Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Mina första 3 påståenden hade inget med en cp att göra var kanske inte övertydlig med det. Enda gången du blinkar vänster när du kör bil är när du skall svänga av till vänster vilket jag skrev. Efter det skrev jag
"en rcpa finns bara höger utfarter och därför blinkar jag höger om jag kör ut ur den."
Jag var inte alls förvirrad skrev redan i mitt första inlägg att det bara finns höger utfarter i en cp som man skall blinka vänster i.
En cp är en vanlig enkelriktad gata enda skillnaden är att den går runt i en cirkel vilka det flesta väggar inte brukar göra. Kör du på en väg och vill du av till höger skall du blinka höger, kör du rakt fram på en väg blinkar man inte. Rakt fram i en cp är att man bara kör runt i cp. Kör du rakt fram på en enkelriktad gata blinkar du inte vänster därför skall du inte heller blinka vänster när du kör rakt fram i en cp. Utan du skall inte blinka alls. (Notera rakt fram betyder inte att man skall ta andra avfarten som vissa verkar tro rakt fram är att man kör runt i den utan att man har för avsikt att köra av den)
Vänster blinkers används när du svänger av till vänster vilket jag skrev. Samma princip i en cp.(En än en gång notera att svänga vänster i en cp är inte samma som att köra av på tredje avfarten utan att man har för avsikt att svänga av till vänster dvs att man vill köra av från vägen och in i cp mitt (rondellen). Varför någon skulle vilja göra detta vet jag inte men om man nu vill det skall man blinka vänster och det är enda gången vänster blinkers skall användas i en cp om du inte skall bytta från höger till vänster fil dvs.
Äntligen någon som förstår att rakt fram och vänster inte existerar i en cirkulationsplats.
har med allt mer stigande förvåning sett person efter person syfta på att utfart rakt på andra sidan rondellen är rakt fram etc...
Cirkulationsplatsen har enbart en till flera utfarter till höger. Att försöka få fram en rakt fram genom någon syftlinjes princip är helt fel och kan inte tillämpas hur man än ser det.
Däremot vill jag inte likna den vid enkelriktade gatan utan se den som ett helt eget specialfall.
I enfiliga rondeller finns i princip inget anant behov än blinka ut för utfart.
I flerfiliga rondeller så är det faktiskt på det sättet att du egentligen inte skulle behöva blinka ut heller. då principen är sådan att är du i ytterfilen så skall du därmed också ut ur platsen på första utfart.
Ett visst fåtal cpl tillåter däremot att man passerar flera utfarter liggandes i ytterfilen. Och därmed krävs det enligt min åsikt obligatoriskt högerblink i alla situation av utfart.
Skall du passera fler än en utfart i cpl MÅSTE du blinka vänster eftersom du gör filbyte för att komma till rätt fil. Det är INTE lagligt att inte blinka vänster vid filbyte oavsett på vanlig väg eller CPL.
När du är i den inre filen så tjänar det stor nytta att hålla vänsterblink för att visa att du tänker fortsätta i den filen och INTE tänker gena rakt ut i vänstra fältet som den farliga situationen är.
Att inte blinka och förutsätta att alla förstår du menar att du skall stanna i din fil i och med det är direkt farligt. Just p.g.a alla (också i detta forum) som kör egna regler.
Det är ÖVERTYDLIGHET som gäller i cpl för att undvika olyckor.