Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-06-05, 15:06
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Jag är FÖR att underlätta för mina medtrafikanter och givetvis använder jag INTE VB i en rondell eftersom oblinkat betyder att jag ska fortsätta i rondellen. Jag vill inte signalera att jag skall stanna till vänster inne i rondellen eller köra upp på gräsmattan som VB betyder där.

Hur många varv man än kör i rondellen kan man inte hitta några vänsteravfarter och ens VB blir tillsynes helt i onödan - man framstår som äcklig och dum i huvudet med all rätt.

Du får allting att verka så otroligt svårt och komplicerat. Om du åker bakom en bil som blinkar vänster före en mindre rondell som har tre avfarter, en åt höger, en rakt fram och en åt vänster sett från hållet ni kommer ifrån, kan du då inte räkna ut vart han ska? Du fick alltså information du inte skulle fått om han struntat i vänsterblink.

Säger det igen, jag vänsterblinkar INTE, främst pga lathet.
2010-06-05, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Du får allting att verka så otroligt svårt och komplicerat. Om du åker bakom en bil som blinkar vänster före en mindre rondell som har tre avfarter, en åt höger, en rakt fram och en åt vänster sett från hållet ni kommer ifrån, kan du då inte räkna ut vart han ska? Du fick alltså information du inte skulle fått om han struntat i vänsterblink.

Säger det igen, jag vänsterblinkar INTE, främst pga lathet.

det som är äckligt och störande är ju just det faktum att VBare tycker att rondeller är nånting svårt och farligt och att de därför måste "hjälpa och underlätt" ,som de säger, för andra - jag tycker rondellkörning är enkelt och behöver ingen jäkla hjälp och bryr mej inte om var andra ska nånstans. Men nu förtiden har trafiken svämmats över så av okunniga VBare som uppträder osäkert och förvirrande. Rondellkörning har blivit jobbigt pga detta. när jag tog lappen för 20 år sen hade du blivit kuggad om du blinkade i onödan eftersom det är just onödigt och dumt att blinka åt ett håll dit inga avfarter leder.

om jag befann mej inne i rondell så skulle jag med stor glädje ramma en inkörande VBare som inte fattar att jag ska fortsätta och att han ska vänta till det är fritt fram. jag har rätten på min sida och han har tydliga skyltar som precis talat om för honom vad som gäller - väjningsplikt!
Senast redigerad av deman 2010-06-05 kl. 15:32.
2010-06-05, 15:40
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern

Vad skulle jag som bakomåkande ha för användning av den informationen?

Det enda som är intressant är att anländande till C-platsen får information om vilken utfart de som befinner sig inne i C-platsen tänker ta. Den informationen meddelas tydligast med högerblink innan utfarten. Så länge man inte tänker åka ut ur CP:n eller på annat väsentligt sätt ändra placering i sidled så blinkar man inte, precis som på alla andra vägar.

Men som sagt, blinka hur ni vill (i en enfilig CP), bara ni blinkar höger innan ni kör ut ur CP:n.
2010-06-05, 18:29
Medlem
Citat:
Jag är FÖR att underlätta för mina medtrafikanter och givetvis använder jag INTE VB i en rondell eftersom oblinkat betyder att jag ska fortsätta i rondellen. Jag vill inte signalera att jag skall stanna till vänster inne i rondellen eller köra upp på gräsmattan som VB betyder där.

Hur många varv man än kör i rondellen kan man inte hitta några vänsteravfarter och ens VB blir tillsynes helt i onödan - man framstår som äcklig och dum i huvudet med all rätt.

Det är snarare du själv som visar hur äckligt korkad du är, om du på allvar tror att VB i rondell måste betyda att man ska köra upp på gräset i mitten.

Det vinns flera andra situationer där du i så fall också skulle ha våldsamma problem med att tolka VB korrekt. T ex en vanlig korsning med refuger, hur ska du veta att den som VB verkligen ska fortsätta på vägen till vänster på höger sida om refugen och inte köra in till vänster om refugen och mot körriktningen....?

Lagar och regler har gett oss möjligheten att använda blinkers till att uppmärksamma andra trafikanter på vad vi ska göra, för våran egen säkerhet och andras, och detta utom de direkta krav på att blinkers skall användas i vissa särskilt specifiserade situationer. Varför då klaga på de som följer detta?

Om du nu har så klent med förståelse för detta, så kan det ju finnas många andra som har mer förstånd och erfarenhet som uppskattar denna extra omtanke och signalerande.

Dr Tinnitus
2010-06-05, 18:33
Medlem
Citat:
det som är äckligt och störande är ju just det faktum att VBare tycker att rondeller är nånting svårt och farligt och att de därför måste "hjälpa och underlätt" ,som de säger, för andra - jag tycker rondellkörning är enkelt och behöver ingen jäkla hjälp och bryr mej inte om var andra ska nånstans. Men nu förtiden har trafiken svämmats över så av okunniga VBare som uppträder osäkert och förvirrande. Rondellkörning har blivit jobbigt pga detta. när jag tog lappen för 20 år sen hade du blivit kuggad om du blinkade i onödan eftersom det är just onödigt och dumt att blinka åt ett håll dit inga avfarter leder.

om jag befann mej inne i rondell så skulle jag med stor glädje ramma en inkörande VBare som inte fattar att jag ska fortsätta och att han ska vänta till det är fritt fram. jag har rätten på min sida och han har tydliga skyltar som precis talat om för honom vad som gäller - väjningsplikt!

För 20 år sedan så hade du säkerligen blivit kuggad om du inte VB i en rondell vid färd till tredje avfarten. Därför att då hade vi inte de regler vi har idag med krav på bara HB ut.

Och fortfarande idag så lär körskolorna ut VB i rondell, ring dem gärna och fråga varför så kanske du lär dig något.

En sak till, om du inte bryr dig vart andra i trafiken runt dig ska, så bör du nog inte alls uppehålla dig i trafiken och definitivt inte köra ett fordon.

Dr Tinnitus
2010-06-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Vad skulle jag som bakomåkande ha för användning av den informationen?

Menar du att du som bakomvarande bilist inte kan se någon nytta med att de framför dig VB t ex genom en rondell??

Man häpnar ju över hur klent ställt det är med intresse och kunskap i trafiken.

Om man ligger bakom en eller flera bilar där en eller flera av dessa börjar VB fram mot en korsning, eller in i en CP, så kan det ju vara väldigt användbart för mig som kör bakom för att kunna planera min vidare färd. Jag kanske ska åt samma håll som dem och får då veta att det blir flera bilar på dne avfarten vilket kan stöka till det för mig. Eller om jag ska rakt på, så vet jag att de där bilarna blir jag ju av med så nu är jag själv på avfarten och inför nästa filbyte. Himla bra info att få till livs många gånger, i synnerhet om man kör tunga stora fordon som inte är lika kvicka i vändningarna.

Dr Tinnitus
2010-06-05, 18:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Kommentar är egentligen överflödig. Här kommer en som vet allt, kan allt, behöver ingen jävla hjälp från någon och skiter fullständigt i sina medtrafikanter. Skönt att ha sådana kompetenta människor runt omkring sig i trafiken!
2010-06-05, 18:48
Medlem
Bulks avatar
Och varför skulle man inte blinka vänster? Rondellkörning verkar vara alldeles för kompliserat för Svenskar i gemen. Trådskaparen verkar lika förvirrad som alla andra.

Om jag kör en fulllastad svensk långtradare så är jag otroligt tacksam om den bilen som ligger i rondellen visar mig åt vilket håll den ska köra. Blinkar den vänster så vet jag att jag måste stanna.

Blinkar densamme inte alls kör jag numera ut framför idioten, vilket medför tutningar och glada tillrop. Jag brukar då glatt vinka tillbaka. Jag har stannat allför många gånger för att se bilen fortsätta rakt fram, och jag då fått starta på ettan igen och sakta rulla igång 62 ton.

Så blinka på bara mig gör det absolut inget......bara ni blinkar rätt....

Bulk
2010-06-05, 18:52
Medlem
Bulks avatar
Citat:

Jag utmanar dig, du klent behjärnade människa, att ramma mig. Det blir det sista du gör här i trafiken

Bulk
2010-06-05, 20:08
Medlem
gbajerns avatar
Citat:

Du har en poäng. Det är inte alls nödvändigt att vänsterblinka men jag tycker inte att det är något fel med att blinka vänster om man gör det på rätt sätt.(dvs. blinkar höger innan man lämnar c-platsen) Men visst jag är med dig.
2010-06-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulk
Och varför skulle man inte blinka vänster? Rondellkörning verkar vara alldeles för kompliserat för Svenskar i gemen. Trådskaparen verkar lika förvirrad som alla andra.

Om jag kör en fulllastad svensk långtradare så är jag otroligt tacksam om den bilen som ligger i rondellen visar mig åt vilket håll den ska köra. Blinkar den vänster så vet jag att jag måste stanna.

Blinkar densamme inte alls kör jag numera ut framför idioten, vilket medför tutningar och glada tillrop. Jag brukar då glatt vinka tillbaka. Jag har stannat allför många gånger för att se bilen fortsätta rakt fram, och jag då fått starta på ettan igen och sakta rulla igång 62 ton.

Så blinka på bara mig gör det absolut inget......bara ni blinkar rätt....

Bulk

Det är ju du som är idioten i dethär scenariot, som riskerar liv genom att köra ut din lastbil mitt framför folk som kör enligt trafikreglerna.
Råkar du göra dethär mot mig någon gång kommer det inte bli någon tut eller blink, utan en stor sten rakt genom vindrutan.
2010-06-05, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
En fråga här till folk (de som inte avser att underlätta för medtrafikanterna), om jag ska svänga ut första till höger i en CPL, när bör jag börja blinka höger? Är det när jag kommit in i CPL, eller kanske ska man börja blinka långt tidigare (precis som vid en vanlig högersväng).

Det är precis som en vanlig högersväng, du kan alltså börja blinka innan om du känner för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in