Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-22, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag närmar mig rondellen söder ifrån med bil o släp på 24m. Samtidigt kommer en personbil norrifrån som ska in i rondellen. Om den i personbilen i det läget blinkar vänster, så får jag klart för mig att jag hinner inte mer än att köra in innan den här bilen är framme. Blinkar han INTE vänster betyder det att han ska rakt igenom och då behöver jag inte stanna hela ekipaget utan kan rulla på och hinna igenom inan nästa bil kommer. Är det så svårt att begripa att det underlättar?

Samma sak då jag kommer med personbil till höger om min medtrafikant. Blinkar han vet jag att han ev kommer att byta fil och det tycker jag underlättar.
2009-01-22, 20:00
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Jag närmar mig rondellen söder ifrån med bil o släp på 24m. Samtidigt kommer en personbil norrifrån som ska in i rondellen. Om den i personbilen i det läget blinkar vänster, så får jag klart för mig att jag hinner inte mer än att köra in innan den här bilen är framme. Blinkar han INTE vänster betyder det att han ska rakt igenom och då behöver jag inte stanna hela ekipaget utan kan rulla på och hinna igenom inan nästa bil kommer. Är det så svårt att begripa att det underlättar?

Nu förstår jag, du är en komplett idiot. Du kan ju för fan inte anta att han tänker köra rakt fram bara för att han inte blinkar. Troligtvis leder detta till att du måste panikbromsa när någon väljer att köra runt. Vi som har trafikvett väljer att sakta in så att vi aldrig behöver panikbromsa.
2009-01-22, 20:08
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mango Chutney
Nu förstår jag, du är en komplett idiot. Du kan ju för fan inte anta att han tänker köra rakt fram bara för att han inte blinkar. Troligtvis leder detta till att du måste panikbromsa när någon väljer att köra runt. Vi som har trafikvett väljer att sakta in så att vi aldrig behöver panikbromsa.

Nej, det är inte idiotiskt.
Man kör ju inte ut så den som kommer norrifrån inte har nån som helst stans att ta vägen.
Blinkar den norrifrån däremot vänster så chillar man lite på rull och säkerställer att det fordonet ine behöver hejdas ens det minsta av mig som kommer söderifrån.

Nu var ju inte svaret riktat till mig men men....

Två eller fler lastbilar/ekipage i en rondell vet att underlätta för varandra.
Ja, det är svårt att förklara för nån som aldrig suttit bakom ratten på en lastbil... -inget ont ment med detta....
2009-01-22, 20:13
Medlem
Citat:

Ja uppenbarligen! Det blinkas för lite i sverige. Inte för mycket.
2009-01-22, 20:15
Medlem
Hur svårt kan det va?

Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Ja, det är svårt att förklara för nån som aldrig suttit bakom ratten på en lastbil... -inget ont ment med detta....

Jag har kört mycket lastbil och jag tycker ändå det är extremt störande med folk som blinkar vänster i en rondell. Jag håller helt och fullt med TS att allt skulle bli så mycket bättre om alla blinkade ut ur rondellen och inget annat. Det är ju en omöjlighet för mig att veta vad en bilist som är inne i en rondell anser vara vänster eller rakt fram. Det skulle innebära att jag ska veta vilken riktning de kommer ifrån då det verkar vara den de refererar till.
2009-01-22, 20:23
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjusr
Jag har kört mycket lastbil och jag tycker ändå det är extremt störande med folk som blinkar vänster i en rondell. Jag håller helt och fullt med TS att allt skulle bli så mycket bättre om alla blinkade ut ur rondellen och inget annat. Det är ju en omöjlighet för mig att veta vad en bilist som är inne i en rondell anser vara vänster eller rakt fram. Det skulle innebära att jag ska veta vilken riktning de kommer ifrån då det verkar vara den de refererar till.

Det sjukaste beteendet är ändock de som ska till vänster och lyckas blinka vänster hela vägen och ut ur rondellen.
Det kan vi väl åtminstone vara överrens om?

De är ju så himla vanliga i dag tyvärr. En som gjorde så i dag hade samma färdväg som mig i några kilometer efter rondellen. Förutom det helt galna bettendet i rondellen så användes blinkersen sedan inte alls för höger- och vänstersvängar.
Men inte orkar man bli irriterad. Skulle ju inte få vara annat än irriterad hela dagarna då.....
2009-01-22, 20:24
Medlem
Mango Chutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Nej, det är inte idiotiskt.
Man kör ju inte ut så den som kommer norrifrån inte har nån som helst stans att ta vägen.
Blinkar den norrifrån däremot vänster så chillar man lite på rull och säkerställer att det fordonet ine behöver hejdas ens det minsta av mig som kommer söderifrån.

Nu var ju inte svaret riktat till mig men men....

Två eller fler lastbilar/ekipage i en rondell vet att underlätta för varandra.

Jag har kört mycket lastbil, därför vet jag hur man ska köra. Det enda som hjälper mig i en rondell är högerblinkningar. Om bilen inte högerblinkar så saktar jag ner så att jag utan problem kan stanna om bilen väljer att köra runt. Lär er att köra istället.
2009-01-22, 20:35
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldiablo
Blinka vänster är ju självklart. Även om du inte har någon koll på resten av trafiken så har iaf jag tillräckligt med koll på andra bilar att uppfatta var de kom ifrån, en snabb blick över rondellen räcker och då är det jäkligt bra att veta vart de ska ut. Sen när man ska ur rondellen eller byta fil i rondellen till högerfil så blinkar man såklart höger (om det är några bilar som ska in i rondellen eller ligger så nära att det är relevant för dem).
Haha, du gör fel. När du blinkar vänster ämnar du ju följa rondellens fil - du åker "rakt fram" således och ska inte blinka. För du blinkar väl inte vänster när du åker på en väg som böjer sig åt vänster? För att sedan bryta rondellen blinkar man höger.

Läs igenom TS mycket kloka inlägg på de första sidorna, han förklarar precis hur man ska göra.
2009-01-22, 20:38
Bannlyst
Citat:

Isf kan vi ju alla likagärna skita i att blinka öht.Hela tiden överallt!För det går ju att blinka vänster men köra höger,eller inte blinka alls och svänga Självklart har man ögonen med sig då man kör in i en rondell det är ju en ansvar som förare, men det skadar ju inte om ens medtrafikanter är tydliga för det.

Citat:
Det sjukaste beteendet är ändock de som ska till vänster och lyckas blinka vänster hela vägen och ut ur rondellen.
Det kan vi väl åtminstone vara överrens om?

Ja det håller jag med om. Samt dom som blinkar höger då dom ska inte i rondellen, sen vänster och sen höger( vilket iofs inte är fel) igen då dom ska ut.
2009-01-22, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Men du kommer ju alltid få stanna oavsett om man blinkar vänster eller inte.

Blinkar han vänster, ja då vet du att han ska till vänster och du måste stanna.
Blinkar han inte alls och åker ut så skulle han ju inte till vänster och därför blinka han inte. Så vad hade en vänsterblink där hjälpt? Han skulle ju inte till vänster.

Jag har redan beskrivit situationer där en VB kan gör att man kan åka in i rondellen utan att behöva stanna, och utan att bryta väjningsplikt. Alltså har du FEL när du påstår att man alltid måste stanna oavsett om det VB eller inte.

Ibland måste man stanna ja, men absolut inte alltid. Varje situation och rondell kan vara unik.

Dr Tinnitus
2009-01-22, 20:52
Medlem
sephines avatar
Citat:
Jag har kört mycket lastbil, därför vet jag hur man ska köra. Det enda som hjälper mig i en rondell är högerblinkningar. Om bilen inte högerblinkar så saktar jag ner så att jag utan problem kan stanna om bilen väljer att köra runt. Lär er att köra istället.

Upprepning behöver ju inte betyda inlärning.
2009-01-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har uppenbart inte förstått det jag skrev, fast jag skrev det väldigt tydligt.

Om en bil inte VB där den är när jag vill smita in och ut i första höger, så kan den ju plötsligt slå på sin HB 2-5 billängder senare för att den ska ut på samma utfart som jag. Och har jag då smitit in så kommer jag ivägen för honom och har då brutit min väjningsplikt för honom, ev kanske kollision kan uppstå.

Om jag däremot ser att bilen slår på VB så vet jag att den INTE ska ut på den utfart jag ska ut på utan vidare runt i rondellen. DÅ kan ja smita in och ta första ut höger UTAN att vi kommer i konflikt och därmed har ingen heller brutit någon väjningsplikt.

På det sättet utnyttjar man rondellens möjligheter bättre och trafiken kan flyta på bättre.

Dr Tinnitus

Jag förstår verkligen inte vad du pratar om. Ska man ut blinkar man höger, ska man inte ut blinkar man inte. En vänsterblinkning betyder ingenting i en rondell, alltså helt onödig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in