Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-23, 16:59
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renstek
Men OK, säg att bilen gör precis som du säger, alltså blinkar vänster. Var är bilen på väg nu? Du verkar förutsätta att den ska fortsätta. Men faktum är att det är en stor buske mitt i rondellen, så du ser ju sannolikt inte om bilen kom rakt framifrån eller från höger eftersom den sannolikt bara framträder bakom busken. Eftersom du inte vet var han kom så vet du inte var han ska ut, alltså hjälper inte vänsterblinket ett dugg!

Det kan inte sägas bättre.

Som tidigare konstaterats, finns det en nästan obefintlig fördel med vänsterblinkning, som förutsätter att man sett bilen ifråga blinka vänster redan INNAN den kommer in i cpl. Man kan då nämligen, kanske, förutse var man kommer att möta denna bil. Detta förutsätter gles trafik och fri sikt runt om rondellen.

Ingen har ännu kunnat visa på någon fördel med vänsterblink när bilen ifråga redan är INNE i cpl.
2009-07-23, 17:02
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:

Ge mig en en länk från någon myndighetssida där det uttryckligen står att de rekommenderar vänsterblink.[/i]

Tills dess så kommer jag i alla fall att följa de regler och rekommendationer som står hos VV (och de nämner inget om rekommenderat vänsterblink).
Men du, myndigheter rekommenderar aldrig sådant. Men sunt förnuft säger att man ska blinka vänster.
När denna regeln togs bort så var det ett beslut av en enskild person som senare fick sparken från sin post. Det finns åtskilliga bilskolelärare som svär ve och djävulen över att regeln togs bort.
2009-07-23, 17:03
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Men du, myndigheter rekommenderar aldrig sådant. Men sunt förnuft säger att man ska blinka vänster.
När denna regeln togs bort så var det ett beslut av en enskild person som senare fick sparken från sin post. Det finns åtskilliga bilskolelärare som svär ve och djävulen över att regeln togs bort.

Du tror inte det kan ha varit en anpassning till hur det fungerar i alla andra länder då...?
2009-07-23, 17:06
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det kan inte sägas bättre.

Som tidigare konstaterats, finns det en nästan obefintlig fördel med vänsterblinkning, som förutsätter att man sett bilen ifråga blinka vänster redan INNAN den kommer in i cpl. Man kan då nämligen, kanske, förutse var man kommer att möta denna bil. Detta förutsätter gles trafik och fri sikt runt om rondellen.

Ingen har ännu kunnat visa på någon fördel med vänsterblink när bilen ifråga redan är INNE i cpl.
Självklart finns det fördelar med det. Det är ju den bilen som väntar på att köra in i rondellen som ser vad som avses. Jag fattar inte att det ska vara så svårt att förstå.
Man ska alltid ge tecken för att visa vart man är på väg, även om det inte är ett krav.
Håll med om att ni tycker att det bra att den tunga trafiken ger tecken innan den flyttar sig i sidled, oavsett var det är..
2009-07-23, 17:06
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Du tror inte det kan ha varit en anpassning till hur det fungerar i alla andra länder då...?
Mycket möjligt, jag vet inte bakgrunden till beslutet.
Det spelar iofs ingen roll eftersom det är en försämring av trafiksäkerheten.
2009-07-23, 17:19
Medlem
My name is Earls avatar
Men ÄR svenska bilister verkligen så dumma att man måste vara "övertydlig" för att förstå att blinkar man INTE fortsätter man runt, och blinkar man HÖGER ska man ur rondellen. Det funkar i bla. Danmark varför funkar det inte här?
För min skull kan folk blinka vänster hur mycket de vill, (JAG ser bara inte fördelen med det) bara de blinker HÖGER även när de ska "rakt fram".
2009-07-23, 17:21
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Men ÄR svenska bilister verkligen så dumma att man måste vara "övertydlig" för att förstå att blinkar man INTE fortsätter man runt, och blinkar man HÖGER ska man ur rondellen. Det funkar i bla. Danmark varför funkar det inte här?
För min skull kan folk blinka vänster hur mycket de vill, (JAG ser bara inte fördelen med det) bara de blinker HÖGER även när de ska "rakt fram".

Det är ju, som sagts och visats tidigare i tråden, inte helt säkert att man kan se en persons högra blinkers ö.h.t. beroende på vart dom befinner sig i rondellen. Varpå det helt plötsligt blir lättare att se var i hela friden dom är på väg om dom blinkar vänster. (för vänster blinkers ser man ju i stort "alltid" var än dom befinner sig på vänster sida av en själv).
2009-07-23, 17:24
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Det är ju, som sagts och visats tidigare i tråden, inte helt säkert att man kan se en persons högra blinkers ö.h.t. beroende på vart dom befinner sig i rondellen. Varpå det helt plötsligt blir lättare att se var i hela friden dom är på väg om dom blinkar vänster. (för vänster blinkers ser man ju i stort "alltid" var än dom befinner sig på vänster sida av en själv).
Men SER man inte högerblink kör man ju inte in i rondellen, då spelar det ingen roll om han blinker vänster, resultatet blir det samma.
2009-07-23, 17:43
Medlem
Citat:
Har du någon säker källa* på det?

*= En säker källa är alltså inte en anonym användare på Flashback som påstår sig vara körskolelärare, inte heller en sida från någon nättidning eller privatperson.

Ge mig en en länk från någon myndighetssida där det uttryckligen står att de rekommenderar vänsterblink. Då köper jag det du säger!

Tills dess så kommer jag i alla fall att följa de regler och rekommendationer som står hos VV (och de nämner inget om rekommenderat vänsterblink).

Det vet jag ärligt talat inte om det ens finns, alltså tillgängligt för gemene man. Det kanske är interninfo om man säger så.

Enklast för dig att ta reda på detta utom alla tvivel är ju att själv lyfta luren och ringa runt till några olika körskolor i landet och fråga.

Jag har personligen pratat med över 10 olika körskolor och alla ansåg att VB var en bra och viktig sak vid rondellkörning och nästan alla lärde också ut detta.

Annars är ju nästa tips att ringa VV och be att få bli kopplad till körkortsenheten och sen fråga dem direkt.

Dr Tinnitus
2009-07-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik

Korrekt, det var den tidigare chefen för VV som "ställde till" den saken.

Dr Tinnitus
2009-07-23, 18:01
Medlem
rensteks avatar
Först säger du att:
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
VV och körskolorna vill att vi ska lära oss och även använda VB i rondell, även om det inte är lagkrav på det.

Och sedan svarar du
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det vet jag ärligt talat inte om det ens finns, alltså tillgängligt för gemene man. Det kanske är interninfo om man säger så.

Oj, oj oj...
Du säger ju rakt ut att du har ju ingen aning om vad du talar om.

Och sedan menar du alltså på fullaste allvar att du tror att Vägverket har vissa specialregler, men skriver inte ut dessa i sina informationsbroschyrer eller på sin hemsida - utan håller det istället som "internonfo"? Du tror inte att det går lite emot syftet med trafikregler, att VV aktivt skulle jobba för att enbart vissa ska känna till reglerna?

Särskilt eftersom VV ändrar reglerna så att vänsterblink inte behövs, men egentligen - internt - bevarar reglerna...

Nä, du. Dig undviker jag hädanefter...
2009-07-23, 18:03
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Men SER man inte högerblink kör man ju inte in i rondellen, då spelar det ingen roll om han blinker vänster, resultatet blir det samma.

Men tänk om han skulle svänga då? Då är det ju dumt att stanna, då är det väl bättre om ALLA blinkar vänster så man vet att dom ska vidare istället för att det blir någon halvtaskig rytm i trafiken p.g.a. att alla tänker "Oj, ser jag hans blinkers, nej...då stannar...nähä han skulle svänga ändå!"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in