Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det är inte rondellen man inte ser, utan bilarna på vägen rakt fram efter rondellen. Som jag skrev.
Jag börjar i och för sig ge upp hoppet om att du ska kunna komma med ett vettigt svar istället för ovidkommande spydigheter, men ok, ett sista försök då:
Vilken nytta har vänsterblink med dessa förutsättningar?
-vi ser inte bilarna på vägen som fortsätter rakt fram efter rondellen
-medtrafikanterna börjar blinka höger som de ska, det vill säga när de passerar utfarten som kommer före den de ska ut på
Nu får du nog förklara vad du menar med "vi ser inte bilarna på vägen som fortsätter rakt fram efter rondellen"?
Om jag kommer in mot en rondell, så är det väl betydligt mer intressant för mig vad som är på gång att hända in mot och i rondellen i första hand än vad som händer efter rondellen då det är det sekundära i det läget.
Vanligen så är det få anledningar till att VB på vägen rakt fram efter rondellen, och om jag inte ens ser de bilarna så är det väl totalt irrelevant som jämförelse? Hur fan menar du?
Att sen över huvud taget göra en värdering av VB med bilar man inte ser är ju lika korkat det med. Då måste vi ju göra samma bedömning med blinkers och annat i många andra situationer. Typ, kan man inte se bilen så är behöver man inte göra ditten eller datten....?
Du har inte tänkt så långt att i rondeller kan det se närmsta oändligt olika ut, samt att även om inte en trafikant råkar kunna se vissa bilar och deras blinkers i ena stunden, så kanske han gör det i nästa, samt att andra kanske ser samma bil tydligt.
Så är det ju alltid i rondeller, att vissa bilar ser man andra inte just då, sen kan detta förändras i det oändliga sekund för sekund. Det betyder ju inte att de bilar man inte se inte behöver ge tecken, för rätt var det är så ser man dem. Och ju tidigare man har möjlighet att se en bil och de tecken den eventuellt ger (ju fler ju tidigare och tydligare ju bättre) dessto bättre är det ju. Då har jag ju möjlighet att tidigare kunna få en bild av vad som kan väntas i rondellen och bättre anpassa mig till det.
Fördelarna med VB i rondell står och faller inte med om bilar HB ut som de ska eller inte. Man ska alltid HB ut ur rondell, om man även väljer att VB så påverkar det inte HB eller ger något negativt som är sämre än att inte VB.
Dr Tinnitus