Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-09, 17:22
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Då är vi överens, jag läste detta:

Där är många som tidigare har skrivit här att de inte blinkar alls när de ska "rakt fram", jag är medveten om att rakt fram inte finns i verkligheten, därför " ".

Rakt fram på en enkelriktad väg som en cp är måste ju vara att man följer vägen dvs vill köra runt några varv i cp för att titta på utsikten eller något.
2010-01-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Kör man rakt fram i en cpa följer man enbart vägen dvs kör runt cpa varv efter varv efter varv. Kan du förklara för mig varför man skall blinka när man kör runt i en cpa. Självklart skall du blinka när du vill svänga av från den här vägen i någon av de "avfarter" som finns men ser ingen anledning till att man skall blinka när man bara kör runt inne i den dvs följer vägen.

Bara för vägen i cpa svänger betyder det inte att du inte kör rakt fram om du följer den varv efter varv.

Men om någon säger till dig att bara löra rakt frammåt kör du rakt ut i gräset om vägen svänger då eftersom de sa att du skulle köra rakt framåt

Kör man i en cpa kan man svänga av vid 1 "avfarten" 2 "avfarten" 3 "avfarten" 4 "avfarten" etc. Hur svårt är det att förstå. Sedan att vissa kallar 2 "avfarten" för att man kör rakt fram gör det inte rätt. Bara för att vissa hittar på sinna egna utryck.

HAHAHAHA skön räddning grabben. Du och jag mfl vet mycket väl vad du menade med ditt "rakt fram".

För kan du förklara för mig hur man gör detta:
"Skall du köra av till vänster blinkar du vänster"

Tillbaka till skamvrån och erkänn att du hade fel.

Nej du, ställ dig i skamvrån igen.
2010-01-09, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi

Då vill den röda att den andra bilen inte blinkar vänster, utan bara höger när han kör ut. Egentligen lite skitsamma för den röda bilens del eftersom han bara vill se om han blinkar vänster eller inte.

Du och jag fattar det. Inte dom andra mongona som går och gömmer sig bakom ignore-funktionen.
2010-01-09, 19:17
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
HAHAHAHA skön räddning grabben. Du och jag mfl vet mycket väl vad du menade med ditt "rakt fram".

För kan du förklara för mig hur man gör detta:
"Skall du köra av till vänster blinkar du vänster"

Tillbaka till skamvrån och erkänn att du hade fel.

Nej du, ställ dig i skamvrån igen.

Mina första 3 påståenden hade inget med en cp att göra var kanske inte övertydlig med det. Enda gången du blinkar vänster när du kör bil är när du skall svänga av till vänster vilket jag skrev. Efter det skrev jag

"en rcpa finns bara höger utfarter och därför blinkar jag höger om jag kör ut ur den."

Jag var inte alls förvirrad skrev redan i mitt första inlägg att det bara finns höger utfarter i en cp som man skall blinka vänster i.

En cp är en vanlig enkelriktad gata enda skillnaden är att den går runt i en cirkel vilka det flesta väggar inte brukar göra. Kör du på en väg och vill du av till höger skall du blinka höger, kör du rakt fram på en väg blinkar man inte. Rakt fram i en cp är att man bara kör runt i cp. Kör du rakt fram på en enkelriktad gata blinkar du inte vänster därför skall du inte heller blinka vänster när du kör rakt fram i en cp. Utan du skall inte blinka alls. (Notera rakt fram betyder inte att man skall ta andra avfarten som vissa verkar tro rakt fram är att man kör runt i den utan att man har för avsikt att köra av den)

Vänster blinkers används när du svänger av till vänster vilket jag skrev. Samma princip i en cp.(En än en gång notera att svänga vänster i en cp är inte samma som att köra av på tredje avfarten utan att man har för avsikt att svänga av till vänster dvs att man vill köra av från vägen och in i cp mitt (rondellen). Varför någon skulle vilja göra detta vet jag inte men om man nu vill det skall man blinka vänster och det är enda gången vänster blinkers skall användas i en cp om du inte skall bytta från höger till vänster fil dvs.
2010-01-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Mina första 3 påståenden hade inget med en cp att göra var kanske inte övertydlig med det. Enda gången du blinkar vänster när du kör bil är när du skall svänga av till vänster vilket jag skrev. Efter det skrev jag

"en rcpa finns bara höger utfarter och därför blinkar jag höger om jag kör ut ur den."

Jag var inte alls förvirrad skrev redan i mitt första inlägg att det bara finns höger utfarter i en cp som man skall blinka vänster i.

En cp är en vanlig enkelriktad gata enda skillnaden är att den går runt i en cirkel vilka det flesta väggar inte brukar göra. Kör du på en väg och vill du av till höger skall du blinka höger, kör du rakt fram på en väg blinkar man inte. Rakt fram i en cp är att man bara kör runt i cp. Kör du rakt fram på en enkelriktad gata blinkar du inte vänster därför skall du inte heller blinka vänster när du kör rakt fram i en cp. Utan du skall inte blinka alls. (Notera rakt fram betyder inte att man skall ta andra avfarten som vissa verkar tro rakt fram är att man kör runt i den utan att man har för avsikt att köra av den)

Vänster blinkers används när du svänger av till vänster vilket jag skrev. Samma princip i en cp.(En än en gång notera att svänga vänster i en cp är inte samma som att köra av på tredje avfarten utan att man har för avsikt att svänga av till vänster dvs att man vill köra av från vägen och in i cp mitt (rondellen). Varför någon skulle vilja göra detta vet jag inte men om man nu vill det skall man blinka vänster och det är enda gången vänster blinkers skall användas i en cp om du inte skall bytta från höger till vänster fil dvs.

Äntligen någon som förstår att rakt fram och vänster inte existerar i en cirkulationsplats.
har med allt mer stigande förvåning sett person efter person syfta på att utfart rakt på andra sidan rondellen är rakt fram etc...

Cirkulationsplatsen har enbart en till flera utfarter till höger. Att försöka få fram en rakt fram genom någon syftlinjes princip är helt fel och kan inte tillämpas hur man än ser det.

Däremot vill jag inte likna den vid enkelriktade gatan utan se den som ett helt eget specialfall.

I enfiliga rondeller finns i princip inget anant behov än blinka ut för utfart.
I flerfiliga rondeller så är det faktiskt på det sättet att du egentligen inte skulle behöva blinka ut heller. då principen är sådan att är du i ytterfilen så skall du därmed också ut ur platsen på första utfart.

Ett visst fåtal cpl tillåter däremot att man passerar flera utfarter liggandes i ytterfilen. Och därmed krävs det enligt min åsikt obligatoriskt högerblink i alla situation av utfart.

Skall du passera fler än en utfart i cpl MÅSTE du blinka vänster eftersom du gör filbyte för att komma till rätt fil. Det är INTE lagligt att inte blinka vänster vid filbyte oavsett på vanlig väg eller CPL.

När du är i den inre filen så tjänar det stor nytta att hålla vänsterblink för att visa att du tänker fortsätta i den filen och INTE tänker gena rakt ut i vänstra fältet som den farliga situationen är.

Att inte blinka och förutsätta att alla förstår du menar att du skall stanna i din fil i och med det är direkt farligt. Just p.g.a alla (också i detta forum) som kör egna regler.

Det är ÖVERTYDLIGHET som gäller i cpl för att undvika olyckor.
2010-01-12, 14:42
Medlem
RealMadrid852s avatar
Personer som blinkar vänster men ett antal meter innan utfarten börjar blinka höger istället stör jag mig inte så mkt på. Visst det är onödigt men låt gå.

MEN personer som blinkar vänster och fortsätter med det även när dem kör ut ur rondellen är bara äckliga, och jag ser personer som gör det nästan varje gång man kör i en rondell. Jag förstår verkligen inte hur dem tänker?

"Här kör jag in i en rondell, det finns inga utfarter på vänster sida men jag blinkar vänster ändå, oj här ska jag visst köra ut. kanske ska jag blinka till höger nu så att bilen som vill köra in i rondellen ser det så inte den behöver vänta? Nej jag kör ut till HÖGER med blinkers på vänstersida fortfarande tända"

Borde fan vara böter på det.
2010-01-12, 14:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Personer som blinkar vänster men ett antal meter innan utfarten börjar blinka höger istället stör jag mig inte så mkt på. Visst det är onödigt men låt gå.

MEN personer som blinkar vänster och fortsätter med det även när dem kör ut ur rondellen är bara äckliga, och jag ser personer som gör det nästan varje gång man kör i en rondell. Jag förstår verkligen inte hur dem tänker?

"Här kör jag in i en rondell, det finns inga utfarter på vänster sida men jag blinkar vänster ändå, oj här ska jag visst köra ut. kanske ska jag blinka till höger nu så att bilen som vill köra in i rondellen ser det så inte den behöver vänta? Nej jag kör ut till HÖGER med blinkers på vänstersida fortfarande tända"

Borde fan vara böter på det.
Nej, böter är för lindrigt. Offentlig piskning eller gatlopp är mer lämpliga straff.
2010-01-12, 14:57
Medlem
Constantine_s avatar
haha tycker vi ska prata om alla äckliga människor som börjar blinka höger en utfart innan de svänger av eller de som kör ytterfilen när de ska ta tredje utfarten

Själv så blinkar jag alltid vänster i en rondell när jag ska ta den tredje utfarten för att de gångerna jag inte har gjort det så har Agda 85 nästan kört på mig, gäller även elisabeth 40 * Då tänker jag mest på de mindre rondellerna annars borde man inte behöve blinka vänster i en CP*

Blinkar heller mer än vad man behöver så att alla fossiler ute på väggarna också fattar lite.
Senast redigerad av Constantine_ 2010-01-12 kl. 15:07.
2010-01-13, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Constantine_
haha tycker vi ska prata om alla äckliga människor som börjar blinka höger en utfart innan de svänger av eller de som kör ytterfilen när de ska ta tredje utfarten

Själv så blinkar jag alltid vänster i en rondell när jag ska ta den tredje utfarten för att de gångerna jag inte har gjort det så har Agda 85 nästan kört på mig, gäller även elisabeth 40 * Då tänker jag mest på de mindre rondellerna annars borde man inte behöve blinka vänster i en CP*

Blinkar heller mer än vad man behöver så att alla fossiler ute på väggarna också fattar lite.

I västbergarondellen går det alldeles utmärkt att köra yttervarv, men de flesta puckon i den rondellen är oförmögna att läsa vägskyltarna som tydligt visar att det är fullt ok att göra så.

btw så är alla avfarter i en rondell till höger och det är det enda håll man ska blinka åt. Om man blinkar vänster ska man köra av vägen till vänster också dvs upp på gräsmatten eller i fontänen. punkt!
2010-01-13, 21:00
Medlem
zepofans avatar
Jag gjorde en iakttagelse. Det är ungefär lika många procent som är vänsterblinksmotståndare som det är röstande på socialdemokraterna.

2010-01-13, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag gjorde en iakttagelse. Det är ungefär lika många procent som är vänsterblinksmotståndare som det är röstande på socialdemokraterna.

säg mej kära du! - varför blinkar du vänster när avfarterna är till höger?
2010-01-13, 21:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
säg mej kära du! - varför blinkar du vänster när avfarterna är till höger?
För att tydliggöra mina avsikter för medtrafikanterna. Begriper du inte det så kan du läsa tråden en gång till, det står beskrivet på flera ställen tidigare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in