Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Vad spelar det för roll om man vänsterblinkar eller inte. Om någon vänsterblinkar så måste du stanna. Om någon inte blinkar måste du också stanna, eftersom du inte vet hur de tänker köra. Det enda som underlättar din körning är högerblinkningar, alltså när de ska ut ur rondellen. Då kan du köra om du ser att person ska ut ur rondellen, men vänsterblikningen hjälper dig inte överhuvudtaget.
Eh... nej, det beror ju helt på hur aktuell rondell ser ut, liksom hur aktuell situation ser ut.
Det finns många rondeller där det finns gott om plats för mig att slinka in i rondellen och direkt ut till höger utfart, samtidigt som bilar i rondellen kan komma från t ex vänster påfart sett från min egen påfart, och fortsätta vidare runt utan att vi kommer i konflikt med varandra. Rondellen är i sig enfilig men det finns extra plats mellan vissa anslutningsvägar som gör det jag beskriver möjligt. Detta är alltså också avsikten med denna utformning med extra utrymme på detta sätt, att bilar ska kunna samsas om utrymmet där och på sätt kunna "smita förbi" genom rondellen utan att störa de som vill vidare runt rondellen.
Men, om jag nu kommer in mot rondellen och ska ut igen direkt till höger, så har jag ju lämna företräde till de som är i rondellen. Om jag då ser en bil komma i rondellen som inte kommit så långt att den då kan högerblinka för att visa att den ska ut på samma utfart som jag ska ut på. Ja då vet jag inte om den ska vidare runt (då finns det plats för mig att smita igenom som jag beskrev) eller om den kommer att tända HB strax och ska ut på min utfart (då kommer vi i konflikt och jag är den som ska lämna företräde)
I detta läge så underlättar en tydlig vänsterblink massor, därför att då vet jag mycket tidigare att bilen inte ska ut på samma utfart som jag, utan ska vidare runt, vilket då gör vi inte kommer att komma i konflikt och jag kan smita igenom samtidigt som han passerar innanför mig och fortsätter vidare runt.
Det finns många olika varianter på detta där VB helt klart underlättar och gör det säkrare, tyvärr så är det ju uppenbart att allt för många inte nått den nivå i erfarnehet och kunskap i trafiken att de kan förstå och tillgodogöra sig detta.
Kanske inte så konstigt egentligen då det även finns folk som kört samma bil på samma parkering i 10 år och ändå tragglar med att lyckas komma in och ur en P-ruta för de ännu inte lärt sig var bilen börjar och slutar och hur tvärt den kan svänga.....
Var förresten till Västerås för några dagar sen, lyckades se 6 polisbilar totalt under dagen på olika platser. Lustigt att ALLA polisbilarna plus två körskolebilar var väldigt noga med att göra tydliga vänsterblink i alla rondeller de passerade.....
Dr Tinnitus