Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-09-01, 04:55
Medlem
Körskolan lärde mig att ska du vänster så blinkar du vänster och sedan blinkar höger när du ska lämna rondellen, ska du höger i rondellen så blinkar du självklart höger, ska du rakt fram så blinkar du endast - även här höger när du lämnar cirkulationsplatsen.
2008-09-01, 10:03
Medlem
Sunners avatar
Jag signalerar alltid både in och ut, begriper inte vad någon skulle ha emot det.
Ska jag av första så blir det ju höger signal, tredje så börjar man med vänster signal för att sedan signalera höger när man har åkt förbi andra utfarten, etc.

Tycker för övrigt att det är väldigt trevligt när andra gör likadant, så man kan hålla ordning på vart folk ska.
Folk som inte signalerar när de ska ut ur rundellen(jaja, cirkulationsplatsen, sue me som jänken säger) är ett jävla pack däremot.
2008-09-01, 11:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kando
Det ni refererar till som "rakt fram" i en fyrvägsrondell, ska snarare betraktas som "andra till höger". För miljonte gången i denna tråd - en rondell är inte annat än ett vänsterkurvat vägavsnitt med ett antal avfarter till HÖGER. Körriktningsvisaren använder man följaktligen endast vid eventuellt filbyte, samt när man har för avsikt att byta från nämnda vägavsnitt till en av avfarterna.

EDIT: Till och med tanten i min GPS håller med: "Kör in i rondellen - ta av andra till höger" säger hon om färden ska gå "rakt fram" genom en rondell.
En RONDELL är och kommer att förbli: Mitten av Cirkulationsplatsen! Punkt/Basta!

Så kör gärna "in i rondellen"!
2008-09-01, 11:16
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Apropå företräde, någon som har en aning om vem som skulle bli vållande i följande fall?

Bil A lägger sig i vänster fil innan rondellen och blinkar vänster, när bil A passerar andra infarten kör bil B in (som ska rakt fram dvs åt samma håll som A) i hög fart. Bil A byter fil (blinkar höger) och bil B kör då in i Bil A:s sida.

Spontant känns det som att bil A är vållande då han byter fil, men B ska ju å andra sidan lämna företräde...delat vållande?
A. har väl varit inne i cirkulationsplatsen ett tag? Varvid B gör entre'..
men försäkrings bolagen har ibland en annorlunda syn på förloppen..
2008-09-01, 11:23
Medlem
orvarens avatar
De bästa varianterna är dock: Blinkar vänster-Hela varvet,tills stoll-fan kommit ur cirkulationsplatsen...
Eller:Blinkar höger-Hela(eller iaf tidigare än sopan ska ut ur cpl)varvet...

Det är sådant som kan få mig att vilja ställa ut 18meter fordon framför och be dem åka igenom(om de kan..)
2008-09-01, 11:49
Medlem
Dendaerpers avatar
lagen säger väl att man ska blinka när man kör ut ur rondellen? Dvs höger. Såg faktiskt en snut på en motorcykel häromdagen som blinkade vänster när han var i rondellen, har sett detta scenario vid flera tillfällen, men sen finns det ju dem som inte blinkar överhuvudtaget.
2008-09-01, 11:55
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Så kör gärna "in i rondellen"!
Nja lite roligare att köra ÖVER rondellen, synd bara att snuten blir så sur när man gör det

Själv blinkar jag vid filbyten och när jag ska ut ur rondellen, känns lite menlöst med vänsterblink i en CP som inte tar mer än 5-10 sekunder att passera i maklig takt.
Senast redigerad av JimGoose 2008-09-01 kl. 11:57.
2008-09-02, 17:52
Medlem
N.E.R.Ds avatar
Har det någonsin stått i trafikstadgan att man ska vänsterblinka inne i cirkulationsplatsen?
2008-09-02, 18:34
Medlem
Jag blinkar vänster i rondeller och höger när jag ska ut. Förstår inte varför man inte ska blinka så länge man blinkar RÄTT!
2008-09-02, 18:39
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Det finns inte många rätt eller fel om man följer lagen tyvär. Det står ingenting om att blinka vänster uttryckligen men eftersom att rondellfilerna får anses som körfält så gör du ju 2 körfältsbyten åt vänster och borde således blinka, höger när du skall göra körfältsbyten åt höger.
2008-09-02, 19:14
Medlem
Nadss avatar
anser att ts hetsar upp sig över skitsaker. Lär dig uppskatta fördelen med att folk blinkar. Finns det någon nackdel?
2008-09-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Jag blinkar vänster i rondeller och höger när jag ska ut. Förstår inte varför man inte ska blinka så länge man blinkar RÄTT!

Precis. Ska man vänster kan man ju likagärna blinka vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in