Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-22, 09:06
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är det för övernaturligt med min förklaring då?

Varför skulle den inte funka "rent tekniskt här"...? Tror du att min beskrivning gällde till 100% ordagrannt i absolut alla rondeller och korsningar i hela landet? Givetvis så kan jag ju inte avgöra på flera hundra meters avstånd till rondellen vad som sker där, om jag inte ens ser rondellen på 50 m avstånd. Alltså, den enkla saken trodde jag du kunde begripa helt själv, men inte ens det klarade du.

Inte heller begriper du hur VB kan underlätta vid rondellkörning, och det visar då att du antagligen liksom turbo75 m fl inte har nått riktigt samma höga nivå i trafikkunskap och omdöme m.m. för att kunna uppfatta och förstå dessa enkla signaler i trafiken, som vi andra med lite mer erfarenhet trafikvana och intresse för allas säkerhet har.

Dr Tinnitus

Det är inte rondellen man inte ser, utan bilarna på vägen rakt fram efter rondellen. Som jag skrev.

Jag börjar i och för sig ge upp hoppet om att du ska kunna komma med ett vettigt svar istället för ovidkommande spydigheter, men ok, ett sista försök då:

Vilken nytta har vänsterblink med dessa förutsättningar?
-vi ser inte bilarna på vägen som fortsätter rakt fram efter rondellen
-medtrafikanterna börjar blinka höger som de ska, det vill säga när de passerar utfarten som kommer före den de ska ut på
2009-07-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafer
Om du ska vänster eller tillbaka där du kom ifrån i en rondell, ska du blinka vänster och sen ska blinka höger för att visa att du ska ur rondellen. Man ska alltså alltid blinka höger för att visa vilken "utfart" i rondellen man ska ta.

Nej, det SKA man inte.
2009-07-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Nej, det SKA man inte.

Ska och ska... jag själv tycker det underlättar som fan när folk blinkar riktigt i rondeller.
2009-07-22, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det är inte rondellen man inte ser, utan bilarna på vägen rakt fram efter rondellen. Som jag skrev.

Jag börjar i och för sig ge upp hoppet om att du ska kunna komma med ett vettigt svar istället för ovidkommande spydigheter, men ok, ett sista försök då:

Vilken nytta har vänsterblink med dessa förutsättningar?
-vi ser inte bilarna på vägen som fortsätter rakt fram efter rondellen
-medtrafikanterna börjar blinka höger som de ska, det vill säga när de passerar utfarten som kommer före den de ska ut på

Nu får du nog förklara vad du menar med "vi ser inte bilarna på vägen som fortsätter rakt fram efter rondellen"?

Om jag kommer in mot en rondell, så är det väl betydligt mer intressant för mig vad som är på gång att hända in mot och i rondellen i första hand än vad som händer efter rondellen då det är det sekundära i det läget.

Vanligen så är det få anledningar till att VB på vägen rakt fram efter rondellen, och om jag inte ens ser de bilarna så är det väl totalt irrelevant som jämförelse? Hur fan menar du?

Att sen över huvud taget göra en värdering av VB med bilar man inte ser är ju lika korkat det med. Då måste vi ju göra samma bedömning med blinkers och annat i många andra situationer. Typ, kan man inte se bilen så är behöver man inte göra ditten eller datten....?

Du har inte tänkt så långt att i rondeller kan det se närmsta oändligt olika ut, samt att även om inte en trafikant råkar kunna se vissa bilar och deras blinkers i ena stunden, så kanske han gör det i nästa, samt att andra kanske ser samma bil tydligt.

Så är det ju alltid i rondeller, att vissa bilar ser man andra inte just då, sen kan detta förändras i det oändliga sekund för sekund. Det betyder ju inte att de bilar man inte se inte behöver ge tecken, för rätt var det är så ser man dem. Och ju tidigare man har möjlighet att se en bil och de tecken den eventuellt ger (ju fler ju tidigare och tydligare ju bättre) dessto bättre är det ju. Då har jag ju möjlighet att tidigare kunna få en bild av vad som kan väntas i rondellen och bättre anpassa mig till det.

Fördelarna med VB i rondell står och faller inte med om bilar HB ut som de ska eller inte. Man ska alltid HB ut ur rondell, om man även väljer att VB så påverkar det inte HB eller ger något negativt som är sämre än att inte VB.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-07-22 kl. 09:35.
2009-07-22, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Ska och ska... jag själv tycker det underlättar som fan när folk blinkar riktigt i rondeller.

Det är skillnad på ordet "underlättar" och ordet "ska".

Men nu skrev dafer att man SKA blinka vänster om man ska vidare runt och det stämmer inte.
2009-07-22, 09:49
Medlem
epost72s avatar
Exempel

Bil A skall till vänster och blinkar enligt det sätt som jag utövar

Bil B har nytta av min vänsterblink eftersom bil B skall till höger. Ofta kan bil B göra sin högersväng utan att det påverkar bil A

Bil C har nytta av min vänsterblink lite beroende på vilket läge som som bil C närmar sig platsen.

Man får även ha i åtanke att det finns olika stora rondeller allt ifrån korsningar med en plantering i mitten som dock ändå räknas som rondell till gigantiska rondeller. Vänsterblinkningens betydelse varierar och får mindre betydelse i riktigt stora rondeller.

Men jag är konsekvent och blinkar enligt den metod som jag försökt illustrera.
2009-07-22, 09:51
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Nu får du nog förklara vad du menar med "vi ser inte bilarna på vägen som fortsätter rakt fram efter rondellen"?

Om jag kommer in mot en rondell, så är det väl betydligt mer intressant för mig vad som är på gång att hända in mot och i rondellen i första hand än vad som händer efter rondellen då det är det sekundära i det läget.

Vanligen så är det få anledningar till att VB på vägen rakt fram efter rondellen, och om jag inte ens ser de bilarna så är det väl totalt irrelevant som jämförelse? Hur fan menar du?

Att sen över huvud taget göra en värdering av VB med bilar man inte ser är ju lika korkat det med. Då måste vi ju göra samma bedömning med blinkers och annat i många andra situationer. Typ, kan man inte se bilen så är behöver man inte göra ditten eller datten....?

Du har inte tänkt så långt att i rondeller kan det se närmsta oändligt olika ut, samt att även om inte en trafikant råkar kunna se vissa bilar och deras blinkers i ena stunden, så kanske han gör det i nästa, samt att andra kanske ser samma bil tydligt.

Så är det ju alltid i rondeller, att vissa bilar ser man andra inte just då, sen kan detta förändras i det oändliga sekund för sekund. Det betyder ju inte att de bilar man inte se inte behöver ge tecken, för rätt var det är så ser man dem. Och ju tidigare man har möjlighet att se en bil och de tecken den eventuellt ger (ju fler ju tidigare och tydligare ju bättre) dessto bättre är det ju. Då har jag ju möjlighet att tidigare kunna få en bild av vad som kan väntas i rondellen och bättre anpassa mig till det.

Fördelarna med VB i rondell står och faller inte med om bilar HB ut som de ska eller inte. Man ska alltid HB ut ur rondell, om man även väljer att VB så påverkar det inte HB eller ger något negativt som är sämre än att inte VB.

Dr Tinnitus

Vanligtvis fortsätter ju vägen du kör på även rakt fram efter rondellen. Mitt antagande var att vi inte ser bilarna på denna fortsättning av vägen. Detta gäller för övrigt i princip alla rondeller där jag bor.

Vem har pratat om vad som händer när -vi- har passerat rondellen? Det var ju du som började ta upp argumentet med att förutse hur bilarna kör som är på väg i motsatt körriktning jämfört med vår. Alltså de rakt fram på andra sidan rondellen.

En intressant principskillnad kom i alla fall fram. Du tycker att ju fler tecken en bilförare ger, desto bättre är det. Jag anser däremot att redundant information är någonting negativt. Ett annat briljant exempel på redundant information på svenska vägar är de märkliga tackblinkningarna många ger bara för att man håller åt höger och släpper förbi dem.

Nåja, nu har jag inte tid med detta mer (och inte ni andra heller hoppas jag).

Huvudsaken för mig är att folk högerblinkar när de ska och att ingen drar en sådan slutsats som Raggie i inlägg 2327.
2009-07-22, 10:05
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Exempel

Bil A skall till vänster och blinkar enligt det sätt som jag utövar

Bil B har nytta av min vänsterblink eftersom bil B skall till höger. Ofta kan bil B göra sin högersväng utan att det påverkar bil A

Bil C har nytta av min vänsterblink lite beroende på vilket läge som som bil C närmar sig platsen.

Man får även ha i åtanke att det finns olika stora rondeller allt ifrån korsningar med en plantering i mitten som dock ändå räknas som rondell till gigantiska rondeller. Vänsterblinkningens betydelse varierar och får mindre betydelse i riktigt stora rondeller.

Men jag är konsekvent och blinkar enligt den metod som jag försökt illustrera.

Angående nyttan för bil B så verkar det ju ut som om du menar en tvåfilig cirkulationsplats? Där ska ju bil A blinka vänster för att komma in i vänsterfilen, det är det ju ingen som bestrider.

Angående nyttan för bil C: Markera det läge/de lägen där bil C har nytta av din vänsterblink. Min poäng är att vid H H H V sett från vänster i din bild så hade jag bromsat i bil C oavsett hur bil A blinkar och vid de två sista V V hade jag kört oavsett hur bil A blinkar.
2009-07-22, 10:10
Medlem
Citat:
Vanligtvis fortsätter ju vägen du kör på även rakt fram efter rondellen. Mitt antagande var att vi inte ser bilarna på denna fortsättning av vägen. Detta gäller för övrigt i princip alla rondeller där jag bor.

Så ditt antagande, och det faktum att i din hemby, så ser man inte vägen och bilarna på andra sidan rondellen, ska vara normen för alla andra tusentals rondeller i hela landet och hur vi ska ge tecken i dessa?

Du kan alltså inte tänka dig att det finns massor av rondeller i landet där man har väldigt fri sikt flera hundra meter runt hela rondellen?

Citat:
Vem har pratat om vad som händer när -vi- har passerat rondellen? Det var ju du som började ta upp argumentet med att förutse hur bilarna kör som är på väg i motsatt körriktning jämfört med vår. Alltså de rakt fram på andra sidan rondellen.

Om du läser din formulering igen så bör du upptäcka att det gav sken av att du avsåg vägen vidare rakt fram efter rondellen, och inte vägen på andra sidan fram mot rondellen.

Citat:
En intressant principskillnad kom i alla fall fram. Du tycker att ju fler tecken en bilförare ger, desto bättre är det. Jag anser däremot att redundant information är någonting negativt. Ett annat briljant exempel på redundant information på svenska vägar är de märkliga tackblinkningarna många ger bara för att man håller åt höger och släpper förbi dem.

Nåja, nu har jag inte tid med detta mer (och inte ni andra heller hoppas jag).

Huvudsaken för mig är att folk högerblinkar när de ska och att ingen drar en sådan slutsats som Raggie i inlägg 2327.

Ännu en korkad jämförelse. Ska du ta upp samers inhemska blinkning som visar hur det gick på senaste renskiljningen med?

Vi kan väl hålla oss till att diskutera och jämföra teckengivning som är lagstadgad eller rekommenderad och finns beskriven/definierad i Vägtrafikkunngörelsen? Då är det bättre och tydligare ju mer tecken man kan ge, så länge de ges korrekt och inte är helt felaktiga.

Som hemläxa kan ju du och andra VB-motståndare ta er en väldigt djup funderare på varför VV idag rekommenderar att VB i rondell lärs ut och används i körskolor, om det nu är så jäkla dumt och onödig och inte ger minsta fördelar utan bara förvirrar....

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-07-22 kl. 10:14.
2009-07-22, 10:15
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Vänsterblinkningens betydelse varierar och får mindre betydelse i riktigt stora rondeller.

Nu kanske vi kan närma oss och skaka hand på något sätt. Jag kan faktiskt se en nytta med vänsterblink i följande situation:
-Jag kan överblicka motsatta rondellsidan tydligt, helst ligger rondellen lägre än samtliga omgivande vägar och har ingen plantering eller staty i mitten.
-Det är gles trafik så att rondelltrafiken kommer att flyta förutsägbart.
-Bilarna som kommer i motsatt körriktning jämfört med mig ska åt vänster sett från deras håll.

Med lite tur kan jag då förutsäga när vi kommer att "ses" i rondellen.

Tyvärr gäller inget av ovanstående där jag bor. Tät trafik och skymmande rondeller gör vänsterblink överflödigt och skulle här uppfattas som att man vill göra en U-sväng istället för att köra in i rondellen.
2009-07-22, 10:20
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Som hemläxa kan ju du och andra VB-motståndare ta er en väldigt djup funderare på varför VV idag rekommenderar att VB i rondell lärs ut och används i körskolor, om det nu är så jäkla dumt och onödig och inte ger minsta fördelar utan bara förvirrar....

Dr Tinnitus

Sådana här konsekvenser är inte alls ovanliga när ett lagförslag inte "sätter sig" hos befolkningen.

Jämför med planerna som är på gång för att införa obligatoriskt körkort för fritidsbåtar. Ett bra förslag, men det kommer aldrig att vinna acceptans och därför senare upphävas.
2009-07-22, 10:23
Medlem
tzjs avatar
http://publikationswebbutik.vv.se/up...gava_7_okt.pdf

Denna har väl postats tidigare men här kommer den igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in