Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-03-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SafleBouge
Hur svårt kan det vara?

Man blinkar vänster när man kommer in i rondellen och fortsätter att blinka vänster enda tills man kommer till "rakt fram" då blinkar man höger.

Men sen finns det ju ni idioter som tycker att det tär för mycket på armen att trycka till blinkersknappen så man får gissa vart ni ska.

Återigen, man skulle inte behöva gissa om alla bara följde dom få, lätta regler som finns för körning i en c-plats. Då skulle man veta.

Och dom lättare reglerna innebär mindre blinkningar. För det är ju det folk har svårt med. Men det svåraste verkar ju vara att få folk att fatta dom här lätta reglerna tyvärr. Och det är ju där den rejäla skon klämmer.
2009-03-07, 09:05
Medlem
Charlamovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Återigen, man skulle inte behöva gissa om alla bara följde dom få, lätta regler som finns för körning i en c-plats. Då skulle man veta.

Och dom lättare reglerna innebär mindre blinkningar. För det är ju det folk har svårt med. Men det svåraste verkar ju vara att få folk att fatta dom här lätta reglerna tyvärr. Och det är ju där den rejäla skon klämmer.

Färre blinkningar blir det inte, eftersom man numera måste blinka varje gång man kör i rondell.

Förr behövde man bara blinka om man skulle vänster eller höger.

Med andra ord var de gamla reglerna enklare. Och bättre, men det är ju min åsikt.
2009-03-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov
Färre blinkningar blir det inte, eftersom man numera måste blinka varje gång man kör i rondell.

Förr behövde man bara blinka om man skulle vänster eller höger.

Med andra ord var de gamla reglerna enklare. Och bättre, men det är ju min åsikt.

Ajdå, var inte tydlig nog märkte jag. Mindre KOMBINERADE blinkningar menade jag. Förr var man ju tvungen att blinka vänster OCH höger om du skulle vänster. Folk hade ju svårt att veta när man ska börja blinka vänster och framförallt när man sen ska börja blinka höger. Och dessutom mitt i detta kolla döda vinkeln över höger axel och samtidigt byta fil.

Numera gäller det att man blinkar höger så fort man passerat utfarten innan den man ska ut ur. Den regeln är lättare att ta till sig.

Sen är det säkrare idag. En utebliven blinkning idag kan leda till en irritation. En utebliven blinkning förut kunde leda till en krock.
2009-03-07, 17:14
Medlem
Citat:

Teoriprov vart femte år. Den som missar teorin får även göra uppkörning på nytt. Endast på det här viset kan vi få ordentlig säkerhet i trafiken samt tvinga folk att känna till de lagar som de redan är skyldiga att känna till i och med sitt körkortsinnehav. Läkarundersökning med syntest etc bör genomföras vart femte år med. Tänk vilket skönt flyt vi skulle få i trafiken om denna enkla ide följdes till punkt och pricka? (Jag skulle säkert behöva köra upp igen. Men det skulle bara vara ett nöje att få göra detta igen och få läsa lagboken åt paragrafryttaren bredvid mig vad gäller cirkulationsplatser. )
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-03-07 kl. 17:16.
2009-03-07, 17:32
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Teoriprov vart femte år. Den som missar teorin får även göra uppkörning på nytt. Endast på det här viset kan vi få ordentlig säkerhet i trafiken samt tvinga folk att känna till de lagar som de redan är skyldiga att känna till i och med sitt körkortsinnehav. Läkarundersökning med syntest etc bör genomföras vart femte år med. Tänk vilket skönt flyt vi skulle få i trafiken om denna enkla ide följdes till punkt och pricka? (Jag skulle säkert behöva köra upp igen. Men det skulle bara vara ett nöje att få göra detta igen och få läsa lagboken åt paragrafryttaren bredvid mig vad gäller cirkulationsplatser. )
Varför begränsa körprovet till om du missar teorin? Obligatoriskt körprov och teoriprov anser jag. Bilarna måste testas varje år, förarna aldrig! Det är snett.
2009-03-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför begränsa körprovet till om du missar teorin? Obligatoriskt körprov och teoriprov anser jag. Bilarna måste testas varje år, förarna aldrig! Det är snett.

Ja varför inte ta i med en gång, obligatoriskt teori- och körprov vartannat år då (precis som besiktning av nya bilar)? Problemet är väl mest ekonomiskt för människor fast å andra sidan så är ju inte körkort någon rättighet och då kan man gott betala de ca 2000:- denna procedur borde landa på?

En annan sak jag tycker de borde tvångsinföra på bilarna är en ny sorts fartmätare som har både GPS och vanlig mätning. De få gånger som GPSen inte funkar så faller mätaren tillbaka på vanlig felaktig fartmätning, annars så tas varje anledning att köra för fort eller för långsamt bort då GPS-mätning ger dig en väldigt hög precision. Allt det här skulle skapa ett fint flöde i trafiken.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2009-03-07 kl. 18:24.
2009-03-08, 09:30
Medlem
Cykel

Äckliga människor som .....

Hejsan!
Ja-jag måste erkänna att jag tillhör denna skara som tråden handlar om.

Men skyll inte på mig!

Denna äckliga människa blev jag efter att ha läst alla intelligenta insändare.

Fom i morgon tar jag cykeln till Sölves kiosk.

(herr moderator- kommer detta seriösa inlägg att censureras?)
2009-03-08, 09:34
Medlem
TheRockerss avatar
Klart som fan man blinkar vänster när man ska svänga vänster i rondellen!! Däremot stör jag mig som fan på människor som blinkar ut ur en rondell, det måste vara den löjligaste trafiklagen vi har.
2009-03-08, 11:07
Medlem
Citat:
Förr var man ju tvungen att blinka vänster OCH höger om du skulle vänster. Folk hade ju svårt att veta när man ska börja blinka vänster
??? Eftersom rondellen då var en korsning så var det väldigt enkelt: Före korsningen!
Citat:
och framförallt när man sen ska börja blinka höger..
På exakt samma ställe som idag. Alltså varken lättare eller svårare
Citat:
Och dessutom mitt i detta kolla döda vinkeln över höger axel och samtidigt byta fil..
Exakt samma problem som idag. Alltså varken svårare eller lättare. Ett steg eller två steg på blinkersspaken är för en normal människa en väldigt liten skillnad.
Citat:
Numera gäller det att man blinkar höger så fort man passerat utfarten innan den man ska ut ur. Den regeln är lättare att ta till sig..
Jag ställde mig i en rondell och räknade 50 bilar. 22 blinkade INTE höger när de skulle av till höger. Så "lättare att ta till sig" Vi inser lätt att övertydlighet aldrig kan vara fel.
Citat:
Sen är det säkrare idag. En utebliven blinkning idag kan leda till en irritation. En utebliven blinkning förut kunde leda till en krock.
22 stycken påkörda fotgänagre eller cyklister på avfarten och bara blir lite irriterade...
2009-03-15, 22:19
Medlem
Humor

Har ni drabbats av viruset-exstadus porexidus? Kallas även i medicinska kretsar för CIRKULATIONSPROBLEM.

Under mer än fyra års tid och fler än 1000 inlägg har frågan inte fått ett hållbart svar.

Är det inte dags att lägga ned tråden eller flytta den till avd. HUMOR? (dålig humor)
2009-03-16, 01:25
Medlem
MrTurbos avatar
Man blinkar aldrig vänster i en rondell...
Testa det i en stor rondell ute i europa med 18 utfarter får ni se.
2009-03-16, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Jag ställde mig i en rondell och räknade 50 bilar. 22 blinkade INTE höger när de skulle av till höger. Så "lättare att ta till sig" Vi inser lätt att övertydlighet aldrig kan vara fel.

22 stycken påkörda fotgänagre eller cyklister på avfarten och bara blir lite irriterade...

Det är lättare att ta till sig OM folk bara visste om att regeln fanns. Då finns det ju bara "blinka höger när du lämnar c-platsen. That´s it!"
Det är ju där problemet är.

Varför skulle cyklister och fotgängare bli påkörda? Eller är du inne på dom som inte blinkar HÖGER nu? Det kommer dom fortfarande inte göra trots att vi slänger in lagen om vänsterblink oxå. Så dina fotgängare och cyklister kommer iaf bli påkörda.
Jag pratade om utebliven vänsterblink. Följden av det. Dvs när bilen fortsätter runt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in