Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-01-06, 15:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Jag är inte alls oförstående till fördelarna, men om du läst mina tidigare inlägg så ser du att min åsikt är att ska det blinkas vänster så ska ALLA göra det. Alla eller ingen, för att undvika missförstånd.
Och i min lilla stad med massor av rondeller så är vänsterblinkarna i minoritet, så därför blinkar inte jag heller.

Om du har tillfälle att närma dig en rondell, så kan du ta en titt på vägmärket som står vid infarten till cirkulationsplatsen. Det märket betyder att du ska ge företräde åt dom som är inne i rondellen, oavsett dom blinkar vänster eller inte. Är du osäker på om nån ska svänga av eller fortsätta runt så får du ju inte köra. Gör du det ändå, och orsakar en olycka så blir det vårdslöshet i trafik. Och då brukar ju körkortet ryka.

Blir så upprörd på såna som orvaren bara, som i princip hotar med att köra sin lastbil rätt ut i rondellen om inte folk blinkar vänster. Gör han verklighet av sitt hot så är han ju utan både jobb och körkort snart.
Ja och i extrem fallet(som inträffar varje gång det blir rusnings trafik) så är det ju bara att parkera och ta en fika i en timme eller så,för vid rusnings trafik är ju CIRKULATIONSPLATSEN full med bilar mest hela tiden..

Ang. "köra rätt ut...bla,bla" se mitt förra inlägg.. orkar inte upprepa mig IGEN och igen...

"om det ska blinkas,så ska ALLA..."

Yeah right...kiss me where it smells funny!

Varannan bil blinkar ju inte ÖHT,trots lag därom!
(vid sväng,filbyte,omkörning osv givetvis heller inte i CP,rondell är "planteringen" i mitten av Cirkulationsplatsen..)

Det är ju jävligt lustigt att jag inte redan blivit av med mitt körkort ty jag har bara kört tunga fordon i ca 15-16 år...

Men eftersom man FÅR enligt lagen,ge fan i att vänsterblinka OCH åka högerfil cirkulaitonsplatsen runt,runt,runt,tills man får lust att åka ut!(med högerblink då givetvis)

Är det bättre än att FÖRSÖKA visa (trots den massiva förvirring och onödighet det tydligen innebär) vart man ämnar ta vägen,med en vänsterblink?

Funderar på att stoppa höger pekfinger i näsan och massera hjärnan,istället för att blinka.. Alls! För det är ju så många som inte blinkar..Ska en,så ska alla! Borde väl gälla åt båda håll?
Senast redigerad av orvaren 2009-01-06 kl. 15:37.
2009-01-06, 15:42
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Som har visats tidigare i tråden, så är VB mycket bra för att visa vart man ska.

Ni VB motståndare, blinkar ni inte VB i en korsning heller när ni ska till vänster?
VB är till för att den mötande trafiken ska se att du tänker korsa deras körfält.
Om precis ALLA skulle blinka HB när dom lämnar CP så skulle VB behövas mindre. Men som det är nu, underlättar VB massor. Jag ser massor och exempel på folk som svänger av på samma av/infart som du är och inte blinkar. Då står man där som ett fån och väntar. Pga att dom inte kan ger signal så man vet att det är säkert att köra in i CP.
Precis! Och när de väl då åker ut,så är det försent att åka in i CP,för då kommer ju nästa bil(som heller inte blinkar och ofta också åker rakt fram)..
men jag har ju hela dagen på mig att stå där och glo på bliar,som jag aldrig sett förr(Oo,en Volvo..),så varför skulle jag bry mig?
2009-01-07, 19:56
Medlem
Charlamovs avatar
Det är ganska enkelt egentligen.

Ska man rakt fram så kör man rakt fram utan att blinka. Ska man till höger så blinkar man höger. Ska man vänster så blinkar man vänster.

Att blinka höger när man ska ut är onödigt.
2009-01-07, 20:00
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlamov

Ska man rakt fram så kör man rakt fram utan att blinka. Ska man till höger så blinkar man höger. Ska man vänster så blinkar man vänster.

Det är såna som du som orsaker olycker, läs infon på vv.
Man skall ALLTID blinka höger när man lämnar en cirkulationsplats.
2009-01-07, 21:22
Medlem
Citat:

Hur faan tänkte du nu?
Börja cykla.
2009-01-08, 00:01
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Onödigt?

Hopp, är det onödigt i korsningar också? Eller hur tänkte du nu?

Flerfiliga cirkulationsplatser då? Ska man byta fil där också utan att blinka tycker du?
2009-01-08, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Men det är ju ett poänglöst resonemang. Jag kan sätta igång min varningsblinkers när jag kör i rondellen och sen byta till högerblinkers när jag kör ut. Det funkar ju också, eller hur? Eller varför inte installera en cp-blinkers på taket som blinkar i cirklar, och sen byta till högersblinkers vid utfart? Poängen är att vänsterblinkers inte används för att visa att du planerar köra rakt fram! Vänsterblinkers används vid vänstersväng eller filbyte till vänster - varav inget stämmer in på att köra rakt fram i en cirkulär, enkelriktad väg (en rondell). Vad är det som är så komplicerat att förstå med detta?

Hahaha.

Till skillnad från så många andra i den här tråden (orkade visserligen bara läsa 16 sidor, men nu MÅSTE jag sova) så håller jag med Xstar, och jag tycker dessutom att han visar prov på stor humor och god intelligens.

Nåväl.

Själv har jag ju tagit körkort på Åland, och där lärdes det ut att man ska blinka höger när man ska köra ut från en cirkulationsplats (och Åland mobbas ju alltid för att folk inte blinkar överhuvudtaget, någonsin, för att "alla vet ju vart alla andra ska ändå". Detta var inte relevant, utan mest en rolig bitext.) vilket jag alltid tänker fortsätta med. En cirkulationsplats är en väg som går rakt fram, inte en fyrvägskorsning, och jag finner det för min del meningslöst att blinka vänster. Folk som ämnar vara övertydliga och blinkar vänster får gott göra det utan att jag hetsar upp mig, men jag tycker att det är onödigt.
Precis på samma sätt som jag tycker det är onödigt att blinka när en huvudled svänger av.

Sen tycker jag att det är roligt att läsa om alla som "haft körkort si-och-så länge" och som kommer med alla möjliga meriter, och tvunget ska trycka ner de som inte haft körkortet riktigt lika länge.

Att dessutom säga att "Så var det minnsann förr i tiden, och då är det rätt!" tycker jag är vanvettigt galet. Kör ni runt på vänster sida av vägen också? (Vilket ju redan påpekades ang. alkoholgränser, fri fart och andra saker som ändrat genom åren.)

Nej, ett stort tack till Xstar som argumenterade på ett mestadels bra sätt, och ständigt underhöll mig. Hade han fortsatt skriva längre in i tråden hade jag garanterat fortsatt.
Samtidigt vill jag också säga att jag tycker lite synd om de som kritiserar honom så hårt. Ni får väl för tusan läsa tråden lite med glimten i ögat, och inte ta hans kritiserande av blinkningen som ett personligt påhopp? Tycker mig inte minnas att han gick till direkta påhopp mot någon, medans han däremot fick allehanda påhopp på sin person.
2009-01-08, 05:18
Medlem
En enkel slutsats av den här tråden är ju att man kör så som lagen kräver och gör detta enklast genom att läsa senaste informationen från vägverket. För att vidare slippa krock med dårhushjon som inte har förstått något så ser man till att hålla sig långt borta från kärringarna som blinkar vänster i rondell, ungefär som man verkligen ser upp med dessa galna kärringar inne i stan som velar fram och tillbaka och verkar ha fått sitt körkort tilldelat sig på legoland 1952. Kom ihåg att 10 % orsakar 50 % av olyckorna. Det är förmodligen även så att dessa berömda 10 % även blinkar vänster i cirkulationsplats...
2009-01-08, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
En enkel slutsats av den här tråden är ju att man kör så som lagen kräver och gör detta enklast genom att läsa senaste informationen från vägverket. För att vidare slippa krock med dårhushjon som inte har förstått något så ser man till att hålla sig långt borta från kärringarna som blinkar vänster i rondell, ungefär som man verkligen ser upp med dessa galna kärringar inne i stan som velar fram och tillbaka och verkar ha fått sitt körkort tilldelat sig på legoland 1952. Kom ihåg att 10 % orsakar 50 % av olyckorna. Det är förmodligen även så att dessa berömda 10 % även blinkar vänster i cirkulationsplats...

Rätt intressant då med alla idioter som slänger sig in i cirkulationer framför en när man svänger vänster. Detta trots att man blinkar höger när man ska ut. Vilka kan inte köra?
2009-01-08, 08:44
Medlem
Mr.Patrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoTe
Alla ni idioter som tycker så där har uppenbarligen ingen som helst förståelse för hur det är att köra ett tungt och långt fordon. Den tiden det tar för ett 24m långt och 60 ton tungt ekipage att ta sig igenom en rondell kan en personbil köra flera varv. Därför kommer man nästan alltid vara ivägen för personbilar när man kör med lastbil i rondell. Om däremot alla som inte blinkar vänster när dom kör in i rondellen inte ska vänster kan man redan när dessa kör in i rondellen mitt emot en köra ut och på så sätt ha någon form av chans att inte vara i vägen. Tyvärr är det ju oftast så att bilarna inte blinkar så man kör ut och råkar då hindra deras framfart. Detta gillar bilister att markera genom att tuta.

Jag slår vad om att ni lägger er på tutan så fort en lastbil råkar hindra er framfart. Jag lovar er att när ni tutat på fel lastbilschaufför gör ni aldrig om det...

Störst går först och är man en liten personbil/mc och inte ger plats/tid åt ett stort fordon är man dum i huvudet. Blir du uppretad av att folk tutar på dig ska du prova att köra nere på kontinenten - du kommer vara så uppretad att du skiter hjärnceller.

Dr. Tinnitus:

Visst är det inget olagligt i att lära ut VB i rondell. Vilket jag även påpekade.

Men man får som körskollärare inte klaga på att en elev inte använder en VB och man ska heller inte lära ut att det är på något som helst sett ett tvång eller att det är rätt att använda VB.

Diskussionen har utgått ifrån att det inte är olagligt att använda VB i rondell (vilket det eventuellt är, har inte läst boken. har till skillnad från dig (antar att du har körkort) inget krav på mig att kunna trafikreglerna) - så att blinka VB är alltså inget olagligt (så länge ingen kan visa på att det är olagligt att blinka fel. vilket inte skulle förvåna mig om det vore) och således ingenting jag egentligen stör mig på.
Men som jag skrev så använder de flesta som kör med VB inte HB när de ska ut ur rondellen - utan kör efter de gamla reglerna. Tycker man det är kul att se ut som en rullande discokula så visst får man väll blinka hejvillt i rondellen. Men se för fan till att blinka höger när ni ska ut - återigen, säkerhetsfråga. Jag kör som sagt utan körkort och troligtvis mycket snabbare/effektivare (därmed inte sagt osäkrare/farligare. Har meriter och licenser nog för att alla dagar i veckan anses som bättre/säkrare förare än en person med enbart svenskt körkort) än dig/Svensson och har inga som helst avsikter att spela moralkärring. Dubbelmoral skulle det kallas.
Senast redigerad av Mr.Patric 2009-01-08 kl. 08:48.
2009-01-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petterekman
Hahaha.

Till skillnad från så många andra i den här tråden (orkade visserligen bara läsa 16 sidor, men nu MÅSTE jag sova) så håller jag med Xstar, och jag tycker dessutom att han visar prov på stor humor och god intelligens.

Nåväl.

Själv har jag ju tagit körkort på Åland, och där lärdes det ut att man ska blinka höger när man ska köra ut från en cirkulationsplats (och Åland mobbas ju alltid för att folk inte blinkar överhuvudtaget, någonsin, för att "alla vet ju vart alla andra ska ändå". Detta var inte relevant, utan mest en rolig bitext.) vilket jag alltid tänker fortsätta med. En cirkulationsplats är en väg som går rakt fram, inte en fyrvägskorsning, och jag finner det för min del meningslöst att blinka vänster. Folk som ämnar vara övertydliga och blinkar vänster får gott göra det utan att jag hetsar upp mig, men jag tycker att det är onödigt.
Precis på samma sätt som jag tycker det är onödigt att blinka när en huvudled svänger av.

Sen tycker jag att det är roligt att läsa om alla som "haft körkort si-och-så länge" och som kommer med alla möjliga meriter, och tvunget ska trycka ner de som inte haft körkortet riktigt lika länge.

Att dessutom säga att "Så var det minnsann förr i tiden, och då är det rätt!" tycker jag är vanvettigt galet. Kör ni runt på vänster sida av vägen också? (Vilket ju redan påpekades ang. alkoholgränser, fri fart och andra saker som ändrat genom åren.)

Nej, ett stort tack till Xstar som argumenterade på ett mestadels bra sätt, och ständigt underhöll mig. Hade han fortsatt skriva längre in i tråden hade jag garanterat fortsatt.
Samtidigt vill jag också säga att jag tycker lite synd om de som kritiserar honom så hårt. Ni får väl för tusan läsa tråden lite med glimten i ögat, och inte ta hans kritiserande av blinkningen som ett personligt påhopp? Tycker mig inte minnas att han gick till direkta påhopp mot någon, medans han däremot fick allehanda påhopp på sin person.

Än en gång så dras (av dig) upp den i sanning korkade jämförelsen med körning och blinkande på huvudled när den svänger av. Saken är ju den, att det finns ställen i landet där just huvudleden kan svänga av på ett sätt som kan vara lätt att misstolka om man inte är känd på orten. I de läget kan det faktiskt vara en fördel trafikesäkerhetsmässigt att blinka även i de fallen, trots att man fortsätter vidare på huvudleden. Vi har faktiskt en sådan korning med svängande huvudled här i stan, och i alla tider har körskolorna här sagt att det är bra att ändå blinka i den för att missförstånd ska undvikas.

Sen en sak till.

Låt oss ponera (som ett hypotetiskt exempel bara) att man skulle gå igenom rodellreglerna om ett år eller så, och komma fram till att det är bättre med att VB i rondell, så regler/lagar ändras så att det blir krav på att VB i rondell. Hur gör du/ni då?

Idag så kastar ni ju er över VV folder som visar hur man ska köra, och många påstår att allt annat är fel och/eller korkat. Kommer ni då att kasta er över den nya VV-foldern som visar att det ska VB i rondell, och säga att inte VB i rondell är fel och/eller korkat....?

Kommer ni då att erkänna att jag och andra VB-förespråkare haft rätt hela tiden?

Dr Tinnitus
2009-01-08, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik

Vill du att vi ska dra in olyksfallsstatistiken för olika åldersgrupper i debatten? Jag tror inte det blir så lysande för de yngre generationerna om vi säger så... då de lär klara sig absolut sämst, de i gänger ca 35-55 år bäst och de allra äldsta sämre men ändå klart bättre än gänget 18-25 år.

Dr Tinnitus

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in