Citat:
Ursprungligen postat av
Overpass
Genom att blinka vänster när jag ska vidare i rondellen, visar jag att jag är en som blinkar, inte någon som bara kör. Detta innebär att jag ger information till andra trafikanter oavsett vart jag ska. Inte som de som inte blinkar alls, som inte ger någon information till sina medtrafikanter.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Där har du en bra poäng.
Vänsterblinkning visar att man inte glömt att blinka höger, eller att man inte tror att man blinkar höger fast blinkern är trasig.
Japp, han har en bra poäng där, som även jag framhållit flera gånger tidigare i tråden.
Nämligen att en erfaren förare ofta kan läsa av andra trafikanter och se hur de beter sig och utifrån det flytta dem upp eller ner i prioritering….
Åker jag och ser ett fordon bakom eller framför mig verkar bete sig redigt och ger tydliga signaler både med blinkers och ”kroppsspråket” på bilen, allts t ex fordonsplacering etc etc. Så känner jag mer tillit till ett sådant fordon (eller ja föraren) än andra fordon där det verkar slafsas lite hur som med placering och blinkers knappt används etc etc, vilket gör att jag känner att jag kan lita på den föraren utan flyttar upp den nåt hack i prioritering att hålla koll på. För vem fan vet vad den föraren får för sig…
Detta gäller överallt i trafiken, även i CP.
I CP så är det så att en VB skiljer sig från ingen signal, även om de båda i vissa situationer kan ge samma info. Men, en VB att en aktiv handling, och ger en tydligare signal, än ingen blinkers. För, ingen blinkers kan betyda vidare runt, eller nån som inte bryr sig om att blinka eller har glömt det…. En VB är då en tydligare bekräftelse för det visar ett aktivt val bättre, och tidigare.