Citat:
Ursprungligen postat av
Roedores
Gör man ofta så? Dvs svänger över till höger körfält trots att bil finns där.
Bara för att en bil inte blinkar vänster kan man ju inte byta körfält och köra in i den bilen som redan åker där. Tänk om folk skulle börja med samma beteende på motorvägen "Aha, han blinkar inte vänster. Jag byter dit för han ska nog lämna motorvägen...".
Händer någon gång i veckan, att man får stå på bromsen.
Har sett att bilarna framför blinkar vänster när de ej ska av i avfarten, med, så är nog fler som har varit nära smäll.
En del väljer att åka vänster körfält istället, för att sedan ta byta till höger innan rätt avfart.
Fast det kan vara själva formen som ställer till det. Cirkulationsplatsen är oval, och avfarten rakt med kanten, så det kan se ut som att man ska fortsätta på avfarten, då man måste svänga väldigt sent för att ligga i körfältet.
De flesta ska av på avfarten då det huvudled där, problemet är om man ska ska välja smågatorna, de flesta tror att alla ska huvudleden.
Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorKrut
Förlåt men jag vet inte om jag förstår vad du menar. Om du vill byta till vänsterfilen? Ja, då ska du ju blinka vänster och då kan någon från vänsterfilen självklart blinka höger och ta din gamla plats? Eller hur menar du?
Nej, menar att bilarna i vänster fält, tror att bilen i höger fält ska svänga höger, även dem.
Och då korsar de avfarten, men det är ju inte säkert att fordonet i högerfält ska höger.
De i vänster fält kan ju inte se högersblinkers, utan då får de gissa, säkrast är ju då att kolla så att det fritt och sedan svänga. Men många gissar fel, och svänger.
Därför tror jag många blinkar vänster, för att visa att det är olämpligt att svänga framför.