Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-06, 20:16
Medlem
kitschlemurs avatar
Nu börjas det igen... Kan vi inte låta den här tråden självdö nu?
2010-01-06, 21:46
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men NEJ, det gör man inte! ARGH! Du KAN inte blinka vänster i en rondell!

http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

EDIT: Från Vägverket:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

och där har vi konstaterat att man får blinka innan en rondell, men att man inte måste.

Det är alltså lika rätt att blinka vänster i en rondell som att inte blinka innan rondellen.
Och man undrar ju hur det kan vara dåligt att underlätta för medtrafikanter och visa vart man är på väg?

Då kan tråden låsas.
2010-01-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
och där har vi konstaterat att man får blinka innan en rondell, men att man inte måste.

Det är alltså lika rätt att blinka vänster i en rondell som att inte blinka innan rondellen.
Och man undrar ju hur det kan vara dåligt att underlätta för medtrafikanter och visa vart man är på väg?

Då kan tråden låsas.

Men för vem visar du var du ska när du blinkar vänster innan rondellen?
Verkar ju bara vara långtradarchaffisarna som behöver se på 4mils avstånd om dom kan åka eller behöver stanna den lilla bilen.

På med saftblandaren på taket och kör ut. Så gör dom ju lite här och var när dom tröttnat på att vänta. Skulle ju vara klart mycket smidigare.
2010-01-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klamstern
http://www.youtube.com/watch?v=n8n9Fw4gInM Denna guide må var på engelska men det är trots allt britterna som uppfann rondellen och där den används mest i hela världen. Det viktigaste att tänka på när man kör i en rondell är att låta bilen bakom dig och den som ska köra in i rondellen veta vart du ska. Därför är det bra när du ska in i en rondell att visa vilket håll du tänkter svänga så att bilarna runt omkring dig är förbereda(det räcker inte bara med att blinka när du lämnar rondellen!).

Ska vi då åka på vänster sida oxå? För det gör ju britterna.....
2010-01-06, 23:01
Medlem
Jag tycker fan det är knappt någon som blinkar höger när de ska ut ur rondellerna och därmed hjälper det när vissa blinkar åt vänster.

Hade alla faktiskt blinkat åt höger när de kör ut ur rondeller hade ingen någonsin behövt blinka vänster för då vet man att de som inte blinkar fortsätter köra runt.
2010-01-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unix
Jag tycker fan det är knappt någon som blinkar höger när de ska ut ur rondellerna och därmed hjälper det när vissa blinkar åt vänster.

Hade alla faktiskt blinkat åt höger när de kör ut ur rondeller hade ingen någonsin behövt blinka vänster för då vet man att de som inte blinkar fortsätter köra runt.

Så nu försöker folk få alla att blinka vänster istället. Kommer man lyckas bättre med det än att få alla att blinka höger? Vore ju bättre om folk här inne lade ner sin skäl i att få folk att blinka höger istället för att få dom att blinka vänster.

I dagsläget så spelar det ingen roll om bilen blinkar vänster eller inte. Du måste stanna iaf. För du vet ju inte om föraren i bilen som inte blinkar om han kör enligt dom gamla eller dom nya reglerna.

Väldigt många här inne kör med scenariot:

"Man står och väntar på att få åka in när en bil utan någon blinkning kommer åkandes. Man tror då att han kommer fortsätta runt. Men så på fan, den jäveln åker ut precis innan där jag står och utan en enda jävla blinkers i sikte. Där hade vänsterblinkningen hjälpt till så att man vet var folk ska ta vägen..."

Nej, han skulle ju inte vidare runt så han skulle ju inte blinka vänster även om han så skulle vara en vänsterblinkare i vanliga fall. Det han missade dock var en högerblinkning. Så en HÖGERblinkning hade hjälpt till att visa var han skulle.
2010-01-07, 13:14
Medlem
Är det mkt trafik blinkar jag vänster om jag ska vänster eller hela vägen runt, antagligen eftersom man underlättar för andra bilister. Man kan aldrig vara för tydlig, det är ju ingen annan än jag som vet att jag ska till vänster.

Något jag blir fruktansvärt irriterad på är folk som svänger utan att blinka, sånna man står och väntar på för att lämna företräde så svänger dom innan, dår blir man ju bara ...
2010-01-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
"Man står och väntar på att få åka in när en bil utan någon blinkning kommer åkandes. Man tror då att han kommer fortsätta runt. Men så på fan, den jäveln åker ut precis innan där jag står och utan en enda jävla blinkers i sikte. Där hade vänsterblinkningen hjälpt till så att man vet var folk ska ta vägen..."

Nej, han skulle ju inte vidare runt så han skulle ju inte blinka vänster även om han så skulle vara en vänsterblinkare i vanliga fall. Det han missade dock var en högerblinkning. Så en HÖGERblinkning hade hjälpt till att visa var han skulle.

När du väntar på att få köra in är det nästan alltid väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att se om bilarna inne i cpl har högerblinkers på eller ej. Den sitter ju på andra sidan av bilen, den sidan man inte ser. Och det är DÄRFÖR som en vänsterblinkers hjälper i det fallet. I fallet som du citerar ovan kan han mycket väl ha haft högerblinkers på, det är bara det att du ser inte den.

Dock lär jag alltid ut att aldrig lita på blinkers oavsett, utan att mina elever ska lära sig läsa av körsättet istället. Man har ju även väjningsplikt mot den som blinkar fel.
2010-01-07, 14:56
Medlem
Citat:
Men för vem visar du var du ska när du blinkar vänster innan rondellen?
Verkar ju bara vara långtradarchaffisarna som behöver se på 4mils avstånd om dom kan åka eller behöver stanna den lilla bilen.

På med saftblandaren på taket och kör ut. Så gör dom ju lite här och var när dom tröttnat på att vänta. Skulle ju vara klart mycket smidigare.

En sak som många glömt i denna sega debatt, är att det kan finnas bilar bakom som kan ha nytta för planering av sin vidare färd genom rondellen, av att se vart bilen framför dem på väg in mot eller in i eller igenom rondellen kan tänkas vilja ta vägen.

Dr Tinnitus
2010-01-07, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnkvist
Är det mkt trafik blinkar jag vänster om jag ska vänster eller hela vägen runt, antagligen eftersom man underlättar för andra bilister. Man kan aldrig vara för tydlig, det är ju ingen annan än jag som vet att jag ska till vänster.

Något jag blir fruktansvärt irriterad på är folk som svänger utan att blinka, sånna man står och väntar på för att lämna företräde så svänger dom innan, dår blir man ju bara ...

Kan säga att dom personerna är dom som använder vänsterblink i vanliga fall. För dom vet nämligen inte om att man numera (nåja, 10år sen) måste blinka höger när man vill lämna.

Och jag som vet om regeländringen blinkar ALLTID höger när jag ska lämna. Även vid körning "rakt fram". Man inser vikten av det nu.
Så återigen, om alla bara lärde sig den här ändringen någon gång så skulle du slippa det scenariot du beskrev ovan.
2010-01-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
När du väntar på att få köra in är det nästan alltid väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att se om bilarna inne i cpl har högerblinkers på eller ej. Den sitter ju på andra sidan av bilen, den sidan man inte ser. Och det är DÄRFÖR som en vänsterblinkers hjälper i det fallet. I fallet som du citerar ovan kan han mycket väl ha haft högerblinkers på, det är bara det att du ser inte den.

Dock lär jag alltid ut att aldrig lita på blinkers oavsett, utan att mina elever ska lära sig läsa av körsättet istället. Man har ju även väjningsplikt mot den som blinkar fel.

Men han ska ju inte åka vidare runt. Han ska ju åka "rakt fram" i c-platsen. Därför hjälper inte vänsterblinkers eftersom han aldrig ska använda den.

Eller ska vi nu ALLTID använda vänsterblinkers så länge vi är inne i c-platsen?

Om en bil blinkar vänster så måste ni vänta.
Om en bil inte blinkar vänster så måste ni vänta.
så vad är skillnaden?
2010-01-07, 16:46
Medlem
Citat:
Men han ska ju inte åka vidare runt. Han ska ju åka "rakt fram" i c-platsen. Därför hjälper inte vänsterblinkers eftersom han aldrig ska använda den.

Eller ska vi nu ALLTID använda vänsterblinkers så länge vi är inne i c-platsen?

Om en bil blinkar vänster så måste ni vänta.
Om en bil inte blinkar vänster så måste ni vänta.
så vad är skillnaden?

Stora problemet är väl just det att folk inte fattar när och åt vilket håll de skall blinka.
Hade de fortsatt med gamla reglerna att blinka vänster för fortsatt färd "runt" och blink höger för filbyte respektive utfart. Så hade reglerna varit betydligt enklare för de flesta.
Vänster = kvar inne,
Höger = ut ur platsen.

Jag tror personligen det är enklare för svårlärda förare att lära sig alltid blink, istället för när blinka.

Ungefär som folk som inte kan förstå att man också som fotgängare har högertrafik som grundregel. Med ett enda undatag. "Gående på vägbana skall vara på vänster sida".
Jag har för mig att jag såg en debatt i ett forum, där i princip halva "befolkningen" trodde att gående har vänstertrafik. Bara p.g.a det enda undantaget.
Jag tror att medelsvensson inte klarar att hålla reda på mer än en regel i varje situation. Det är för svårt för de flesta att blanda in ett undantag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in