Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2007-07-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Det hela är ju väldigt enkelt. Blinka höger när du åker UT ur rondellen. På så sätt kan en glömd blinkning enbart orsaka irritation, och inte en krock.

Om praxis vore att blinka vänster så skulle en glömd blinkning innebära att bilen som väntar på att få köra in i rondellen antar att du ska ut och han därmed kan åka in. Krock eller tvärnit som resultat.

Förövrigt så FÅR man åka tre-kvartsvarv i högra filen (om det inte är skyltat annorlunda), vilket många puckon inte fattar utan lägger sig i vänsterfilen när dom ska åka rakt igenom rondellen.

Här finns mer läsning för de som känner sig osäkra:
http://publikationswebbutik.vv.se/up...lats_utg_5.pdf

Den skyltningen måste då vara inne i cirkulationsplatsen.
Men det som egentligen gäller är hur linjerna inne i c-platsen är målade. Och det visas ingenstans förrän du är där inne. Kan därför vara svårt att veta hur man ska ligga eller blinka.
2007-07-29, 21:22
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polemarchos
Förstår du verkligen inte eller spelar du bara dum?

Om du ligger i vänsterfilen, i en tvåfiligt cirkulationsplatspåfart, då du kör in i cirkulationsplatsen och du tänker använda innerfilen, så MÅSTE du passera ytterfilen för att nå innerfilen. Det går inte att undvika. För att undvika det så måste du flyga över ytterfilen.

Alltså svaret på din fråga är: Alla som någon gång använder innerfilen i en tvåfilig cirkulationsplats.

Men snälla du, det är inte ett filbyte, lika lite som det är ett filbyte om du passerar körfält i en korsning. Dryga dig inte.
2007-07-29, 21:38
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Men snälla du, det är inte ett filbyte, lika lite som det är ett filbyte om du passerar körfält i en korsning. Dryga dig inte.

Så nu är filerna i cirkulationsfältet korsande filer? Det måste ju då innebära att du har för avsikt att fortsätta upp i rondellen, dvs ut i trädplanteringen eller vad i helvete det är som finns i mitten av de cirkulationsplatserna som du trafikerar.

Nej, jag drygar mig inte. Jag ställer en helt logisk fråga baserad på helt logiska och empiriska slutsatser.
2007-07-29, 21:53
Medlem
mod?

Kanske borde flytta tråden till evighetsdisskusioner, för de kan denna nog hålla på i evigheter...

lika många svar som personer...
2007-07-29, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Kanske borde flytta tråden till evighetsdisskusioner, för de kan denna nog hålla på i evigheter...

lika många svar som personer...
Tänk då på att varje dag så åker dessa personer i rondellerna utan att krocka med varandra.. säga vad man säga vill men nog verkar rondellerna funka trots att alla kör olika..
2007-07-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det har förklarats mycket ingående en massa gånger i denna tråd, varför det är väldigt bra att blinka vänster vid rondellkörning. Därför att det kan hjälpa andra att se vad som är på gång vilket gör det säkrare för alla. Det är inte idag krav på vänsterblink, men det gör fortfarande stor nytta och är inte olagligt, så det är bara att blinka vänster om man vill och kan eller behöver.

Den som inte kan fatta det borde nog sstsa på busskort...

Dr Tinnitus

Körkort 1978? Dvs säga att du är minst 47 år (iår).
Envis?

Om nu folk ska, som du så ihärdigt strävar efter, blinka vänster för att det hjälper andra trafikanter så måste ALLA först gå en kurs på hur man använder vänsterblinkers i en cirkulationsplats. Om du nu så envist tänker använda dig utav din vänstra blinkers så se till att stänga av den precis när du passerat avfarten före din avfart. 80% av alla vänsterblinkande fantaster slutar blinka när dom kommit halvvägs in i sin avfart. Detta förstör hela tanken bakom en cirkulationsplats som ska vara FLYTANDE. - Irriterande.

Fast det är klart, har man gått i pension har man ju mycket tid över?
2007-07-29, 22:26
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Så nu är filerna i cirkulationsfältet korsande filer? Det måste ju då innebära att du har för avsikt att fortsätta upp i rondellen, dvs ut i trädplanteringen eller vad i helvete det är som finns i mitten av de cirkulationsplatserna som du trafikerar.

Nej, jag drygar mig inte. Jag ställer en helt logisk fråga baserad på helt logiska och empiriska slutsatser.

Vad är de annars, om inte korsande filer? Har du sett och svängt vänster i en T-korsning nån gång? Vad gör du om du kommer till en sån? Kör du rakt fram, ut i buskar, skog eller vad som nu finns längst kanterna på de vägar du (tyvärr) trafikerar, eller korsar du körbanorna?
2007-07-29, 23:04
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Tänk då på att varje dag så åker dessa personer i rondellerna utan att krocka med varandra.. säga vad man säga vill men nog verkar rondellerna funka trots att alla kör olika..

Visst är det imponerande!

Och detta trots att vi som faktiskt vill, gör mer än lagen säger och blinkar vänster

Alltså så kan våra vänsterblinkningar inte vara helt ute och cykla ändå?
2007-07-29, 23:16
Medlem
Citat:
Visst är det imponerande!

Och detta trots att vi som faktiskt vill, gör mer än lagen säger och blinkar vänster

Alltså så kan våra vänsterblinkningar inte vara helt ute och cykla ändå?

Det har nog att göra med att dom gamla reglerna var bättre än dom som gäller nu. Och eftersom det verkar som att över 90% av alla förare inte vet om att det är "nya" (8år gamla) direktiv som gäller nu så fungerar det.
Man är alltså ovetandes om att man gör fel, men eftersom "alla" andra oxå gör fel så blir det rätt.

Det jobbiga är ju att man inte vet om:

-man ska köra enligt dom gamla reglerna och då förmodligen klara sig ifrån en trafikolycka. Dock får man stå för skadorna när den inträffar.
Eller...
-om man ska köra enligt dom nya och ha hjärtat i halsgropen varje gång man passerar en rondell. För chansen att föraren bredvid kör enligt den gamla modellen är ju överhängande. Dock blir man ju inte vållande till olyckan.
2007-07-29, 23:17
Medlem
polemarchoss avatar
Citat:
Vad är de annars, om inte korsande filer? Har du sett och svängt vänster i en T-korsning nån gång? Vad gör du om du kommer till en sån? Kör du rakt fram, ut i buskar, skog eller vad som nu finns längst kanterna på de vägar du (tyvärr) trafikerar, eller korsar du körbanorna?

Jag blinkar. Jag gör ju ett filbyte, tillika ett körriktningsbyte. Om jag svänger vänster så passerar jag ju även ett körfält. På samma sätt gör ju jag ett filbyte i cirkulationsplatsen.

Du däremot? Blinkar du inte i korsningen?

Det verkar som att de flesta, som har något emot att jag tillika Dr. Tinnitus blinkar vänster, tar för givet att vi inte blinkar höger då vi planerar att lämna cirkulationsplatsen.
Nu kan jag endast tala för mig själv, men jag garanterar att jag ALLTID blinkar höger direkt efter det att jag passerat den avfarten som direkt kommer före den jag har för intention att lämna cirkulationsplatsen via. Detta gör jag oavsett vilken storlek det är på den cirkulationsplatsen som jag råkar befinna mig i.

Detta gör jag även om jag har blinkat vänster i tre kvarts varv. Jag har den funktionen på min bil. Jag kan faktiskt föra blinkersspaken upp OCH ner för att på så sätt kunna blinka höger eller vänster. Och detta går att göra fastän bilen är i en cirkulationsplats.
2007-07-29, 23:23
Medlem
Citat:
Tyvärr inte alls ovanligt. Manövern utförs skrämmande ofta av medelålders män i lite dyrare bilar, kvinnor och män i mörka BMW.

Det är inte hållbart att bygga din tes om vänsterblinkningens överlägsenhet på ett fåtal exempel, samtliga bestående av personer som kör på ett sätt som de allra flesta inte gör. Om du försöker tänka nytt, tänka så här:

Föraren av den andra bilen befinner sig i ett körfält vilket är att betrakta som huvudled, därför har jag väjningsplikt. Jag kan inte lita på att personen i rondellen har en jävla aning om vad han håller på med, kanske blinkar han fortfande vänster när han svänger höger (jag har sett det, men bygger ingen tes på det), kanske blinkar han för tidigt att han ska ut, kanske blinkar han höger genom hela rondellen. Det vet du inte. Därför är vänsterblink värdelöst för dem som väntar att komma in. Befinner man sig inne i rondellen så begriper man väl för den söte jesus att personen skall fortsätta tills han kör ut, jag måste därför vara uppmärksam på hans /hennes manövrar. Jag finner det ytterst förvirrande med människor som kör 3/4 varv, eller mer, i högerfil, med vänsterblink. Personligen anser jag att folk måste lära sig hur man faktiskt kör i rondell, blinkandet är en skitsak i sammanhanget, så länge folk inte vet vilken fil de ska ligga i och köra ut i.

Du måste fortfarande blinka vänster vid vänstersväng, men rondellkörning är inte vänstersväng. Du får faktiskt ge dig på det.

Som sagt, vissa vill inte förstå, så då tar dom till vilka dumma och tomma argument som helst.

Så, vill du inte förstå verkligheten i trafiken så kan tyvärr inte jag hjälpa dig. Jag har försökt, men du vill inte förstå.

Idag har jag kört igenom en jäkla massa rondeller och jag tror inte jag lyckades se en enda som använt VB som sen inte använde HB ut. Dessutom kryllade det av franska turister, och även de använde frekvent VB i rondell om de skulle åt vänster. Precis ALLA långtradare jag såg, kanske 15-20 stycken, använde VB och sen HB ut.

Minst två gånger så jag att vänsterblink räddade folk från att stöta samman i rondellen. Just i en situation jag gett exempel på här flera gånger. Jag är vet dessutom att den ena föraren var väldigt glad över VB, det sa han nämligen själv när vi pratades vid efteråt. Han sade ordagrannt "hade jag inte slagit på VB när jag kom på att jag kört fel och skulle åka tillbaka därifrån jag kom i rondellen, så hade jag haft kärringen rätt i sidan. Det var var inte förens fick syn på min blinkers som hon tvärnitade och styrde tillbaka i sin fil...."

Detta bara på en dag, och fast jag hade fullt upp med annat egentligen, så jag satt inte och örnkollade på detta. Jag såg det mest i förbifarten.

Men för fan, VB i rondell det är världens skit det. Ja det säger ju ni trafikexperter här i tråden. Så att det räddar folk från att smälla i hop varje dag måste vara bara slump eller möjligen photoshoppat....

Dr Tinnitus
2007-07-29, 23:25
Medlem
core_s avatar
Nu vill jag bara flika in en sak

Kan alla bara vara så förbannat vänliga och sluta använda argumentet om att vänsterblinkare inte blinkar höger när dom ska ut OCH att icke-vänsterblinkare brukar skita i det?

Det där är för fasen inte hållbart alls. Vi diskuterar vad som vi anser vara rätt med högst otydliga direktiv i det här läget vad gäller vänsterblinkning.
Högerblinkersen ut ur cirkulationsplatsen är det enda som det faktiskt är lag på, och det vet vi alla härinne, så kan vi framöver förutsätta att alla följer den lagen och blinkar ut så slipper vi det tjafset?

Edit
Nej alla följer inte den lagen nej, men det hjälper inte saken framåt på något sätt att försöka kasta skit på en VB/Icke-VB genom att säga att eftersom denne gör si och så så brukar denne heller inte blinka höger

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in