Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-24, 11:52
Bannlyst
[quote=Charlamov]
Citat:
Det mest intressanta är ju egentligen hur det kan komma sig att Sverige, som är ett så genomreglerat land, kan acceptera dagens laglöshet rörande rondellkörning.

Jag har försökt att lyssna in alla argument i denna tråd, och det som ter sig mest förnuftigt för mig är att lagstiftaren på allvar ger klara besked om vad som gäller.

För att jag, och många med mig, ska följa nya (och sämre) regler är det ett minimikrav.

Den gamla skolan, med VB, funkade utmärkt förr och bör funka bra nu också. Men den bör kompletteras.

Precis. Det har funkat utmärkt för mig under mina 12 år bakom ratten.Problemet ligger precis som du säger i att reglerna inte är tillräckligt klara, Många äldre förare har noll koll på hur man ska köra i en rondell medan snorungarna lärt sig nya luddigare regler.

Citat:
Jag kan förstå att ungdomen (dvs ganska många korkade flashbackare) tycker att dagens regler är bekväma: skit i att blinka in, du behöver bara blinka ut. Det är klart att denna kategori ger fan i hur folk kört förr, dagens regler är ju så underbara och enkla...

Precis som med allt annat. I denna kravlösa tillvaro av pellejönseri så är ju allt som kan liknas krav i princip nazism. Nej mer ordning och disciplin i skolan och mer arbete åt ungdomar under 20 ( låt dom tidigt lära sig hårt kroppsarbete och att svettas blod för pengarna). Då kommer det bli ordning på snorungarna i trafiken också tro mig
2009-01-24, 12:28
Medlem
Klart som fan att man blinkar vänstet i en rondell!

Om man inte blinkar när man kör in i en rondell utan väntar tills man kommit till sin utfart så måste ju bilarna som står mittemot i rondellen och väntar på att köra in vänta tills du kommit till din utfart och blinkar innan de kan åka in.

Man ska ju köra enligt grundlagen, alltså visa hänsyn omsorg och inte störa eller hindra i onödan. Blinkar du vänster så visar du tydligt vart du ska.
Det är inte lag på att blinka vänster i rondell men det gör man ju ändå.

Om alla blinkade vänster skulle man inte behöva stanna i onödan! Då vet man ju att bilen som inte blinkar ska ut första höger eller rakt fram i rondellen dåär det bara att köra och trafiken skulle flyta på mycket bättre i rondellerna.

Det är ju snarare PUCKON som INTE blinkar vänster i en rondell när de inte ska ut höger eller rakt fram!!!
2009-01-24, 12:51
Bannlyst
varför skulle nån idiot blinka vänster? - finns ju inga avfarter till vänster när man är i en rondell och man blinkar fan inte i onödan om man inte saknar allt trafikvett. man följer sitt trafikomdöme och blinkar endast då man ska in i en annan fil. det är ju så givet det kan bli. folk som inte fattar en sån enkel sak förstår inte vad en rondell är för nått utan blinkar vänster för att man helt enkelt skiter i rondellen och låtsas som att det är en korsning?
2009-01-24, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
man följer sitt trafikomdöme och blinkar endast då man ska in i en annan fil.
Hur kommer man enligt ditt trafikomdöme från HÖGERfilen i en rondell (som du alltid börjar i) till VÄNSTERfilen utan att "man ska in i en annan fil"? Du ska blinka vänster vid byte av fil i detta fall.
2009-01-24, 14:48
Medlem
My name is Earls avatar
Det är inte vänsterblinket i sig som är störande, det är det faktum att 90% av vänsterblinkarna inte blinker höger när de ska ur c-platsen t.ex. "rakt fram" som ju inte finns, vänsterblink fyller ingen funktion om ALLA blinker höger som man ju skall.
2009-01-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Det är inte vänsterblinket i sig som är störande, det är det faktum att 90% av vänsterblinkarna inte blinker höger när de ska ur c-platsen t.ex. "rakt fram" som ju inte finns, vänsterblink fyller ingen funktion om ALLA blinker höger som man ju skall.

Precis! Egentligen är hela den här tråden meningslös och leder absolut ingenstans. Rubriken borde varit "Äckliga människor som inte blinkar höger i rondeller." istället, eftersom det är ett större problem.
2009-01-24, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hur kommer man enligt ditt trafikomdöme från HÖGERfilen i en rondell (som du alltid börjar i) till VÄNSTERfilen utan att "man ska in i en annan fil"? Du ska blinka vänster vid byte av fil i detta fall.

läs om läs rätt
2009-01-24, 15:40
Medlem
Sent på kvällen när det inte var så mycket folk har jag sett en bil köra vänster i rondellen, han körde altså medsols eftersom det var kortare väg.
2009-01-24, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kringla
Sent på kvällen när det inte var så mycket folk har jag sett en bil köra vänster i rondellen, han körde altså medsols eftersom det var kortare väg.

jag har också sett det - fast på ljusa dan i en ny rondell i fruängen, han körde dit han blinkade
2009-01-24, 18:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Hur tänker du nu?
Ska man lämna cirkulationsplatsen blinker man ju höger, blinker man inte höger ska man ju fortsätta runt, så varför ska dom vid andra avfarten gissa?
Kanske för att så väldigt många SKITER i att blinka alls!?
2009-01-24, 18:21
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Kanske för att så väldigt många SKITER i att blinka alls!?

Och därför quotar jag mig själv:
Citat:
2009-01-24, 18:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
blinkar du till vänster på en väg utan vänsteravfarter borde du svänga av vägen till vänster också, och vidare upp i fontänen eller gräsmattan eller vad det nu kan vara, för av vägen till vänster ska du ju tydligen av nån anledning

förtydligande:
http://i116.photobucket.com/albums/o...cka_061002.jpg

så borde samtliga vänsterblinkningar i rondell sluta om man ska vara korrekt (förutom då filbyten)
Ja,om vi ska märka ord,så är det ALDRIG i rondellen man kör(eller ska köra),ty det är rundeln i mitten av CIRKULATIONSPLATSEN...

Varför blinka vänster?

Förklaring:Bilen som kommer i CP-en blinkar inte (varken höger eller vänster),kanske kommer den att börja blinka höger(givetvis,alldeles för sent) eller ska den rakt fram?

MÅNGA binkar inte alls och åker ut avfarten innan din infart.
Resultat-Du(eller jag,eller lastbil 60ton)står kvar och tänker-"hade ju kunna åkt..."

Vid rusnings trafik,står man ju då kvar ganska länge,då bilarna kommer ganska tätt in i CP från ena,eller andra hållet. För man vill ju inte bryta väjningsplikten mot de som är i CP..Eller?
Om då de som vill förbi,"din" infart skulle blinka vänster(övertydligt-Ja! Inte nödvändigt enl.LAGEN) skulle du kanske kunna åkt för länge sedan...
MEN...Varför underlätta för någon som står och väntar vid en infart i en CP?
Det är ju inte LAG på det,eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in