Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-08-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Jag brukar normalt alltid blinka vänster när jag skall till vänster (såklart). Nu har jag efter debatten i denna tråden konsekvent gett fan i och blinka vänster i rondellerna i ett antal dagar (men alltid höger när jag lämnat rondellen) med det resultatet att ett antal bilar fått bromsa in "ganska" bra för att dom trodde/antog att jag skulle svänga ut ur rondellen tidigare.

Visst, jag gör tydligen inget fel som inte blinkar vänster, men för att trafiken skall flyta på bättre, folk slippa bli irriterade, blinkar återigen vänster, varje gång....fast det inte är lag på det. Så det så. Tänk om alla kunne göra detsamma. Givetvis blinkar jag inte om närmaste bil är 3 mil bort, är det bäst att tillägga, det är ju FB.

Bingo!!! Och en klapp på axeln....

Dr Tinnitus
2007-08-07, 01:07
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bingo!!! Och en klapp på axeln....

Dr Tinnitus
Tackar.

Egentligen är det bara sunt förnuft, men vissa fattar trögt.
2007-08-07, 01:52
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Menar att ytterfilen går ut ur rondellen i utfarten på andra sidan rondellen, alltså rakt fram.

Från vilken infart sett ? Det du pratar om är en rondell med "en huvudled", vilket jag aldrig sett.

Jag har aldrig sett heldragna linjer i en rondell, det må kanske finnas; men inte i samband med utfart èller ? Snackar du gojja ?
2007-08-07, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Från vilken infart sett ? Det du pratar om är en rondell med "en huvudled", vilket jag aldrig sett.

Jag har aldrig sett heldragna linjer i en rondell, det må kanske finnas; men inte i samband med utfart èller ? Snackar du gojja ?
Snackade goja såg jag nu när jag kolla upp rondellen på ett flygfoto, men faktum kvarstår att det är ett filbyte som krävs för att göra ett yttervarv i en sådan rondell och då har man väjningsplikt mot folket i innerfilen. Så istället för att få folk lära sig VB kan man väl likabra få folk förstå att en sådan grundläggande regel som att visa väjningsplikt vid filbyte även gäller i rondeller. Så kan VB få en funktion vilken är tecken på att man ska göra ett filbyte, så finns det ingen risk för missförstånd längre. Varför grunda en regel på att en annan regel bryts?

Exempel på en sådan rondell jag snackar om :
http://img148.imageshack.us/img148/2...epengenlt4.jpg
2007-08-07, 03:21
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Snackade goja såg jag nu när jag kolla upp rondellen på ett flygfoto, men faktum kvarstår att det är ett filbyte som krävs för att göra ett yttervarv i en sådan rondell och då har man väjningsplikt mot folket i innerfilen. Så istället för att få folk lära sig VB kan man väl likabra få folk förstå att en sådan grundläggande regel som att visa väjningsplikt vid filbyte även gäller i rondeller. Så kan VB få en funktion vilken är tecken på att man ska göra ett filbyte, så finns det ingen risk för missförstånd längre. Varför grunda en regel på att en annan regel bryts?

Japp, jag håller med !

Övrigt tjafs

----------
Om alla ligger på samma informationsnivå så BEHÖVS ingen jävla VB för att signalera att man INTE skall svänga ut från rondellen.

Detta är ju glasklart.

Endast-OM-man-blinkar-höger-skall-man-avvika-från-CP.

Skall man då signalera VB till alla farliga "old-timers-med-hatt" som inte kan uppfatta trafiken; utan behöver hjälp på traven med en fånig VB ?

Anledningen till att jag hoppade in i denna tråd är just på grund av att jag i veckan (påväg hem från stan) blev vittne till ett VB-missförstånd i en rondell och kom direkt att tänka på denna tråd.

Det jag såg var: Bil i högerfil hade VB och låg mitt i ett filbyte då den "tutande" bilisten skulle ut. Nu har jag ingen aning om varför "bilist 1" skulle göra ett filbyte, det var bara vad jag såg. Kanske var han i den positionen tidigare. Jaja.. what ever. Hela skiten låter så påhittad (och jag såg den inte i fullo); men det som skulle hjälpa i en sådan situation vore ju att man BLINKAR ENDAST VB VID FILBYTE -- OCH ALLA FATTAR DET -- SEDAN OM MAN INTE BLINKAR SÅ INNEBÄR DET ATT MAN EJ LÄMNAR CP.

Att sån trivial sak kan vara så förbenat svårt att lära sig. Att man måste observera nån jävla pulserande VB för att fatta att "han" INTE skall lämna CP.

Äh, tafatta argumentationer.
2007-08-07, 10:04
Medlem
Citat:

Tyvärr tänker du nog lite fel här, även om tanken är god.....

Om en bil får för sig att köra vidare i yttervarv, och det ligger bilar i innervarv som ska ut i utfartens vänsterfil, så är det mycket viktigt att bilen i innern blir uppmärksam på bilen i yttern, och att han ska göra nåt som kanske han inte väntat sig. Ett blinkande ljus har i alla tider varit en bra grej för att väcka uppmärksamhet, och blinkers är just blinkade ljus. Så, då det mycket väl klan finnas risk för att folk helt enkelt inte ens har upptäckt bilen i yttern, hankanske har blicken på annat just då och bara skymtar den i ögonvrån. Ja då är det ju stor risk att han inte ens hinner reagera innan han påbörjat sin egen utfart och sätter sig i sidan på den andra bilen, eller kanske skär dennes färdväg så han genar in snett framför och det smäller. I båda fallen är det givetvis mest hans eget fel, men vad hjälper det då?

Vad som istället har haft mycket stor chans att hjälpa, är ju om bilen i yttern, för att han bättre ska uppmärksammas och folk ska förstå att han ska göra nåt som han vill visa andra, byta fil eller köra vidare runt, slå på sina fina guloranga vänsterblinkers......

Dr Tinnitus
2007-08-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tyvärr tänker du nog lite fel här, även om tanken är god.....

Om en bil får för sig att köra vidare i yttervarv, och det ligger bilar i innervarv som ska ut i utfartens vänsterfil, så är det mycket viktigt att bilen i innern blir uppmärksam på bilen i yttern, och att han ska göra nåt som kanske han inte väntat sig. Ett blinkande ljus har i alla tider varit en bra grej för att väcka uppmärksamhet, och blinkers är just blinkade ljus. Så, då det mycket väl klan finnas risk för att folk helt enkelt inte ens har upptäckt bilen i yttern, hankanske har blicken på annat just då och bara skymtar den i ögonvrån. Ja då är det ju stor risk att han inte ens hinner reagera innan han påbörjat sin egen utfart och sätter sig i sidan på den andra bilen, eller kanske skär dennes färdväg så han genar in snett framför och det smäller. I båda fallen är det givetvis mest hans eget fel, men vad hjälper det då?

Vad som istället har haft mycket stor chans att hjälpa, är ju om bilen i yttern, för att han bättre ska uppmärksammas och folk ska förstå att han ska göra nåt som han vill visa andra, byta fil eller köra vidare runt, slå på sina fina guloranga vänsterblinkers......

Dr Tinnitus
Egentligen säger vi exakt samma sak i detta fallet förutom att du VB för att du ska fortsätta i rondellen och jag VB för att jag ska byta fil, i vilket fall som helst blir ju resultatet detsamma.
2007-08-07, 13:30
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Jag brukar normalt alltid blinka vänster när jag skall till vänster (såklart). Nu har jag efter debatten i denna tråden konsekvent gett fan i och blinka vänster i rondellerna i ett antal dagar (men alltid höger när jag lämnat rondellen) med det resultatet att ett antal bilar fått bromsa in "ganska" bra för att dom trodde/antog att jag skulle svänga ut ur rondellen tidigare.

Jag brukar också blinka vänster av just den anledningen (om det är en enfilig rondell). Då är det ju ingen tvekan om vart jag skall ta vägen och den stressade morsan som skulle hämtat ungen på dagis för 35 min sedan inser att hon inte hinner in före i rondellen. Regelvidrigt? Mycket möjligt, men det är svårt att lära gamla hundar att sitta. När jag tog körkort så blev jag lärd att bete mig på det viset i en rondell. Hur som helst så spelar det ju ingen som helst roll om man VB eller inte, det har knappast skett någon olycka i en rondell pga av någon varit övertydlig i sitt agerande? Känns som ett I-landsproblem.
2007-08-13, 10:29
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
....med det resultatet att ett antal bilar fått bromsa in "ganska" bra för att dom trodde/antog att jag skulle svänga ut ur rondellen tidigare.

Om andra trafikanter blir tvungna att tvärbromsa (eller "bromsa in "ganska" bra") på grund av dig, så är du en dålig förare som inte kan planera din körning. Att andra skulle tvingas till hårda inbromsningar pga att du inte använder vänsterblink finner jag osannolikt. Jag har inte använt vänsterblink på bra många år och har inte märkt att någon enda behövt tvärbromsa. Om man däremot inte använder högerblink vid utfart eller filbyte, som många tyvärr inte gör, då kan det bli olyckor. Och detta med att en del av er hänvisar till att ni kör(t) tung lastbil i rondell i många år, vad har det för relevans? Om man inte ser en stor lastbil i rondellen så lär man väl inte se en liten blinkerslampa heller? Dessutom tar ju lastbilarna sgs alltid upp hela rondellen, om de så ska svänga av eller köra rakt fram.
2007-08-13, 11:10
Medlem
Mr Wrongs avatar
Har inget att tillföra debatten, men jag undrar hur de gör i Swindon.

http://www.swindonweb.com/life/lifemagi0.htm
2007-08-13, 11:30
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Om det är något jag verkligen stör mig på är det idioter som blinkar vänster i rondeller. Och det är inte 1 bil på 100 som gör detta utan snarare 30 bilar på 100, om inte ännu mer. De flesta verkar inte bry sig om att blinka alls, vilket i sig är jävligt irriterande, men ska man blinka kan man väl åtminstone blinka RÄTT. Hur tänker dessa idioter egentligen? En rondell är ju, trafikmässigt sett, en enkelriktad väg med en rad utfarter på höger sida. Att blinka höger när man kör ut från rondellen är ju en självklarhet (som ingen verkar ha fattat), men vad fan skulle det betyda att blinka vänster? Man kan ju omöjligt göra en vänstersväng i en rondell, då skulle man hamna i rondellens mitt (vilket oftast skulle placera bilen i någon typ av blomsterrabatt). Ibland ser jag bilar som kört cirka ett halvt varv i en rondell och sitter och blinkar vänster. Hur ska jag, som kommer från ett annat håll, kunna veta vad som är vänster för dem? För att veta det måste jag ju veta och hålla koll på var i rondellen bilen körde in, och det går ju inte. Kanske finns det några puckon här på FB som kan få mig att förstå bättre... hur kan man vara så dum att man blinkar VÄNSTER i en fucking jävla RONDELL? Hur tänker man då, egentligen?

EDIT: Om ni inte förstår: man kan inte blinka vänster när man kör in i en rondell eftersom det bara finns ett val av färdriktning (höger) eftersom vägen som utgör rondellen är enkelriktad. Att blinka vänster när man kör in i en rondell skulle betyda att man skulle svänga in i rondellen i motsatt körriktning, vilket med all sannolikhet skulle innebära en seriekrock. Lustigt nog såg jag en övningskörare köra åt fel håll i en rondell vid Arninge för ett tag sen. Två varv körde tjejen. Smart!

Men jag vill veta nu; hur tänker idioter? Träd fram!

Jag tog körkort 2005-2006. Min lärare instruerade mig att blinka vänster i rondell om jag INTE skulle köra ut första eller andra utfarten. Han sa att det inte fanns regler som föreskrev vänstersignalering i rondell, men att det ändå var bra att göra så eftersom det tydligt visade för mina medtrafikanter att jag skulle "hela varvet runt" (nästan). På så vis minskade risken för att någon skulle chansa på att jag skulle ut via första utfarten till höger och därför själva köra in i rondellen trots att jag var först in och kommer bakom dem, i högre hastighet, vilket skulle kunna leda till kollision.

F.ö. heter det cirkulationsplats.
2007-08-14, 12:02
Medlem
Luposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Att du svänger ratten till vänster betyder inte att du svänger vänster.

Vad har du för bil egentligen?

Självklart blinkar man vänster om man ska svänga vänster så att bilar från motsatt håll vet att de måste stanna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in