Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Skämtar du med mig eller? Är du så jävla efterbliven att du måste påpeka att jag inte förklarar som en författare eller? Hade du använt 1 av dina 2 hjärnceller hade du förstått precis vad jag menade. Sorgliga patetiska kräk.
Putsch// Exakt så menade jag. Men om man ska vänster är jag tämligen övertygad om att man ska/bör blinka vänster för du gör ju faktiskt en vänstersväng...? När jag tog körkort så sa min körskolelärare att man skulle göra det. Om det bara var något han lurade i mig för att jag skulle få det som vana eller om det bara är rekomenderat att göra det vet jag inte riktigt.
Nej, kolla publikationen från Transportstyrelsen igen.
Om du kör i en c-plats och vill ta av åt vänster, ska du lägga dig i rätt körfält och ge tecken strax innan du tar av. Men du svänger ju av åt höger, även om avfarten, sett från den punkt där du körde in i c-platsen, geografiskt sett, men inte logiskt så att säga, är åt vänster.
Det är det som skiljer en c-plats från en vanlig plankorsning. Du kör s a s rakt fram längs en kurva, och tar alltid av åt höger, och ska alltså blinka höger.
Enda gången du ska blinka vänster (eller kanske höger) är, enligt publikationen från Transportstyrelsen:
"När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."
Annars inte.
Här är länken igen:
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...bb_nov2012.pdf
Där förklarar man det här mycket tydligt och bra.