Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-07-27, 11:32
Medlem
mrBONDs avatar
Många utav motståndarna till VB verkar ju tro att man V-blinkar för att rondellen "svänger åt vänster" och menar att man inte kan göra en vänstersväng i en rondell. Där har något gått riktigt fel i förståelsen för varför VB över huvud taget existerar. När jag VB i rondellen säger jag till de som står och väntar: "Jag skall vidare till minst nästa avfart, välkommen in i högerfilen". Det, och bara det är min avsikt med VB. Att hjälpa andra trafikanter.

Jag har inga som helst problem med att tex FrasseFloyd står kvar tills jag passerat, och tills röken lagt sig över rondellen innan han kör in. Det är upp till honom. Men i så fall kan man ju fundera på om ens högerblink gör någon nytta...
2010-07-27, 13:24
Medlem
Fast många verkar ju helt glömma bort att man har väjningsplikt mot cyklister och gående vid obevakade övergångsställ/cykelöverfarter när man svänger höger (läs ut från cirkulationsplatser). Man kör bara på som vanligt.
2010-07-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
(1) Jag har bläddrat en hel del sörru, men fortfarande så kommer ni till slut ändå till HB när ni ska argumentera till varför man ska VB.

(2) Ni kommer ju ingen vart mer än att säga typ "Ni är för korkade för att förstå. Trafikskolorna lär ut VB. Läs i tråden......".

(3) Att trafikskolorna lär ut VB är ju för att vi har en jävla massa körkortsdårar som fortfarande inte lärt sig dom nya reglerna (har ju bara haft 10år på sig) och därför är i behov av att folk fortfarande blinkar vänster för att fatta att man inte kan köra in i bilen. Så därför gör även jag det, när jag tycker att det behövs.

(4) Det hjälper för dom men i övrigt hjälper det inte för att veta var man ska. Utebliven blink betyder fortfarande att man ska vara kvar i c-platsen och HB betyder att man nu ämnar lämna den.

(1) Bläddra bättre. Jag har förklarat tydligt, flera gånger, utan att "komma till HB".

(2) Se (1).

(3) Helt fel. Sluta tala om för mig varför jag lär ut på ett visst sätt när du i själva verket bara gissar utan att ha en aning. Jag är rätt säker på att jag själv vet bättre än du varför jag gör på ett visst sätt.

(4) Se (1).
2010-07-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Som jag skrev så undrar jag varför i helvete du blinkar, eftersom du inte ska vänster. Du ska rakt fram. Du orsakar mig större svårigheter när du blinkar, eftersom du gör fel, än om du bara ger fan i det och nöjer dig med att markera när du ska ut.
Är du seriös, tror du han ska svänga vänster upp i gräsmattan/betongskulpturen/refugen eller vad dem nu har bestämt sig för att trycka in i just den cirkulationsplatsen? Hur i helsicke kan det skapa någon som helst förvirring i din lilla hjärna? Eller rättare sagt, är det ens lämpligt att du har körkort om en sådan här självklar liten oskyldig gest kan skapa total blackout hos dig?
2010-07-29, 10:21
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
(1) Bläddra bättre. Jag har förklarat tydligt, flera gånger, utan att "komma till HB".

(2) Se (1).

(3) Helt fel. Sluta tala om för mig varför jag lär ut på ett visst sätt när du i själva verket bara gissar utan att ha en aning. Jag är rätt säker på att jag själv vet bättre än du varför jag gör på ett visst sätt.

(4) Se (1).

1. Uppenbarligen inte.

3. Sluta tala om för oss hur vi ska köra i en c-plats när Transportstyrelsen redan klargjort för oss hur man ska göra. Dom har tagit bort VB av en anledning.
2010-07-29, 11:11
Medlem
Citat:
1. Uppenbarligen inte.

3. Sluta tala om för oss hur vi ska köra i en c-plats när Transportstyrelsen redan klargjort för oss hur man ska göra. Dom har tagit bort VB av en anledning.

Fast det står ju i lagtexternas grunder att trafikanter skall underlätta i trafiken för andra. Och så länge det finns folk som inte blinkar höger när de ska ut ur en CPL så underlättar VB.

Transportstyrelsen har ju även klargjort vad som gäller vid övergångsställen, cykelöverfarter, genomgående cykelbanor och liknande, trots det så blir många fotgängare och cyklister påkörda just i högersvängar. Vad lär vi oss av det?
2010-07-29, 23:10
Medlem
Citat:
1. Uppenbarligen inte.

1. Inte mitt fel om du inte är läskunnig.

3. Nej, det har de egentligen inte. Såvitt jag vet så bestämde man sig för ett antal år sedan att ändra definitionen på cirkulationsplats till att vara en enkelriktad väg runt en rondell. Bieffekten av denna definition är att det inte är ett krav att VBa, till skillnad från om man väljer att se cpl som en korsning.
2010-07-30, 00:02
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast det står ju i lagtexternas grunder att trafikanter skall underlätta i trafiken för andra. Och så länge det finns folk som inte blinkar höger när de ska ut ur en CPL så underlättar VB.

Transportstyrelsen har ju även klargjort vad som gäller vid övergångsställen, cykelöverfarter, genomgående cykelbanor och liknande, trots det så blir många fotgängare och cyklister påkörda just i högersvängar. Vad lär vi oss av det?

Å så var vi där igen........
2010-07-30, 10:22
Medlem
Citat:
Å så var vi där igen........

Som sagt, det är ju där problemet ligger. Problemet är inte de som blinkar vänster för att sedan blinka höger vid utfarten, utan alla jävla idioter som inte kan blinka höger. Fast det är tydligen lättare att störa sig på de som blinkar vänster + höger än de som inte blinkar alls. Trots att det endast är den senare som gör fel...
2010-07-30, 13:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Det jag skulle vilja att du isf ritar upp är när ett vänsterblink kommer hjälpa dig att slippa behöva vänta på att få åka in.
För enligt dig så slipper du ju stå och vänta om en bil blinkar vänster.
Jag trodde iofs att blinka vänster betyder att han ska vidare runt. Är det så smart då att köra ut i c-platsen??? Kommer ni inte att krocka då?

Du behöver inte rita upp hur man ska eller bör blinka i en c-plats. Det kan jag redan. Även vilken fil man kan använda. Så spara dig det besväret.
Sätt dig i valfritt tungtfordon (menar inte en BMW 5serie,med neonlys,då) och kör gärna vid högtrafikbelastning.

Så kommer du snart se när det kan hjälpa med en liten vickning på spaken..

Tills du gjort det..Blinka gärna,för det underlättar för de som KAN köra...

De som blinkar VET man (oftast,för man måste utgå ifrån att ALLA andra är idioter) vart de är på väg,andra kan man bara med sannolikhet avgöra vart de ska med låång övning och erfarenhet..

Då du VET hur man kör i en CPL,är du säkert medveten om att det är LAGLIGT att köra i högerfilen så många varv man tycker är lämpligt tills man blinkar höger och åker ut?

Hur lämpligt är det?
(Det är tillåtet att knulla getter enligt lagen,men är det lämpligt? )
2010-07-30, 13:15
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
'

Jo, det där argumentet återkommer hela tiden, men det är ett feltänk som faller på att det bara finns två alternativ, antingen får jag köra, eller också inte. Vänsterblink innebär inte att du kan göra ett annat val än uteblivet blink, eftersom signalerna säger samma sak.

Jag håller med om att det är störande när man kör fram i en rondell och så vet man inte om personen som kommer från vänster ska svänga ut innan eller fortsätta förbi, placeringen gör att det ser ut som att han kommer köra ut, men man vet ju inte riktigt, så man väntar och så visar det sig att han körde ut och så blir man irriterad för att man stannade.

det.
(tog bort lite text,sry)

Med en liten Civic type R,så är det ju oftast inget bekymmer,men med 25m,60ton lastbil,så både VILL och BEHÖVER man planera sin körning så långt som möjligt.

Det är inte omöjligt att se en bil på andra sidan en cpl,som är på väg in. Men visst! Är lastbilen bara så lite som 10 cm in i cpl,innan bilen på andra sidan,så har ju lastbilen företräde!!

Den körstilen passar ju iofs mig utmärkt!! ("Störst går först"..)

Bilen,som nästa gång är 10 cm in i cpl,före lastbilen,utan vb,får troligen stanna och vänta,då lastbilen ser att den inte blinkar (och nääästan var 2a in i cpl'en ) och tar betyyydligt längre tid på sig i cpl'n..

Men vill man inte ha flyt i trfiken,så ska man inte vara smidig (ge fordon/förare som behöver mer tid/plats den tid/utrymme de behöver) och försöka underlätta,t.ex. genom att blinka mer än vad lagen KRÄVER...
(Det är ju inte lag på att hålla upp en dörr åt en gamal tant,men det brukar man väl kanske ändå göra om man är någorlunda navlad?)
2010-07-30, 17:21
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Sätt dig i valfritt tungtfordon (menar inte en BMW 5serie,med neonlys,då) och kör gärna vid högtrafikbelastning.

Så kommer du snart se när det kan hjälpa med en liten vickning på spaken..

Tills du gjort det..Blinka gärna,för det underlättar för de som KAN köra...

De som blinkar VET man (oftast,för man måste utgå ifrån att ALLA andra är idioter) vart de är på väg,andra kan man bara med sannolikhet avgöra vart de ska med låång övning och erfarenhet..

Då du VET hur man kör i en CPL,är du säkert medveten om att det är LAGLIGT att köra i högerfilen så många varv man tycker är lämpligt tills man blinkar höger och åker ut?

Hur lämpligt är det?
(Det är tillåtet att knulla getter enligt lagen,men är det lämpligt? )

Nu är du som alla andra i tråden. Svarar inte på frågan och kommer istället till slut till samma ställe som samtliga VB-företrädare.

Du hade tom fetmarkerat men lyckades ändå inte svara på frågan. Hur får ett VB dig att slippa stanna?

Ska vi göra ett nytt försök (ni andra får oxå gärna svara) att svara på den frågan, utan att komma till det där med getter för femtielfte gången.

Jag är, fortfarande, inte emot VB som ni verkar tro. Men jag får ju aldrig svar på frågan och därför diskuterar (frågar) jag vidare. Men då är man tydligen emot VB. Låter ju för fan som när man är emot fortsatt massiv invandring (från ALLA länder), då är man tydligen rasist.

Jag kan ge mitt svar under tiden:
Om jag dundrar in med en timmerlastbil mot en c-plats i högtrafik så hoppas jag att alla som kommer lämna c-platsen innan där jag står, blinkar HÖGER. DÅ kommer jag slippa stanna om det kommer så pass många att jag kan smita in.
Men kommer det bilar som blinkar vänster så kommer jag få stanna. Så även om alla bilar som ska vidare runt lyckas blinka vänster så kommer det inte hjälpa mig att INTE behöva stanna min timmerbil.

Så kan du nu förklara för mig hur du kommer kunna agera annorlunda när det kommer bilar som blinkar vänster och som gör att du kan köra in i c-platsen? För vänsterblinkar dom så slipper ju du (med flera i tråden) stanna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in