Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-15, 00:23
Medlem
Genever

Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du må då vara så jävla blåst som få.

Eller är det jag som har det svårt att tyda din ironi så här lite halvsent på kvällen?
turbo75-Joonty gör det lite svårt för sig. Jag körde som vanligt och kom fram till Sölves kiosk. Har laddat upp med snus och genever (hembränt) så kvällen är räddad.

Ta de lungt och håll höger. Uppkörningen i em gick åt helvete. Men jag tar bilen som vanligt i morgon till brädgårn.
2009-01-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonty
ska du vänster (alltså ta den avfart som är till vänster om dig när du ska in i rondellen) Alltså ganska logiskt och gör att många olyckor kan undvikas. Men man ska börja blinka höger direkt efter avfarten innan.

Du ska även blinka vänster om du ska rakt fram för att markera att du ska fortsätta i rondellen, då du alltid svänger vänster i en rondell.

Du lever kvar i det gamla. Det är ändrat nu. Du skall alltid blinka höger när du kör ut ur en rondell samt blinka när du gör filbyte i en rondell. Cirkulationsplatser som de numera heter svänger aldrig vänster likt en korsning utan man kör numera rakt fram på en gata som enbart har avtagsvägar åt höger, hela tiden, även om denna gata svänger åt vänster och formar en cirkulationsplats. Följdaktligen finns det ingen anledning att någonsin blinka vänster annat än när man skall byta från högra filen till vänstra.
2009-01-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonty
ska du vänster (alltså ta den avfart som är till vänster om dig när du ska in i rondellen) Alltså ganska logiskt och gör att många olyckor kan undvikas. Men man ska börja blinka höger direkt efter avfarten innan.

Du ska även blinka vänster om du ska rakt fram för att markera att du ska fortsätta i rondellen, då du alltid svänger vänster i en rondell.

Kanske dags att uppdatera dig innan du smäller.
http://publikationswebbutik.vv.se/sh...m____1199.aspx
2009-01-16, 13:45
Medlem
Oavsett vad man tycker om sätten att blinka på så borde Vägverket/Transportstyrelsen göra en kampanj så att alla gör likadant. Annars blir det lätt irritationsmoment när alla agerar olika.

Personligen så tycker jag att vänsterblink är mycket bättre.
2009-01-16, 16:13
Medlem
Sos Alarm

Men då är frågan mer komplicerad än vad många av er trott.
Jag vill inte namnge någon-men det kunde kostat mig dryga böter om jag kört cirkelmodellen á la Bildoktorn.
Att närma sig en rondell utan att ta hänsyn till de som ligger bakom kan jag inte rekommendera. Avståndet krymper med hastigheten enl. Patagaras sats.

Finns det ingen som har prövat denna geniala idé?

Berätta gärna hur upplevelsen påverkar balansnerven. Godtar FK detta som arbetsskada?
2009-01-16, 16:21
Medlem
Korna

Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC
Oavsett vad man tycker om sätten att blinka på så borde Vägverket/Transportstyrelsen göra en kampanj så att alla gör likadant. Annars blir det lätt irritationsmoment när alla agerar olika.

Jag håller fullständigt med dig. Ett talande exempel är när korna släpps ut på vårbetet.
Du kan aldrig ta höger/vänster eller vänster/höger. Då sinar kossorna och jag går i personlig konkurs.
Avslutningsvis: Vid rondellkörning använd VARNINGSTRIANGEL. Tack!
2009-01-16, 16:24
Medlem
Sos Alarm

Men då är frågan mer komplicerad än vad många av er trott.
Jag vill inte namnge någon-men det kunde kostat mig dryga böter om jag kört cirkelmodellen á la Bildoktorn.
Att närma sig en rondell utan att ta hänsyn till de som ligger bakom kan jag inte rekommendera. Avståndet krymper med hastigheten enl. Patagaras sats.

Finns det ingen som har prövat denna geniala idé?

Berätta gärna hur upplevelsen påverkar balansnerven. Godtar FK detta som arbetsskada?
2009-01-16, 17:04
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eastenders

Är du full så här tidigt på eftermiddagen...?

/capmac
2009-01-16, 17:20
Medlem
Sölve 35

Citat:
Ursprungligen postat av capmac

Är du full så här tidigt på eftermiddagen...?

/capmac
Full å full här ute på landet bränner vi dygnet runt.

Prövar alltid på galten först om det är rätt oktan innan jag bjuder jaktlaget.

Hade du bott nära byn va du välkommen.

Sölve fyller 35 i morgon men vi har redan börjat förfesten.

Ta de lungt broder!
2009-01-16, 21:14
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyC

+1.
2009-01-16, 21:23
Medlem
Äckliga mäniskor är dom som inte blinkar vänster i rondell!!!!!!!
2009-01-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydde
Äckliga mäniskor är dom som inte blinkar vänster i rondell!!!!!!!

Ännu äckligare är de som inte klarar av att uppdatera sig med verkligheten och de nya regler (lagar) som gäller. Riktigt äckligt blir det när dessa sär orsakar olyckor och fortfarande tycker att de har rätt och vägrar anpassa sig till verkligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in