Citat:
Hm,8 in/utfarter är inte ovanligt? Av det typ 50 CPLer här (och även i "grann-stan",som tills för någorlunda nyligen hade en av de största CPLerna i landet,med,har jag för mig,6 av/på farter) är det mycket ovanligt iaf..Om vi resonerar så här då kära "vänsterblinkare".
Vi har en tänkt c-plats, (rondell), som har 8 in/utfarter. (Inte ovanligt). Jag kör in "kl6". När anser ni att jag ska blinka vänster?
Är det direkt när jag kör in, oavsett jag ska "rakt fram", (kl12), kl11, kl9 eller rent av kl3?
Eller ska jag ta sikte på just din 24 meters bland de andra "stora grabbarna"?
Jag vet att många kommer att säga "om man avser att köra mer än ett halvvarv ska man blinka vänster". Halvvarv sett från min infart, eller är det din? Mitt halvvarv kan från fordon vid infarter kl 5-12 uppfattas exakt som när du kommer inkörande kl 11. Så var är logiken med att blinka vänster? Den enda upplysningen det ger är att vi ser att du har fungerande blinker på den sidan. Men blinka på ni men se för fan till att blinka höger när ni byter körfält och ska köra ut. Det visade ju sig vid min (o)vetenskapliga undersökning jag redovisade häromdagen, att just "vänsterblinkare" var överrepresenterade bland de som skiter i att "blinka ut".

Vi har en tänkt c-plats, (rondell), som har 8 in/utfarter. (Inte ovanligt). Jag kör in "kl6". När anser ni att jag ska blinka vänster?
Är det direkt när jag kör in, oavsett jag ska "rakt fram", (kl12), kl11, kl9 eller rent av kl3?
Eller ska jag ta sikte på just din 24 meters bland de andra "stora grabbarna"?
Jag vet att många kommer att säga "om man avser att köra mer än ett halvvarv ska man blinka vänster". Halvvarv sett från min infart, eller är det din? Mitt halvvarv kan från fordon vid infarter kl 5-12 uppfattas exakt som när du kommer inkörande kl 11. Så var är logiken med att blinka vänster? Den enda upplysningen det ger är att vi ser att du har fungerande blinker på den sidan. Men blinka på ni men se för fan till att blinka höger när ni byter körfält och ska köra ut. Det visade ju sig vid min (o)vetenskapliga undersökning jag redovisade häromdagen, att just "vänsterblinkare" var överrepresenterade bland de som skiter i att "blinka ut".

Tja,är det EN fil i den,så är det ju så enkelt att t.o.m. med ett barn skulle förstå,blinkar fordonet vänster,så ämnar det stanna kvar i CPLen,vilket även utebliven blinkers gör..
Det är där det kluriga börjar.. Runt säg 80% blinkar inte alls (åt något håll!) vilket resulterar i onödiga stopp/köer/väntan..
Är det flera filer i den,så ger ju filbyte (åt endera hållet) en blinkers,tvingad av lagen..
(som ju är populärt att peka på)
Ja,ja,jag överväger starkt att sluta blinka helt,då det verkar vara det enda som funkar...
(majoriteten blinkar ju inte alls..)
Risken att få böter är ju noll typ!
Då kan man ju även använda handen till att "facebooka" och annat i lugnan ro!

(vilket heller inte är direkt ovanligt..)