Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTaste
Nej, blinkar bilen inte kan du anta att den ska "rakt fram" och du kan då sakta ner senare för att få ett bättre trafikflöde.
Nej, du tittar istället om bilen blinkar höger (då kan du anta att den ska "rakt fram" och inte fortsätta i cirkulationen). Det är bättre av två anledningar:
1. Man är tvungen enligt lag att högerblinka
2. Om mötande bil glömmer att blinka höger så innebär det inte en krock, utan bara att du stannar "i onödan"
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTaste
Det finns inget krav på att man ska blinka vänster, men det är bra och underlättar. Det lärs dessutom fortfarande ut av bilskolor, och när du kör upp gillas det mkt av kontrollanterna, du är extra tydlig.
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Ser verkligen ingen nackdel med vänsterblick. Blir du förvirrad gamle man? Kanske dags att sluta ge sig ut på vägarna och ta bussen då istället..

Även om tanken med "frivillig VB" är god, så faller det i praktiken på två saker:
1. Om vi har ett visst antal förare som använder VB i rondell och ett visst antal som inte gör det, så blir det förvirrande och otydligt totalt sett. Problemet, som denna tråd visar, är ju att väldigt många inte _vet_ hur man ska/få köra i rondell.
Att som du sitta och säga att man kan anta att folk ska "rakt fram" om dom inte blinkar vänster är ju precis den förvirring och otydlighet jag försöker påvisa. Detta kan ju potentiellt leda till kollisioner när en VB-förare kör in i cirkulationsplatsen och smäller med någon som inte blinkade vänster.
2. Hur tolkar du vänsterblink i en flerfilig cirkulationsplats där den blinkande bilen inte ligger i det vänstra körfältet? Som ett körfältsbyte eller som att han ska "fortsätta" i cirkulationsplatsen? Återigen - förvirring och otydlighet.
Citat:
Anledningen till att jag blinkar vänster är för att mötande person ska veta att jag fortsätter i rondellen.
Och om du (eller någon annan) inte blinkar vänster, ska mötande person köra ut då tycker du?
Citat:
Visst, det funkar i TEORIN att bara blinka ut, men folk skiter ju ofta totalt i att blinka när de ska rakt fram. Vem står och väntar på att en bil ska åka förbi då? Jo, jag. Sen upptäcker man att han inte alls ska fortsätta utan kör ut, så jag hade kunnat köra hela tiden. Det skapar onödiga stockningar i trafiken bara och segar ner helt i onödan.
Att folk glömmer att blinka är ju ett väldigt starkt argument MOT det du precis säger. Om du kör ut när du möter någon som INTE blinkar vänster så kommer du förr eller senare krocka.
Om du istället förväntar dig högerblink och han ska ut, och inget blink alls när han ska fortsätta, så är det värsta som kan hända att du blir stående några sekunder extra.