Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-20, 14:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
ligger någon i den där vinkeln i en rondell så är det väl rent uppenbart att han funderar på att köra rakt fram (d.v.s. ut ur rondellen).

Man kan ju lätt tro det. Men börjar man tro i trafiken så inser man snart att det inte är en bra idé. Hade då istället det fordonet haft vänster blinkers påslagen så eliminerar man ju det.

Citat:
Ursprungligen postat av syrabatteriet
Hur fan kan en sån fånig sak som blinka eller inte blinka resultera i en tråd med över 2000 inlägg?
Är det så viktigt att ha rätt?

Känns som du missuppfattat termen diskussionsforum. Man diskuterar och lägger fram sina åsikter. Ibland kan man "få" andra att inse att man har rätt och ibland inser man genom andras synpunkter att man har fel.
2009-07-20, 14:50
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag ska försöka visa dig igen. Denna bild är nog nära den vinkeln som jag demonstrerade i min förklaring. Dvs den vinkeln som förare av bil B ser bilen A.

http://www.matsrsport.se/images/Bild...r/IMG_0443.JPG

Kan du ur denna vinkeln se att bilen har sin högerblinkers påslagen så är du fan inte dålig.

Den vinkeln har ju inte bilen förrän han är i Vladivostok för fasen!

Nu överdrev jag en aning kanske, men det är fullt synligt att se blinkerslampan på en bil i en rondell innan du bör köra in i den själv. (Rondellen alltså).

Gör så här: ställ dig vid en rondell och titta på vinkeln på bilar som lämnar rondellen.
2009-07-20, 15:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Den vinkeln har ju inte bilen förrän han är i Vladivostok för fasen!

Nu överdrev jag en aning kanske, men det är fullt synligt att se blinkerslampan på en bil i en rondell innan du bör köra in i den själv. (Rondellen alltså).

Gör så här: ställ dig vid en rondell och titta på vinkeln på bilar som lämnar rondellen.

hehe, jag kör en "rita, gissa och vinn" till för att tydligt demonstrera mitt vansinne.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Rondell3.JPG

Tänk istället att bil B redan står still och väntar på att få köra IN i rondellen. Bil B i det här fallet är utrustat med en ful husvagn mark III och har därav inte så snabb acceleration. Bil B skulle också kunna vara en 75+ gubbe i en gammal volvo 740GL.

Nu kan du inte neka till att föraren i bil B inte skulle se bil A's blinkers. Så visst skulle det då underlätta för detta ekipage i bil B att om bil A har blinkers vänster på så måste han stanna. Annars kan han lugnt och säkert köra IN i rondellen och fortsätta till Ekuddens camping.
2009-07-20, 15:34
Medlem
Savoys avatar
Citat:
hehe, jag kör en "rita, gissa och vinn" till för att tydligt demonstrera mitt vansinne.

Tänk istället att bil B redan står still och väntar på att få köra IN i rondellen. Bil B i det här fallet är utrustat med en ful husvagn mark III och har därav inte så snabb acceleration. Bil B skulle också kunna vara en 75+ gubbe i en gammal volvo 740GL.

Nu kan du inte neka till att föraren i bil B inte skulle se bil A's blinkers. Så visst skulle det då underlätta för detta ekipage i bil B att om bil A har blinkers vänster på så måste han stanna. Annars kan han lugnt och säkert köra IN i rondellen och fortsätta till Ekuddens camping.

Det tar högst en sekund för föraren i bil B att upptäcka högerblinkningen hos bil A i din bild. Jag skulle till och med tro att han redan ser den faktiskt.
2009-07-20, 15:36
Medlem
Citat:
Helt sant, man kör IN i en rondell.

Har försökt mig på en lika konstnärlig illustration som tzj. Får se om någon förstår den.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Rondell2.JPG

OBS nu att alla rondeller ser inte likadana ut. Men de flesta brukar nog se ut som min på bilden. Dvs det är en avdelare mellan påfart och utfart in/ur rondellen.

Bil A ska alltså ut ur rondellen medan bil B ska in. Bil B ser knappast att bil A blinkar höger ur den vinkeln. Bil B måste alltså bromsa för att se att bil A verkligen ska ut eller inte. Hade bil A istället haft vänster blinker på hade bil B lätt kunnat se att han måste bromsa för att släppa förbi bil A.

Does this make sense?

EDIT: Sen ska jag givetvis tillägga att de flesta nyare bilar har runda fronter där körriktningsvisare sitter vilket ibland t.o.m gör det svårt att se dem raktframifrån.

Jag uppskattar att bil B ser bil A ungefär ur denna vinkeln:

http://www.teknikensvarld.se/_intern...pvx8015i7.jpeg

Du gör som precis alla andra. Om han ska lämna rondellen varför ska han då blinka vänster????????
2009-07-20, 15:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Du gör som precis alla andra. Om han ska lämna rondellen varför ska han då blinka vänster????????

Hm.. alltså vad jag menar är givetvis att om bil A haft vänster blinkers på så vet föraren i bil B definitivt att bil A inte ska ut ur rondellen.

Kom igen nu, finns det inget som ser ett minsta uns logik i detta?

Får jag fem nej på raken så vänder jag i såna fall kappan efter vinden och visar mig överbevisad.
Senast redigerad av Conception 2009-07-20 kl. 15:46.
2009-07-20, 15:43
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:

Varför ska han blinka vänster när han svänger HÖGER?
Menar du att allt blir lättare om man gör tvärtom vad man ska?
2009-07-20, 15:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Varför ska han blinka vänster när han svänger HÖGER?
Menar du att allt blir lättare om man gör tvärtom vad man ska?

Nej, se mitt svar ovan. Såklart ska man BARA ha vänster blinkers på om man INTE ska ut ur rondellen.

Börjar tro att folk driver med mig eller också är jag bara enormt otydlig.
2009-07-20, 15:50
Medlem
My name is Earls avatar
Tänk så enkelt allt vore om ALLA körde som det var tänkt när man införde "nya" lagen istället för en masse "hitta på". Jag har också kört en del i Danmark, och de enda bilarna man ser blinka vänster där är svenskar, och ändå flyter det jävligt bra där.
2009-07-20, 15:51
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Nu kan du inte neka till att föraren i bil B inte skulle se bil A's blinkers.

Jag hävdar fortfarande att bil B med den fula husvagnen ser bil A:s blinkers i det läget.

Föraren i bil B måste för att ha stannat där ha haft uppmärksamheten på vem som vann Miss Somalia 1944. Planerar han sin körning så krypkör han fram till rondellen, tittar på bil A i rondellen, och uppfattar då att bil A skall köra ut åt samma håll bil B kommer ifrån.
2009-07-20, 15:52
Medlem
Citat:
Hm.. alltså vad jag menar är givetvis att om bil A haft vänster blinkers på så vet föraren i bil B definitivt att bil A inte ska ut ur rondellen.

Kom igen nu, finns det inget som ser ett minsta uns logik i detta?

Får jag fem nej på raken så vänder jag i såna fall kappan efter vinden och visar mig överbevisad.

På samma sätt som att man "definitivt" vet att bil A ska vidare runt om ingen blinkers är på.

Dvs ingen blinkers = vidare runt........höger blinkers = ska lämna rondellen.
Sen att bilförarna ibland gör tvärtom är inget ett tvingande vänsterblink kommer förbättra.

För om vi kommer tvinga folk att blinka vänster så kommer alla tro att en bil som INTE blinkar vänster ska lämna rondellen och då börjar köra ut. Problemet var att föraren hade glömt slå på vänsterblinkersen och det smäller.
2009-07-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Tänk så enkelt allt vore om ALLA körde som det var tänkt när man införde "nya" lagen istället för en masse "hitta på". Jag har också kört en del i Danmark, och de enda bilarna man ser blinka vänster där är svenskar, och ändå flyter det jävligt bra där.

Och som sagt igen, tänk om alla dessa varit lika tjuriga 3 sep 1967 när vi gick över till högertrafik. Hemsk tanke. "Nej, det är fan bättre att köra på vänster sida. Då ser man dikeskanten bättre..."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in