Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-11-20, 01:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
För att köra in i rondellen: blinka inte.
För att köra i rondellen i filen: blinka inte.
För filbyte i rondell där det finns fler än ett körfält (såklart ): blinka vänster eller höger beroende på vilken fil man skall byta till.
För att köra ut ur rondellen: eftersom man per definition alltid kör till höger ur en rondell blinkar man per definition alltid höger.

Svårare än så är det inte.
VV rekommenderar att man visar sin avsikt redan när man kör in i CP. Troligtvis finns det en anledning till detta, eller hur? Man har helt enkelt konstaterat att det flyter bättre om man visar vart man ska. Ska det vara så förbannat svårt att försöka hjälpa sina medtrafikanter en aning, trots att det inte är ett lagkrav?
2009-11-20, 02:15
Medlem
Wzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
VV rekommenderar att man visar sin avsikt redan när man kör in i CP. Troligtvis finns det en anledning till detta, eller hur? Man har helt enkelt konstaterat att det flyter bättre om man visar vart man ska. Ska det vara så förbannat svårt att försöka hjälpa sina medtrafikanter en aning, trots att det inte är ett lagkrav?

Varför ska man underlätta för andra? Det tjänar man ju inget på själv..

2009-11-20, 07:45
Medlem
Så, blinka vänster är fel, när börjar folk som ska direkt till höger blinka då, i god tid innan CPL då det faktiskt är en rak väg med fyra högerkorsningar
2009-11-20, 08:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Så, blinka vänster är fel, när börjar folk som ska direkt till höger blinka då, i god tid innan CPL då det faktiskt är en rak väg med fyra högerkorsningar

Blinka vänster är knappast fel om du ska vänster i en rondell. Som VV skriver så underlättar det för andra trafikanter.
2009-11-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Blinka vänster är knappast fel om du ska vänster i en rondell. Som VV skriver så underlättar det för andra trafikanter.

Fel i avseende att det inte krävs enligt lag, men däremot att det underlättar för andra trafikanter

Så, när börjar folk blinka om de ska till höger i första utfarten, före CPL eller när du kommit in i den. Med den logik som följer så borde man ju blinka i CPL, men det betyder väl även att man vid en vanlig korsning börjar blinka när man svänger, vilket är fel.
2009-11-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Anledning till att det inte underlättar, är för att majoriteten av vänsterblinkarna inte blinkar ut ur rondellen sedan, däremot om de blinkar innan de ska inte i rondellen då de står och väntar på sin tur är det helt ok, men att sen fortsätta blinka runt hela rondellen och sen inte blinka höger... suck.
2009-11-20, 10:52
Medlem
East Clintwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Vägverket har naturligtvis fel eftersom man alltid svänger höger blir det tokigt om man blinkar vänster. Detta är skälet till att det inte finns ett lagkrav eftersom det är helt bakvänt att blinka vänster när man svänger höger. Hade vi haft kvar den gamla regeln hade det varit ok. Och jo, man skall alltid hjälpa sina medtrafikanter, men inte stjälpa eller försvåra vilket blir fallet om man blinkar vänster när man kör per definition alltid kör "höger" i en rondell. Det hjälps inte att "svängen runt i rondellen" handlar om att hjul, ratt och bil går åt vänster eftersom man alltid svänger höger.
2009-11-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Vägverket har naturligtvis fel eftersom man alltid svänger höger blir det tokigt om man blinkar vänster. Detta är skälet till att det inte finns ett lagkrav eftersom det är helt bakvänt att blinka vänster när man svänger höger. Hade vi haft kvar den gamla regeln hade det varit ok. Och jo, man skall alltid hjälpa sina medtrafikanter, men inte stjälpa eller försvåra vilket blir fallet om man blinkar vänster när man kör per definition alltid kör "höger" i en rondell. Det hjälps inte att "svängen runt i rondellen" handlar om att hjul, ratt och bil går åt vänster eftersom man alltid svänger höger.

Som sagt, om du ska ut första höger i en CPL, NÄR börjar du blinka, före du kommer in i CPL, när du svänger för att köra ut eller?

Svarar man något annat än innan man kör in i CPL så har man ju fel, då man ska visa tydligt i god tid vart man ska.
2009-11-20, 14:06
Medlem
Placeholders avatar
Är det en liten rondell så blinkar jag vänster. Jag gör det för att jag litar inte på att de som kommer körandes in i rondellen framifrån vet om att man inte behöver blinka för att köra vänster, vem blinkar för att köra ut rakt fram ur en rodell liksom.
2009-11-20, 15:14
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placeholder
vem blinkar för att köra ut rakt fram ur en rodell liksom.
De som vet vad som gäller

Jag fattar inte att denna diskussionen aldrig dör.
Alla upprepar samma saker hela tiden
"du SKALL blinka höger när du kör ut ur CPL"
"du FÅR blinka vänster om du skall vänster"
2009-11-20, 15:37
Alla trafikskolor har väl enas om att dom ska lära ut att blinka vänster i rondeller? Eftersom det inte finns så någon speciell riktlinje så valde dom detta.
Det är vad jag hört. Personligen tycker jag det är bra underlättar en hel del.
Om man ska köra höger i en dubbelfilig och ser den i mitten blinka inåt, så då kan jag köra för att han inte ska köra in i min fil. På så sätt så minskas ju köbildningen också!
2009-11-20, 15:55
Medlem
Krushers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phillan
Alla trafikskolor har väl enas om att dom ska lära ut att blinka vänster i rondeller? Eftersom det inte finns så någon speciell riktlinje så valde dom detta.
Det är vad jag hört. Personligen tycker jag det är bra underlättar en hel del.
Om man ska köra höger i en dubbelfilig och ser den i mitten blinka inåt, så då kan jag köra för att han inte ska köra in i min fil. På så sätt så minskas ju köbildningen också!

Min körskolelärare förespråkar bara "utblinkning" i rondell, dvs blinka höger när man svänger ut

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in