Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-12-26, 21:13
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekla-Sofia
Det underlättar otroligt mycket och trafiken flyter bättre om man ser vart folk är på väg i en rondell. Man SKA blinka höger när man svänger ut från en rondell, men man BÖR blinka innan rondellen också för att visa vart man faktiskt ska. När du är på väg mot rondellen, eller cirkulationsplatsen som det ju egentligen heter, försöker du ju få er överblick över trafiksituationen för att bäst anpassa din fart för att du ska slippa stanna, eller hur? Hur ska du kunna göra det om du inte har en aning om vart folk ska? Tänk dig rondellen som en vanlig korsning -lägg till en rund gräsmatta i mitten -fortfarande en vanlig korsning- du blinkar höger då du ska svänga höger, vänster då du ska svänga vänster och blinkar inte alls då du ska rakt fram -eller hur? Sen måste du ju blinka höger då du ska UT ur rondellen. Tänk att man ska köra tydligt -bäst för alla, även dig själv -du kommer fortare fram och slipper stå och vänta utanför en rondell!

Cirkulationsplatser är INTE som vanliga korsningar.

Det finns ingen poäng med att blinka vänster, eftersom den informationen inte är till nytta för någon.
Tänk efter lite...om du är på väg in i cirkulationsplatsen, och ser en bil som blinkar vänster, vad kan du göra annorlunda jämfört med om den inte blinkat alls? Inte ett skit...

Det är bara förvirrande (och antagligen olagligt?) att blinka vänster när man följer vägen/svänger höger.
2010-12-27, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-

Det finns ingen poäng med att blinka vänster, eftersom den informationen inte är till nytta för någon.
Tänk efter lite...om du är på väg in i cirkulationsplatsen, och ser en bil som blinkar vänster, vad kan du göra annorlunda jämfört med om den inte blinkat alls? Inte ett skit...

Det är bara förvirrande (och antagligen olagligt?) att blinka vänster när man följer vägen/svänger höger.
Man ska blinka vänster i cirk-platser om man ska vänster eller vända.
Det är inte förvirrande, det underlätter väldigt. Kommer jag till en cirkulationsplats och ser att det kommer en bil i motsatt riktning som blinkar vänster kan jag anpassa farten så jag slipper stanna för att släppa förbi bilen, den underlättar, det är du som verkar förvirrad.
2010-12-27, 08:42
Medlem
Citat:

Du måste nog ha grava problem med läsförståelse, eller så läser du inte alls....?

Du har skrivit i denna tråd sedan 2007 men ändå missat att det är fullständigt lagligt att använda VB i cirkulationsplatser, och att t o m detta lärs ut av trafikskolorna i landet på direkt uppmaning av Vägverkets enhet för förarprov, alltså myndighetens avdelning som styr över körskolorna.

Här har du ett exempel på vad som kan stå i STR's instruktioner till handledare. Rulla ner till "Cirkulationsplatser". http://www.str.se/Korkort/Handledarg...gar/Ovning-10/

Att sen du inte har förmågan att kunna tolka och dra nytta av en VB i CP är en sak, men det finns andra som kan det och det finns ofta många olika trafikanter i eller runt en CP. Bilar cyklister fotgängare m.m. och de kan stå på olika ställen och se samma VB på olika sätt, tolka den olika, eller inte se den alls. Så, när du eller andra tycker att en specifik VB inte tillför er något så kan det stå en person på annan plats i CP som ser den och tycker den gör nytta för honom/henne, och alltså underlättar.

Det är inte länge sedan det var ett videoreportage i en av tidningarnas nätbilagor där en körskollärare berättade hur man skulle köra och ge tecken i en CP, och han uppmanade att man skulle använda VB för att det var tillåtet även om det inte var ett absolut krav på det.

Dr Tinnitus
2010-12-27, 10:36
Medlem
Citat:

Vad jag kan göra annorlunda? Jo, jag kan planera min körning och slippa stanna! Jag har arbetat på trafikskola som trafiklärare och det är på detta sätt man fortfarande lär ut att man ska göra. Inkl att man alltid blinkar höger UT från C-platsen. Man byter alltså tecken strax innan man svänger ut om man ska till vänster. Tänk efter lite och titta gärna lite på hur det fungerar i trafiken. Det händer faktiskt att folk gör alldeles rätt. Förutom att jag är utbildad trafiklärare så kör jag buss hela dagarna så jag är inte helt borta...
2010-12-27, 13:34
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTaste
Man ska blinka vänster i cirk-platser om man ska vänster eller vända.
Fel. Det ska man inte alls. (Man kan inte svänga vänster i en cirkulationsplats)

Transportstyrelsen har en guide på lätt svenska med fina animeringar du kan titta på:
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...epslanguage=sv

Citat:
Det är inte förvirrande, det underlätter väldigt. Kommer jag till en cirkulationsplats och ser att det kommer en bil i motsatt riktning som blinkar vänster kan jag anpassa farten så jag slipper stanna för att släppa förbi bilen, den underlättar, det är du som verkar förvirrad.

Om bilen kommer i cirkulationsplatsen på ett sådant sätt så du måste väja för den så måste du ju stanna/sakta farten på exakt samma sätt oavsett om han blinkar vänster eller inte blinkar alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här har du ett exempel på vad som kan stå i STR's instruktioner till handledare. Rulla ner till "Cirkulationsplatser". http://www.str.se/Korkort/Handledarg...gar/Ovning-10/

Du är medveten om att det står att man inte ska blinka vänster i den där texten va?
Problemet är ju, som texten också belyser, att reglerna ändrades för ett antal år sedan och folk fortfarande kör enligt det "gamla" sättet med vänsterblink.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Att sen du inte har förmågan att kunna tolka och dra nytta av en VB i CP är en sak, men det finns andra som kan det och det finns ofta många olika trafikanter i eller runt en CP. Bilar cyklister fotgängare m.m. och de kan stå på olika ställen och se samma VB på olika sätt, tolka den olika, eller inte se den alls. Så, när du eller andra tycker att en specifik VB inte tillför er något så kan det stå en person på annan plats i CP som ser den och tycker den gör nytta för honom/henne, och alltså underlättar.

Fortfarande inget konkret exempel på när någon har nytta av en VB, bara massa ordbajsande. Det var svårare än du trodde va?

Citat:
Vad jag kan göra annorlunda? Jo, jag kan planera min körning och slippa stanna!
Jaha, hur då? På exakt vilket sätt skiljer sig din körning när du möter en vänsterblinkande bil jämfört med en som inte blinkar alls? Båda signalerar ju att dom tänker fortsätta i cirkulationsplatsen, så svara gärna på VAD som du förändrar?

Citat:
Jag har arbetat på trafikskola som trafiklärare och det är på detta sätt man fortfarande lär ut att man ska göra.
Då lär man ut felaktigheter. Jag citerar återigen transportstyrelsen:
"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

Citat:
Inkl att man alltid blinkar höger UT från C-platsen. Man byter alltså tecken strax innan man svänger ut om man ska till vänster.
Att man ska blinka höger är det väl ingen som ifrågasätter..

Citat:
Tänk efter lite och titta gärna lite på hur det fungerar i trafiken. Det händer faktiskt att folk gör alldeles rätt. Förutom att jag är utbildad trafiklärare så kör jag buss hela dagarna så jag är inte helt borta...
Du får gärna vara gud själv, du har fortfarande fel.
Att blinka vänster är onödigt, och att så många fortfarande gör det är en kvarleva från de gamla reglerna. Tydligen svårt att lära gamla hundar sitta, vilket antagligen är anledningen till att trafikskolelärare och busschaufförer fortfarande gör fel.
2010-12-27, 13:46
Medlem
Citat:
Fel. Det ska man inte alls. (Man kan inte svänga vänster i en cirkulationsplats)

Transportstyrelsen har en guide på lätt svenska med fina animeringar du kan titta på:
http://www.transportstyrelsen.se/Glo...epslanguage=sv

Om bilen kommer i cirkulationsplatsen på ett sådant sätt så du måste väja för den så måste du ju stanna/sakta farten på exakt samma sätt oavsett om han blinkar vänster eller inte blinkar alls.
Nej, blinkar bilen inte kan du anta att den ska "rakt fram" och du kan då sakta ner senare för att få ett bättre trafikflöde.
Blinkar bilen vänster så motorbromsar du tidigare och kan smidigare (och även miljövänligare) släppa förbi bilen utan att behöva använda fotbromsen ens.

Det finns inget krav på att man ska blinka vänster, men det är bra och underlättar. Det lärs dessutom fortfarande ut av bilskolor, och när du kör upp gillas det mkt av kontrollanterna, du är extra tydlig.
2010-12-27, 13:47
Medlem
T-bens avatar
Jag håller med Balthazaer-. V-blink tillför ingenting såvida man inte kan vara HELT säker på att de som inte blinkar vänster kommer köra "rakt fram" och det tänker iaf inte jag ta för givet.
2010-12-27, 14:01
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:

Anledningen till att jag blinkar vänster är för att mötande person ska veta att jag fortsätter i rondellen.
Visst, det funkar i TEORIN att bara blinka ut, men folk skiter ju ofta totalt i att blinka när de ska rakt fram. Vem står och väntar på att en bil ska åka förbi då? Jo, jag. Sen upptäcker man att han inte alls ska fortsätta utan kör ut, så jag hade kunnat köra hela tiden. Det skapar onödiga stockningar i trafiken bara och segar ner helt i onödan.

Ser verkligen ingen nackdel med vänsterblick. Blir du förvirrad gamle man? Kanske dags att sluta ge sig ut på vägarna och ta bussen då istället..

Sen är det ju en självklarhet att blinka höger efter att man blinkat vänster när man ska ut.
2010-12-27, 14:06
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Anledningen till att jag blinkar vänster är för att mötande person ska veta att jag fortsätter i rondellen.
Visst, det funkar i TEORIN att bara blinka ut, men folk skiter ju ofta totalt i att blinka när de ska rakt fram. Vem står och väntar på att en bil ska åka förbi då? Jo, jag. Sen upptäcker man att han inte alls ska fortsätta utan kör ut, så jag hade kunnat köra hela tiden. Det skapar onödiga stockningar i trafiken bara och segar ner helt i onödan.

Ser verkligen ingen nackdel med vänsterblick. Blir du förvirrad gamle man? Kanske dags att sluta ge sig ut på vägarna och ta bussen då istället..

Sen är det ju en självklarhet att blinka höger efter att man blinkat vänster när man ska ut.
Problemet är just att det inte är självklart för många att blinka höger när man kör ut. Och där är jag övertygad om att vänsterblinkare är överrepresenterade, speciellt när de kör rakt fram.
2010-12-27, 15:45
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Nej, blinkar bilen inte kan du anta att den ska "rakt fram" och du kan då sakta ner senare för att få ett bättre trafikflöde.

Nej, du tittar istället om bilen blinkar höger (då kan du anta att den ska "rakt fram" och inte fortsätta i cirkulationen). Det är bättre av två anledningar:
1. Man är tvungen enligt lag att högerblinka
2. Om mötande bil glömmer att blinka höger så innebär det inte en krock, utan bara att du stannar "i onödan"

Citat:
Det finns inget krav på att man ska blinka vänster, men det är bra och underlättar. Det lärs dessutom fortfarande ut av bilskolor, och när du kör upp gillas det mkt av kontrollanterna, du är extra tydlig.
Citat:

Även om tanken med "frivillig VB" är god, så faller det i praktiken på två saker:
1. Om vi har ett visst antal förare som använder VB i rondell och ett visst antal som inte gör det, så blir det förvirrande och otydligt totalt sett. Problemet, som denna tråd visar, är ju att väldigt många inte _vet_ hur man ska/få köra i rondell.
Att som du sitta och säga att man kan anta att folk ska "rakt fram" om dom inte blinkar vänster är ju precis den förvirring och otydlighet jag försöker påvisa. Detta kan ju potentiellt leda till kollisioner när en VB-förare kör in i cirkulationsplatsen och smäller med någon som inte blinkade vänster.

2. Hur tolkar du vänsterblink i en flerfilig cirkulationsplats där den blinkande bilen inte ligger i det vänstra körfältet? Som ett körfältsbyte eller som att han ska "fortsätta" i cirkulationsplatsen? Återigen - förvirring och otydlighet.

Citat:
Och om du (eller någon annan) inte blinkar vänster, ska mötande person köra ut då tycker du?

Citat:

Att folk glömmer att blinka är ju ett väldigt starkt argument MOT det du precis säger. Om du kör ut när du möter någon som INTE blinkar vänster så kommer du förr eller senare krocka.
Om du istället förväntar dig högerblink och han ska ut, och inget blink alls när han ska fortsätta, så är det värsta som kan hända att du blir stående några sekunder extra.
2010-12-27, 16:12
Medlem
Citat:
Även om tanken med "frivillig VB" är god, så faller det i praktiken på två saker:
1. Om vi har ett visst antal förare som använder VB i rondell och ett visst antal som inte gör det, så blir det förvirrande och otydligt totalt sett. Problemet, som denna tråd visar, är ju att väldigt många inte _vet_ hur man ska/få köra i rondell.
Att som du sitta och säga att man kan anta att folk ska "rakt fram" om dom inte blinkar vänster är ju precis den förvirring och otydlighet jag försöker påvisa. Detta kan ju potentiellt leda till kollisioner när en VB-förare kör in i cirkulationsplatsen och smäller med någon som inte blinkade vänster.

(...)

Och om du (eller någon annan) inte blinkar vänster, ska mötande person köra ut då tycker du?
Självklart kan man "anta" saker, om du ska svänga ut på en väg och det kommer en bil som blinkar in på vägen du står på antar ju du att den ska svänga in där, det är samma sak.
Men självfallet har man bromsberedskap om en ej-blinkande bil fortsätter i cirkplatsen eller inte, men planeringen i körningen förbättras av VBare.

Sen VBar jag inte själv alltid men ibland, dock HBar jag alltid. Men det är mest i mindre cirkplatser med en fil som VB hjälper, i större kan det skapa förvirring i och med att folk kan tro att man håller på med filbyte etc.
2010-12-27, 17:44
Medlem
Pangon90s avatar
Jag skulle då hellre vilja säga att problemet ligger hos de som inte blinkar ut ordentligt på ett korrekt sätt. Om alla gjorde detta på rätt sätt skulle VB-blinkning underlätta mer.

Sen kan jag dock hålla med om att det kan bli struligt o större rondeller som är flerfiliga.

Men i enkla rondeller funkar det ju. Kan man vara för tydlig?
Senast redigerad av Pangon90 2010-12-27 kl. 17:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in