Citat:
Ursprungligen postat av David86
Snackade goja såg jag nu när jag kolla upp rondellen på ett flygfoto, men faktum kvarstår att det är ett filbyte som krävs för att göra ett yttervarv i en sådan rondell och då har man väjningsplikt mot folket i innerfilen. Så istället för att få folk lära sig VB kan man väl likabra få folk förstå att en sådan grundläggande regel som att visa väjningsplikt vid filbyte även gäller i rondeller. Så kan VB få en funktion vilken är tecken på att man ska göra ett filbyte, så finns det ingen risk för missförstånd längre. Varför grunda en regel på att en annan regel bryts?
Exempel på en sådan rondell jag snackar om :
http://img148.imageshack.us/img148/2...epengenlt4.jpg
Tyvärr tänker du nog lite fel här, även om tanken är god.....
Om en bil får för sig att köra vidare i yttervarv, och det ligger bilar i innervarv som ska ut i utfartens vänsterfil, så är det mycket viktigt att bilen i innern
blir uppmärksam på bilen i yttern, och att han ska göra nåt som kanske han inte väntat sig. Ett blinkande ljus har i alla tider varit en bra grej för att väcka uppmärksamhet, och blinkers är just blinkade ljus. Så, då det mycket väl klan finnas risk för att folk helt enkelt inte ens har upptäckt bilen i yttern, hankanske har blicken på annat just då och bara skymtar den i ögonvrån. Ja då är det ju stor risk att han inte ens hinner reagera innan han påbörjat sin egen utfart och sätter sig i sidan på den andra bilen, eller kanske skär dennes färdväg så han genar in snett framför och det smäller. I båda fallen är det givetvis mest hans eget fel, men vad hjälper det då?
Vad som istället har haft mycket stor chans att hjälpa, är ju om bilen i yttern, för att han bättre ska uppmärksammas och folk ska förstå att han ska göra nåt som han vill visa andra, byta fil eller köra vidare runt, slå på sina fina guloranga vänsterblinkers......
Dr Tinnitus