Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men han ska ju inte åka vidare runt. Han ska ju åka "rakt fram" i c-platsen. Därför hjälper inte vänsterblinkers eftersom han aldrig ska använda den.
Eller ska vi nu ALLTID använda vänsterblinkers så länge vi är inne i c-platsen?
Om en bil blinkar vänster så måste ni vänta.
Om en bil inte blinkar vänster så måste ni vänta.
så vad är skillnaden?
Stora problemet är väl just det att folk inte fattar när och åt vilket håll de skall blinka.
Hade de fortsatt med gamla reglerna att blinka vänster för fortsatt färd "runt" och blink höger för filbyte respektive utfart. Så hade reglerna varit betydligt enklare för de flesta.
Vänster = kvar inne,
Höger = ut ur platsen.
Jag tror personligen det är enklare för svårlärda förare att lära sig alltid blink, istället för när blinka.
Ungefär som folk som inte kan förstå att man också som fotgängare har högertrafik som grundregel. Med ett enda undatag. "Gående på vägbana skall vara på vänster sida".
Jag har för mig att jag såg en debatt i ett forum, där i princip halva "befolkningen" trodde att gående har vänstertrafik. Bara p.g.a det enda undantaget.
Jag tror att medelsvensson inte klarar att hålla reda på mer än en regel i varje situation. Det är för svårt för de flesta att blanda in ett undantag.