Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-26, 17:33
Medlem
Genom att blinka vänster så visar man även bakomvarande fordon vilken väg man ska ta.
2023-03-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Genom att blinka vänster så visar man även bakomvarande fordon vilken väg man ska ta.
Vilket även är fallet med utebliven blinkers eftersom det innebär att planen är att fortsätta runt rondellen. HB däremot innebär att cp kommer att lämnas vid nästa utfart.
2023-03-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vilket även är fallet med utebliven blinkers eftersom det innebär att planen är att fortsätta runt rondellen. HB däremot innebär att cp kommer att lämnas vid nästa utfart.

Vid utebliven blinkers utgår jag från att fordonet ska rakt fram i rondellen.

Sunt förnuft i trafiken kommer man långt med.
2023-03-26, 18:45
Medlem
Citat:

"Rakt fram" är ju att lämna cp, då skall pilen på höger sida fällas ut. Vad som är rakt fram är dessutom ofta svårt att veta då det för de vilka är väntande på att köra in inte vet var som denne körde in.
2023-03-26, 18:52
Medlem
Citat:
"Rakt fram" är ju att lämna cp, då skall pilen på höger sida fällas ut. Vad som är rakt fram är dessutom ofta svårt att veta då det för de vilka är väntande på att köra in inte vet var som denne körde in.

Som sagt, man vet var fordonet är ämnat att åka.

Höger = högerblinkers
Vänster = vänsterblinkers, höger vid utfart.
Rakt fram = ingen blinkers förrän vid utfart

Enkelt och 19/20 fordonsförare följer detta.
2023-03-26, 18:58
Medlem
Citat:
Som sagt, man vet var fordonet är ämnat att åka.

Höger = högerblinkers
Vänster = vänsterblinkers, höger vid utfart.
Rakt fram = ingen blinkers förrän vid utfart

Enkelt och 19/20 fordonsförare följer detta.

Tyvärr så tillämpas diverse kombinationer av de som kör i cp. Det är i dagsläget närmast HB som du direkt kan avgöra vad det innebär.
2023-03-26, 19:01
Medlem
Citat:
Tyvärr så tillämpas diverse kombinationer av de som kör i cp. Det är i dagsläget närmast HB som du direkt kan avgöra vad det innebär.

Jag är inte autistisk utan går efter sunt förnuft som de allra flesta i trafiken.
2023-03-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Genom att blinka vänster när jag ska vidare i rondellen, visar jag att jag är en som blinkar, inte någon som bara kör. Detta innebär att jag ger information till andra trafikanter oavsett vart jag ska. Inte som de som inte blinkar alls, som inte ger någon information till sina medtrafikanter.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Där har du en bra poäng.

Vänsterblinkning visar att man inte glömt att blinka höger, eller att man inte tror att man blinkar höger fast blinkern är trasig.

Japp, han har en bra poäng där, som även jag framhållit flera gånger tidigare i tråden.
Nämligen att en erfaren förare ofta kan läsa av andra trafikanter och se hur de beter sig och utifrån det flytta dem upp eller ner i prioritering….

Åker jag och ser ett fordon bakom eller framför mig verkar bete sig redigt och ger tydliga signaler både med blinkers och ”kroppsspråket” på bilen, allts t ex fordonsplacering etc etc. Så känner jag mer tillit till ett sådant fordon (eller ja föraren) än andra fordon där det verkar slafsas lite hur som med placering och blinkers knappt används etc etc, vilket gör att jag känner att jag kan lita på den föraren utan flyttar upp den nåt hack i prioritering att hålla koll på. För vem fan vet vad den föraren får för sig…
Detta gäller överallt i trafiken, även i CP.

I CP så är det så att en VB skiljer sig från ingen signal, även om de båda i vissa situationer kan ge samma info. Men, en VB att en aktiv handling, och ger en tydligare signal, än ingen blinkers. För, ingen blinkers kan betyda vidare runt, eller nån som inte bryr sig om att blinka eller har glömt det…. En VB är då en tydligare bekräftelse för det visar ett aktivt val bättre, och tidigare.
2023-03-26, 20:04
Medlem
Citat:

Citat:

Hur kan man i det läget skilja på om bilen verkligen ska vidare runt, eller har glömt att blinka och i nästa stund far ut höger, med eller utan HB…?

En VB skulle där ha gjort det tydligare då det är lättare för andra att uppfatta en blinkade signal än ingen signal alls, och man kan lättare bedöma om föraren är engagerad i sin körning eller bara inte orkar dra i spaken…
2023-03-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur kan man i det läget skilja på om bilen verkligen ska vidare runt, eller har glömt att blinka och i nästa stund far ut höger, med eller utan HB…?

En VB skulle där ha gjort det tydligare då det är lättare för andra att uppfatta en blinkade signal än ingen signal alls, och man kan lättare bedöma om föraren är engagerad i sin körning eller bara inte orkar dra i spaken…
Då det som bekant inte är föreskrivit att nyttja VB så blir det mer slumpartat var de som inte blinkar tänker sig, därav inte någon större mening med VB. Men som jag påpekat tidigare, största problemet med VB är att dessa antingen plötsligt svänger av på en avfart, med VB aktivt eller stänger B helt. De som verkligen växlar över till HB gör det många gånger så sent att det ej heller fyller någon funktion, det är tydligen svårt att hitta "rätt" tillfälle att växla över från VB till HB.
2023-03-26, 22:09
Medlem
Floskelsprutas avatar
Citat:
Genom att blinka vänster så visar man även bakomvarande fordon att man saknar förståelse för funktionen i en cirkulationsplats.

Citat:

Och där bekräftar du att du inte begriper systemet i cirkulationsplatser.

Att köra ”rakt fram” i en cirkulationsplats är att fortsätta i cirkulationen, och allt annat du kan göra är att svänga höger på en avfart. Så att utgå ifrån att den som inte blinkar ska "rakt fram" genom en cirkulationsplats, är definitivt inte sunt förnuft - det är renons på kunskap, insikt och trafikvett.
2023-03-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Genom att blinka vänster så visar man även bakomvarande fordon att man saknar förståelse för funktionen i en cirkulationsplats.

Och där bekräftar du att du inte begriper systemet i cirkulationsplatser.

Att köra ”rakt fram” i en cirkulationsplats är att fortsätta i cirkulationen, och allt annat du kan göra är att svänga höger på en avfart. Så att utgå ifrån att den som inte blinkar ska "rakt fram" genom en cirkulationsplats, är definitivt inte sunt förnuft - det är renons på kunskap, insikt och trafikvett.

Är som sagt inte autistisk utan tänker med sunt förnuft liksom 19/20 av mina medtrafikanter. Även på körskolan fick man lära sig det så på 90-talet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in