Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-04-07, 23:40
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Jaha? De kanske bara är odödliga,för en hel del knallar ju bara rätt ut!

(De kanske har hört talas om "zebra-lagen",vilken kanske också är ändrad,så man kan nu mer med gott samvete köra över de jävla lössen?? )

Har inte orkat söka på paragraf nummer...

Men det andra är OK?

Trafikförordning (1998:1276) 7 kap

3 § Gående ska korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, ska gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning. Kör- eller cykelbanan ska korsas utan onödigt dröjsmål

4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Är vad jag kan hitta om gående och övergångställe/korsande av väg. Dvs det finns en hel del regler som styr detta och ingenstans står det att gående får gå rakt ut ens på ett övergångställe utan även här skall de ta hänsyn efter rådande situationen. Tips för framtiden är att se till att ha lagstöd för dina påståenden.

Eftersom dit ena påstående var helt fel orkar jag inte ens bemötta det andra och antar att det också är fel.
2010-04-08, 00:04
Medlem
Citat:
ROFL!!

"svea rikes lag och svea rikes lag"
(med gnällig och nasal röst och ett finger snurrandes i luften!)

Men vad är det som är så svårt att ta?

Att man FÅR blinka,eller att du har fel?

Ja,man SKA blinka vid utfart ur CPL,men var står det att man INTE FÅR blinka vänster vid infart i cpl,filbyte in i cpl åt vänster.???
(Eller var det står att man BÖR inte göra det.)

När du visat en "tryckt offentlig text" som talar om det,kan du ju visa den!!

Då det är LAGLIGT och klart vettigt att visa vart man ämnar åka,så borde väl större vikt läggas på idiot-omkörningar,de som inte blinkar alls,fylla,bara för att nämna några punkter!

Nästa gång jag kommer på huvudled och en stolle åker ut framför mig,ska jag inte bromsa då?

För jag har ju företräde enligt LAGEN!!

Du saknar helt förmåga att förstå svenska ord? Det är dina egna ord att "man INTE FÅR blinka vänster". Jag skrev så här i inlägg #3443 ovan: "Transportstyrelsen rekomenderar EMOT att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det är t.o.m. så att de påbjuder att INTE göra det eftersom de enda vänsterblinkningar som skall ske i en cirkulationsplats är vid filbyte."
Sedan visade jag för er inavlade mongon var det står någonstans i transportstyrelsens rekommendationer till allmänheten:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." <- (det här är en rekommendation och ett påbud om att det inte behövs, förstår du?)

Hur fan kan du få det till att man "INTE FÅR blinka vänster"? Är du helt efterbliven eller har du bara missat något viktigt i skolan?
2010-04-08, 00:08
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Trafikförordning (1998:1276) 7 kap

3 § Gående ska korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, ska gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning. Kör- eller cykelbanan ska korsas utan onödigt dröjsmål

4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Är vad jag kan hitta om gående och övergångställe/korsande av väg. Dvs det finns en hel del regler som styr detta och ingenstans står det att gående får gå rakt ut ens på ett övergångställe utan även här skall de ta hänsyn efter rådande situationen. Tips för framtiden är att se till att ha lagstöd för dina påståenden.

Eftersom dit ena påstående var helt fel orkar jag inte ens bemötta det andra och antar att det också är fel.
Ooo,och ute i verkligheten?? Har aldrig hänt att någon gått rätt ut framför en bil,va?

Men då de inte gjort ovanstående X (orkade inte läsa,ville inte förstå) antal punkter,får man köra på dem då?

Ja det andra,är också fel!

Visste du inte det utan att söka upp en jävla paragraf? :clueless:

Om du nu är så himla duktig kanske Du kan visa var det står att man INTE ska,eller FÅR blinka?

Väntar med spänning!!!
2010-04-08, 00:17
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ooo,och ute i verkligheten?? Har aldrig hänt att någon gått rätt ut framför en bil,va?

Men då de inte gjort ovanstående X (orkade inte läsa,ville inte förstå) antal punkter,får man köra på dem då?

Ja det andra,är också fel!

Visste du inte det utan att söka upp en jävla paragraf? :clueless:

Om du nu är så himla duktig kanske Du kan visa var det står att man INTE ska,eller FÅR blinka?

Väntar med spänning!!!

Nu pratade vi om paragrafryttaresom följer lagen till punkt och pricka och deras trafikfara. Du sa att dessa skulle gå rakt ut i vägen och kräva sin rätt. Jag motbevisade detta med hänvisning till aktuell paragraf som sa att de inte fick göra så och om de gör det kan de inte längre klassas som paragrafryttare enligt tidigare resonemang och därmed faller din tes.

Har aldrig sagt att det är förbjudit att blinka vänster när man kör i en CPA. Det är heller inte vad jag vet förbjudit att blinka vänster konstant när man kör på en motorväg men det inte att rekommendera då det skappar förvirring för övriga trafikanter precis som när man blinkar vänster i en CPA.
2010-04-08, 00:27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Du saknar helt förmåga att förstå svenska ord? Det är dina egna ord att "man INTE FÅR blinka vänster". Jag skrev så här i inlägg #3443 ovan: "Transportstyrelsen rekomenderar EMOT att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det är t.o.m. så att de påbjuder att INTE göra det eftersom de enda vänsterblinkningar som skall ske i en cirkulationsplats är vid filbyte."
Sedan visade jag för er inavlade mongon var det står någonstans i transportstyrelsens rekommendationer till allmänheten:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning." <- (det här är en rekommendation och ett påbud om att det inte behövs, förstår du?)

Hur fan kan du få det till att man "INTE FÅR blinka vänster"? Är du helt efterbliven eller har du bara missat något viktigt i skolan?
Vart FAAN rekommenderar de EMOT att blinka?????????

DET FINNS INGET KRAV ATT BLINKA!!!

Är det samma som att det är förbjudet,eller att man inte har nytta av det?

Samma som att -"OOoo nu blinkar h#n vänster,vad ska han göra då? Flyga,gräva,fiska?"

Men du vet väl bäst!

Det är ANUS att blinka,gudförbjude den som blinkar förmycket,h#n ska steglas direkt!
(med hög sakral röst,förkunnas Svea rikes lag bäst! )

En Blå rund skylt med vit kant och en vit pil i,är en påbuds skylt,behöver man inte åka på den sida pilen pekar alltså?

VV/transp.st. eller vad de nu vill kalla sig för rekommenderar EMOT att blinka,att man INTE ska blinka?? Visst! MEN VISA VAR DET STÅR DÅ!! Prakt-pucko!

Gå sedan ner på stan och bötfäll polisen!
(nä,hä,det kanske du inte kunde? Men påpeka då att de minsann inte ska blinka vänster i cpl'en!! )

När du ändå är nere på stan/byn,så kan du ju gå in på körskolan/orna och tala om för dem att de gör fel,som lär folk blinka!! ROFL

Troligtvis har varken polisen,körskolorna,eller uppsyningsmännen någon aning om detta heller,så du kan väl upplysa dem också?
(de jobbar ju troligtvis inte med trafik frågor,troligtvis har de heller ingen update från VV....)

Som sagt MINST en tredjedel av trafikanterna ÄR inte som de ska i huvudet...
2010-04-08, 00:36
Medlem
Citat:
Vart FAAN rekommenderar de EMOT att blinka?????????

DET FINNS INGET KRAV ATT BLINKA!!!

Är det samma som att det är förbjudet,eller att man inte har nytta av det?

Samma som att -"OOoo nu blinkar h#n vänster,vad ska han göra då? Flyga,gräva,fiska?"

Men du vet väl bäst!

Det är ANUS att blinka,gudförbjude den som blinkar förmycket,h#n ska steglas direkt!
(med hög sakral röst,förkunnas Svea rikes lag bäst! )

En Blå rund skylt med vit kant och en vit pil i,är en påbuds skylt,behöver man inte åka på den sida pilen pekar alltså?

VV/transp.st. eller vad de nu vill kalla sig för rekommenderar EMOT att blinka,att man INTE ska blinka?? Visst! MEN VISA VAR DET STÅR DÅ!! Prakt-pucko!

Gå sedan ner på stan och bötfäll polisen!
(nä,hä,det kanske du inte kunde? Men påpeka då att de minsann inte ska blinka vänster i cpl'en!! )

När du ändå är nere på stan/byn,så kan du ju gå in på körskolan/orna och tala om för dem att de gör fel,som lär folk blinka!! ROFL

Troligtvis har varken polisen,körskolorna,eller uppsyningsmännen någon aning om detta heller,så du kan väl upplysa dem också?
(de jobbar ju troligtvis inte med trafik frågor,troligtvis har de heller ingen update från VV....)

Som sagt MINST en tredjedel av trafikanterna ÄR inte som de ska i huvudet...

Utveckla läsförståelse tack. Läs följande igen några gånger tills du förstår vad som står inom parentesen:

2010-04-08, 00:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Nu pratade vi om paragrafryttaresom följer lagen till punkt och pricka och deras trafikfara. Du sa att dessa skulle gå rakt ut i vägen och kräva sin rätt. Jag motbevisade detta med hänvisning till aktuell paragraf som sa att de inte fick göra så och om de gör det kan de inte längre klassas som paragrafryttare enligt tidigare resonemang och därmed faller din tes.

Har aldrig sagt att det är förbjudit att blinka vänster när man kör i en CPA. Det är heller inte vad jag vet förbjudit att blinka vänster konstant när man kör på en motorväg men det inte att rekommendera då det skappar förvirring för övriga trafikanter precis som när man blinkar vänster i en CPA.
Hur förvirrande på en skala är det?

Tror du han ska stanna och fiska,eller tar han sats för att flyga,börja gräva,eller KAN det vara så att han möjligtvis ska ligga kvar i den inre/vänstra filen i cpl'en tills han blinkar höger för att göra ett filbyte och åka ut?

Mycket förvirrande... ("Shit,nu ska han fiska,eller var det grilla?")

Kan förstå att det inte är lätt alltså!!

För var är en motorväg,lik en Cirkulationsplats? (tänk efter noga nu!!)

Form(nej),hastighetsbegränsning(nej),kurvradie(nej ),jo båda har två filer! Och på motorvägen blinkar man vid filbyte åt vänster och åt höger,samt avfart!!

Då borde man ju göra det i en cpl också?

ALLTSÅ!! (shit..)
Så borde det väl bli ett filbyte för att komma in i den inre filen/vänstra i en cpl?

Eller flyger man in,hoppar,teleporterar?
(just,ja! Det blev ju flyga,för det är ju så förvirrande att blinka vänster när man åker in i en cpl..)

Med lysande logik,kan man ju köra precis hur man vill,då ALLA ska köra så de kan stanna framför varje förutseebart och OFÖRUTSEEBART hinder!
(kommer inte ihåg det paragraf nummret heller,men va fan,jag kör ju bättre än idioter,som inte kan begripa vad som menas med när man blinkar vänster!)

Med andra ord,om jag kör som en biltjuv,så ska ingen köra på mig,eller krocka med mig,eller någon annan! För då har de ju gjort fel enligt LAGEN...

Eller hur?
2010-04-08, 00:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Hur förvirrande på en skala är det?

Tror du han ska stanna och fiska,eller tar han sats för att flyga,börja gräva,eller KAN det vara så att han möjligtvis ska ligga kvar i den inre/vänstra filen i cpl'en tills han blinkar höger för att göra ett filbyte och åka ut?

Mycket förvirrande... ("Shit,nu ska han fiska,eller var det grilla?")

Kan förstå att det inte är lätt alltså!!

För var är en motorväg,lik en Cirkulationsplats? (tänk efter noga nu!!)

Form(nej),hastighetsbegränsning(nej),kurvradie(nej ),jo båda har två filer! Och på motorvägen blinkar man vid filbyte åt vänster och åt höger,samt avfart!!

Då borde man ju göra det i en cpl också?

ALLTSÅ!! (shit..)
Så borde det väl bli ett filbyte för att komma in i den inre filen/vänstra i en cpl?

Eller flyger man in,hoppar,teleporterar?
(just,ja! Det blev ju flyga,för det är ju så förvirrande att blinka vänster när man åker in i en cpl..)

Med lysande logik,kan man ju köra precis hur man vill,då ALLA ska köra så de kan stanna framför varje förutseebart och OFÖRUTSEEBART hinder!
(kommer inte ihåg det paragraf nummret heller,men va fan,jag kör ju bättre än idioter,som inte kan begripa vad som menas med när man blinkar vänster!)

Med andra ord,om jag kör som en biltjuv,så ska ingen köra på mig,eller krocka med mig,eller någon annan! För då har de ju gjort fel enligt LAGEN...

Eller hur?

Finns ingen sådan lag för då måste man köra så sakta att man skall kunna stanna för kor som teleporterass in framför bilen av utomjordingar från Mars. Eftersom vi har något som heter reaktionstid skulle det innebär att det var olagligt att framföra fortdonet och därmed är hela systemet en paradox då lagen skulle säga att det är olagligt för en bil att röra på sig.

PS man blinkar vid filbyte om inget annat anges.
Senast redigerad av Orzion 2010-04-08 kl. 01:00.
2010-04-08, 01:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Utveckla läsförståelse tack. Läs följande igen några gånger tills du förstår vad som står inom parentesen:

"Nu ljög du rätt friskt. VV vilket numera är Transportstyrelsen rekomenderar EMOT att blinka vänster i en cirkulationsplats"
När-minne???

VAR rekommenderar de EMOT att blinka vänster????

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."sida 6

Det står att det inte att man inte får,inte ska,inte bör,inget EMOT att blinka!

Lika så står det nog inte i LAGEN att man MÅSTE knulla getter,men man FÅR göra dääää!

Bilden bredvid den texten visar en bil i högra körfältet,ett bra val av körfält om man ska ut på tredje,eller senare utfart???

"Välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan." Står det vid nästa bild..sida 7

"När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."
Men inte åt vänster,det är inte i sidled?
(trots att man passerar ÖVER en fil,för att komma till den vänstra/innre filen!)

Det finns inget KRAV,men det är ju jävligt långt ifrån att rekommedera EMOT!!

Nä,jag har bestämmt mig!

ÄT SKIT OCH DÖ!
(Det var bara för att du började med några tafatta försök till personangrepp med Fittmango,eller what so ever.. orkar inte gå tillbaka och kopiera..)

Jag kommer inte ge mig!

Ops! Höll på att glömma det viktigaste!

"Du ska köra motsols i cirkulationen runt rondellen." Tänk om inte DET hade stått där!
2010-04-08, 01:11
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Finns ingen sådan lag för då måste man köra så sakta att man skall kunna stanna för kor som teleporterass in framför bilen av utomjordingar från Mars. Eftersom vi har något som heter reaktionstid skulle det innebär att det var olagligt att framföra fortdonet och därmed är hela systemet en paradox då lagen skulle säga att det är olagligt för en bil att röra på sig.

PS man blinkar vid filbyte om inget annat anges.
Nä,jag citerade tråkigt nog inte ordagrannt.. Är orden andra,eller följden?

Innebörden är att man SKA kunna stanna för t.ex en hare egentligen,men ingen gör det,så "why bother",typ..

Annat,bättre exempel,man kommer på huvudled och en bil närmar sig från en sidogata,man ser att den inte kommer att stanna. Då ska man själv kunna stanna utan att köra över saten! (men så står det nog inte i "LAGEN"..

Ja,det är troligtvis en gammal lag,som innebär en paradox!

När ANGES att man INTE blinkar vid filbyte? (Får man bestämma själv,när man gör ett filbyte?)
2010-04-08, 08:13
Medlem
Citat:
"Nu ljög du rätt friskt. VV vilket numera är Transportstyrelsen rekomenderar EMOT att blinka vänster i en cirkulationsplats"
När-minne???

VAR rekommenderar de EMOT att blinka vänster????

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."sida 6

Det står att det inte att man inte får,inte ska,inte bör,inget EMOT att blinka!

Lika så står det nog inte i LAGEN att man MÅSTE knulla getter,men man FÅR göra dääää!

Bilden bredvid den texten visar en bil i högra körfältet,ett bra val av körfält om man ska ut på tredje,eller senare utfart???

"Välj det körfält som är lämpligast för den fortsatta resan." Står det vid nästa bild..sida 7

"När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."
Men inte åt vänster,det är inte i sidled?
(trots att man passerar ÖVER en fil,för att komma till den vänstra/innre filen!)

Det finns inget KRAV,men det är ju jävligt långt ifrån att rekommedera EMOT!!

Nä,jag har bestämmt mig!

ÄT SKIT OCH DÖ!
(Det var bara för att du började med några tafatta försök till personangrepp med Fittmango,eller what so ever.. orkar inte gå tillbaka och kopiera..)

Jag kommer inte ge mig!

Ops! Höll på att glömma det viktigaste!

"Du ska köra motsols i cirkulationen runt rondellen." Tänk om inte DET hade stått där!

Förstår du att för varje inlägg som du skriver så blir det mer och mer uppenbart hur pass lågt iq du faktiskt har?
2010-04-08, 09:22
Medlem
Citat:
Du saknar helt förmåga att förstå svenska ord?" Det är t.o.m. så att de påbjuder att INTE göra det eftersom de enda vänsterblinkningar som skall ske i en cirkulationsplats är vid filbyte."

Det är faktiskt du som har problem med svenskan. Ett påbud innebär något som man måste följa, allt annat är förbjudet.

Om man alltså, som du säger att "de påbjuder att INTE göra det" så innebär det att det är förbjudet att blinka vänster om man inte tänker byta körfält.

Du har med andra ord fel i ditt påståendet, vilket vi har vetat hela tiden.

Vad gäller paragrafrytteri/lagen så är det visserligen sant att om alla följde lagen till punkt och pricka så skulle inga farliga situationer uppstå (det hade visserligen blivit trafikstockning ibland men det är en annan historia). Men nu ser inte verkligheten ut så, och vi som har lite sunt förnuft innanför skallen, till skillnad från dig och orzion, förstår att anpassa oss till verkligheten snarare än att höja ett pekfinger och skrika med en 11-årings gälla röst JAG HAR LAGTEXTEN PÅ MIN SIDA! Det är nästan så man hoppas du blir påkörd när du håller på högerregeln, jag kan se bilden på dig i rullstol med lagboken i knät och pekfingret uppe skrikandes JAG KOM FRÅN HÖGER!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in