Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-11-20, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phillan
Alla trafikskolor har väl enas om att dom ska lära ut att blinka vänster i rondeller? Eftersom det inte finns så någon speciell riktlinje så valde dom detta.
Det är vad jag hört. Personligen tycker jag det är bra underlättar en hel del.
Om man ska köra höger i en dubbelfilig och ser den i mitten blinka inåt, så då kan jag köra för att han inte ska köra in i min fil. På så sätt så minskas ju köbildningen också!

Fast du kan bara köra där om du vet vart h*n kom in i cirkulationen, för tänk om han ska ut nästa avtag, för som sagt, problemet är inte att folk blinkar till vänster. Problemet är att inte alla blinkar till höger när dom ska ut
2009-11-20, 16:44
Medlem
Placeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
De som vet vad som gäller
Jo precis och det är inte så många, det var det som hela mitt inlägg handlade om(trodde jag).
2009-11-20, 17:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Vägverket har naturligtvis fel eftersom man alltid svänger höger blir det tokigt om man blinkar vänster. Detta är skälet till att det inte finns ett lagkrav eftersom det är helt bakvänt att blinka vänster när man svänger höger. Hade vi haft kvar den gamla regeln hade det varit ok. Och jo, man skall alltid hjälpa sina medtrafikanter, men inte stjälpa eller försvåra vilket blir fallet om man blinkar vänster när man kör per definition alltid kör "höger" i en rondell. Det hjälps inte att "svängen runt i rondellen" handlar om att hjul, ratt och bil går åt vänster eftersom man alltid svänger höger.
VV rekommenderar och körskolorna lär ut det, men East Clintwood m.fl. hävdar med en dåres envishet att det är de som har fel. Vad ska till för att ni ska fatta att vänsterblink faktiskt underlättar om den görs på rätt sätt, dvs alltid åtföljs av högerblink ut.
2009-11-20, 18:16
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Men varför ska man blinka vänster i en rondell?
Det finns ju bara ett håll att åka åt. När jag ser någon blinka vänster när denne ska in i rondellen så brukar jag skratta åt hur dumt det ser ut.
2009-11-20, 18:38
Medlem
EDDY#s avatar
Det var inte alltför länge sedan traffikskolan lärde mig att ska du till

höger = första avfarten = blinka höger
rakt fram = blinka inte alls (förns du åker ut)
vänster = blinka vänster, tills du ska ut då blinkar du höger (ofc).

Och givetvis är det hjälpande om du blinkar innan du åker in då du själv kan planera lite bättre..

Jag säger inte att något är rätt/fel men så lärde jag mig, och jag tycker inte att det värkar finnas något vättigare sätt, gör det?
2009-11-20, 19:38
Citat:
Ursprungligen postat av Tha:Hiphopster
Det finns ju bara ett håll att åka åt. När jag ser någon blinka vänster när denne ska in i rondellen så brukar jag skratta åt hur dumt det ser ut.
Förstår inte varför folk ska vara så trångsynta.

Citerat någon körkortsbok: "I trafiken finns inga rätt och skyldigheter, det är ett samspel därför ska man underlätta sin körning för medtrafikanter"

Hur jobbigt är det att blinka vänster, som jag sa tidigare har man koll vart bilen kom in och om han blinkar vänster så vet jag att han ska ut om ett 3 kvarts varv.

Och självklart ska man blinka höger. Tycker dock vänster ska vara lika självklart.
2009-11-20, 21:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ha,ha,ha...

Är det bara 230 sidor att läsa?

Om det på motsatta sidan står/kommer ett tyngre fordon (lastbil,buss) så brukar de ha lite bättre framförhållning och uppsikt över trafiken,än "vanliga" bilister,då deras fordon väger typ det tio-dubbla (olastade!)...

Då är det väldigt trevligt att folk i god tid förmedlar vart de är på väg,men det är ju så jävla svårt att använda blinkers (överlag)

Så skit i att blinka,jag tar det som att du ska rakt fram och glömt blinka höger,så jag åker in i Cirkulationsplatsen.

Medför att du blir vansinnig,eller försöker åka igenom mitt lite tyngre fordon...(går inget bra..)

Trevlig helg!
2009-11-20, 21:52
Medlem
Citat:

Citerat någon körkortsbok: "I trafiken finns inga rätt och skyldigheter, det är ett samspel därför ska man underlätta sin körning för medtrafikanter"

Hur jobbigt är det att blinka vänster, som jag sa tidigare har man koll vart bilen kom in och om han blinkar vänster så vet jag att han ska ut om ett 3 kvarts varv.

Och självklart ska man blinka höger. Tycker dock vänster ska vara lika självklart.

Snarare är det att inga har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.

Dr Tinnitus
2009-11-20, 22:11
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha...

Är det bara 230 sidor att läsa?

Om det på motsatta sidan står/kommer ett tyngre fordon (lastbil,buss) så brukar de ha lite bättre framförhållning och uppsikt över trafiken,än "vanliga" bilister,då deras fordon väger typ det tio-dubbla (olastade!)...

Då är det väldigt trevligt att folk i god tid förmedlar vart de är på väg,men det är ju så jävla svårt att använda blinkers (överlag)

Så skit i att blinka,jag tar det som att du ska rakt fram och glömt blinka höger,så jag åker in i Cirkulationsplatsen.

Medför att du blir vansinnig,eller försöker åka igenom mitt lite tyngre fordon...(går inget bra..)

Trevlig helg!
Du får ursäkta mig, men jag förstod inte riktigt vad du menade.
Men jag ska försöka sammanfatta det som jag förstod det.

Att man ska blinka när man åker UT ur en rondell ser jag som en självklarhet, dvs blinkar höger. Men skulle man blinka vänster så kan det uppkomma missförstånd, speciellt om det är en tvåfilig cirkulationsplats.

Men du menar alltså att om jag inte blinkar vänster i rondellen så kan det uppstå missförstånd hos andra trafikanter genom att de tror att jag ska ut ur rondellen och bara glömt att blinka? Vilket i sin tur leder till att dessa bilister kör in i rondellen mitt framför mig?

Du får ursäkta om det är en helt fel tolkning, men det är så jag uppfattade det.

Citat:

Tycker du det är lättare att hålla reda på från vilket håll bilen kom ifrån om denne blinkar vänster när h*n kör in i rondellen?
Förstår inte resonemanget, låt oss säga att alla bilister börjar blinka vänster när de ska köra in i rondellen, då måste det väl bli samma sak som när ingen blinkar vänster?
Själv har jag inga problem alls när jag är ute i trafiken med att hålla reda på från vilket håll bilarna kommer.

Och som jag skrev tidigare så håller jag med om att det är en självklarhet att blinka höger när man ska ut ur en rondell.
Senast redigerad av Tha:Hiphopster 2009-11-20 kl. 22:18. Anledning: ny quote
2009-11-20, 23:57
Medlem
Citat:
Förstår inte

Detta fulquote sammanfattar det hela rätt så bra.
2009-11-21, 01:01
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
VV rekommenderar och körskolorna lär ut det, men East Clintwood m.fl. hävdar med en dåres envishet att det är de som har fel. Vad ska till för att ni ska fatta att vänsterblink faktiskt underlättar om den görs på rätt sätt, dvs alltid åtföljs av högerblink ut.

Så om du kör i en kurva, blinkar du då också? Dåre, ja - om du inte kan hålla dig till saklig argumentation så är det inget jag kan göra för dig. Inse, du svänger på bilen, men du svänger inte vänster - om du inte byter fil (i vilket fall du naturligtvis skall blinka, vilket jag också skrivit ovan). Den som blinkar i en rondell avser att byta fil, inget annat.

Och nej, den underlättar icke eftersom om du inte byter fil vet fortfarande ingen vart du skall eftersom det finns oftast minst TVÅ "vänster" i en rondell.

Vad krävs för att inse att vänsterblink försvårar ALLAS körande i en rondell, eftersom det finns inget vänster att köra ut? Förstår du inte att det finns bara höger? Att du svänger vänster med bilen, men per definition inte gör en vänstersväng som i en korsning, är inget skäl. Att du anser att en rekommendation från Vägverket är bättre än lagen och hur man uppträder när man svänger höger - det vill säga blinkar höger och inte vänster samt att man skall signalera när man byter fil (vilket vänsterblinken betyder om du exempelvis ligger i höger körfält och kör runt i rondellen). Det är makalöst hur oemottaglig för verkligheten du och dina okunniga gelikar är.

Man kan undra varför vissa har fått körkort. Sådana som ni som blinkar vänster - försvårar. Dessutom är vänsterblinkare generellt duktigt usla på att blinka höger när de lämnar rondellen eftersom de anser att "jag har ju blinkat vänster och det räcker". Tjena. Godnatt jord.
2009-11-21, 02:26
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Så om du kör i en kurva, blinkar du då också? Dåre, ja - om du inte kan hålla dig till saklig argumentation så är det inget jag kan göra för dig. Inse, du svänger på bilen, men du svänger inte vänster - om du inte byter fil (i vilket fall du naturligtvis skall blinka, vilket jag också skrivit ovan). Den som blinkar i en rondell avser att byta fil, inget annat.

Och nej, den underlättar icke eftersom om du inte byter fil vet fortfarande ingen vart du skall eftersom det finns oftast minst TVÅ "vänster" i en rondell.

Vad krävs för att inse att vänsterblink försvårar ALLAS körande i en rondell, eftersom det finns inget vänster att köra ut? Förstår du inte att det finns bara höger? Att du svänger vänster med bilen, men per definition inte gör en vänstersväng som i en korsning, är inget skäl. Att du anser att en rekommendation från Vägverket är bättre än lagen och hur man uppträder när man svänger höger - det vill säga blinkar höger och inte vänster samt att man skall signalera när man byter fil (vilket vänsterblinken betyder om du exempelvis ligger i höger körfält och kör runt i rondellen). Det är makalöst hur oemottaglig för verkligheten du och dina okunniga gelikar är.

Man kan undra varför vissa har fått körkort. Sådana som ni som blinkar vänster - försvårar. Dessutom är vänsterblinkare generellt duktigt usla på att blinka höger när de lämnar rondellen eftersom de anser att "jag har ju blinkat vänster och det räcker". Tjena. Godnatt jord.
Du anser alltså att du har bättre trafikkunskaper än vägverkets samlade expertis? Snacka om självförtroende! Som jag sagt tidigare, det finns en anledning till att VV rekommenderar och trafikskolor lär ut vänsterblink. Hur kommer du att göra när (inte om) lagen föreskriver vänsterblink? Kommer du att ge fan i det då med, för att "jag har ju rätt och lagen är fel"?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in