Citat:
Ursprungligen postat av miklon
'
Jo, det där argumentet återkommer hela tiden, men det är ett feltänk som faller på att det bara finns två alternativ, antingen får jag köra, eller också inte. Vänsterblink innebär inte att du kan göra ett annat val än uteblivet blink, eftersom signalerna säger samma sak.
Jag håller med om att det är störande när man kör fram i en rondell och så vet man inte om personen som kommer från vänster ska svänga ut innan eller fortsätta förbi, placeringen gör att det ser ut som att han kommer köra ut, men man vet ju inte riktigt, så man väntar och så visar det sig att han körde ut och så blir man irriterad för att man stannade.
det.
(tog bort lite text,sry)
Med en liten Civic type R,så är det ju oftast inget bekymmer,men med 25m,60ton lastbil,så både VILL och BEHÖVER man planera sin körning så långt som möjligt.
Det är inte omöjligt att se en bil på andra sidan en cpl,som är på väg in. Men visst! Är lastbilen bara så lite som 10 cm in i cpl,innan bilen på andra sidan,så har ju lastbilen företräde!!
Den körstilen passar ju iofs mig utmärkt!!

("Störst går först"..)
Bilen,som nästa gång är 10 cm in i cpl,före lastbilen,utan vb,får troligen stanna och vänta,då lastbilen ser att den inte blinkar (och nääästan var 2a in i cpl'en

) och tar betyyydligt längre tid på sig i cpl'n..
Men vill man inte ha flyt i trfiken,så ska man inte vara smidig (ge fordon/förare som behöver mer tid/plats den tid/utrymme de behöver) och försöka underlätta,t.ex. genom att blinka mer än vad lagen KRÄVER...
(Det är ju inte lag på att hålla upp en dörr åt en gamal tant,men det brukar man väl kanske ändå göra om man är någorlunda navlad?)