Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-06, 17:27
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det är extremt vilseledande och otydligt att använda blinkers när man inte byter fil.
Att det är vilseledande för dig betyder inte att det är det för andra.
2023-03-06, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula
Om jag kör lastbil eller annat stort fordon så respekterar jag väjningsplikten, andras blinkande blir då rätt ointressant.
Nä, du har fel, TOKFEL och det har vidimerats av åtskilliga skribenter i tråden.
Att DU inte kan ta in information från andra bilister är ju tydligt.
Vi som kan det tycker att det är bra med VB.

Kolla in resultatet av röstning så ser du, glasklart.
2023-03-06, 18:26
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nä, du har fel, TOKFEL och det har vidimerats av åtskilliga skribenter i tråden.
Att DU inte kan ta in information från andra bilister är ju tydligt.
Vi som kan det tycker att det är bra med VB.

Kolla in resultatet av röstning så ser du, glasklart.

Det är snarare du som har svårt att ta in information om du kräver visuella signaler.

Problemet är snarare att en vänsterblink egentligen inte säger någonting eftersom många använder den på ett totalt inkonsekvent sätt:

Vissa blinkar vänster i början för att sedan sluta, sen blinkar de höger när de vill ut.

Vissa blinkar vänster, slutar blinka vänster och kör ut utan att blinka höger.

Andra blinkar vänster och fortsätter blinka vänster medan de kör ut.

Den första kategorin är bra människor och jag har inget emot att de blinkar vänster.

De andra två är skithögar där den tredje är värst.
2023-03-06, 20:36
Medlem
Jag tycker nog faktiskt att det är värre när folk inte blinkar höger i rondeller när de borde ha gjort det.
2023-03-07, 04:00
Medlem
Okej, här är en bild ALLA borde se, faktum är att denna bild borde sitta som affisch här och var, ingå i alla körkortsböcker och fan sitta på baksidan av ens körkort!

Följ det här, ALLTID! Det är en bild på rondell, man kommer från pilens riktning, ni förstår den!

https://imgur.com/a/dHZPPjZ
2023-03-07, 05:57
Medlem
s-täljes avatar
Helt korrekt Det är så man kör i rondell!

Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Okej, här är en bild ALLA borde se, faktum är att denna bild borde sitta som affisch här och var, ingå i alla körkortsböcker och fan sitta på baksidan av ens körkort!

Följ det här, ALLTID! Det är en bild på rondell, man kommer från pilens riktning, ni förstår den!

2023-03-07, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pung-kula
Det är snarare du som har svårt att ta in information om du kräver visuella signaler.

Problemet är snarare att en vänsterblink egentligen inte säger någonting eftersom många använder den på ett totalt inkonsekvent sätt:

Vissa blinkar vänster i början för att sedan sluta, sen blinkar de höger när de vill ut.

Vissa blinkar vänster, slutar blinka vänster och kör ut utan att blinka höger.

Andra blinkar vänster och fortsätter blinka vänster medan de kör ut.

Den första kategorin är bra människor och jag har inget emot att de blinkar vänster.

De andra två är skithögar där den tredje är värst.

Av dina skriverier kan vi välmenta att du egentligen vill att allt vad blinkers heter ska bort, att vi aldrig ska blinka över huvud taget någonstans i trafiken…?

För då det inte är ovanligt att folk kan göra fel med blinkersen så klarar ju du och vissa andra inte av att dra nytta av blinkers om inte absolut alla alltid blinkar korrekt, ja så som just ni tycker det saka blinkas…

Vad mer kan vi slopa av trafikregler då när det ändå finns folk som gör fel…? Hastighetsbegränsningar….? Högerregeln….? Väjningsplikt…? 0,20‰…?

Det är uppenbart att du inte klarar att förstår nyttan av VB i CP, fast jag och andra har förklarat det för dig massor med gånger….

Jag personligen, vid färd genom CP, kan beroende på situation etc dra nytta av när andra trafikanter runt mig använde VB/HB både bakom mig (t o m flera bilar bakom/framför) framför mig, när de kommer mot mig etc etc. Att stå och ha svårt att hitta en lucka för att komma in i CP och se bilar som inte VB och man inte kanske om de HB eller inte, gör att man i det ögonblicket inte kan få all info man kunde fått om de VB. För som du säger så ska en bil som inte blinkar antas köra vidare runt och jag ska då lämna företräde, så jag kan/vågar inte köra in. Men ögonblicket efter så far bilen ut på tidigare utfart för den HB men från min position kunde jag inte se det… Med VB i liknande tillfällen skulle då givit mig en tidigare och säkrare indikation på att aktuell bil verkligen ska vidare runt, och risken för att luras att trp att den ska vidare runt för man inte kan se om den blinkar, för att i ögonblicken efter fara ut tidigare med en HB jag aldrig kunde se. Så om folk då använde VB så kan man tidigare få en tydligare indikation på vad aktuell bil ämnar göra än om man inte kan se hur den blinkar, för i det ögonblicket kan du inte veta om den HB eller inte för du kan inte se det, ska den vidare runt eller inte….? Men om den ska vidare runt och VB så får man möjlighet att tidigare förstå det och kanske då beroende på annan trafik etc kan utnyttja en lucka.

Jag vet redan nu att du inte någonsin kommer att förstå detta, men fundera då på varför Trafiskolor lär ut VB i CP, och att man inte kuggas om man VB i CP under uppkörning, att Transportstyrelsen är på det klara med att VB ökar tydlighet, flytet och minskar riskerna för att incidenter kan ske. Och att man gör och tänker lika om VB i CP en en drös andra länder. Men du menar att alla dessa halvfem och inte har lika stor förståelse och kunskaper om detta som dig? Trots att vi nu talar om massor med folk som har hög utbildning och jobbar professionellt med bl a trafiksäkerhet.
2023-03-07, 12:11
Medlem
pung-kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Av dina skriverier kan vi välmenta att du egentligen vill att allt vad blinkers heter ska bort, att vi aldrig ska blinka över huvud taget någonstans i trafiken…?

Hur har du det med läsförståelsen?
Det är ju människor som inte blinkar som jag stör mig på.

Jag älskar blinkers.

Jag skiter i om någon blinkar vänster, så länge det kombineras med korrekt användning av den obligatoriska högerblinken.

Eller är det okej med människor som blinkar åt ett håll och svänger åt andra hållet enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är uppenbart att du inte klarar att förstår nyttan av VB i CP, fast jag och andra har förklarat det för dig massor med gånger….

Berätta mer om våra interaktioner i tråden. Jag dök upp först igår, så du och jag har aldrig pratat om detta tidigare.
2023-03-07, 16:46
Medlem
toblemonas avatar
Bara hönshjärnor blinkar vänster i rondeller. Det finns nämligen inga vänstersvängar i en rondell, och man blinkar ju inte för att vägen kröker. Det ökar inte tydligheten att blinka vänster, utan tvärtom skapar det oklarhet om vart man tänker köra. Anledningen att rondeller byggs är just för att bygga bort vänstersvängar.
2023-03-07, 19:39
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:

Har du ritat den där själv eller?😂
2023-03-07, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Har du ritat den där själv eller?😂

Japp, tänkte att det behövde visualiseras lite
2023-03-07, 21:23
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Japp, tänkte att det behövde visualiseras lite

Vacker så man nästan blir tårögd. Vem blinkar man för när man VB i CP? Kanske bakomvarande bil, för bilister som vill in i CPn hjälper det absolut noll. Faktum är att det 9 av 10 gånger bara blir ett problem när jag ser en ”vänsterblinkare”.

Se bild och lek med tanken att du kör in i cirkulationsplatsen och vänsterblinkar i godan ro (du ska ju trots allt ”vänster” och tänker därför vara extra tydlig). När du kör förbi andra avfarten kommer jag som bakomvarande bilist till samma cirkulationsplats och samma avfart du körde in i. Jag har ingen aning om var du kom ifrån eller hur länge du snurrat runt, men du ska ju tydligen ”vänster” eftersom du vänsterblinkar så jag sänker farten eller rentav hinner stanna.

Här kommer problemet, för en vänsterblinkare är alldeles för långsam att växla över till HB. Jag tänker inte ens argumentera om detta, det är ett faktum efter 10+ år i trafiken. Vänsterblinkare börjar nämligen högerblinka först de är precis vid sin avfart eller alldeles innan. En högerblinkare har inte de bekymret eftersom de med storkukslugn kan börja blinka höger redan efter de passerat den andra avfarten.
Senast redigerad av vemsfel 2023-03-07 kl. 21:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in