Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha...
Är det bara 230 sidor att läsa?
Om det på motsatta sidan står/kommer ett tyngre fordon (lastbil,buss) så
brukar de ha
lite bättre framförhållning och uppsikt över trafiken,än "vanliga" bilister,då deras fordon väger typ det tio-dubbla (olastade!)...
Då är det väldigt trevligt att folk i god tid förmedlar vart de är på väg,men det är ju så jävla svårt att använda blinkers (överlag)
Så skit i att blinka,jag tar det som att du ska rakt fram och glömt blinka höger,så jag åker in i Cirkulationsplatsen.
Medför att du blir vansinnig,eller försöker åka igenom mitt
lite tyngre fordon...(går inget bra..)
Trevlig helg!

Du får ursäkta mig, men jag förstod inte riktigt vad du menade.
Men jag ska försöka sammanfatta det som jag förstod det.
Att man ska blinka när man åker
UT ur en rondell ser jag som en självklarhet, dvs blinkar höger. Men skulle man blinka vänster så kan det uppkomma missförstånd, speciellt om det är en tvåfilig cirkulationsplats.
Men du menar alltså att om jag inte blinkar vänster i rondellen så kan det uppstå missförstånd hos andra trafikanter genom att de tror att jag ska ut ur rondellen och bara glömt att blinka? Vilket i sin tur leder till att dessa bilister kör in i rondellen mitt framför mig?
Du får ursäkta om det är en helt fel tolkning, men det är så jag uppfattade det.
Citat:
Ursprungligen postat av phillan
Förstår inte varför folk ska vara så trångsynta.
Citerat någon körkortsbok: "I trafiken finns inga rätt och skyldigheter, det är ett samspel därför ska man underlätta sin körning för medtrafikanter"
Hur jobbigt är det att blinka vänster, som jag sa tidigare har man koll vart bilen kom in och om han blinkar vänster så vet jag att han ska ut om ett 3 kvarts varv.
Och självklart ska man blinka höger. Tycker dock vänster ska vara lika självklart.
Tycker du det är lättare att hålla reda på från vilket håll bilen kom ifrån om denne blinkar vänster när h*n kör in i rondellen?
Förstår inte resonemanget, låt oss säga att alla bilister börjar blinka vänster när de ska köra in i rondellen, då måste det väl bli samma sak som när ingen blinkar vänster?
Själv har jag inga problem alls när jag är ute i trafiken med att hålla reda på från vilket håll bilarna kommer.
Och som jag skrev tidigare så håller jag med om att det är en självklarhet att blinka höger när man ska ut ur en rondell.