Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-11-15, 20:39
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Företräde i trafiken. Du har körkort?

Det finns inget som heter företräde i trafiken. Däremot har de som ska in i cirkulationsplatsen väjningsplikt. I trafiken finns endast skyldigheter, inga rättigheter.
2012-11-15, 21:13
Medlem
Jag har inte läst många sidor i denna tråd, men jag har läst TS mensvärk. Jag vet därför icket om detta är förklarat.

Man blinkar vänster i rondellen för att visa att man ska ta avfarten åt vänster. Vissa verkar dock inte besitta förmågan till logiskt tänkande.

Drar ett exempel från min verklighet. Jag svänger in i rondellen från syd. Nord öst finns en avfart som ganska många använder. Strax efter den, typ ett par grader åt väst från norr finns en till avfart som 95% av alla som kör in i denna rondell från mitt håll använder. Jag kör dock inte av i varken den första eller andra avfarten, jag kör av i den tredje avfarten som ligger åt väst. När jag kör in i rondellen blinkar jag alltid åt vänster när jag ska köra åt väst. När jag tar avfarten blinkar jag alltid åt höger precis när jag passerat den andra avfarten.
Problemet är att blinkar jag INTE åt vänster så betyder det att jag oftast får lägga mig på tutan och bromsa in därför att folk som kommer från norr är så pass vana vid att alla tar den andra avfarten att de knappt tittar i rondellen. Den avfarten jag tar är endast för yrkesmässig trafik till en postterminal.
Om jag däremot blinkar vänster så är det aldrig problem. De kollar naturligtvis i rondellen men ser de inga som blinkar vänster så antar de att alla tar den andra avfarten. Kan någon vänlig själ som inte förstår det här med vänsterblinkning berätta för mig varför jag inte ska blinka till vänster då det faktiskt hjälper alla som har en hjärna och kan tänka och inte hänger upp sig på att man inte kan svänga åt vänster i en rondell?

Det roliga är ju att svänga vänster är nästan den enda du kan göra i en rondell. Tänk på hur du vrider ratten och åt vilket håll du svänger åt medan du åker runt och runt och runt. Enda gånger du inte svänger vänster är när du kör in i rondellen och ut ur rondellen.
2012-11-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Jag har inte läst många sidor i denna tråd, men jag har läst TS mensvärk. Jag vet därför icket om detta är förklarat.

Man blinkar vänster i rondellen för att visa att man ska ta avfarten åt vänster. Vissa verkar dock inte besitta förmågan till logiskt tänkande.

Drar ett exempel från min verklighet. Jag svänger in i rondellen från syd. Nord öst finns en avfart som ganska många använder. Strax efter den, typ ett par grader åt väst från norr finns en till avfart som 95% av alla som kör in i denna rondell från mitt håll använder. Jag kör dock inte av i varken den första eller andra avfarten, jag kör av i den tredje avfarten som ligger åt väst. När jag kör in i rondellen blinkar jag alltid åt vänster när jag ska köra åt väst. När jag tar avfarten blinkar jag alltid åt höger precis när jag passerat den andra avfarten.
Problemet är att blinkar jag INTE åt vänster så betyder det att jag oftast får lägga mig på tutan och bromsa in därför att folk som kommer från norr är så pass vana vid att alla tar den andra avfarten att de knappt tittar i rondellen. Den avfarten jag tar är endast för yrkesmässig trafik till en postterminal.
Om jag däremot blinkar vänster så är det aldrig problem. De kollar naturligtvis i rondellen men ser de inga som blinkar vänster så antar de att alla tar den andra avfarten. Kan någon vänlig själ som inte förstår det här med vänsterblinkning berätta för mig varför jag inte ska blinka till vänster då det faktiskt hjälper alla som har en hjärna och kan tänka och inte hänger upp sig på att man inte kan svänga åt vänster i en rondell?

Det roliga är ju att svänga vänster är nästan den enda du kan göra i en rondell. Tänk på hur du vrider ratten och åt vilket håll du svänger åt medan du åker runt och runt och runt. Enda gånger du inte svänger vänster är när du kör in i rondellen och ut ur rondellen.
Men det är ju precis där tänkandet brister. Du tar ju av åt höger... Förstår du inte?
Det är geografiskt åt vänster, men logiskt och trafikmässigt åt höger.
Detta för att undvika missuppfattningar.
Men det fungerar tydligen inte.
2012-11-16, 00:41
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Hur svårt är det.

1. Ska du höger så blinkar du i god tid till höger och blinkar under hela körningen i rondellen.
2. Ska du rakt fram så blinkar du inte utan kör in i rondellen och efter första avfarten till höger då börjar du blinka höger och sedan svänger av. Samma sak gäller om där är fler än 4 avfarter i en rondell, då blinkar du inte innan du kör in i rondellen utan efter avfarten före du ska ta.
3. Ska du till vänster så blinkar du vänster i god tid, kör in i rondellen och precis efter den avfarten som är rakt fram blinkar du till höger.

Folk som inte blinkar alt blinkar åt helvete för sent kan jag få spel på. Framförallt när det är rusningstrafik.
Så enkelt,men tydligen ändå så svårt...
Citat:
Det första är väl korrekt.

Det andra får du formulera om så att man förstår bättre. Du pratar dessutom om minst två olika saker samtidigt.

Angående det tredje:
Det där är felaktigt. Det finns inget krav på att man ska blinka vänster om man ska åt vänster, eftersom det bara finns ett val av körriktning. Läs på Trafikverkets regler som nämnts tidigare i den här tråden. Det här är tydligen oklart fortfarande.
Det stämmer,men det är ändå inte FEL att göra det..Likväl som det inte finns någon lag som säger att du ska hålla upp dörren för någon,men det är ju inte fel att göra det ändå..

Men i en tvåfilig cpl,så är det väl svårt att komma in i den inre filen UTAN att göra ett filbyte över/genom den högra/yttre filen?
(filbyte,obligatoriskt-blinkers..)
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det finns inget "rakt fram" i en rondell. Idiot.
I en rondell,ska du ju ändå inte köra,det är ju gräset i mitten av cirkulationsplatsen..
(Men det kanske du heller inte visste,då "rakt fram" tydligen var besvärligt att förstå.. )
2012-11-16, 00:53
Medlem
Citat:
Men det är ju precis där tänkandet brister. Du tar ju av åt höger... Förstår du inte?
Det hela är mycket enkelt. Om du är en bil som ska åka i rondellen och ta avfart nummer 3 t.ex. Då måste du passera två andra avfarter. Då du _inte svänger höger och ut ur cplats. Om du då inte blinkar vänster. Ja då vet inte de bilar som står i just dessa avfarter/påfarter om det verkligen är så att du inte ska ta av i just deras avfart eller om du ska passera den avfarten också.

För det är nämligen så att det finns folk som inte blinkar alls. Någonsin.
Om jag då blinkar vänster. Så slipper den bilisten tidigt sluta fundera på min bil och hur den ska köra.
Sedan ska man även blinka höger ut ur rondellen.
2012-11-16, 01:24
Medlem
Citat:

Haha va? Ok, ska försöka förklara så du förstår.
Tänk dig en korsning, du ska svänga vänster, du blinkar vänster. Tänk dig nu att det skett en olycka mitt i korsningen. Du måste därför runda den på höger sida. Du blinkar fortfarande vänster eller hur? Vill bara se att vi är på samma sida.

Tänk dig nu en c-plats. Du kör in, blinkar inget och tar sedan tredje avfarten som är likvärdig med en vänster sväng i en korsning. Du blinkar höger precis innan du svänger ut.
Tänk dig samma scenario men du blinkar vänster tills du passerat andra avfarten och börjar där blinka höger, precis som innan. Nu kommer det som ni tycker är knepigt dock... En bil som INTE visar vart den ska åka är tydligen bättre än en bil som visar vart den ska åka. Jag förstår ärligt talat inte vad som är så svårt att förstå med en vänsterblinkers.
Logisktsätt svänger du vänster ända tills du tar avfarten. Då börjar du sedan svänga höger. Ni som knte förstår vänsterblinkers, förstår ni heller inte konceptet med att blinka höger innan man kört in i rondellen?
2012-11-16, 07:00
Medlem
Nattriddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Hela din post ovan handlar enbart om uteblivet högerblink. Tråden handlar om uteblivet vänsterblink.

Läs om, läs rätt. Det handlar om att vara tydlig i en cirkulationsplats. Att det inte är fel att vara tydlig. Att blinka vänster i en rondell är att vara tydlig. Vidare skrev jag att jag brukar tänka att en rondell/cirkulationsplats är som en "rund korsning", d.v.s. att man blinkar åt det håll man ska - MEN ser till att blinka UR också!
2012-11-16, 10:48
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det hela är mycket enkelt. Om du är en bil som ska åka i rondellen och ta avfart nummer 3 t.ex. Då måste du passera två andra avfarter. Då du _inte svänger höger och ut ur cplats. Om du då inte blinkar vänster. Ja då vet inte de bilar som står i just dessa avfarter/påfarter om det verkligen är så att du inte ska ta av i just deras avfart eller om du ska passera den avfarten också.

För det är nämligen så att det finns folk som inte blinkar alls. Någonsin.
Om jag då blinkar vänster. Så slipper den bilisten tidigt sluta fundera på min bil och hur den ska köra.
Sedan ska man även blinka höger ut ur rondellen.

Är det inte bättre att du får dom som inte blinkar höger att börja med det (som är ett lagkrav), istället för att du ska få oss andra att börja blinka vänster (som "bara" är ett börkrav).

Ni riktar ilskan åt fel trafikanter.

Dom som väntar på att få åka in "vet" att man inte ska av där eftersom man inte blinkar höger. Inte blinka höger SKA betyda att man ska vidare runt. Att folk bryter mot trafikreglerna är tyvärr något som händer. Och blinkar dom inte höger ut kommer dom inte blinka vänster heller.
Så det spelar ingen roll om det kommer någon som blinkar vänster eller inte, du måste ändå stanna/bromsa in.
2012-11-16, 10:55
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
Läs om, läs rätt. Det handlar om att vara tydlig i en cirkulationsplats. Att det inte är fel att vara tydlig. Att blinka vänster i en rondell är att vara tydlig. Vidare skrev jag att jag brukar tänka att en rondell/cirkulationsplats är som en "rund korsning", d.v.s. att man blinkar åt det håll man ska - MEN ser till att blinka UR också!

Att blinka vänster är att vara "tydlig" åt dom som vill in i c-platsen. Det är dock otydligt åt dom som ligger bakom som tror att du ska byta körfält.

Ett vänsterblink visar att man ska vidare runt = Du måste stanna/bromsa in.
En oblinkad bil visar att man ska vidare runt = Du måste stanna/bromsa in.

Sen finns det folk som inte blinkar höger ut och det finns folk som vid "rakt fram" både blinkar vänster och blinkar höger ut.

Enligt Transportstyrelsen ska man se en c-plats som "en väg som svänger kraftigt åt vänster". Och vid kraftiga vänstersvängar på "vanliga" vägar blinkar iaf inte jag vänster bara för att det finns en in-/utfart på höger sida, för att vara tydlig åt den som står där att "jag ska vidare, ge fan i att köra ut".

Konstigt att det fungerar på vanliga landsvägar att bilar inte kastar sig in när en obilnkad bil kommer farandes.
2012-11-16, 12:05
Medlem
Citat:
Är det inte bättre att du får dom som inte blinkar höger att börja med det (som är ett lagkrav), istället för att du ska få oss andra att börja blinka vänster (som "bara" är ett börkrav).
Nu var du rolig. Det kommer aldrig inträffa. Det bara är så.

Citat:
Ni riktar ilskan åt fel trafikanter.
Det är ingen ilska för min del. Jag tycker bara det är gött när man ser en som blinkar vänster för då vet man mer vad den bilisten ska göra.

Citat:
Dom som väntar på att få åka in "vet" att man inte ska av där eftersom man inte blinkar höger.
ja visst, för ALLA som kommer och inte blinkar höger, svänger ju inte av där alls, eller?? .
Jag skulle säga att 50% svänger utan att blinka höger först.
Citat:
¨Inte blinka höger SKA betyda att man ska vidare runt.
Vad är det för fel på att vara tydlig? När det är en vanlig 4 vägs korsning, får man köra på det viset ändå. Det blir då en vana. Vilket inte är fel.
Citat:
Att folk bryter mot trafikreglerna är tyvärr något som händer. Och blinkar dom inte höger ut kommer dom inte blinka vänster heller.
Nä, men det går inget göra åt. Detta handlar om vi som kör rätt.
Citat:
Så det spelar ingen roll om det kommer någon som blinkar vänster eller inte, du måste ändå stanna/bromsa in.
Ja, men det underlättar ändå. Faktiskt. Samt att jag som kör i cplats. Inte riskerar att få en bil i sidan. Pga att den trodde att jag svängde av till höger just där. Men han såg fel.
2012-11-16, 12:14
Medlem
Citat:
Att blinka vänster är att vara "tydlig" åt dom som vill in i c-platsen. Det är dock otydligt åt dom som ligger bakom som tror att du ska byta körfält.
Som jag skrev.
Man kan inte blinka vänster i c platser som har två körfält. Eller jo det går om du ligger i den inre cirkeln. Men nja, detta är mest till för cplatser med bara ett körfält eller 1,5 hur man nu ska se det.

Citat:
Enligt Transportstyrelsen ska man se en c-plats som "en väg som svänger kraftigt åt vänster".
Som jag skrev. De har fel, samt att de har inte bestämt hur det ska vara. De har bara "rekommendation ". De har även ändrat dessa rekommendation jag ganska ofta och sporadiskt. Förr var det en rekommendation _att man ska blinka. Andra länder har bättre regler här. Nej, att det skulle vara bästa sätt är bara BS. Det är bara ett tyckande från den just nu styrande där.

Citat:
Och vid kraftiga vänstersvängar på "vanliga" vägar blinkar iaf inte jag vänster bara för att det finns en in-/utfart på höger sida, för att vara tydlig åt den som står där att "jag ska vidare, ge fan i att köra ut".
Jag antar att du inte blinkar vänster då du ska till (avfart) vänster på en vanlig väg heller då? Eller i en 4vägs korsning? Du vet att vänstersvängar är bland det farligaste i trafiken va?
2012-11-16, 12:34
Medlem
Underkasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B@MS3
Nej, du minns helt korrekt.

Jag vet att inlägget jag citerar postades 07 men NEJ att blinka vänster i rondeller är ett jävla påhitt hatar folk som blinkar vänster i rondeller... topp3 över saker i trafiken jag hatar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in