Citat:
Ursprungligen postat av deman
Jag är FÖR att underlätta för mina medtrafikanter och givetvis använder jag INTE VB i en rondell eftersom oblinkat betyder att jag ska fortsätta i rondellen. Jag vill inte signalera att jag skall stanna till vänster inne i rondellen eller köra upp på gräsmattan som VB betyder där.
Hur många varv man än kör i rondellen kan man inte hitta några vänsteravfarter och ens VB blir tillsynes helt i onödan - man framstår som äcklig och dum i huvudet med all rätt.
Det är snarare du själv som visar hur äckligt korkad du är, om du på allvar tror att VB i rondell måste betyda att man ska köra upp på gräset i mitten.
Det vinns flera andra situationer där du i så fall också skulle ha våldsamma problem med att tolka VB korrekt. T ex en vanlig korsning med refuger, hur ska du veta att den som VB verkligen ska fortsätta på vägen till vänster på höger sida om refugen och inte köra in till vänster om refugen och mot körriktningen....?
Lagar och regler har gett oss möjligheten att använda blinkers till att uppmärksamma andra trafikanter på vad vi ska göra, för våran egen säkerhet och andras, och detta utom de direkta krav på att blinkers skall användas i vissa särskilt specifiserade situationer. Varför då klaga på de som följer detta?
Om du nu har så klent med förståelse för detta, så kan det ju finnas många andra som har mer förstånd och erfarenhet som uppskattar denna extra omtanke och signalerande.
Dr Tinnitus