Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-11-12, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Får vi söka fram nångång, inte tillgängligt nu. Är det något som kan vara tveksamheter kring?
Klart det är tveksamheter om vad som gäller om det inte går att hitta någon källa som talar om hur det är.
2023-11-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vägmarkeringar gäller över skyltning.

Fast vägmarkeringar som sitter innan man åker in i CP är bara vägledning hur man bör åka i CP.

När man passerar skylten för CP så börjar reglerna för CP + att man kommer in på ny väg. Dvs vägmarkeringen på vägen innan (utanför CP) triumfar inte regler gällande filbyte mm.
2023-11-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hur kör du egentligen om du ofta råkar ut för folk som chansar? Jag råkar aldrig ut för dem. Varken i Stockholm eller i mindre städer.
.

Eeh va?
Råkar aldrig ut för folk som åker in i CP för att man inte blinkar vänster? Haha.
Jo tjena.

Jag har dock börjat VB i vissa CP just för att jag inte har tid att ha bilen på plåtverkstad.
I vissa har jag t.o.m. slutat att åka vidare runt i högerfilen, trots att det underlättar min vidare färd när jag lämnar CP.

Vissa människor har dödslängtan.
2023-11-12, 22:22
Medlem
Citat:
Klart det är tveksamheter om vad som gäller om det inte går att hitta någon källa som talar om hur det är.
Går säkert. Fått frågan tidigare, men ingen som ifrågasatt svaret. Vi har något ställe där det är markerat för RH på marken, men är vanlig avgiftsparkering enligt skylten. Med RH så rymdes en bil, nu två,, vilket gör att det även borde finnas en avgränsningslinje.
2023-11-12, 22:24
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Eeh va?
Råkar aldrig ut för folk som åker in i CP för att man inte blinkar vänster? Haha.
Jo tjena.

Jag har dock börjat VB i vissa CP just för att jag inte har tid att ha bilen på plåtverkstad.
I vissa har jag t.o.m. slutat att åka vidare runt i högerfilen, trots att det underlättar min vidare färd när jag lämnar CP.

Vissa människor har dödslängtan.
Jepp, det stämmer. Kan inte minnas senast det har hänt. Har säkert hänt någon enstaka gång, men absolut inte så ofta att jag lägger det på minnet.

Jag råkar oftare ut för det fenomenet i korsningar. Men i princip aldrig så att det blir mer än ett irritationsmoment.
2023-11-12, 22:37
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ej blinkande fordon i en cpl skall förväntas oberoende vilken fil dessa befinner sig i, inget som hindrar att nyttja ytterfilen för att sedan lämna cpl i tredje eller fjärde avfarten.
Det är ju upp till dig om du vill riskera en kollision. Jag delar hellre med mig om var jag jag har för avsikt att köra... Jag fattar liksom inte grejen. Man vill väl ha ett samspel i trafiken?
2023-11-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slafso
Det är ju upp till dig om du vill riskera en kollision. Jag delar hellre med mig om var jag jag har för avsikt att köra... Jag fattar liksom inte grejen. Man vill väl ha ett samspel i trafiken?
Du fattar inte vad?
2023-11-13, 00:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Fast vägmarkeringar som sitter innan man åker in i CP är bara vägledning hur man bör åka i CP.

När man passerar skylten för CP så börjar reglerna för CP + att man kommer in på ny väg. Dvs vägmarkeringen på vägen innan (utanför CP) triumfar inte regler gällande filbyte mm.
Visst, men är det inte lite märkligt att det, alldeles innan en väg slutar och övergår i CP, där man endast kan svänga åt höger (undantaget körfältsbyten), ibland finns pil som pekar åt vänster?
Om inte annat så kan sådan pil anses uppmuntra till VB.
2023-11-13, 01:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det är friskt att göra det eftersom det ger bra information till andra trafikanter.

Blinkar du aldrig höger om du måste stanna vid vägkanten även om du ligger kvar i filen?

Det beror på. Stannar jag utanför vägfilen så blinkar jag höger. Stannar jag i vägfilen så sätter jag på varningsblinkers.
2023-11-13, 09:33
Medlem
Ikkiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Då gör vi det i den CP som nämns i ihttps://www.flashback.org/sp86362807
Karta/bild: https://www.google.com/maps/@57.6600...!1e3?entry=ttu

Vi börjar på Stora Fiskebäcksvägen från sydväst och placerar oss i det högra körfältet. När vi då kommer in i CP hamnar i dess högra körfält, som leder ut ur CP vid andra avfarten, det som hade kallats "rakt fram" i en vanlig korsning.
Något liknande inträffar om man kör på Traneredsvägen och även vid de andra infarterna till CP, men de har av någon anledning pilar vid infarterna.
Zoomar du in så ser du att det itne är fråga om några heldragna filer som leder "ut ur rondellen", så som jag tolkar det så kan du lika gärna fortsätta i yttervarv där, men man bör ju se upp eftersom innervarvet också "leds ut ur rondellen" där. Som gjort för kaos när de målar så idiotiskt. Hade de målat heldraget så hade ju inte inkörarna heller fått köra över, så tycker inte alls det där är en bra lösning. Finns inte heller några skyltar innan CPL som upplyser om att yttervarvet inte får användas för 3:e avfarten.
2023-11-13, 09:54
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Visst, men är det inte lite märkligt att det, alldeles innan en väg slutar och övergår i CP, där man endast kan svänga åt höger (undantaget körfältsbyten), ibland finns pil som pekar åt vänster?
Om inte annat så kan sådan pil anses uppmuntra till VB.
Sådana pilar har jag också sett. Mycket märkligt att ha sådana i rondeller utan avfarter till vänster. Undrar hur de tänkte där? Kanske att de tyckte att det var viktigare att ge vettig information än att tillfredsställa autistberget?

Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Det beror på. Stannar jag utanför vägfilen så blinkar jag höger. Stannar jag i vägfilen så sätter jag på varningsblinkers.
Fortsätter du hålla på? Har ju sagt att jag är ointresserad av att diskutera med dig då du är en oärlig debattör.
2023-11-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikkik
Zoomar du in så ser du att det itne är fråga om några heldragna filer som leder "ut ur rondellen", så som jag tolkar det så kan du lika gärna fortsätta i yttervarv där, men man bör ju se upp eftersom innervarvet också "leds ut ur rondellen" där. Som gjort för kaos när de målar så idiotiskt. Hade de målat heldraget så hade ju inte inkörarna heller fått köra över, så tycker inte alls det där är en bra lösning. Finns inte heller några skyltar innan CPL som upplyser om att yttervarvet inte får användas för 3:e avfarten.
Heldragna linjer i en cpl brukar inte förekomma, det skall ju gå att byta fil inför varje utfart.
Om ingen separat skyltning hindrar så går det bra att nyttja ytterfil hela varvet runt om man anser att det passar bäst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in