Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-11-30, 22:29
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Jag kan inte se hur det blir bättre flyt eller underlättar om man blinkar vänster.
Är ju bara att kolla på bilen och se om han blinkar höger eller inte, blinkar han inte höger så innebär det att du inte kan köra på, inte svårare än så.

Precis! Skall jag stå och vänta hela dan då på att någon skall blinka höger?
Eftersom medelsvensson inte blinkar höger när dom kör rakt fram (sett ur fågelperspektiv)
Dessutom ser man knappt högerblinkersen i små cirkulationer även om den är på!

Skall man mer än 180⁰ i den då är det bra att blinka vänster så alla fattar!
2009-11-30, 22:54
Medlem
JetSocietys avatar
Ge er!

Hela världen blinkar vänster i cirkulationer...

-->http://www.youtube.com/watch?v=S4eYA...eature=related
-->http://www.youtube.com/watch?v=qaqcC...eature=related

Ok, dom kör åt fel håll i den Engelska videon men då blinkar dom ju rätt enligt vissa =höger
*Dom kör visst åt fel håll i båda märkte jag nu, men då är det ju bra att blinka extra tydligt!
Senast redigerad av JetSociety 2009-11-30 kl. 23:03.
2009-11-30, 23:00
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Precis! Skall jag stå och vänta hela dan då på att någon skall blinka höger?
Eftersom medelsvensson inte blinkar höger när dom kör rakt fram (sett ur fågelperspektiv)
Dessutom ser man knappt högerblinkersen i små cirkulationer även om den är på!

Skall man mer än 180⁰ i den då är det bra att blinka vänster så alla fattar!
Ja du ska vänta på att någon ska blinka höger för det är det man ska göra när man ska köra ut ur rondellen och det är bara att vänja sig vid att göra oavsett hur obetydlig rondellen är.

Det är just därför detta är en ickefråga med att använda vänsterblinkers för att om folk kör som dom ska så fyller det absolut ingen funktion eftersom ingen blink och vänsterblink betyder exakt samma sak, ibland önskar jag nästan att nån stressad jävel kör på mig i rondellen när jag inte blinkar vänster bara för att dom ska få ett helvete med försäkringsbolaget.

LÄR ER ANVÄNDA HÖGERBLINKERS ERA JÄVLA IDIOTER!
2009-11-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ja du ska vänta på att någon ska blinka höger för det är det man ska göra när man ska köra ut ur rondellen och det är bara att vänja sig vid att göra oavsett hur obetydlig rondellen är.

Det är just därför detta är en ickefråga med att använda vänsterblinkers för att om folk kör som dom ska så fyller det absolut ingen funktion eftersom ingen blink och vänsterblink betyder exakt samma sak, ibland önskar jag nästan att nån stressad jävel kör på mig i rondellen när jag inte blinkar vänster bara för att dom ska få ett helvete med försäkringsbolaget.

Lär dig använda sunt förnuft i trafiken. Idiot kan du vara själv, det motsägs inte av dina inlägg
2009-11-30, 23:15
Medlem
Tha:Hiphopsters avatar
Citat:

Precis, det är vad jag har försökt säga hela tiden, det är exakt samma sak. Tack!
2009-11-30, 23:25
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Lär dig använda sunt förnuft i trafiken. Idiot kan du vara själv, det motsägs inte av dina inlägg
Sunt förnuft säger att man följer trafikreglerna och försvårar för alla idioter som inte gör det.
Polisen borde ställa sig vid någon hårt trafikerad rondell och bötfälla alla som inte använder högerblinkers, det borde ge fina resultat.

Sen om du tycker att det är ok att skippa högerblinkers så bevisar det ju bara att du är en idiot.
2009-12-01, 06:48
Medlem
Citat:
Sunt förnuft säger att man följer trafikreglerna och försvårar för alla idioter som inte gör det.
Polisen borde ställa sig vid någon hårt trafikerad rondell och bötfälla alla som inte använder högerblinkers, det borde ge fina resultat.

Sen om du tycker att det är ok att skippa högerblinkers så bevisar det ju bara att du är en idiot.

Polisen borde snarare ställa sig vid godtycklig skola och kolla hastigheterna.

Sen förstår jag inte var i inlägget du hittar att det ska vara ok att skippa högerblinkers? Vilket tyder på att påståendet inte är helt osant.
2009-12-01, 12:03
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Så om jag inte tar vänsterfilen så tycker du inte att man ska blinka vänster?
Och när man kommit in i vänsterfilen så ska man väl slå av vänsterblinket. Många behåller ju den påslagen.

Sen till dom som tycker att man ska blinka vänster för att visa var man ska för dom som står och väntar på att få åka in:
Varför behöver man inte blinka vänster när man ska "rakt fram", för att visa dom som väntar på att få komma in från höger, var man ska? Dom vill väl oxå veta om du ska vidare runt eller ut ur första avfarten?

Om du tar vänsterfilen ska du blinka vänster hela vägen. (Enligt mig såklart.)

Tar du högerfilen så är det dumt att blinka vänster, det kan jag hålla med om.
2009-12-01, 12:03
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Polisen borde snarare ställa sig vid godtycklig skola och kolla hastigheterna.

Sen förstår jag inte var i inlägget du hittar att det ska vara ok att skippa högerblinkers? Vilket tyder på att påståendet inte är helt osant.
Eftersom jag skrev att det är jävla idioter som inte blinkar höger och han tog åt sig och skrev att jag själv kunde vara en idiot så är det rimligt att dra slutsatsen att han är en lat jävel som inte blinkar höger.

Ställa sig utanför skolor tror jag inte ger så mycket då det oftast är farthinder där känns det som, men annars håller jag med om att det också är ett jävla respektlöst sätt att bete sig i trafiken.
2009-12-01, 12:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Nej jag skriver glassmaker.

Ja, jag gör ett filbyte och jag blinkar NÄR jag byter fil, inte innan rondellen för det är inte då jag byter fil.

Man ska blinka när man ska göra filbytet inte innan, men du kanske tillhör en av dom idioterna som börjar blinka och sen tittar du om det är ok att byta eller inte.
Uppsikt,blinker,förflyttning. Filbyte.

uppsikt,blinker,broms,sväng. Sväng,vid ex.vis korsning.

Det är väl ganska självklart att börja blinka innan man ämnar byta fil?
(Även om nu filbytet åt vänster sker i rondellen..borde väl blinkers bli typ 5-6meter innan du passerar första filen i en tvåfilig rondell?)

Eller är du en av idioterna,som blinkar när de vrider på ratten?
2009-12-01, 12:13
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Hur blinkar man i en c-plats med 5 in-/utfarter om man ska ut via den 3:e utfarten från den man kom in ifrån?

Samma fråga som ovan fast då ska man ut via den 2:a utfarten?
Ligger man i innerfil,så "Slå av vänsterblink,Uppsikt,Blinkers höger,Filbyte åt höger och Ut" när du passerat avfart #2,det är ju liksom likadant om det är 100 avfarter,då gör du det vid #99. eller om du ska ut vid #7,gör du det vid #6 OSV
2009-12-01, 12:19
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Jag kan inte se hur det blir bättre flyt eller underlättar om man blinkar vänster.
Är ju bara att kolla på bilen och se om han blinkar höger eller inte, blinkar han inte höger så innebär det att du inte kan köra på, inte svårare än så.
Åååhh.. När ditt fordon accar 0-50km/h på runt 30sek. så underlättar det något så jävulskt,att kunna se redan när bilen är på väg in i rondellen på andra sidan (om den blinkar vänster) att den ska ut "här" där jag står,åker jag nu,kommer jag hindra den!

Medans om den inte blinkar. "Ja,ha? glömt blinka höger (från min synfält) halvvägs?"

Ännu bättre är ju när de "halvvägs" börjar blinka höger,för att sedan fortsätta och inte åka ut "raktfram" utan kör en vänster iaf!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in