Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Det va ju just på stenåldern som man blinkade vänster, då när rondeller sågs som korsningar.
Det ändrades med EU, när kommer jag inte ihåg exakt och orkar inte kolla heller, så nu är en rondell samma sak som en enkelriktad väg, alltså inget jävla vänsterblinkade hit och dit.
Men vill ni åka omkring och vänsterblinka på enkelriktade vägar för att visa att ni ska åka rakt fram så gör det, men det hjälper inte och finns ingen sån regel längre.
Oavsett om rondeller ses som korsningar (som de gjorde förr) eller som en enkelriktad väg (som de gör nu) så ser rondellerna exakt likadana ut oavsett då eller nu, och vi människor är som vi alltid varit för så fort går inte evolutionen.
Det betyder, att oavsett hur vi vänder och vrider på den teoretiska benämningen av denna tingest rondellen, så kommer vi inte ifrån våra mänskliga beteenden. Och då bilar kör genom rondellera (CP) på samma sätt då som nu, så kan vi även ha samma nytta av VB i CP idag som vi hade då.
Det är ju så att även om CP idag inte skall ses som en korsning, så är det ändå en variant av korsning, helt enkelt för att vägar möts, går ihop, och våra färdvägar genom denna kan korsas på ett eller annat sätt. Därmed kan det också bli behov för att vara extra tydlig med sina signaler till andra så det så tidigt som möjligt och så tydligt som möjligt förstår vad man ska göra eller inte göra.
I synnerhet i de mindre CP är detta mycket viktigt, då dessa oavsett vad de ska anses vara i teorin, ändå är och förblir vanliga korsningar (om än med en blomkruka i mitten) i praktiken. Helt enkelt för att alla fordon som kör i den kör precis på samma sätt som de alltid gjort även när det var en vanlig korsning, och siktfält och utrymme m.m. är exakt detsamma. I praktiken blir ju det samma sak att få en mötande bil i denna lilla CP som ska göra en vänstersväng framför mig, som om jag får en bil i mötande som ska göra en vänstersväng framför mig på en vanlig landsväg. Blinkers är lika viktig och upplysande i båda fallen för att man lättare och snabbare ska förstå vad den andre ska göra, och därmed själv kunna anpassa sig eller vara beredd till detta.
Har man så lite fantasi och förståelse för detta så är det tveksamt om man borde vistas i trafiken eller köra bil.
Dessutom så är det fullt lagligt och alltså tillåtet att använda VB i rondeller för att visa att man ska göra en vänstersväng, alltså ta vägen till vänster, till tredje utfarten. Samt att de flesta körskolor faktisk lär ute detta därför att de blir uppmanade till det av VV enhet för förarprov.
Dr Tinnitus