Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5447 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-29, 03:14
  #409
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Tidigare än när? Bilen bakom dig kanske körde in där just nu. Han vet inte när du körde in eller hur länge du kört. Ditt resonemang förutsätter att det hela tiden är samma människor i rondellen, som alla har koll på varandra. Du kan inte vara säker på att alla som är i rondellen som du, vet när din tredje avfart kommer.
Japp! Det är just det som är grejen. Man följer ju aldrig en annan bil genom hela rondellen, om man inte ligger precis bakom och ska in och ut ur den på samma ställen. De trafikanter som är hjälpta av att veta vart man är på väg är inte de som ser en åka in i rondellen. Vänsterblink är totalt poänglöst.

Att blinka genom hela rondellen är lika hjärndött som att konstant blinka vänster när man kör i vänstra filen på en tvåfilig väg.
Citera
2007-07-29, 03:46
  #410
Medlem
Speedshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Det där är ju tyvärr inget som fungerar på polisen och "offret" den gången du står där i rondellen och är orsaken till en olycka.

Logik och sunf förnuft fungerar ifall ALLA kör på det.
På samma sätt så fungerar rondellkörning ifall ALLA kör efter dom regler som gäller. Och det är lättare att få folk att fungerar efter då vissa saknar logik och sunt förnuft.


Inget som fungerar på polisen, vad pratar du om?
Varför skulle jag vara orsaken till en olycka när jag tydligt markerat min färdväg?

Vad jag menar är att vissa som strikt följer vad som är lagligt inte skulle klara sig särskilt länge om det inte fanns andra som kör med förnuft.

Så du skulle bara köra rätt ut i en korsning när du har grönt om du ser en bil som kommer i hög hastighet från ett håll som garanterat har rött... Jag kör efter regler som gäller tänker du då.Du har ju grönt så det är bara att köra, skygglappar på.
Hoppas du bor i norrland.
Citera
2007-07-29, 03:55
  #411
Medlem
Speedshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det har förklarats mycket ingående en massa gånger i denna tråd, varför det är väldigt bra att blinka vänster vid rondellkörning. Därför att det kan hjälpa andra att se vad som är på gång vilket gör det säkrare för alla. Det är inte idag krav på vänsterblink, men det gör fortfarande stor nytta och är inte olagligt, så det är bara att blinka vänster om man vill och kan eller behöver.

Den som inte kan fatta det borde nog sstsa på busskort...


Dr Tinnitus


Läs och begrunda, tänk och fundera, svårare än så här är det inte att minimera situationer som kan resultera i krock.
Citera
2007-07-29, 09:15
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedshift
Inget som fungerar på polisen, vad pratar du om?
Varför skulle jag vara orsaken till en olycka när jag tydligt markerat min färdväg?

Vad jag menar är att vissa som strikt följer vad som är lagligt inte skulle klara sig särskilt länge om det inte fanns andra som kör med förnuft.

Så du skulle bara köra rätt ut i en korsning när du har grönt om du ser en bil som kommer i hög hastighet från ett håll som garanterat har rött... Jag kör efter regler som gäller tänker du då.Du har ju grönt så det är bara att köra, skygglappar på.
Hoppas du bor i norrland.

För att du med ditt sunda förnuft tycker att en person som ligger i högerfilen och inte blinkar vänster inte borde fortsätta runt i rondellen. Du då som ligger i vänsterfilen blinkar med ditt sunda förnuft ut till höger och lämnar rondellen i tron om att han i högerfilen kommer lämna han oxå.

Just detta scenario ser jag nästan dagligen när jag kör i en rondell där jag ligger i högerfilen och vill fortsätta runt. Dvs jag får passa mig riktigt jävla noga för dårarna i vänsterfilen som inte vet om att dom ska lämna företräde till mig.

Och det spelar ingen roll ifall jag blinkar för det ser dom inte där dom ligger placerade. Då jag inte litar på dom så låter jag dom ligga snett framför så att jag hinner bromsa ifall han bara svänger över i min fil och lämnar rondellen.

Och tro mig, det är obehagligt många som gör så här från vänsterfilen. Och som jag sagt tidigare, dom som åker "rakt fram" i rondellen blinkar inte överhuvudtaget eftersom dom kör just "rakt fram".

Dom som iaf blinkar höger vet jag att dom kommer korsa min fil och strunta i företrädet. Dom skrämmer jag skiten ur genom att tuta.
Citera
2007-07-29, 09:16
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hårdkår
Nja så gör vanemänniskor. Det är de jag väntar på när jag ska in i rondellen. De vet vad de gör, bilen bakom har ett hum. Men jag har ingen aning. Jag ser en vänsterblinkare komma så jag stannar. Varpå den helt sonika kör ur rondellen. Jahapp, dragläge, växla osv.
Det är detta jag stör mig på. Jag vet inte hur många gånger jag måste påpeka detta. Det är sällan jag ser vänsterblinkare blinka höger. Blinkar man höger när man ska ur får man blinka vänster hur mycket man vill. Men de flesta förstår sig inte på hur detta verkar och kör som de alltid har gjort.

Sedan bäste tinnitus svarade du aldrig på hur du hade gjort i en liten rondell. Där du möter ett fordon som kommer rakt framifrån. Denne blinkar inte alls. Hade du kört in då för att "han ska rakt fram"? Eller tolkar du det som att han fortsätter då han inte blinkar?


Min erfarenhet efter 30 år i trafiken är att en överlägsen majoritet av de som bemödar sig med att blinka vänster, även bemödar sig att blinka höger när de ska ut. Ja, bara för att få det bekräftat så räknade jag lite på det igår när jag va till grannstaden. Och det visade sig att i storleksordningen 8-9 av 10 som blinkade vänster, även blinkade höger. Bara några få gjorde det inte, och det kan vara så att någon av de helt enkelt glömde, eller missade det för spaken hoppade tillbaka. Och kanske någon sket i det med.

Frågan har jag antagligen missat.

I en liten rondell och den situation du ger exempel på, så är jag ju mer eller mindre tvungen att avvakta tills jag säkert vet vad han ska göra, så vi inte smäller ihop eller jag bryter min väjningsplikt gentemot honom. Jag väntar alltså med att köra in i rondellen, för han kan ju antingen köra vidare runt framför min front, eller köra ut rakt på från sitt håll sett vilket blir till vänster om mig på vägen jag kommer på.

När jag så stannat och väntat, och han verkligen svänger vänster framför mig, så är det ju bra, att jag stannade. Men drar han på sin högerblinkers det sista han gör och åker rakt ut, så har ju jag stannat och krånglat helt i onödan. Hade han i det läget klart och tydligt markerat med vänsterblinken att han skulle svänga så hade jag veta det i ett tidigt skede. Likaså om han hade blinkat höger så tidigt som möjligt, utan att riskera att lura andra att han skulle höger.

Och det är ju här de nya reglerna har sin stora brist, då de inte kräver vänsterblink vid vänstersväng.

Med de gamla regelrna så skulle man blinka vänster om man skulle till vänster. Då hade jag i samma situation haft mer chans att se vart han skulle, för blinkar han inte vänster så ska han inte vänster. Och då har jag haft mer möjlighet att bedömma läget och kanske köra ut i rondellen utan att behöva stanna och fundera.

Jag har kört massor i Norge, och där blinkar de nästan aldrig vänster i rondeller, och det kryllar av små jäkla rondeller som knappt rymmer en blomkruka i mitten.

Det är som natt o dag att köra rondell där och här hemma i Sverige. Där tvingas man stanna och fundera nästan jämt, för att sen upptäcka att den andra bilen skulle rakt på och inte hindrade mig. Eler att de utan minsta tecken bara toksvänger i relativt hög fart (som kan tolkas som att de nog ska rakt på) vänster framför näsan på en.

På det sättet försvinner mycket av det flyt som rondellen från början var tänkt att ge, för att alla mer eller mindre måste stanna och fundera vad andra ska göra. Med de gamla reglerna var det mer flyt då det var lättare att förutse om folk skulle rakt på höger eller vänster, precis som i en vanlig korsning.

Blinkar man bara ut, så ser man ju inte vart han ska förrens när han börjat blinka, vilket blir tidigast när bilen har passerat den sista utfarten före den han ska ut på. Använder man vänsterblink så kan man börja blinka vänster redan innan man kör in i rondellen, på väg fram mot den. Då kan annan trafik se det på långt hål och bedömma om den bilen kan komma att bli ett problem eller om den kan flyttas ner i prioritet och man kan hålla mer koll på andra mer kritiska bilar i närheten.

Detta är så basic i trafiken att det inte ska behöva förklaras för folk som har körkort. Alla bara måste ha upplevt dessa olika situationer och insett skillnaden. Jag upplever det i vart fall varje dag i trafiken.


Dr Tinnitus
Citera
2007-07-29, 10:29
  #414
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
För att du med ditt sunda förnuft tycker att en person som ligger i högerfilen och inte blinkar vänster inte borde fortsätta runt i rondellen. Du då som ligger i vänsterfilen blinkar med ditt sunda förnuft ut till höger och lämnar rondellen i tron om att han i högerfilen kommer lämna han oxå.

Just detta scenario ser jag nästan dagligen när jag kör i en rondell där jag ligger i högerfilen och vill fortsätta runt. Dvs jag får passa mig riktigt jävla noga för dårarna i vänsterfilen som inte vet om att dom ska lämna företräde till mig.

Och det spelar ingen roll ifall jag blinkar för det ser dom inte där dom ligger placerade. Då jag inte litar på dom så låter jag dom ligga snett framför så att jag hinner bromsa ifall han bara svänger över i min fil och lämnar rondellen.

Och tro mig, det är obehagligt många som gör så här från vänsterfilen. Och som jag sagt tidigare, dom som åker "rakt fram" i rondellen blinkar inte överhuvudtaget eftersom dom kör just "rakt fram".

Dom som iaf blinkar höger vet jag att dom kommer korsa min fil och strunta i företrädet. Dom skrämmer jag skiten ur genom att tuta.

Tyvärr inte alls ovanligt. Manövern utförs skrämmande ofta av medelålders män i lite dyrare bilar, kvinnor och män i mörka BMW.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hade han i det läget klart och tydligt markerat med vänsterblinken att han skulle svänga så hade jag veta det i ett tidigt skede. Likaså om han hade blinkat höger så tidigt som möjligt, utan att riskera att lura andra att han skulle höger.

Det är inte hållbart att bygga din tes om vänsterblinkningens överlägsenhet på ett fåtal exempel, samtliga bestående av personer som kör på ett sätt som de allra flesta inte gör. Om du försöker tänka nytt, tänka så här:

Föraren av den andra bilen befinner sig i ett körfält vilket är att betrakta som huvudled, därför har jag väjningsplikt. Jag kan inte lita på att personen i rondellen har en jävla aning om vad han håller på med, kanske blinkar han fortfande vänster när han svänger höger (jag har sett det, men bygger ingen tes på det), kanske blinkar han för tidigt att han ska ut, kanske blinkar han höger genom hela rondellen. Det vet du inte. Därför är vänsterblink värdelöst för dem som väntar att komma in. Befinner man sig inne i rondellen så begriper man väl för den söte jesus att personen skall fortsätta tills han kör ut, jag måste därför vara uppmärksam på hans /hennes manövrar. Jag finner det ytterst förvirrande med människor som kör 3/4 varv, eller mer, i högerfil, med vänsterblink. Personligen anser jag att folk måste lära sig hur man faktiskt kör i rondell, blinkandet är en skitsak i sammanhanget, så länge folk inte vet vilken fil de ska ligga i och köra ut i.


Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och det är ju här de nya reglerna har sin stora brist, då de inte kräver vänsterblink vid vänstersväng.

Du måste fortfarande blinka vänster vid vänstersväng, men rondellkörning är inte vänstersväng. Du får faktiskt ge dig på det.
Citera
2007-07-29, 11:27
  #415
Medlem
Speedshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
För att du med ditt sunda förnuft tycker att en person som ligger i högerfilen och inte blinkar vänster inte borde fortsätta runt i rondellen. Du då som ligger i vänsterfilen blinkar med ditt sunda förnuft ut till höger och lämnar rondellen i tron om att han i högerfilen kommer lämna han oxå.

Just detta scenario ser jag nästan dagligen när jag kör i en rondell där jag ligger i högerfilen och vill fortsätta runt. Dvs jag får passa mig riktigt jävla noga för dårarna i vänsterfilen som inte vet om att dom ska lämna företräde till mig.

Och det spelar ingen roll ifall jag blinkar för det ser dom inte där dom ligger placerade. Då jag inte litar på dom så låter jag dom ligga snett framför så att jag hinner bromsa ifall han bara svänger över i min fil och lämnar rondellen.

Och tro mig, det är obehagligt många som gör så här från vänsterfilen. Och som jag sagt tidigare, dom som åker "rakt fram" i rondellen blinkar inte överhuvudtaget eftersom dom kör just "rakt fram".

Dom som iaf blinkar höger vet jag att dom kommer korsa min fil och strunta i företrädet. Dom skrämmer jag skiten ur genom att tuta.

Jag har väl inte sagt hur jag skulle bete mig i din specificerade situation?
När har jag sagt att ett fordon som inte blinkar vänster inte borde åka runt i rondellen?
Du vet tydligen vad jag tycker och hur jag skulle agera.
Fantastiskt.
Läs igenom inläggen innan du citerar och svarar tack.
Citera
2007-07-29, 13:50
  #416
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Men vem i hela friden byter från höger till vänster körfält inne i rondellen? Behöver man göra det så kan man inte planera sin körning.

Förstår du verkligen inte eller spelar du bara dum?

Om du ligger i vänsterfilen, i en tvåfiligt cirkulationsplatspåfart, då du kör in i cirkulationsplatsen och du tänker använda innerfilen, så MÅSTE du passera ytterfilen för att nå innerfilen. Det går inte att undvika. För att undvika det så måste du flyga över ytterfilen.

Alltså svaret på din fråga är: Alla som någon gång använder innerfilen i en tvåfilig cirkulationsplats.
Citera
2007-07-29, 13:58
  #417
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Förstår du verkligen inte eller spelar du bara dum?

Om du ligger i vänsterfilen, i en tvåfiligt cirkulationsplatspåfart, då du kör in i cirkulationsplatsen och du tänker använda innerfilen, så MÅSTE du passera ytterfilen för att nå innerfilen. Det går inte att undvika. För att undvika det så måste du flyga över ytterfilen.
Om man ligger i vänsterfilen innan så byter man inte till vänster körfält, man korsar det högra.
Citera
2007-07-29, 14:31
  #418
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Om man ligger i vänsterfilen innan så byter man inte till vänster körfält, man korsar det högra.

Ok...

Låt mig få dra en parallell...

En cirkulationsplats har vid flera tillfälle i denna tråd blivit liknad med en tvåfilig väg. Någon har till och med liknat det med en motorväg med oändligt antal påfarter och avfarter.

När du kommer på en påfart till en tvåfilig motorväg så hoppas jag att du blinkar vänster för att visa de bakom och de på motorvägen att du har för avsikt att köra ut på motorvägen. Om det nu är som så att du kommer att landa bakom ett långsamt fordon, typ en långtradare, så är det inte alldeles omöjligt eller ovanligt att du går direkt ifrån påfarten till den yttre filen.

Blinkar du vänster genom hela denna operation eller inte? Du passerar ju endast innerfilen.
Citera
2007-07-29, 14:48
  #419
Medlem
Det jag lärde mig på bilskolan var att i tid innan rondellen ge tecken för dit du ska, dvs vänster om du ska ut till vänster. Åk sedan i innerfilen tills du nått ett halvt varv. I skydd av refugen blinka höger och åk ut i ytterfilen och kör sedan ut där du ska.
Citera
2007-07-29, 14:51
  #420
Medlem
Balthazaer-s avatar
Det hela är ju väldigt enkelt. Blinka höger när du åker UT ur rondellen. På så sätt kan en glömd blinkning enbart orsaka irritation, och inte en krock.

Om praxis vore att blinka vänster så skulle en glömd blinkning innebära att bilen som väntar på att få köra in i rondellen antar att du ska ut och han därmed kan åka in. Krock eller tvärnit som resultat.

Förövrigt så FÅR man åka tre-kvartsvarv i högra filen (om det inte är skyltat annorlunda), vilket många puckon inte fattar utan lägger sig i vänsterfilen när dom ska åka rakt igenom rondellen.

Här finns mer läsning för de som känner sig osäkra:
http://publikationswebbutik.vv.se/up...lats_utg_5.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback