Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-20, 22:48
Medlem
implantss avatar
Underlättar jävligt mycket för lastbilar när folk blinkar dit dom ska. Man blir ganska förbannad när man har bromsat 45 ton i onödan...
2009-01-20, 23:27
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av implants
Underlättar jävligt mycket för lastbilar när folk blinkar dit dom ska. Man blir ganska förbannad när man har bromsat 45 ton i onödan...

*nickar* *jo*... men tydligen har körskolorna misslyckats med att framföra denna vett å etikett.
Alt. så har 18-årige Nisse bara lyssnat på det som gynnar honom själv i trafiken......
2009-01-20, 23:37
Medlem
zepofans avatar
Ja, vad är det för vits med att underlätta för någon i trafiken? Huvudsaken är väl att JAG vet vart JAG ska och att alla andra jävla idioter som inte kan köra lika bra som JAG håller sig hemma!!
2009-01-21, 00:04
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Så in i h-e rätt. 24m och en massa ton kräver framförhållning. En billist som vänsterblinkar underlättar, punkt slut. Men vänsterblinkantagonisterna kan bara inte förstå. Med största sannolikhet för att de har ringa erfarenhet eller inte förstår bättre. Sen är det en annan femma att man givetvis alltid ska blinka höger när man skall ur. Men vänsterblink underlättar för alla om bara alla använde det på rätt sätt.
2009-01-21, 00:15
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:

Vad spelar det för roll om man vänsterblinkar eller inte. Om någon vänsterblinkar så måste du stanna. Om någon inte blinkar måste du också stanna, eftersom du inte vet hur de tänker köra. Det enda som underlättar din körning är högerblinkningar, alltså när de ska ut ur rondellen. Då kan du köra om du ser att person ska ut ur rondellen, men vänsterblikningen hjälper dig inte överhuvudtaget.
2009-01-21, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Hur länge har du haft körkort? Gissar att du är en finnig 18-åring med nytaget körkort som tror han är bäst i världen på att köra bil och tycker det e jättetufft att sladda med 240:n och ha tonade rutor från biltema.

Jag har haft körkort sedan 1991 och aldrig någonsin orsakat eller haft en olycka som behövt försäkringsinblandning (försäkringar gäller inte på bana etc men det vet väl du som är så himla duktig). Du förstår fortfarande inte ironi eller subtila meddelanden vilket innebär att din mognadsnivå och/eller intelligens inte är särskilt hög. Jag gissar på att du lever på pappas pengar uppe i norrland någonstans och är ca 20-25 och präktig med en riktigt falsk självbild där du skall framstå som duktig hela tiden.

Citat:
Män orsakar långt mycket mer olyckor än kvinnor, och allra mest olyckor orsakar den grupp du tillhör, dvs idioter som tror att vägen är en jävla racingbana och anser sig vara en ny Schumacher.

Och det är därför som kvinnor har högre premie än män vad gäller bilkörning? Nej du, män och kvinnor orsakar precis lika mycket elände, det är nämligen beroende på idioter. Män kör mycket längre än kvinnor och därmed försöker femifascitoiderna snedvrida statistiken som vanligt. Det är således en myt du sitter och upprepar. Var inte du rätt färsk på det här med körkort? Då borde du veta väl att 10 % orsakar 50 % av alla olyckor.

Citat:
Intressant, du anser alltså att du (och majoriteten av andra förare också?) har något slags sjätte sinne som kan känna av när bilarna bilarna omkring dig på motorvägen tänker göra filbyten, att bilen framför dig tänker svänga vänster, vart bilarna i en rondell tänker ta vägen, om bilen mitt emot dig i korsningen tänker köra rakt fram, vänster eller höger osv.
Bilkörning handlar inte om att fantisera, men du har väl inte kommit så långt att du får köra bil på riktigt än, utan för nöja dig med att fantisera.

Du har nog missat ett helt kapitel i körkortsboken samt aldrig någonsin suttit på en motorcykel? Det blir svårt för dig att upprätthålla din präktiga självgodhet nu efter en sådan här fet miss min vän.

Citat:
Har du svårt att förstå skrivna texter, din lille jävel? Jag upprepar det jag skrev, du får väl ta hjälp av din pappa, om inte han också har läs och skriv svårigheter.

Färd rakt fram: Håll dig till höger sida och blinka när du kör ur rondellen.

Färd åt vänster: Blinka vänster när du kör in i rondellen och håll till vänster. Mitt i rondellen titta först i backspegeln, därefter sidospegeln och sen döda vinkeln, blinka höger, byt till höger körfält och kör ur rondellen.

Färd åt höger: Blinka höger och sväng som i en vanlig korsning.

Exakt vad av detta är det din lilla hjärna inte kan förstå, din lilla mupp?

Då tar vi det igen eftersom du är kognitivt utmanad så att säga. Du har en tvetydighet under punkten "Färd åt vänster:" där du vägrar förklara huruvida du menar att man skall åka igenom cirkulationsplatsen med vänster färdriktningsgivare påslagen hela tiden eller endast ge en snabb signal för att på något idiotvis tala om att man skall in i cirkulationsplatsen? Det är nog läge att du förklarar dig om du inte vill framstå som totalt retarderad, även om du är kognitivt mindre välutrustad. Är det du på bilden förresten? (snygga ben )
2009-01-21, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
"parkerad i vänster fil" Du kör inte mycket landsväg,va?
Menar du på fullt allvar att du parkerar "mitt" på vägen,utan att blinka,när du ska göra en vänster sväng på ex.vis 90-väg?

Nej då passerar man och vänder någonstans, det är nämligen inte tillåtet att stå still sådär på 90-väg men på en vanlig mindre landsväg där 70 råder är det inte alls ovanligt att folk gör så. De som gör så kan bara vilja göra en sak och det är att invänta lämplig lucka så att de kan svänga av.
2009-01-21, 01:10
Medlem
Hela denna tråd och den förvirring den avhandlar fanns inte och var helt onödig innan de nuvarande rondellreglerna infördes. Vi har haft rondeller länge och det fungerade utmärkt tidigare när man blinkade åt det håll man ska instinktivt.

Att nuvarande regler är farliga och ologiska är bl.a. denna diskussion och otaliga olyckor ett klart bevis på. Det vore intressant att veta ven som är ansvarig för nuvarande kaos och hur 17 man kom fram till nåt så dumt.

Så här gjorde vi tidigare : ( Är det ingen som minns? ) Ska jag till höger blinkar jag höger, ska jag rakt fram blinkar jag inte alls och om jag ska till vänster så visar jag det genom att använda vänster blinkers. Det var mycket självklart förr och funkade bra.

Ovanstånde förutsätter att vi lär oss att generellt bli bättre på att blinka, så man kan lita på sina medtrafikanter, och fungrerar mycket bra att använda redan idag.
2009-01-21, 08:48
Medlem
supershapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fregot
Hela denna tråd och den förvirring den avhandlar fanns inte och var helt onödig innan de nuvarande rondellreglerna infördes. Vi har haft rondeller länge och det fungerade utmärkt tidigare när man blinkade åt det håll man ska instinktivt.

Att nuvarande regler är farliga och ologiska är bl.a. denna diskussion och otaliga olyckor ett klart bevis på. Det vore intressant att veta ven som är ansvarig för nuvarande kaos och hur 17 man kom fram till nåt så dumt.

Så här gjorde vi tidigare : ( Är det ingen som minns? ) Ska jag till höger blinkar jag höger, ska jag rakt fram blinkar jag inte alls och om jag ska till vänster så visar jag det genom att använda vänster blinkers. Det var mycket självklart förr och funkade bra.

Ovanstånde förutsätter att vi lär oss att generellt bli bättre på att blinka, så man kan lita på sina medtrafikanter, och fungrerar mycket bra att använda redan idag.
Där håller jag helt med dig!
2009-01-21, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Jag har haft körkort sedan 1991 och aldrig någonsin orsakat eller haft en olycka som behövt försäkringsinblandning (försäkringar gäller inte på bana etc men det vet väl du som är så himla duktig).

Nu har du fel igen....

Bilens försäkring kan visst gälla även på bana!! Ta gärna reda på fakta innan du påstår saker du inte har koll på!!

Dr Tinnitus
2009-01-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Vad spelar det för roll om man vänsterblinkar eller inte. Om någon vänsterblinkar så måste du stanna. Om någon inte blinkar måste du också stanna, eftersom du inte vet hur de tänker köra. Det enda som underlättar din körning är högerblinkningar, alltså när de ska ut ur rondellen. Då kan du köra om du ser att person ska ut ur rondellen, men vänsterblikningen hjälper dig inte överhuvudtaget.

Eh... nej, det beror ju helt på hur aktuell rondell ser ut, liksom hur aktuell situation ser ut.

Det finns många rondeller där det finns gott om plats för mig att slinka in i rondellen och direkt ut till höger utfart, samtidigt som bilar i rondellen kan komma från t ex vänster påfart sett från min egen påfart, och fortsätta vidare runt utan att vi kommer i konflikt med varandra. Rondellen är i sig enfilig men det finns extra plats mellan vissa anslutningsvägar som gör det jag beskriver möjligt. Detta är alltså också avsikten med denna utformning med extra utrymme på detta sätt, att bilar ska kunna samsas om utrymmet där och på sätt kunna "smita förbi" genom rondellen utan att störa de som vill vidare runt rondellen.

Men, om jag nu kommer in mot rondellen och ska ut igen direkt till höger, så har jag ju lämna företräde till de som är i rondellen. Om jag då ser en bil komma i rondellen som inte kommit så långt att den då kan högerblinka för att visa att den ska ut på samma utfart som jag ska ut på. Ja då vet jag inte om den ska vidare runt (då finns det plats för mig att smita igenom som jag beskrev) eller om den kommer att tända HB strax och ska ut på min utfart (då kommer vi i konflikt och jag är den som ska lämna företräde)

I detta läge så underlättar en tydlig vänsterblink massor, därför att då vet jag mycket tidigare att bilen inte ska ut på samma utfart som jag, utan ska vidare runt, vilket då gör vi inte kommer att komma i konflikt och jag kan smita igenom samtidigt som han passerar innanför mig och fortsätter vidare runt.

Det finns många olika varianter på detta där VB helt klart underlättar och gör det säkrare, tyvärr så är det ju uppenbart att allt för många inte nått den nivå i erfarnehet och kunskap i trafiken att de kan förstå och tillgodogöra sig detta.

Kanske inte så konstigt egentligen då det även finns folk som kört samma bil på samma parkering i 10 år och ändå tragglar med att lyckas komma in och ur en P-ruta för de ännu inte lärt sig var bilen börjar och slutar och hur tvärt den kan svänga.....

Var förresten till Västerås för några dagar sen, lyckades se 6 polisbilar totalt under dagen på olika platser. Lustigt att ALLA polisbilarna plus två körskolebilar var väldigt noga med att göra tydliga vänsterblink i alla rondeller de passerade.....

Dr Tinnitus
2009-01-21, 11:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Det får du väl göra om du absolut vill, men jag och många andra blinkar bara höger.

Otroligt egentligen att den här tråden blivit så lång. Ingenting kommer att förändras genom några argument här. Jag och andra fortsätter ge tusan i att blinka vänster, och ni som envisas att göra det kommer att forsätta med ert.

Jag säger inte att vänsterblinkarna har helt fel, men ge tusan i att försöka predika vänsterblink för oss andra, det funkar inte, vi vet ju att vi har mer rätt än vad ni har.
"Mer rätt än vad ni har.."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in