Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-11-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimlaFashion
Och uppenbarligen så tror många att det är helt ok att köra med dimljus och helljus.

OT, men det är det också. Tillsammans med helljus fårdu ha vilken ljuskombination du vill, så länge de uppfyller övriga krav, t.ex. vitt ljus i färdriktningen.
2012-11-14, 20:27
Medlem
The_cripplers avatar
jag blinkar vänster och alla som inte blinkar ut ur rondell ska fan ha stryk! hur många gånger har man inte kommit fram till rondell bromsat och idioten som är i rondellen drar ut till höger utan att blinka!
2012-11-14, 22:49
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattriddare
"Det är aldrig fel att vara tydlig", sa min lastbilslärare när jag tog tunga kortet för många år sedan.

Särskilt när man kommer med en tung lastbil så är det irriterande när folk inte visar vart de ska. Man ska få stopp på hela lasset - och sedan visar det sig att idioten tvärsvänger ut. Man hade alltså kunnat smårulla in i rondellen utan att stanna. Men eftersom den andra trafikanten är egoistisk har han slösat min tid, lastbilens bromsar samt en liten bit av miljön...

Jag ser cirkulationsplatser som runda korsningar. Enkelt att tänka så, för då blinkar man alltid rätt. Men man ska alltid tänka på att blinka UR en rondell! Fan ta pack som inte bemödar sig med att göra det.

En dag när jag är på riktigt dåligt humör kommer jag förfölja en sån egoistisk gris så långt som det krävs och mörda vederbörande!

Hela din post ovan handlar enbart om uteblivet högerblink. Tråden handlar om uteblivet vänsterblink.
2012-11-14, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det finns inget "rakt fram" i en rondell. Idiot.

Skämtar du med mig eller? Är du så jävla efterbliven att du måste påpeka att jag inte förklarar som en författare eller? Hade du använt 1 av dina 2 hjärnceller hade du förstått precis vad jag menade. Sorgliga patetiska kräk.

Putsch// Exakt så menade jag. Men om man ska vänster är jag tämligen övertygad om att man ska/bör blinka vänster för du gör ju faktiskt en vänstersväng...? När jag tog körkort så sa min körskolelärare att man skulle göra det. Om det bara var något han lurade i mig för att jag skulle få det som vana eller om det bara är rekomenderat att göra det vet jag inte riktigt.
2012-11-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mardi
Skämtar du med mig eller? Är du så jävla efterbliven att du måste påpeka att jag inte förklarar som en författare eller? Hade du använt 1 av dina 2 hjärnceller hade du förstått precis vad jag menade. Sorgliga patetiska kräk.

Putsch// Exakt så menade jag. Men om man ska vänster är jag tämligen övertygad om att man ska/bör blinka vänster för du gör ju faktiskt en vänstersväng...? När jag tog körkort så sa min körskolelärare att man skulle göra det. Om det bara var något han lurade i mig för att jag skulle få det som vana eller om det bara är rekomenderat att göra det vet jag inte riktigt.
Nej, kolla publikationen från Transportstyrelsen igen.

Om du kör i en c-plats och vill ta av åt vänster, ska du lägga dig i rätt körfält och ge tecken strax innan du tar av. Men du svänger ju av åt höger, även om avfarten, sett från den punkt där du körde in i c-platsen, geografiskt sett, men inte logiskt så att säga, är åt vänster.

Det är det som skiljer en c-plats från en vanlig plankorsning. Du kör s a s rakt fram längs en kurva, och tar alltid av åt höger, och ska alltså blinka höger.

Enda gången du ska blinka vänster (eller kanske höger) är, enligt publikationen från Transportstyrelsen:

"När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."

Annars inte.

Här är länken igen:
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...bb_nov2012.pdf

Där förklarar man det här mycket tydligt och bra.
Senast redigerad av Putsch 2012-11-15 kl. 00:00.
2012-11-14, 23:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Lustiga typer som blinkar vänster innan de ens kommit fram till rondellen. Vad de ska göra, ta vägen det skiter jag i bara de inte korsar min färdrikning utan att blinka. Värst är de som bara blinkar vänster, aldrig höger och de som inte blinkar alls.
2012-11-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Nej, kolla publikationen från Transportstyrelsen igen.

Om du kör i en c-plats och vill ta av åt vänster, ska du lägga dig i rätt körfält och ge tecken strax innan du tar av. Men du svänger ju av åt höger, även om avfarten, sett från den punkt där du körde in i c-platsen, geografiskt sett, men inte logiskt så att säga, är åt vänster.

Det är det som skiljer en c-plats från en vanlig plankorsning. Du kör s a s rakt fram längs en kurva, och tar alltid av åt höger, och ska alltså blinka höger.

Enda gången du ska blinka vänster (eller kanske höger) är, enligt publikationen från Transportstyrelsen:

"När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."

Annars inte.

Här är länken igen:
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...bb_nov2012.pdf

Där förklarar man det här mycket tydligt och bra.

Det är skillnad på SKA och BÖR. Det som står i publikationen är minimikravet på vad man MÅSTE göra. Men det står inte heller att man INTE SKA blinka, bara att man inte måste.
2012-11-15, 11:13
Medlem
Jag tycker grejen med vänsterblink faktisk är lite beroende på både hur trafiken är för tillfället. Samt hur C plats är byggd. Om det är en c-plats som tydligt har två "ringar" och det är mycket trafik inne i rondellen. Så är det nog bättre att inte blinka vänster. För det kan uppfattas som du ska byta körfält. Men om det är en mindre rondell och mindre med trafik. Samt det står bilar vid infarterna, så är det ganska bra att ge tecken till vänster, om du nu ska passera några till/av farter. Detta för att hjälpa de som vill in i c plats att här kommer jag passera. Jag ska inte av. De kan då lättare planera.
2012-11-15, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Min far lärde sig i bilskolan att köra på vänster sida. Menar du att han ska fortsätta med det?
Du vet att regler kan ändras va? Även efter det att DU tog ditt körkort. Bättre om du håller dig uppdaterad på dom än kör vidare på det som du lärde dig förr i tiden. Det kan göra ont annars. Både i kropp och plånbok...

Jag tog mitt körkort för 2 månader sedan....
2012-11-15, 12:33
Medlem
Citat:
Jag tycker grejen med vänsterblink faktisk är lite beroende på både hur trafiken är för tillfället. Samt hur C plats är byggd. Om det är en c-plats som tydligt har två "ringar" och det är mycket trafik inne i rondellen. Så är det nog bättre att inte blinka vänster. För det kan uppfattas som du ska byta körfält. Men om det är en mindre rondell och mindre med trafik. Samt det står bilar vid infarterna, så är det ganska bra att ge tecken till vänster, om du nu ska passera några till/av farter. Detta för att hjälpa de som vill in i c plats att här kommer jag passera. Jag ska inte av. De kan då lättare planera.
Nej för fan! Den som befinner sin i c-plats har absolut företräde. Det där skapar bara förvirring i trafiken.
2012-11-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Nej för fan! Den som befinner sin i c-plats har absolut företräde. Det där skapar bara förvirring i trafiken.
Fattar ärligt inte vad du menar. Företräde till vad?
2012-11-15, 20:10
Medlem
Citat:
Fattar ärligt inte vad du menar. Företräde till vad?
Företräde i trafiken. Du har körkort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in