Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-25, 17:23
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
Det farliga är ju när ni vänsterblinkare står och vill in i en Cpl. Ni ser en bil som INTE blinkar vänster och tar förgivet att han inte ska fortsätta runt och smäller med honom ett par sekunder senare.

Som vänsterblinkare tar jag inget för givet när nån inte blinkar åt nåt håll. Blinkar han däremot vänster så tar jag för givet att han ska vidare, och avvaktar därför.

Vi blir inte dumma i huvudet bara för att vi blinkar vänster, vet du.
2010-01-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
Det farliga är ju när ni vänsterblinkare står och vill in i en Cpl. Ni ser en bil som INTE blinkar vänster och tar förgivet att han inte ska fortsätta runt och smäller med honom ett par sekunder senare.

För det första - som jag redan sagt massvis med gånger så är det inte så. Det hade du vetat om du läst lite i tråden innan du kommer med korkade kommentarer.

För det andra - på vilket sätt var det vänsterblinkers som gjorde det trafikfarligt, ens om vi faktiskt gjort så som du beskriver? Det var ju inte VB som var det trafikfarliga utan det faktum att föraren negligerar väjningsplikten. Du kan inte skylla på X när det var Y som var anledningen till olyckan.
2010-01-26, 00:11
Medlem
Självklart ska man blinka vänster.. det är ni som inte gör det som är dumma i huvudet.
2010-01-26, 00:41
Medlem
BingaBangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Självklart ska man blinka vänster.. det är ni som inte gör det som är dumma i huvudet.
Instämmer verkligen!
2010-01-26, 00:45
Medlem
Citat:

Håller absolut med jag med!!

Även jävligt störande med folk som inte blinkar ut ur cirkulationsplatser!!
2010-01-26, 09:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3217
Håller absolut med jag med!!

Även jävligt störande med folk som inte blinkar ut ur cirkulationsplatser!!
Det är ju mycket mer störande,än att någon skulle med VB verkligen visa åt vilket håll de är på väg!
2010-01-26, 18:40
Medlem
Golddiggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Jag är motorcyklist och blinkar vänster om jag ska vänster eller tillbaka i rondellen.
Du har rätt att det inte är ett krav men körskolan lär ut detta såhär för att underlätta och för att undvika missförstånd och krockar. När du kör motorcykel är du helt oskyddad och därför ska man köra med största möjliga försiktighet. Det finns folk som inte borde vara på vägen och det är dessa idioter man vill undvika eller åtminstone jag iaf därför blinkar jag alltid när jag kör motorcykel i rondeller.
2010-01-26, 18:47
Medlem
Citat:

Ni som säger att man SKA blinka vänster är dumma i huvudet.
Försök fatta att det inte finns något SKA i trafikreglerna när det gäller c-platskörning (förutom vid filbyte). Använd BÖR istället så slipper du stå med dumstrut.
2010-01-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Som vänsterblinkare tar jag inget för givet när nån inte blinkar åt nåt håll. Blinkar han däremot vänster så tar jag för givet att han ska vidare, och avvaktar därför.

Vi blir inte dumma i huvudet bara för att vi blinkar vänster, vet du.

Och om han inte blinkar vänster? Vad gör du då?
2010-01-26, 19:26
Medlem
Jag ställer en fråga, och ser hur ni svarar på den....

Vad är det för nytta med att alltid högerblinka ut ur cirkulationsplatsen....?

Dr Tinnitus
2010-01-26, 19:49
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Dr Tinnitus
Lagen kräver det.
2010-01-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Dr Tinnitus

Du som är påväg in i rondellen kan se ifall mötande i rondellen ska svänga ut och därmed vara beredd och köra istället för att behöva vänta in i det sista för att verkligen se att personen kör ut och inte kör vidare. Hade alla alltid blinkat höger/vänster i rondeller lika alltid som folk blinkar i korsningar hade det underlättat något enormt för alla trafikanter. Då hade man sett - ingen vänsterblinkers på bilen, han ska ut vid min infart. Vänsterblinkers på bilen - han forsätter i rondellen och jag måste släppa förbi honom.

Hade underlättat en hel del och personligen tycker jag TS har gjort bort sig ganska rejält.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in