omedelbums.
DU min gode man däremot, måste bannemig inse att folk INTE alltid ser saker på samma sätt som du, vilket verkar vara högst problematiskt för dig.
Man fattar inte vad du säger, man borde få sitt körkort indraget och man är i allmänhet en trafikfara för sig själv och alla andra för att man uppenbarligen inte är alert och vaken i trafiken om man inte är en lika stor gåva till trafiken som du.

Och det är ganska intressant att du väljer att dra in variabler i diskussionen, som inte ens går att styra över med sin vänsterblinkers. Att någon gör något oväntat är mer eller mindre en garanti varje gång man ger sig ut i trafiken, och det är något man alltid måste vara beredd på.

Och ja, jag tycker att det kan vara förvirrande med vänsterblinkers i cirkulationsplats om den används på sätt som gör att den kan misstolkas. Och det kan den, vare sig du vill acceptera det eller ej.
Jag har kört en hel del rondelltrafik i mina dagar ska du veta, och i den här staden är det en markant övervägande del som inte kör med VB. Och se! Vare sig dödsfall eller olyckor inträffar särskilt ofta, utom när Agda, 72, behagar gasa ut i cirkulationsplatsen utan att det är fritt (och nej, då har det inte med någon brist på VB att göra, då har det med att göra att hon får för sig att köra ut närdet är en bil 5 meter ifrån henne inne i cirkulationsplatsen).

Jag tycker inte att det underlättar med VB, och det är så det är. Men det blir heller inte sämre av det, och jag får väl återigen påpeka för den stora massan att ni får blinka bäst ni vill så länge det blinkas ut.

Och jag har väl aldrig påstått att jag aldrig gör fel? Självklart gör jag fel då och då.
Men jag hävdar ändå min rätt att ha min åsikt, utan att bli anklagad för att vara en trafikfara som inte borde ha körkort.

Sen fick jag aldrig något svar angående att det är mycket säkrare att gå ut ur en rondell från högerfil än att korsa högerfilen och gå ut från vänsterfil, men det kanske du inte ville svara på?
2007-08-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
1 På så vis kan du och jag få en ökad chans att hinna se hans VB och fatta att han ska inte alls ut där jag trodde och hinna hejda oss just innan vi ska slå på HB och styra mot utfarten.

2 Sen glömmer du ännu en gång, att du är skyldig att uppmärksamma andra om du ska göra nåt som kan överraska eller inte förväntas

3 Kör du sålunda i ytterfil och får för dig att fortsätta runt i den filen och har bilar på innerfil som du kan ana ska ut på kommande avfarts vänsterfil, så kommer du kanske att överraska och då är det ett utmärkt tillfälle att göra det där lilla enkla extra för att andra ska få en chans att se vad du tänker göra, genom att slå på VB.

4 Jag blir mer och mer säker på att du inte borde ha körkort, eller kanske inte ens har..

Dr Tinnitus

1.
Dom som vet med sig att man ska blinka höger ut ur rondellen har inget problem med detta då är medvetna om dom nya reglerna. Dvs dom vet om att folk kan fortsätta runt i rondellerna ifrån högerfilen.
Problemet är fortfarande dom som tror det är fritt fram att lämna rondellen från vänsterfilen utan att ge tecken och utan att lämna företräde. DET KOMMER INGEN VB ATT ÄNDRA PÅ.

2.
Jag är ledsen men det är inte jag som numera överraskar i en rondell. Att man numera fortsätter i högerfilen runt i rondellen är ingen överraskning. Det är en lagändring sen 8år tillbaka att man får det. Hur kan det komma som en överraskning?

3.
Som sagt, det är inte jag som överraskar. Är man i vänsterfilen och vill lämna rondellen får man snällt blinka höger och vänta in en lucka. Det är ju han i vänsterfilen som vill byta fil till den jag åker i.
Och "för att andra ska få en chans att se vad du tänker göra"...dom vet vad jag tänker göra. Blinkar jag inte så ska jag fortsätta runt.

4.
Okej. Så för att jag inte gör något som inte krävs av mig där det hjälper andra som inte vill lära sig reglerna så ska jag lämna in mitt körkort. Du hoppar på fel person nu.
Och varför åker inte alla i 30 på vägarna trots att det står 90? Det är ju säkrare.
Varför sätter inte alla på varningsblinkers som ligger under gällande hastighet? Då uppmärksammas vi på att det går långsammare än gällande hastighet.
2007-08-01, 18:37
Medlem
mattkants avatar
http://static.pici.se/pictures/oIDgpnIAT.jpg
Nu har jag inte hängt med i hela tråden, men så här anser jag att man gör.

Blinka vänster ända tills man passerat avfarten innan man svänger av. Då blinkar man HÖGER.

EDIT: På så vis hinner också bilarna på den väg man svänger av se att man ska svänga. Då vet dom att dom kan köra. Missar dom det så är det dom som har bristande uppmärksamhet.
2007-08-01, 18:39
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattkant

Blinka vänster ända tills man passerat avfarten innan man svänger av. Då blinkar man vänster

Hoppas verkligen att det där var en felskrivning?
2007-08-01, 18:40
Medlem
mattkants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hoppas verkligen att det där var en felskrivning?

självklart.
2007-08-01, 18:42
Medlem
core_s avatar
Citat:

Blinka vänster ända tills man passerat avfarten innan man svänger av. Då blinkar man HÖGER.

EDIT: På så vis hinner också bilarna på den väg man svänger av se att man ska svänga. Då vet dom att dom kan köra. Missar dom det så är det dom som har bristande uppmärksamhet.

På så vis? Det har blivit ältat ett antal gånger förut det där. Vad i hela fridens namn gör det för skillnad?
Antingen blinkar han höger, och då vet du att denne ska svänga ut, eller så blinkar han inte höger och då vet du att han ska åka vidare.

Vari ligger fördelen med vänsterblink där?
2007-08-01, 18:46
Medlem
mattkants avatar
Vänsterblinkningen är inte till för dom bilar på vägen man ska svänga av, utan för dom övriga vägarna. Nu gäller det här rondeller med 1 fil. Blinkar man inte vänster så vet inte bilarna på dom övriga vägarna att man ska fortsätta i rondellen och dom tvekar, vilket i sin tur leder till sämre flyt i trafiken.
Och det verkar vara BÄTTRE flyt som trådskaparen är ute efter. Nu är det här bara hur jag upplever trafiken. Som du sa, alla har egna åsikter.
2007-08-01, 18:50
Medlem
core_s avatar
Citat:
Vänsterblinkningen är inte till för dom bilar på vägen man ska svänga av, utan för dom övriga vägarna. Nu gäller det här rondeller med 1 fil. Blinkar man inte vänster så vet inte bilarna på dom övriga vägarna att man ska fortsätta i rondellen och dom tvekar, vilket i sin tur leder till sämre flyt i trafiken.
Och det verkar vara BÄTTRE flyt som trådskaparen är ute efter. Nu är det här bara hur jag upplever trafiken. Som du sa, alla har egna åsikter.

Mja, det är väl ganska irrelevant. Den enda infart som berörs av huruvida du ska åka ut eller ej är den infarten precis efter utfarten du ska passera.

Folk på övriga infarter ska då rakt inte stå och vänta på vad som händer en kvarts rondell bort, då det i sådana fall finns gott om tid att ta sig ur i cirkulationsplatsen utan att den bilen långt därborta ens är i närheten av att kunna orsaka en olycka i den infarten man själv står i.
2007-08-01, 18:56
Medlem
mattkants avatar
Så du menar att du kör 5km/h när du kommer in i en rondell? För isf så är det ju självklart att man hinner ut före. Men kör man normalt och dom på övriga vägar är det minsta osäker på vart bilskrället i rondellen ska ta vägen, då chansar man väl inte? Inte jag iaf. Men det är jag det. Kan övertydlighet skada? Har svårt att tro det. Kan otydlighet (som i det här fallet inte är otydlighet, eftersom det inte är lag på det) skada? Inte helt omöjligt va?
2007-08-01, 19:30
Medlem
Citat:
Så du menar att du kör 5km/h när du kommer in i en rondell? För isf så är det ju självklart att man hinner ut före. Men kör man normalt och dom på övriga vägar är det minsta osäker på vart bilskrället i rondellen ska ta vägen, då chansar man väl inte? Inte jag iaf. Men det är jag det. Kan övertydlighet skada? Har svårt att tro det. Kan otydlighet (som i det här fallet inte är otydlighet, eftersom det inte är lag på det) skada? Inte helt omöjligt va?

Så länge bilskrället inte blinkar höger så ska Herbie vidare i rondellen och man står snällt kvar och väntar.

Problemet är återigen dessa som kör enligt gamla reglerna och som då inte blinkar höger när dom kör "rakt fram". Det är dom personerna folk retar sig på som vill in i rondellen eftersom dom inte vet om föraren kör enligt dom gamla eller nya reglerna.

Om dom visste att han körde enligt dom gamla reglerna skulle dom veta att han skulle lämna rondellen där vid "rakt fram" eftersom han inte blinkar.
Om dom visste att han körde enligt dom nya reglerna skulle dom veta att han skulle fortsätta runt i rondellen eftersom han inte blinkar.

Så om alla körde efter EN regel så vet alla som står och väntar, vad killen i rondellen ska göra. Men eftersom 90% kör enligt dom gamla reglerna då dom inte vet om dom nya så skapar det kaos.

Dessa ska vi se till att dom anammar dom nya reglerna. Istället för att lägga krutet på oss 10% att göra något vi inte behöver. Iofs är vi en mindre grupp.
2007-08-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
...
Jo, därför att då och då så går det snett. Man missar att se sig för, blir distraherad av ungarna i bilen, tänker på annat, har en kass dag eller bara otur. Det kan hända både dig Core, och mig, när som helst. Men givetvis ökar chanserna att klara sig längre innan, eller om det sker, om man är en alert vaken och intresserad förare, och om vi alla hjälps åt att tydligt visa vad vi ska göra, eller att vi ska göra nåt oväntat...
Förklara då hur jag tydligt visar att jag avser göra ett filbyte i rondellen till innerfilen. Eftersom med dina VB har du gjort gjort det omöjligt för folk att se skillnaden på en som bytar fil och en som tänker fortsätta i rondellen i ytterfilen.

Varför göra en regel för ett tillfälle då folk faktiskt bryter mot reglerna i första hand? För rätta mig om jag är fel, men i de rondeller jag sett med modellen där ytterfilen automatiskt följer med ut i utfarten har det också varit heldragna linjer i just den filen. Kan dem inte likabra lära sig köra rätt från början?
2007-08-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Jag har fattat precis vad du skriver, och har gjort det varje gång, men jag håller inte med. Så det tjatet kan du lägga ner omedelbums.
DU min gode man däremot, måste bannemig inse att folk INTE alltid ser saker på samma sätt som du, vilket verkar vara högst problematiskt för dig.
Man fattar inte vad du säger, man borde få sitt körkort indraget och man är i allmänhet en trafikfara för sig själv och alla andra för att man uppenbarligen inte är alert och vaken i trafiken om man inte är en lika stor gåva till trafiken som du.

Och det är ganska intressant att du väljer att dra in variabler i diskussionen, som inte ens går att styra över med sin vänsterblinkers. Att någon gör något oväntat är mer eller mindre en garanti varje gång man ger sig ut i trafiken, och det är något man alltid måste vara beredd på.

Och ja, jag tycker att det kan vara förvirrande med vänsterblinkers i cirkulationsplats om den används på sätt som gör att den kan misstolkas. Och det kan den, vare sig du vill acceptera det eller ej.
Jag har kört en hel del rondelltrafik i mina dagar ska du veta, och i den här staden är det en markant övervägande del som inte kör med VB. Och se! Vare sig dödsfall eller olyckor inträffar särskilt ofta, utom när Agda, 72, behagar gasa ut i cirkulationsplatsen utan att det är fritt (och nej, då har det inte med någon brist på VB att göra, då har det med att göra att hon får för sig att köra ut närdet är en bil 5 meter ifrån henne inne i cirkulationsplatsen).

Jag tycker inte att det underlättar med VB, och det är så det är. Men det blir heller inte sämre av det, och jag får väl återigen påpeka för den stora massan att ni får blinka bäst ni vill så länge det blinkas ut.

Och jag har väl aldrig påstått att jag aldrig gör fel? Självklart gör jag fel då och då.
Men jag hävdar ändå min rätt att ha min åsikt, utan att bli anklagad för att vara en trafikfara som inte borde ha körkort.

Sen fick jag aldrig något svar angående att det är mycket säkrare att gå ut ur en rondell från högerfil än att korsa högerfilen och gå ut från vänsterfil, men det kanske du inte ville svara på?

Om du fattar vad jag skriver, så borde du hålla med, eller i vart fall inte såga det rakt av som man lätt kan tolka det som.

Visst har du rätt att ha en uppfattning, om jag får ha min.

Jag är rätt överraskad över att du har 100% koll på alla rondellolyckor i din hemstad, och vet exakt vad som orsakade varenda en av dem. Jag tror du vet mer än vägverket och försäkringsbolagens olycksutredare då......

Om du inte har förstånd nog att förstå eller tycka att VB kan undelätta, så säger det kanske mer om dig än om VB? Ha gärna din åsikt om detta, men låt då de som har nått en högre nivå i kunskap och förståelse i trafiken has in åsikt om detta, utan att racka ner på dem.

Det jag skulle vilja se från VB-motståndarna, är att de kunde erkänna att VB kan vara bra, eller räddningen, i vissa fall vid rondellkörning. Även om de själva inte gillar det eller tycker sig själva vara hjälpta av det.

Jag har gett många exempel på situationer där VB verkligen kan vara räddningen, men ännu har ingen VB-motståndare varit rakryggad nog att kunna erkänna detta. Utan de lägger all energi på att på alla vis vränga på allt om VB och baktal det så mycket de kan. Varför....?

Varför inte kunna enas om att VB kan vara bra, och hjälpa. Även om alla inte själva vill använda VB, eller tycker illa om när andra gör det.

Din fråga har jag helt enkelt missat.

Givetvis är det säkrast att lämna från yttern. Men det går att på ett säkert sätt lämna från innern med. Men det är i de flesta fall inte tillrådligt med mindre än att det verkligen är två filer in, igenom, och ut.

Det är möjligt att jag överreagerar en smula i detta ämne med blinkers, därför att blinkers är en sak som otroligt många slarvar grovt med, eller helt enkelt totalskiter i bakom ratten. Jag hatar att se folk sick sacka fram mellan filerna och inte en enda gång ens råka komma åt blinkersen. Detta i tät trafik. Fy fan för sådant pack säger jag. Och därför ogillar jag även att folk verkar försöka slinka undan med att blinka så lite som det bara går lagligt, eller helst slippa helt.

Man ser detta fenomen överallt, men det ökar markan t ju närmare Sthlm man kommer. Det är precis som om folk i Sthlm tappat all ork att hitta blinkersen, de bara kör oavsett hur trångt och överraskande de byter fil eller tränger sig.

Själv har jag kört som yrkesförare i flera år i Sthlm, och för mig är det en hederssak att visa vad jag ska göra, och därför blinkar jag hellre för mycket än för lite, bara det inte kan missuppfattas. Dessutom ser man dagligen att ett korrekt uppträdande i trafiken, med tydliga signaler vad man ska göra och ögonkontakt, gör underverk för säkerhet och framkomlighet.

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in