Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-05-11, 11:07
Moderator
zanteras avatar
Ska jag köra till vänster i rondellen så brukar jag blinka vänster, och sedan höger innan jag ska svänga ut ur rondellen. Problemet om man inte blinkar alls i rondellen är att de andra som kommer in i rondellen från ett annat håll inte har någon aning om vart man ska.
2013-05-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Du påstår en sak, men anser att det är upp till mig att bevisa motsatsen. Jag ber om bevis för att gud inte existerar, eftersom du påstod att gud inte existerar.
Ja, precis. Bevisbördan ligger alltså hos dig. Jag kan inte bevisa att något INTE existerar. Det enda jag kan visa är att hur länge du än kommer leta kommer du inte se existensen av en lag som säger att du ska blinka vänster.

Hur ska jag bevisa att något inte finns? Det går inte. Som sagt, det enda sättet är att du läser igenom hela lagboken och noterar att det mycket riktigt saknas en lag som kräver vänstersväng.

Det här är väldigt grundläggande. Om du säger att det FINNS en lag, regel eller rekommendation som säger att man ska blinka vänster så är det upp till DIG att bevisa det. Jag har redan påpekat att transportstyrelsen, en grupp människor som har EXTREMT mycket högre trovärdighet än dig, påpekar att det inte finns något sådant krav.

Nu är det upp till dig. Om du fortfarande inte förstår hur detta fungerar så rekommenderar jag att du sätter dig in lite hur bevisbörda fungerar.
2013-05-11, 12:12
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Ska jag köra till vänster i rondellen så brukar jag blinka vänster, och sedan höger innan jag ska svänga ut ur rondellen. Problemet om man inte blinkar alls i rondellen är att de andra som kommer in i rondellen från ett annat håll inte har någon aning om vart man ska.

Helt rätt, genom att blinka vänster så förhindrar man ju olyckor iom att man visar var man ska.

Blinkar man inte vänster kan ju den som ska in i rondellen tro att man ska rakt eller till höger oavsett om man ligger till vänster och således bege sig in i rondellen, och där kan det ske en krock.
2013-05-11, 12:15
Medlem
En cirkulationsplats är att betrakta som vilken annan vägkorsning som helst. I Trafikförordningen 3 kap 65 § står det:

"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsäntligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt."
2013-05-11, 12:43
Medlem
Om du inte skall ut ur rondellen, blinka inte så förstår personen som skall in att du skall rakt fram eller vänster, hur svårt kan det vara att undvika olyckor? Samtidigt är det väldigt många som blinkar vänster, men aldrig höger, förmodligen för att de inte hinner ändra signal eller något. Men allt hade blivit enklare om folk kunde låta bli detta.
2013-05-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Hur ska jag bevisa att något inte finns?

Du påstod tidigare att man explicit poängterar att man inte måste blinka vänster*. Detta ville jag ha källa på. Nu säger du att det inte finns. Okej, då hade du alltså inte tillräcklig koll tidigare. Bra så.

Senast redigerad av Skalman71 2013-05-11 kl. 21:26.
2013-05-12, 02:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysdavey
Ja, i lagens mening är det okej att knulla en get så länge du inte gör dig skyldig till djurplågeri. Kan du inte skilja på vad som är juridiskt okej och moraliskt okej? Klart du inte kan.
Inte dåligt!! Du är tydligen allvetande..

Kan du förklara vad som är juridiskt,eller moraliskt fel med att vara mer tydlig än lagen kräver genom att blinka vänster då?
(så ska jag förklara varför de flesta inte knullar getter,trots att det är lagligt..)
2013-05-12, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Customize
http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Jag behåller mitt körkort då vanligt folkvett säger att man bör blinka för att visa medtrafikanter, krav eller inte.

Men det är klart, man ska ju göra det svårare i trafiken, då blir det lättare.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ulationsplats/

Vem underlättar du för när du "blinkar vänster"? Det blir bara svårare för andra att veta vad du avser göra i cirkulationsplatsen då du ser ut som om du ämnar göra ett körfältsbyte. Gamla stofiler som kör enligt de gamla reglerna underlättar du säkert för men inte åt de som kör efter de nya och betraktar dig som en som man inte kan lita på i trafiken.
2013-05-12, 03:01
Medlem
ELioTs avatar
normalt att störas av att folk underlättar för dig/andra?

edit: detta gäller såklart enfiliga rondeller!
2013-05-12, 03:21
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ulationsplats/

Vem underlättar du för när du "blinkar vänster"? Det blir bara svårare för andra att veta vad du avser göra i cirkulationsplatsen då du ser ut som om du ämnar göra ett körfältsbyte. Gamla stofiler som kör enligt de gamla reglerna underlättar du säkert för men inte åt de som kör efter de nya och betraktar dig som en som man inte kan lita på i trafiken.
OK? Så om jag ligger i den inre filen och blinkar vänster då jag avser att stanna kvar i CPL,så fattar du inte att jag tänker stanna kvar,utan du blir förvirrad och undrar vilken fil jag tänker byta till?
2013-05-12, 03:29
Medlem
orvarens avatar
Ja,jag VET att jag har skyldighet att lämna företräde för de som är i CPL'en.

MEN...Låt oss säga att jag SKITER i det och åker ut ändå,så har de som är i CPL'e,skyldighet att kunna stanna före varje förutseebart och oförutseebart hinder.
(givetvis så häver man ju inte sig ut så det inte finns en chans för motparten att stanna!)

Alltså,så behövs inte någon blinkers överhuvudtaget,bara en "någorlunda" lucka..

Tuta gärna och lev fan,ni kommer ändå inte kunna köra genom bussen/lastbilen som gjorde detta "övergrepp"..

Eller så kan ni blinka vänster,så kanske ni slipper stanna för ett tungt fordon,som inte brydde sig mindre om att ni fick bromsa/stanna...
2013-05-12, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,jag VET att jag har skyldighet att lämna företräde för de som är i CPL'en.

MEN...Låt oss säga att jag SKITER i det och åker ut ändå,så har de som är i CPL'e,skyldighet att kunna stanna före varje förutseebart och oförutseebart hinder.
(givetvis så häver man ju inte sig ut så det inte finns en chans för motparten att stanna!)

Alltså,så behövs inte någon blinkers överhuvudtaget,bara en "någorlunda" lucka..

Tuta gärna och lev fan,ni kommer ändå inte kunna köra genom bussen/lastbilen som gjorde detta "övergrepp"..

Eller så kan ni blinka vänster,så kanske ni slipper stanna för ett tungt fordon,som inte brydde sig mindre om att ni fick bromsa/stanna...

Låter som omvänd logik. Så om jag inte blinkar så kan någon ta för givet att jag skall svänga höger?
Mao skulle någon ha anledning att tro att jag ska bryta mot lagen? Tycker detta verkar mest vara ytterligare ett skäl att endast blinka höger och inte vänster..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in