Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-04-15, 09:39
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Om du inte förstår varför kanske du bör fundera lite till. Eller så kan du helt enkelt bläddra tillbaka ett par sidor.

Vad gäller vägmarkeringar inför en cirkulationsplats så är jag nyfiken på om det är du som skrivit reglerna eftersom du är så tvärsäker på hur det ska vara. Om du inte visste det, så är lagarna fulla av kryphål.
Normalt funtade människor inser att om höger körfält inför en cpl har en högerpil målad i vägbanan, så ska man ta höger i cpl (dvs första avfarten normalt sett), inte fortsätta runt i högerfilen när du väl kommit in i cpl. Fortsätter du runt är du helt enkelt korkad. INGEN vettig människa kör så och INGEN körskola lär ut så.
Precis! "Men LAGEN..." Se likheten med geten där
2009-04-15, 09:45
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Jag förstår inte riktigt hur du tänker...
Om du är på väg in i en cirkulationsplats och en bil därinne _inte_ blinkar vänster, kör du då och hoppas på det bästa?

Vänsterblink är totalt onödigt och puckat, hjälper ju inte ett smack.
Om bilen är så långt "bort" i CP,att den kan stanna utan att gris-nita.Ja!

För till stor del,ska den icke blinkande rakt fram och skiter även i att blinka höger!

Då tänker jag inte stanna med 18m tungt fordon,för att konstatera:Jaha,blinkar inte alls!

Utan kör då in i CP,skulle då bilen fortsätta runt,ja.. Kör igenom mitt fordon om du har så bråttom,då!

Men!! HUR kommer bilen in i den innre filen i rondellen UTAN att blinka? Gör den ett "fil-hopp" (till skillnad från "filbyte" då BLINKERS är obligatorisk??
2009-04-15, 09:56
Medlem
Nedo801s avatar
Fantastisk humor att det finns en 180 sidors tråd om att folk retar upp sig på att många fortfarande kör bil efter det sätt som va lag för några år sedan och som fortfarande underlättar för alla som haft körkort ett tag och lärt sig att det är så man kör i en rondell.

Är det NÅTT man bör skriva 180 sidor om är det väl alla som inte använder blinkers överhuvudtaget, varken i rondell eller när dom ska svänga av i en vanlig korsning eller byta fil på en flerfilig väg.
2009-04-19, 03:04
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedo801
Fantastisk humor att det finns en 180 sidors tråd om att folk retar upp sig på att många fortfarande kör bil efter det sätt som va lag för några år sedan och som fortfarande underlättar för alla som haft körkort ett tag och lärt sig att det är så man kör i en rondell.

Är det NÅTT man bör skriva 180 sidor om är det väl alla som inte använder blinkers överhuvudtaget, varken i rondell eller när dom ska svänga av i en vanlig korsning eller byta fil på en flerfilig väg.

För mig är tråden bara 54 sidor. Ett tips är att öka antalet inlägg per sida, blir så mkt lättare att läsa trådar på det sättet.

Har dock inte orkat läsa alla sidor, men jag vidhåller mitt originalinlägg:
Bara idioter blinkar vänster i en rondell. En rondell är en cirkulär, enkelriktad väg och det enda sättet att svänga ut ur en rondell är en högersväng. En vänstersväng är tekniskt omöjlig, och användningen av vänsterblinkers är därför inget annat än okunskap alternativt oförmåga att förstå hur vägnätet är uppbyggt.
2009-04-19, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
För mig är tråden bara 54 sidor. Ett tips är att öka antalet inlägg per sida, blir så mkt lättare att läsa trådar på det sättet.

Bara idioter blinkar vänster i en rondell. En rondell är en cirkulär, enkelriktad väg och det enda sättet att svänga ut ur en rondell är en högersväng. En vänstersväng är tekniskt omöjlig, och användningen av vänsterblinkers är därför inget annat än okunskap alternativt oförmåga att förstå hur vägnätet är uppbyggt.

Men det kan vara ganska bra att tala om för sina medtrafikanter (bakom dig och i körfältet till höger om dig) åt vilket håll man tänker köra i cirkulationsplatsen?

Vad gäller okunskapsbiten kanske du borde kolla upp vad olika myndigheter anser innan du uttalar dig så självsäkert. Vägverket vill nämligen att man ska blinka vänster även om det inte är ett krav. Bara för att det inte är ett absolut krav innebär det inte att det är meningslöst. Bara egoistiska idioter som inte bryr sig om något annat än sig själv i trafiken resonerar så...

När vi nu ändå är inne på okunskap så finns det faktiskt ingen vettig människa som kör i rondeller, i rondellerna finns det vanligen bara gräs, träd eller gatstenar (möjligen en och annan hund). Det du syftar på heter cirkulationsplats, inget annat. Så där ja, nu har t.o.m. du lärt dig något idag.
2009-04-19, 10:07
Medlem
Citat:

Det som är så komisk är att du spyr galla över att folk blinkar vänster i rondeller med motovationen att det är helt meningslöst för man kan ju bara köra åt ett håll i en rondell eller cirkulationsplats som det ju egentligen heter.

Varför spyr du (och alla andra VB-motståndare) då inte galla på samma sätt över alla tillfällen i trafiken där vi blinkar vänster trots att vi inte får köra åt annat än ett enda håll. Tycker du inte det är lika korkat och onödigt? Varför ska vi blinka vänster på dessa ställen och situationer men inte vid körning i cpl?

Kan du ge ett vettigt svar på detta?

Dr Tinnitus
2009-04-19, 10:18
Medlem
Mr.Patrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det som är så komisk är att du spyr galla över att folk blinkar vänster i rondeller med motovationen att det är helt meningslöst för man kan ju bara köra åt ett håll i en rondell eller cirkulationsplats som det ju egentligen heter.

Varför spyr du (och alla andra VB-motståndare) då inte galla på samma sätt över alla tillfällen i trafiken där vi blinkar vänster trots att vi inte får köra åt annat än ett enda håll. Tycker du inte det är lika korkat och onödigt? Varför ska vi blinka vänster på dessa ställen och situationer men inte vid körning i cpl?

Dr Tinnitus

Say what? Ge ett exempel på en sån plats du menar...

Jag tycker det är onödigt med folk som t ex. står med V/HB i en fil som svänger (med pil i backen). Men det framkallar inte alls samma irritation som de farliga personer som inte blinkar när de ska ut ur rondell, de som använder VB skippar oftast HB när de ska ut.
De som använder VB, men fortfarande följer lagen och HB:ar ut tycker jag, likt de som blinkar i svängande filer, bara är onödiga. VB "hjälper" ingenting i en rondell, blinkar du inte höger ska du fortsätta, svårare än så är det inte.
2009-04-19, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
VB "hjälper" ingenting i en rondell, blinkar du inte höger ska du fortsätta, svårare än så är det inte.

VB hjälper till att tala om vilken utfart du tänker ta, när du är på väg IN i en cirkulationsplats.
2009-04-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Patric
Say what? Ge ett exempel på en sån plats du menar...

Jag tycker det är onödigt med folk som t ex. står med V/HB i en fil som svänger (med pil i backen). Men det framkallar inte alls samma irritation som de farliga personer som inte blinkar när de ska ut ur rondell, de som använder VB skippar oftast HB när de ska ut.

Så du menar, och förutsätter, att alla andra trafikanter runt om i korsningen, kan se de målade pilarna i filerna under eller bakom din bil, även på vintern i snösörjan på vägen? Eller att alla vet vart filerna går ändå och vad du då ska göra och vart du ska ta vägen? Även om de är färska på orten och plats??

Dr Tinnitus
2009-04-19, 13:45
Medlem
zorb89s avatar
Var väl ca 20 sidor sen jag skrev antar jag och upprepar nu.

HAHAHAHAHAHAHAAHAHAH PÅ ER! Vilken brist på fritid ni har som orkar bumpa en tråd om att visa gör så och andra inte
2009-04-19, 14:37
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Dr Tinnitus

Ja visst, kan du ändå bara åka åt ett håll (och inte bryta fil) finns det ingen som helst anledning att blinka. Ett exempel är att du åker i en separat fil dedikerad till en höger- eller vänstersväng, exempelvis vid påfart till motorväg. Att blinka är då, som du säger, både korkat och onödigt.
2009-04-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ja visst, kan du ändå bara åka åt ett håll (och inte bryta fil) finns det ingen som helst anledning att blinka. Ett exempel är att du åker i en separat fil dedikerad till en höger- eller vänstersväng, exempelvis vid påfart till motorväg. Att blinka är då, som du säger, både korkat och onödigt.

Så det kan gå när man inte kopplar in hjärnan innan käften börjar glappa.... för det första så är det lag på att blinka när man ska på motorvägen, för det andra så är det lättare för andra att upptäcka dig om du blinkar.
Felet du gör är att du inte bryr dig om de andra som finns på vägarna som inte sett vad du sett (vägmarkeringar, filindelning, skyltar osv), så länge det inte påverkar DIG direkt behöver man inte bry sig eller hur?

Har du fler korkade idéer om när man inte ska blinka, eller andra regler och knep som finns för att göra trafikflödet lättare, som du tycker vi ska skippa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in