Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-12-18, 09:22
Medlem
FarbrorKruts avatar
Det finns inget som säger att man måste blinka vänster i rondeller, däremot är det bra att göra detta för att vara extra tydlig med sin färdriktning. Jag gör detta och uppskattar rejält när andra också gör det också, blir helt klart mycket tydligare. Att blinka ut ur rondellen är något som jag stör mig på oerhört mycket när andra inte gör ... Det är något som bör ske precis när du kört förbi avfarten innan den du ska ta. Folk som uppehåller trafik för att de är otydliga är något riktigt störande ...
2013-12-18, 11:51
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Det finns inget som säger att man måste blinka vänster i rondeller, däremot är det bra att göra detta för att vara extra tydlig med sin färdriktning. Jag gör detta och uppskattar rejält när andra också gör det också, blir helt klart mycket tydligare. Att blinka ut ur rondellen är något som jag stör mig på oerhört mycket när andra inte gör ... Det är något som bör ske precis när du kört förbi avfarten innan den du ska ta. Folk som uppehåller trafik för att de är otydliga är något riktigt störande ...

Mycket väl skrivet.
2013-12-20, 01:59
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:

Hur uppfattar du det hela om jag kommer åkandes i det yttersta körfältet i en cirkulationsplats med flera körfält samt hela tiden har vänsterblink på ända tills jag efter ett antal varv bestämmer mig för att köra ut ur cirkulationsplatsen och då blinkar höger?
2013-12-20, 10:15
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
Hur uppfattar du det hela om jag kommer åkandes i det yttersta körfältet i en cirkulationsplats med flera körfält samt hela tiden har vänsterblink på ända tills jag efter ett antal varv bestämmer mig för att köra ut ur cirkulationsplatsen och då blinkar höger?
Självklart ska du inte blinka vänster när du ligger i det yttersta körfältet i en cirkulationsplats med två! Principen gäller endast för cirkulationsplatser med ett körfält, då nästa körfältsbyte kommer ske när du kör ut ur cirkulationsplatsen. I cirkulationsplatser med två eller fler körfält så bör det bara blinkas ut (dvs. åt höger)
2013-12-20, 11:07
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Självklart ska du inte blinka vänster när du ligger i det yttersta körfältet i en cirkulationsplats med två! Principen gäller endast för cirkulationsplatser med ett körfält, då nästa körfältsbyte kommer ske när du kör ut ur cirkulationsplatsen. I cirkulationsplatser med två eller fler körfält så bör det bara blinkas ut (dvs. åt höger)

Ibland så måste man blinka vänster där.

Då bilarna ifrån vänster fil kan se ej vänterblink som höger sväng.

Och då svänga höger över högra körfältet.

Har sett att många har börjat göra så, om majoriteten ska av en avfart.
2013-12-20, 12:13
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Gör man ofta så? Dvs svänger över till höger körfält trots att bil finns där.
Bara för att en bil inte blinkar vänster kan man ju inte byta körfält och köra in i den bilen som redan åker där. Tänk om folk skulle börja med samma beteende på motorvägen "Aha, han blinkar inte vänster. Jag byter dit för han ska nog lämna motorvägen...".
2013-12-20, 12:19
Medlem
Fromlandss avatar
Jag vill bara säga att jag följer de "nya" direktiven att endast blinka när jag svänger ur rondeller, åtminstone de större; Men minirondeller blir allt vanligare och påminner mer om vanliga korsningar och där man tillbringar väldigt liten tid och färdväg i själva cirkulationsplatsen - där blinkar jag vänster för förtydliga när jag kör in och slår om till högerblink när jag kör ur.
2013-12-20, 12:42
Medlem
Roedoress avatar
För att stöka till det ännu mer.
Det finns som sagt två olika målningar i en c-plats.

Här är en där körfälten svänger ut ur c-platsen: http://fpsollentuna.blogspot.com/201...rondeller.html

Och den vanligaste målningen är att körfältet är målat som en cirkel: http://www.ragolv.se/Page.asp?PageNumber=312

Där körfältet svänger ut, behöver man blinka höger då när man så att säga "kör ut" ur c-platsen? Man gör ju inget körfältsbyte. Man ligger ju kvar i sitt körfält. Och man ska ju bara blinka om man byter körfält.
Och i dessa c-platser så får man ju endast ligga i högra körfältet och åka vidare runt om man följer dom regler som gäller för körfältsbyte. Dvs i dessa är det väldigt olämpligt att ligga i högra och fortsätta runt.

Men hur ser man skillnad på dessa två när det tex ligger massor med snö på körbanan? Varför envisas Trafikverket med att ha två olika målningar men samma regler och ingen skylt som berättar hur just denna c-plats är målad?
Det är ju en förutsättning för att veta vilket körfält som är mest lämpat för min färd i den.
2013-12-20, 16:20
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:

Förlåt men jag vet inte om jag förstår vad du menar. Om du vill byta till vänsterfilen? Ja, då ska du ju blinka vänster och då kan någon från vänsterfilen självklart blinka höger och ta din gamla plats? Eller hur menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Jag vill bara säga att jag följer de "nya" direktiven att endast blinka när jag svänger ur rondeller, åtminstone de större; Men minirondeller blir allt vanligare och påminner mer om vanliga korsningar och där man tillbringar väldigt liten tid och färdväg i själva cirkulationsplatsen - där blinkar jag vänster för förtydliga när jag kör in och slår om till högerblink när jag kör ur.
Tack för att du finns, precis så jag gör och älskar när andra gör!

Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
För att stöka till det ännu mer.
Det finns som sagt två olika målningar i en c-plats.

Här är en där körfälten svänger ut ur c-platsen: http://fpsollentuna.blogspot.com/201...rondeller.html

Och den vanligaste målningen är att körfältet är målat som en cirkel: http://www.ragolv.se/Page.asp?PageNumber=312

Där körfältet svänger ut, behöver man blinka höger då när man så att säga "kör ut" ur c-platsen? Man gör ju inget körfältsbyte. Man ligger ju kvar i sitt körfält. Och man ska ju bara blinka om man byter körfält.
Och i dessa c-platser så får man ju endast ligga i högra körfältet och åka vidare runt om man följer dom regler som gäller för körfältsbyte. Dvs i dessa är det väldigt olämpligt att ligga i högra och fortsätta runt.

Men hur ser man skillnad på dessa två när det tex ligger massor med snö på körbanan? Varför envisas Trafikverket med att ha två olika målningar men samma regler och ingen skylt som berättar hur just denna c-plats är målad?
Det är ju en förutsättning för att veta vilket körfält som är mest lämpat för min färd i den.

Det är oftast skyltat vilket körfält som lämpar sig bäst för färdriktningen. Om du ska åka längre i cirkulationsplatsen bör du ligga i det vänstra körfältet, högra om du endast ska till höger eller rakt fram (oftast). Jag är väldigt tveksam mot det som sägs i länken ("Numera rekommenderas man även i praktiken att ligga till höger även om man ska svänga vänster"), vad jag vet och vad som lärs ut idag på trafikskolorna så ska man ligga till vänster i cirkulationsplatsen om man ska köra ett varv runt. Sedan när du ska av måste du byta till det högra körfältet, för att sedan ta avfarten. Att blinka ut (till höger) i dessa rondeller kan tyckas märkligt men det ska du göra. Det är inte så konstigt att köra i dem, är ganska rutinerad själv
2013-12-20, 19:24
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Gör man ofta så? Dvs svänger över till höger körfält trots att bil finns där.
Bara för att en bil inte blinkar vänster kan man ju inte byta körfält och köra in i den bilen som redan åker där. Tänk om folk skulle börja med samma beteende på motorvägen "Aha, han blinkar inte vänster. Jag byter dit för han ska nog lämna motorvägen...".

Händer någon gång i veckan, att man får stå på bromsen.

Har sett att bilarna framför blinkar vänster när de ej ska av i avfarten, med, så är nog fler som har varit nära smäll.

En del väljer att åka vänster körfält istället, för att sedan ta byta till höger innan rätt avfart.

Fast det kan vara själva formen som ställer till det. Cirkulationsplatsen är oval, och avfarten rakt med kanten, så det kan se ut som att man ska fortsätta på avfarten, då man måste svänga väldigt sent för att ligga i körfältet.

De flesta ska av på avfarten då det huvudled där, problemet är om man ska ska välja smågatorna, de flesta tror att alla ska huvudleden.

Citat:
Förlåt men jag vet inte om jag förstår vad du menar. Om du vill byta till vänsterfilen? Ja, då ska du ju blinka vänster och då kan någon från vänsterfilen självklart blinka höger och ta din gamla plats? Eller hur menar du?

Nej, menar att bilarna i vänster fält, tror att bilen i höger fält ska svänga höger, även dem.

Och då korsar de avfarten, men det är ju inte säkert att fordonet i högerfält ska höger.

De i vänster fält kan ju inte se högersblinkers, utan då får de gissa, säkrast är ju då att kolla så att det fritt och sedan svänga. Men många gissar fel, och svänger.

Därför tror jag många blinkar vänster, för att visa att det är olämpligt att svänga framför.
2013-12-20, 20:10
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Nej, menar att bilarna i vänster fält, tror att bilen i höger fält ska svänga höger, även dem.

Och då korsar de avfarten, men det är ju inte säkert att fordonet i högerfält ska höger.

De i vänster fält kan ju inte se högersblinkers, utan då får de gissa, säkrast är ju då att kolla så att det fritt och sedan svänga. Men många gissar fel, och svänger.

Därför tror jag många blinkar vänster, för att visa att det är olämpligt att svänga framför.
Jasså, då förstår jag! Jo, om det är så är det ju ännu en anledning till att blinka vänster - trotts att det egentligen inte ska behövas i större cirkulationsplatser. Nackdelen är ju att det kan uppstå missförstånd, att bilen i höger körfält vill in på det vänstra i stället. Finns det inga skyltar som visar vilket körfält som man bör använda för att köra av på en viss avfart? Om vi utgår från detta http://fpsollentuna.blogspot.se/2010...rondeller.html så är det efter en stunds fundering ganska smart, tills någon vill byta körfält i cirkulationsplatsen.
2013-12-20, 20:39
Medlem
För att åka in på "min gata", måste jag svänga vänster i en rondell som ligger i en tämligen lång och brant backe. Börjar använda vänster blinker för att de som åker i nerförsbacken ska förstå att någon ska svänga vänster och därmed sakta ner. Har hänt att jag varit tvungen att både tvärnita och blinka med helljusen för att folk sover medan de kör eller pillar på sina telefoner. Kommer alltid använda vänster blinker i den rondellen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in