Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-11-16, 12:46
Medlem
Omtanksams avatar
Självklart, finns inga bärande argument att inte göra det..bara +.
Tycker illa om folk som inte gör det.
2012-11-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underkast
Jag vet att inlägget jag citerar postades 07 men NEJ att blinka vänster i rondeller är ett jävla påhitt hatar folk som blinkar vänster i rondeller... topp3 över saker i trafiken jag hatar.
Vad sägs om de som STANNAR i en c-plats för att byta fil då? Det har hänt mig.
2012-11-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vad sägs om de som STANNAR i en c-plats för att byta fil då? Det har hänt mig.
Ser inget fel i det. Om de behöver byta fil så behöver de det. Om jag får problem i en c plats så stannar jag. Blev trängd i Göteborg en gång. Av en stor lastbil med släp. Han tvingade mig att ta första avfarten. Jag fick köra 5 mil extra pga det. Jag borde stannat och väntat på att kunna få gå in till mitten. Men det hade blivit en jävla smäll pga att folk inte räknar med att det kan vara stopp inne i en rondell. Så de hinner inte stanna.
2012-11-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Ser inget fel i det. Om de behöver byta fil så behöver de det. Om jag får problem i en c plats så stannar jag. Blev trängd i Göteborg en gång. Av en stor lastbil med släp. Han tvingade mig att ta första avfarten. Jag fick köra 5 mil extra pga det. Jag borde stannat och väntat på att kunna få gå in till mitten. Men det hade blivit en jävla smäll pga att folk inte räknar med att det kan vara stopp inne i en rondell. Så de hinner inte stanna.
Du kan för fan inte stanna i en korsning!
2012-11-16, 18:23
Medlem
Citat:

Aldrig kört bil förut? Om du ska svänga vänster och det kommer en bil i motsatt fil som ska köra rakt fram genom korsningen, va gör du då?
Att stanna i en rondell är knappast optimalt och ganska direkt stämplas man som gammal tant, men måste man stanna så måste man.
2012-11-17, 03:09
Medlem
orvarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan
Aldrig kört bil förut? Om du ska svänga vänster och det kommer en bil i motsatt fil som ska köra rakt fram genom korsningen, va gör du då?
Att stanna i en rondell är knappast optimalt och ganska direkt stämplas man som gammal tant, men måste man stanna så måste man.
Måste man stanna i en CPL,så är det ju någon som gjort fel...
(vem som gjort fel,är ju en annan diskution..)
2012-11-17, 09:25
Medlem
Kommer en bil framifrån och blinkar vänster så vet jag ju att den tänker passera framför mig istället för att köra rakt igenom. Att någon blinkar höger i en mikrosekund innan dom lämnar rondellen har jag ju ingen nytta av alls.
2012-11-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deusfan

Ser till att stanna innan för att inte blockera korsningen? Det här ser man ju dagligen exempel på när folk orsakar låsningar för att de stressar och vill hinna passera...
2012-11-17, 10:25
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoanJen
Kommer en bil framifrån och blinkar vänster så vet jag ju att den tänker passera framför mig istället för att köra rakt igenom. Att någon blinkar höger i en mikrosekund innan dom lämnar rondellen har jag ju ingen nytta av alls.

Men den som ska "rakt fram" kommer ju alltid blinka höger en "mikrosekund" innan dom lämnar.
Försök förstå: Du kommer alltid få stanna när det kommer en bil åkandes oavsett om han blinkar vänster eller inte blinkar alls.

Den enda gången du inte behöver stanna är när du ser bilen blinka höger (om han nu inte råkat slå på högerblinket felaktigt).
SÅ DET ÄR FORTFARANDE HÖGERBLINKET SOM ÄR DET VIKTIGASTE BLINKET I EN C-PLATS! Återigen, jaga dom istället.
2012-11-17, 10:28
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Jag antar att du inte blinkar vänster då du ska till (avfart) vänster på en vanlig väg heller då? Eller i en 4vägs korsning? Du vet att vänstersvängar är bland det farligaste i trafiken va?

Eeh jo. Jag byter ju körfält. I en kraftig vänsterkurva fortsätter jag ju i mitt körfält och förvirrar ju bara dom bakom om jag plötsligt börjar blinka vänster.
2012-11-17, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Men den som ska "rakt fram" kommer ju alltid blinka höger en "mikrosekund" innan dom lämnar.
Försök förstå: Du kommer alltid få stanna när det kommer en bil åkandes oavsett om han blinkar vänster eller inte blinkar alls.

Den enda gången du inte behöver stanna är när du ser bilen blinka höger (om han nu inte råkat slå på högerblinket felaktigt).
SÅ DET ÄR FORTFARANDE HÖGERBLINKET SOM ÄR DET VIKTIGASTE BLINKET I EN C-PLATS! Återigen, jaga dom istället.

Rent praktiskt så måste du även stanna om han blinkar höger. Blinkar han höger och svänger vänster i rondellen och ni krokar så åker du på det i vilket fall som helst.

Ett bättre system vore om regelverket var att man var tvungen att signalera vänster om man skulle vänster eller göra en u-sväng i rondellen. Det skulle förbättra trafikflödet i rondellen genom att man då skulle set att dom som inte signalerade vänster skulle rakt fram eller höger i rondellen och då inte korsa 50% av rondellen.

Men så länge bara några signalerar vänster så får vi vackert sitta där och lämna företräde för bilar som aldrig korsar våran väg i onödan.
2012-11-17, 10:32
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Nu var du rolig. Det kommer aldrig inträffa. Det bara är så.

Det är ingen ilska för min del. Jag tycker bara det är gött när man ser en som blinkar vänster för då vet man mer vad den bilisten ska göra.

ja visst, för ALLA som kommer och inte blinkar höger, svänger ju inte av där alls, eller?? .
Jag skulle säga att 50% svänger utan att blinka höger först. Vad är det för fel på att vara tydlig? När det är en vanlig 4 vägs korsning, får man köra på det viset ändå. Det blir då en vana. Vilket inte är fel.
Nä, men det går inget göra åt. Detta handlar om vi som kör rätt.
Ja, men det underlättar ändå. Faktiskt. Samt att jag som kör i cplats. Inte riskerar att få en bil i sidan. Pga att den trodde att jag svängde av till höger just där. Men han såg fel.

Känns det inte som att vi har ett allvarligare problem att ta tag i...

Återigen, vänsterblinket förändrar inget för din körning när du ser den bilen komma i problemet "fan, där fick man stanna i onödan".
Vänsterblink = Du behöver stanna.
Uteblivet vänsterblink = Du behöver stanna.
Högerblink = Du behöver inte stanna.
Uteblivet högerblink = Du stannade i onödan. *här har vi problemet vi bör jobba med*

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in