Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Tyvärr inte alls ovanligt. Manövern utförs skrämmande ofta av medelålders män i lite dyrare bilar, kvinnor och män i mörka BMW.
Det är inte hållbart att bygga din tes om vänsterblinkningens överlägsenhet på ett fåtal exempel, samtliga bestående av personer som kör på ett sätt som de allra flesta inte gör. Om du försöker tänka nytt, tänka så här:
Föraren av den andra bilen befinner sig i ett körfält vilket är att betrakta som huvudled, därför har jag väjningsplikt. Jag kan inte lita på att personen i rondellen har en jävla aning om vad han håller på med, kanske blinkar han fortfande vänster när han svänger höger (jag har sett det, men bygger ingen tes på det), kanske blinkar han för tidigt att han ska ut, kanske blinkar han höger genom hela rondellen. Det vet du inte. Därför är vänsterblink värdelöst för dem som väntar att komma in. Befinner man sig inne i rondellen så begriper man väl för den söte jesus att personen skall fortsätta tills han kör ut, jag måste därför vara uppmärksam på hans /hennes manövrar. Jag finner det ytterst förvirrande med människor som kör 3/4 varv, eller mer, i högerfil, med vänsterblink. Personligen anser jag att folk måste lära sig hur man faktiskt kör i rondell, blinkandet är en skitsak i sammanhanget, så länge folk inte vet vilken fil de ska ligga i och köra ut i.
Du måste fortfarande blinka vänster vid vänstersväng, men rondellkörning är inte vänstersväng. Du får faktiskt ge dig på det.
Som sagt, vissa vill inte förstå, så då tar dom till vilka dumma och tomma argument som helst.
Så, vill du inte förstå verkligheten i trafiken så kan tyvärr inte jag hjälpa dig. Jag har försökt, men du vill inte förstå.
Idag har jag kört igenom en jäkla massa rondeller och jag tror inte jag lyckades se en enda som använt VB som sen inte använde HB ut. Dessutom kryllade det av franska turister, och även de använde frekvent VB i rondell om de skulle åt vänster. Precis ALLA långtradare jag såg, kanske 15-20 stycken, använde VB och sen HB ut.
Minst två gånger så jag att vänsterblink räddade folk från att stöta samman i rondellen. Just i en situation jag gett exempel på här flera gånger. Jag är vet dessutom att den ena föraren var väldigt glad över VB, det sa han nämligen själv när vi pratades vid efteråt. Han sade ordagrannt "hade jag inte slagit på VB när jag kom på att jag kört fel och skulle åka tillbaka därifrån jag kom i rondellen, så hade jag haft kärringen rätt i sidan. Det var var inte förens fick syn på min blinkers som hon tvärnitade och styrde tillbaka i sin fil...."
Detta bara på en dag, och fast jag hade fullt upp med annat egentligen, så jag satt inte och örnkollade på detta. Jag såg det mest i förbifarten.
Men för fan, VB i rondell det är världens skit det. Ja det säger ju ni trafikexperter här i tråden. Så att det räddar folk från att smälla i hop varje dag måste vara bara slump eller möjligen photoshoppat....
Dr Tinnitus