Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-06-05, 01:15
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonesname
Bra äntligen någon som fattar lite. Detta är helt korrekt och som jag tidigare påstått, att blinka vänster är inte förbjudet, bara väldigt onödigt .......och äckligt..
Om man ska åka rakt fram i en rondell är det då OK att först blinka höger vid första utfarten, men åka rakt fram, och sedan blinka vänster i den andra utfarten för att sedan svänga av?

Höger och vänsterblinkningarna tar ju ut varandra så att säga, och man kan åka rakt fram och känna att man har gjort rätt 1 + -1 = 0

Någon mer som håller med om att det här är ett bra sätt att hantera rondeller?
2010-06-05, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Lär dig citera korrekt då.
är du blind eller? då förstår jag att du kör som en idiot

läs om läs rätt eller skaffa nya glasögon
2010-06-05, 08:41
Medlem
Deliras avatar
Av alla saker man kan irritera sig på i trafiken så måste detta vara det mest onödiga att irritera sig på. Jag kommer att fortsätta med min vänsterblink om jag ska förbi de två första utfarterna från c-platsen; frågan är vad du ska göra åt det? Sitta där med bultande åder i pannan eller börja bry dig om ditt eget trafikbeteende?
2010-06-05, 08:51
Bannlyst
Innan varje rondell borde vägverket bygga kraftiga vägbulor så folk fattar att då ska sänka farten, lägga i ettan och lämna företräde till de inne i rondellen. Eftersom väjningspliktsskylt + rondellskylt inte är tillräckligt för att VBarna ska begripa nånting borde det vara standard för att komma åt deras vansinneskörningar
2010-06-05, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smagg
Det va ju just på stenåldern som man blinkade vänster, då när rondeller sågs som korsningar.
Det ändrades med EU, när kommer jag inte ihåg exakt och orkar inte kolla heller, så nu är en rondell samma sak som en enkelriktad väg, alltså inget jävla vänsterblinkade hit och dit.

Men vill ni åka omkring och vänsterblinka på enkelriktade vägar för att visa att ni ska åka rakt fram så gör det, men det hjälper inte och finns ingen sån regel längre.

Oavsett om rondeller ses som korsningar (som de gjorde förr) eller som en enkelriktad väg (som de gör nu) så ser rondellerna exakt likadana ut oavsett då eller nu, och vi människor är som vi alltid varit för så fort går inte evolutionen.

Det betyder, att oavsett hur vi vänder och vrider på den teoretiska benämningen av denna tingest rondellen, så kommer vi inte ifrån våra mänskliga beteenden. Och då bilar kör genom rondellera (CP) på samma sätt då som nu, så kan vi även ha samma nytta av VB i CP idag som vi hade då.

Det är ju så att även om CP idag inte skall ses som en korsning, så är det ändå en variant av korsning, helt enkelt för att vägar möts, går ihop, och våra färdvägar genom denna kan korsas på ett eller annat sätt. Därmed kan det också bli behov för att vara extra tydlig med sina signaler till andra så det så tidigt som möjligt och så tydligt som möjligt förstår vad man ska göra eller inte göra.

I synnerhet i de mindre CP är detta mycket viktigt, då dessa oavsett vad de ska anses vara i teorin, ändå är och förblir vanliga korsningar (om än med en blomkruka i mitten) i praktiken. Helt enkelt för att alla fordon som kör i den kör precis på samma sätt som de alltid gjort även när det var en vanlig korsning, och siktfält och utrymme m.m. är exakt detsamma. I praktiken blir ju det samma sak att få en mötande bil i denna lilla CP som ska göra en vänstersväng framför mig, som om jag får en bil i mötande som ska göra en vänstersväng framför mig på en vanlig landsväg. Blinkers är lika viktig och upplysande i båda fallen för att man lättare och snabbare ska förstå vad den andre ska göra, och därmed själv kunna anpassa sig eller vara beredd till detta.

Har man så lite fantasi och förståelse för detta så är det tveksamt om man borde vistas i trafiken eller köra bil.

Dessutom så är det fullt lagligt och alltså tillåtet att använda VB i rondeller för att visa att man ska göra en vänstersväng, alltså ta vägen till vänster, till tredje utfarten. Samt att de flesta körskolor faktisk lär ute detta därför att de blir uppmanade till det av VV enhet för förarprov.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-06-05 kl. 09:13.
2010-06-05, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noonesname
Nej för lysna noga nu. Iom att det aldrig kommer bli så att alla blinkar vänster så kan du inte veta om han ska fortsätta i rondellen eller svänga av.

Så du menar att om alla i hela Sverige alltid blinkade vänster så skulle man kunna veta när någon blinkade höger också, trots att du inte ser han högra sida. Nu när detta aldrig kommer att ske så får man anta att de som inte blinkar alls ämnar att köra vidare. Däremot blir vänsterblinkande totalt onödigt och du måste vänta ändå för att inte riskera att bli påkörd i tron om att han blinkade höger och faktist ska ut.

Detta är uppenbart alldeles för komplicerat för VB-motståndare att begripa....

Om jag står och vill in i en CP, kanske med lastbil, så har jag nytta av att så tidigt som möjligt få en bekräftelse på om bilar i CP ska köra ut innan de passerar mig eller inte.

Ser jag en VB tidigt så kan jag lättare bestämma mig för om jag hinner ut innan eller inte, beroende på hur nära inträde i CP jag är, vilken fart jag har, samt var den andra bilen är och vilken fart.

Utan VB så kanske den ska vidare runt och korsa min väg, eller så kommer jag att upptäcka att den svängde ut tidigare. Kanske jag då redan bromsat ner i onödan vilket jag kanske inte behövt göra om jag fått en bekräftelse på det ena eller andra tidigare.

Likaså kan det ju vara flera bilar på väg genom CP, och då kan jag ju ha nytta av VB om jag t ex ser att de första två VB men sen de tre följande inte VB, och sen den sista VB. Då kan jag göra mig beredd på att det kanske blir en lucka mellan dessa två grupper som VB, en lucka som jag kanskle kan hinna in i CP på om jag är beredd och har planerat för det. Är jag sen beredd på att det ev. blir en lucka så är ju det bättre än att jag upptäcker att oops där blev det ju en lucka men det hann jag ju inte med på....

Detta är så basic för en erfaren förare, att använda de signaler man får för att på bästa sätt i god tid analysera aktuell situation och vad som mest sannolikt händer därefter, och anpassa min egen körning efter detta. Och ju fler signaler, ju tidigare och tydligare, ju lättare att göra denna analys och få ut det bästa av den.

Dr Tinnitus
2010-06-05, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Innan varje rondell borde vägverket bygga kraftiga vägbulor så folk fattar att då ska sänka farten, lägga i ettan och lämna företräde till de inne i rondellen. Eftersom väjningspliktsskylt + rondellskylt inte är tillräckligt för att VBarna ska begripa nånting borde det vara standard för att komma åt deras vansinneskörningar

Sluta tramsa nu.

Du får det att framstå som att det bara är de som använder VB i CP som kan ställa till problem eller göra fel på något sätt i CP. Så är ju inte fallet utan det är minst lika vanligt att alla andra gör allehanda fel och tabbar i sin färd genom CP.

Dessutom så är det inget krav på att man alltid måste ner i låg fart och låg växel för att passera en CP. Är sikten god och det är fritt att köra in i CP så kan man hålla 50, 70 eller vad som nu är skyltad hastighet in igenom och ut genom CP.

Jag ser dagligen väldig många som inte blinkar alls i CP, andra som blinkar med väldig virrigt och galet även om de sen också lyckas HB ut. Andra blinkar lite som de vill men glömmer HB ut. Många gör helt korrekt VB och sen lika korrekt HB ut. Jag upplever det som den sista gruppen är den mest vanliga. Alltså de som blinkar ordentligt både VB och sen HB ut. Men det finns också många som glömmer det ena eller andra t ex HB ut, i synnerhet om de ska rakt på genom CP.

Dr Tinnitus
2010-06-05, 12:18
Medlem
En fråga här till folk (de som inte avser att underlätta för medtrafikanterna), om jag ska svänga ut första till höger i en CPL, när bör jag börja blinka höger? Är det när jag kommit in i CPL, eller kanske ska man börja blinka långt tidigare (precis som vid en vanlig högersväng).
2010-06-05, 13:31
Medlem
Förstår inte hur tråden kan ha fått så många inlägg.

Är man van i trafiken och vill hjälpa sina medtrafikanter så blinkar man vänster så länge man kör i rondellen. Kör man 3 varv så skall man blinka vänster i 3 varv och sedan höger när man ska ut. Mycket lättare för medtrafikanterna att se vad man ska göra.

Det värsta som finns är folk som inte blinkar vilket innebär att man inte vet när bilen ska ut.. Irriterande.
2010-06-05, 14:33
Bannlyst
Jag är FÖR att underlätta för mina medtrafikanter och givetvis använder jag INTE VB i en rondell eftersom oblinkat betyder att jag ska fortsätta i rondellen. Jag vill inte signalera att jag skall stanna till vänster inne i rondellen eller köra upp på gräsmattan som VB betyder där.

Hur många varv man än kör i rondellen kan man inte hitta några vänsteravfarter och ens VB blir tillsynes helt i onödan - man framstår som äcklig och dum i huvudet med all rätt.
2010-06-05, 14:37
Medlem
Abughosts avatar
Vem fan använder blinkers? Bara onödigt, riktiga förare behöver inga lampor. Bättre att köra kolsvart på natten då slipper man nervösa kvinnor bakom ratten. Använd dimljusen dom är grymt snygga på vissa bilar.
2010-06-05, 14:51
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Jag är FÖR att underlätta för mina medtrafikanter och givetvis använder jag INTE VB i en rondell eftersom oblinkat betyder att jag ska fortsätta i rondellen. Jag vill inte signalera att jag skall stanna till vänster inne i rondellen eller köra upp på gräsmattan som VB betyder där.

Hur många varv man än kör i rondellen kan man inte hitta några vänsteravfarter och ens VB blir tillsynes helt i onödan - man framstår som äcklig och dum i huvudet med all rätt.
Nu kan jag inte avstå från att kommentera...
Är man då inte något mindre begåvad om man ens föreställer sig tanken att en bilist ämnar att köra upp i mittplätten?

Jag fortsätter mitt VB:ande tack vare att många förare av tunga fordon nämnt att det underlättar för dem om de kan se vart jag ämnar fortsätta min färd och varför ska jag då endast blinka vänster när jag ser tunga fordon? Nej jag blinkar vänster om jag ska till vänster, och naturligtvis blinkar jag höger när jag lämnar CP:n

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in