Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2014-12-11, 11:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major-Granat
Om vi resonerar så här då kära "vänsterblinkare".

Vi har en tänkt c-plats, (rondell), som har 8 in/utfarter. (Inte ovanligt). Jag kör in "kl6". När anser ni att jag ska blinka vänster?
Är det direkt när jag kör in, oavsett jag ska "rakt fram", (kl12), kl11, kl9 eller rent av kl3?
Eller ska jag ta sikte på just din 24 meters bland de andra "stora grabbarna"?

Jag vet att många kommer att säga "om man avser att köra mer än ett halvvarv ska man blinka vänster". Halvvarv sett från min infart, eller är det din? Mitt halvvarv kan från fordon vid infarter kl 5-12 uppfattas exakt som när du kommer inkörande kl 11. Så var är logiken med att blinka vänster? Den enda upplysningen det ger är att vi ser att du har fungerande blinker på den sidan. Men blinka på ni men se för fan till att blinka höger när ni byter körfält och ska köra ut. Det visade ju sig vid min (o)vetenskapliga undersökning jag redovisade häromdagen, att just "vänsterblinkare" var överrepresenterade bland de som skiter i att "blinka ut".
Hm,8 in/utfarter är inte ovanligt? Av det typ 50 CPLer här (och även i "grann-stan",som tills för någorlunda nyligen hade en av de största CPLerna i landet,med,har jag för mig,6 av/på farter) är det mycket ovanligt iaf..

Tja,är det EN fil i den,så är det ju så enkelt att t.o.m. med ett barn skulle förstå,blinkar fordonet vänster,så ämnar det stanna kvar i CPLen,vilket även utebliven blinkers gör..

Det är där det kluriga börjar.. Runt säg 80% blinkar inte alls (åt något håll!) vilket resulterar i onödiga stopp/köer/väntan..

Är det flera filer i den,så ger ju filbyte (åt endera hållet) en blinkers,tvingad av lagen..
(som ju är populärt att peka på)

Ja,ja,jag överväger starkt att sluta blinka helt,då det verkar vara det enda som funkar...
(majoriteten blinkar ju inte alls..)

Risken att få böter är ju noll typ!

Då kan man ju även använda handen till att "facebooka" och annat i lugnan ro!
(vilket heller inte är direkt ovanligt..)
2014-12-11, 11:49
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Jag tycker det underlättar när folk blinkar vänster i rondellen om de ska svänga av vid vänster.

Att blinka höger vid utfart är något man ska göra enligt lag och har ju inget med vänsterblinkandes vara eller icke varande att göra.
"...de ska stanna kvar i CPLen" skulle du skrivit för att vara helt korrekt..
(Men JAG förstod ändå..)

"Underlättar" är ordet,samma med att hålla upp en dörr åt någon,det underlättar,men är inget lagkrav..

Åter igen..de allra flesta blinkar inte alls..åt något håll..Men det är ju bara att gilla läget och ta en så lämplig lucka som möjligt och se till att ha så stort fordon att de andra bromsar..

Ja,det är väl så det blir till slut..inte det snyggaste,men "right back at ya" typ,blinka ÅTMINSTONE höger vid utfart och vänster vid filbyte..

Ingen som kan/orkar förklara VAD som är dåligt med en KORREKT vänsterblinkning???

Att enbart blinka vänster är fel,att inte blinka höger vid utfart är fel,att använda varningsblinkers är fel,att köra med urs är fel,att skära över båda filerna (gärna med ett fordon bredvid sig) är fel..MEN vad är så fel med att visa att man tänkt stanna kvar i CPLen?
2014-12-11, 12:03
Medlem
Tammers avatar
Hur som helst har det visat sig att Ts hade fel, och hans snorkiga och dumdryga attityd slår tillbaka mot honom själv.

http://www.trafiksakerhet.se/rondell...nya-regler.htm

"Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte, se under regler nedan."
2014-12-11, 12:47
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Mm,hm? "OK" att blinka vid filbyte..Det är LAG på att blinka vid filbyte sist jag "tittade"..

Så för att komma in i den inre filen (vänstra) i en CPL,så GÖR man väl ett filbyte?

Eller "hoppar",eller "flyger" man helt magiskt över den yttre (högra)?
(ser man det så,så SKA man ju blinka vänster även om man ska ta avfart 2..)

Får lite intrycket att de gjort reglerna så "luddiga" att folk inte ska veta exakt hur de SKA göra,mest för att om man är osäker,så brukar man ta det lite försiktigt och jag gissar på att det är det de vill.. ("de" typ Trafikstyrelsen,eller vad fan de heter nu.. )

Oj, här märker vi ord och vill missförstå med flit! Ja, det är både OK och lag på att signalera vid filbyte. Nej, man varken flyger eller hoppar. Jag brukar använda mig av donet som är fäst till fordonets styranording, även kallad ratt! Fast jag är ju ingen vänsterblinkare förutom vid filbyten...

Reglerna är inte ett dugg luddiga.

Mycket enkelt beskrivet här:
http://www.transportstyrelsen.se/Lat...s-med-rondell/

Om det var för enkelt beskrivet då finns det en lite mer ingående beskrivning här: http://www.transportstyrelsen.se/Glo...302_jan-14.pdf

Case closed? Klart att det kommer att komma mothugg fast transportstyrelsen har formulerat detta "lättläst".
Senast redigerad av JerryCotton 2014-12-11 kl. 13:06.
2014-12-11, 13:03
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Hur som helst har det visat sig att Ts hade fel, och hans snorkiga och dumdryga attityd slår tillbaka mot honom själv.

"Sålunda ger inte trafikförordningen (1998:1276) 65§ något stöd för att tecken/blinkers ska ges vid färd rakt fram. Däremot ska tecken/blinkers användas vid vänstersväng/vändning och som vanligt vid eventuellt körfältsbyte, se under regler nedan."

Trafiksakerhet.se är ju ingen myndighet, vilket de verkar vilja ge sken av. Det handlar om en "hemmapolis". Som att "Nisse Hult" skulle starta hemsidan "Livsmedelssäkerhet".
2014-12-11, 14:03
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Ingen som kan/orkar förklara VAD som är dåligt med en KORREKT vänsterblinkning???

Kan du då förklara för mig varför majoriteten "vänsteblinkskramarna" verkarkortslutning i skallen bara för att de inte ser en vänsterblinkning i en stor cirkulär vänster kurva (läs c-plats)?

Det finns ju förklarat i reglerna hur man SKALL tolka en bil som inte vänsterblinkar i en stor cirkulär kurva (c-plats), men av någon anledning är det överkurs för vänsterblinkskramaran i stora cirkulära kurvor att ta till sig denna lilla kunskap..

Nej jag säger INTE, att man inte skulle få lov att blinka vänster om man nu vill detta. Men ni som älskar att blinka vänster, har ändå skyldighet att kunna tolka situationen rätt i c-plats även om andra inte blinkar med vänsterblinkersen.

Dock är det inget krav att göra det och det går att vara korrekt trafiksäker även om en vänsterblinkers uteblir på c-plats om människor kunde tänka till lite.
2014-12-11, 14:18
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Läste du längre ner?

"Regler för körning i cirkulationsplats

Enligt Trafikförordningen finns det bara tre regler.

1. Lämna företräde åt all trafik som befinner sig i cirkulationen

2. Köra motsols runt rondellen

3. Tecken vid högersväng och körfältsbyte. "
2014-12-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Är det en tankevurpa du har här, från din sida?
För annars så får du förklara hur man "svänger av" till vänster när det endast finns en riktning i c-plats(rondellen) och det är just motsols (vänstervarv).

Här skulle det vara korrekt att säga att man "svänger av". För det är när man lämnar c-platsen som man gör en "av svängning".

Jag trodde det var en trafiksituation vi diskuterade och inte svenska språket?
2014-12-11, 15:31
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Jag trodde det var en trafiksituation vi diskuterade och inte svenska språket?
Ja och det gör jag med. Diuskutera trafiksituation.
Men du kanske inte förstår den skillnaderna mellan olika uttryck hur de ter sig i praktiken?
Utan väljer i stället att utgå från att det skulle handla om att diskutera svenska språket.

Därför frågade jag dig om du hade en tankevurpa? Annars så bad jag dig om en förklaring, då det är IRL en praktiskt skillnad i trafiksituationer mellan "svänga av" och "vara kvar".
2014-12-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja och det gör jag med. Diuskutera trafiksituation.
Men du kanske inte förstår den skillnaderna mellan olika uttryck hur de ter sig i praktiken?
Utan väljer i stället att utgå från att det skulle handla om att diskutera svenska språket.

Därför frågade jag dig om du hade en tankevurpa? Annars så bad jag dig om en förklaring, då det är IRL en praktiskt skillnad i trafiksituationer mellan "svänga av" och "vara kvar".

Nej det hade jag inte. Och jag tror nog du också förstod vad jag menade.
2014-12-11, 19:08
Medlem
pollenpers avatar
Får meddela att jag idag svängde runt i en stor stad, Norrköping, med hjälp av googles navigator.
Jag kom rätt dit jag skulle men tre gånger hamnade jag i ytterfil i cirk.platser.
Vad gör jag?
Jag blinkade vänster och hoppades att inte flashbackeliten skulle se mig, sen höger när jag skulle ut
Vad rekommenderar ni, skulle jag lagt mig i inner filen och tagit ett varv till?
Eller från ytterfil till innerfil, kanske stanna för att släppa förbi någon, sen tjugo meter senare byta till ytterfil, naturligtvis vänta på att det blir fritt och sedan svänga ut.

Jag utnyttjade min rätt att ligga i ytterfil, det kändes bra.

(för den som har lokalkännedom så var en del rondeller i närheten av något resecentrum)
2014-12-12, 08:57
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Får meddela att jag idag svängde runt i en stor stad, Norrköping, med hjälp av googles navigator.
Jag kom rätt dit jag skulle men tre gånger hamnade jag i ytterfil i cirk.platser.
Vad gör jag?
Jag blinkade vänster och hoppades att inte flashbackeliten skulle se mig, sen höger när jag skulle ut
Vad rekommenderar ni, skulle jag lagt mig i inner filen och tagit ett varv till?
Eller från ytterfil till innerfil, kanske stanna för att släppa förbi någon, sen tjugo meter senare byta till ytterfil, naturligtvis vänta på att det blir fritt och sedan svänga ut.

Jag utnyttjade min rätt att ligga i ytterfil, det kändes bra.

(för den som har lokalkännedom så var en del rondeller i närheten av något resecentrum)

Skulle säga att allt beror helt enkelt på hur just den c-platsen ser ut, så att säga.

Man ska ju välja det körfält som är mest lämpligt för körning i den c-platsen du kör in i för din vidare färd i den.
Dvs beroende på trafikläget och var du ska ta vägen, så bestämmer man för den gången vad som är mest lämpligt. En annan gång kanske det blir den andra filen.

I en gigantisk c-plats där jag bor så väljer jag ofta högerfilen för att åka vidare runt (ta vänster).
För ligger jag i vänsterfilen så smiter det bilar in och blockerar min väg ut sen. Dvs jag får ta ett varv till och hitta en lucka att kunna åka över till högerfilen.

I en annan c-plats kommer jag krocka om jag ligger i högerfilen och åker vidare runt, eftersom väldigt många åker "rakt fram" från vänsterfilen utan att bry sig om att folk kan åka vidare runt i högerfilen. Då är det inte lämpligt att ligga i högerfilen. Trots att jag får.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in