Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Dee
Det där är relativt nytt. Själv tycker jag att det är bättre att blinka en gång för mkt än en gång för lite. jag blinkar ut ur rindell, ibland så blinkar jag vänster om jag ska vänster

Vad är relativt? 10år, som i detta fallet?
2009-07-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men på vilket sätt är man övertydlig?
"Aha, han blinkar vänster. Han ska alltså vidare runt."
"Aha, han blinkar inte. Han ska alltså vidare runt."

Det har vi ju förklarat mycket ingående för dig och andra säkert 100 gånger redan, men du är alltså ändå inte kapabel att fatta en så enkel sak? Eller låt mig gissa, du vill inte fatta utan totalvägrar och klappar dig för öronen oavsett vilka förklaringar vi ger dig?

Dr Tinnitus
2009-07-21, 23:31
Medlem
dafers avatar
Om du ska vänster eller tillbaka där du kom ifrån i en rondell, ska du blinka vänster och sen ska blinka höger för att visa att du ska ur rondellen. Man ska alltså alltid blinka höger för att visa vilken "utfart" i rondellen man ska ta.
2009-07-22, 00:54
Medlem
megapixels avatar
Du TS, du verkar ha för lite att störa dig på så du måste hitta saker att störa sig på.
2009-07-22, 01:22
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Definiera "motsatta sidan av rondellen"; var har du nytta av att se din "motpart" blinka vänster?

För att bli konkret: Om du ser att någon blinkar vänster på andra sidan av rondellen, så väntar du med ditt ekipage alltså tills denna bil har kört förbi?
Givetvis lite beroende på trafikrytmen vid tillfället,men Ja-oftast,när man ser ett "bra beteende" så försöker jag "premiera" det. (lämna utrymme,tacka osv)

Men iofs-Jag har ingen nytta av det! Jag kan ju böka in i rondellen ändå och "tro att den ska rakt fram" och totalt strunta i att den bilen fick stanna.. Inte speciellt trevligt/kamratligt...)
2009-07-22, 01:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krikk
Vi snackar ju trots allt om när man ska svänga UT från rondellen. Inne i rondellen kan man blinka hur fan man vill.
jaha? Hur fan man vill?

Skojar du nu,eller??

nä,bara skit i och blinka,det är lättast,då slipper folk ta telefonen från örat och kan ta en sip kaffe och lugnt förvissa sig om att de inte gjort fel!?
Senast redigerad av orvaren 2009-07-22 kl. 01:33.
2009-07-22, 01:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men på vilket sätt är man övertydlig?
"Aha, han blinkar vänster. Han ska alltså vidare runt."
"Aha, han blinkar inte. Han ska alltså vidare runt."
"Mojjen blinkar inte! Ja ha,han skulle rakt fram!"
En trafikstockning senare är det åter fritt från tunga fordon i rondellen..

Nä,med en Hyondai atos,är det inte så besvärligt,men 60 ton lastbil,är det inte lika roligt att tvärnita och starta från 0km/h....
2009-07-22, 04:54
Medlem
rhymenocerouss avatar
Det är inte svårare än att man ska blinka vänster om man ska vänster. Men när man kommit förbi raktfram utfarten från rondellen så blinkar man höger så att dom till vänster vet att man ska svänga av där och dom kan lugnt köra vidare!

2009-07-22, 06:53
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det har vi ju förklarat mycket ingående för dig och andra säkert 100 gånger redan, men du är alltså ändå inte kapabel att fatta en så enkel sak? Eller låt mig gissa, du vill inte fatta utan totalvägrar och klappar dig för öronen oavsett vilka förklaringar vi ger dig?

Dr Tinnitus

Förutom din övernaturliga förklaring gällande trafikplanering, som inte ens skulle fungera rent tekniskt här för att man inte ser bilarna på vägen "rakt fram bakom rondellen", så har ni inte förklarat ett smack än. Inne i rondellen är det exakt på det sätt turbo75 beskriver, att vänsterblinkning är fullständigt meningslös och därmed överflödig. Även med den förklaring du gav mig, eller hur? Du har ju redan sett hur flödet kommer att gå långt innan både du och dina medtrafikanter kommer fram till rondellen.
2009-07-22, 07:48
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Tycker pollen talar sitt tydliga språk om vad som är lämpligt eller inte. Synd bara att nästan 40% inte förstår vitsen med att hjälpa sina medtrafikanter utan är fast i sitt feltänk. Case closed.
Så du menar att för att flest blinkar är detta automatiskt rätt?
Jag tror att om man gjorde en poll om nån körde för fort ibland, skulle svaret där bli likvärdigt; men det gör det ändå inte rätt.
2009-07-22, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Förutom din övernaturliga förklaring gällande trafikplanering, som inte ens skulle fungera rent tekniskt här för att man inte ser bilarna på vägen "rakt fram bakom rondellen", så har ni inte förklarat ett smack än. Inne i rondellen är det exakt på det sätt turbo75 beskriver, att vänsterblinkning är fullständigt meningslös och därmed överflödig. Även med den förklaring du gav mig, eller hur? Du har ju redan sett hur flödet kommer att gå långt innan både du och dina medtrafikanter kommer fram till rondellen.

Vad är det för övernaturligt med min förklaring då?

Varför skulle den inte funka "rent tekniskt här"...? Tror du att min beskrivning gällde till 100% ordagrannt i absolut alla rondeller och korsningar i hela landet? Givetvis så kan jag ju inte avgöra på flera hundra meters avstånd till rondellen vad som sker där, om jag inte ens ser rondellen på 50 m avstånd. Alltså, den enkla saken trodde jag du kunde begripa helt själv, men inte ens det klarade du.

Inte heller begriper du hur VB kan underlätta vid rondellkörning, och det visar då att du antagligen liksom turbo75 m fl inte har nått riktigt samma höga nivå i trafikkunskap och omdöme m.m. för att kunna uppfatta och förstå dessa enkla signaler i trafiken, som vi andra med lite mer erfarenhet trafikvana och intresse för allas säkerhet har.

Dr Tinnitus
2009-07-22, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Så du menar att för att flest blinkar är detta automatiskt rätt?
Jag tror att om man gjorde en poll om nån körde för fort ibland, skulle svaret där bli likvärdigt; men det gör det ändå inte rätt.

Skärp dig nu! Din jämförelse är helt korkad!!

Det finns ett absolut lagkrav som säger att det är totalt förbjudet att köra för fort, inser du skillnaden mot VB i rondell? Antagligen inte, så det är bäst jag förklarar det för dig...

Det är helt rätt att VB i rondell, men inget lagkrav på det. Det är inte förbjudet att VB i rondell, och därmed gör de som VB inget fel när det VB i rondell. De gör alltså rätt enligt lagar och regler, precis som de som inte VB i rondell. Lagen ger ju utrymme för att välja att VB eller inte. däremot ger lagen inget som helst utrymme för att välja att köra för fort under alla normala omständigheter (ett enda undantag från det finns, som gör det lagligt att köra för fort) så du kan inte ens jämföra det med att VB i rondell då VB i rondell är enligt lagen tillåtet, men inte att köra för fort.

Det är alltså RÄTT att VB i rondell, inte fel. Då det aldrig kan bli fel (så länge man gör en korrekt VB) att VB då det inte är förbjudet att VB.

Att det sen även är lämpligt och önskvärt att VB i rondell är ju saken vi diskuterar, och då det faktiskt rekommenderas att VB i rondell av Vägverket och de flesta av landets körskolor, så torde det ju ligga närmast att det är lämpligt och önskvärt att folk VB och därmed är extra tydliga i rondell. Men alltså fortfarande inget absolut lagkrav.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-07-22 kl. 08:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in