Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-21, 21:35
Medlem
h0lles avatar
ser ofta körskolebilar som blinkar vänster i rondeller. lär dom ut det?
2010-01-21, 21:57
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Om en personbil ligger så pass nära utan att ha någon blinkers på så får nog farbror chaffis lugnt finna sig i att stanna sitt ekipage.

Sen tycker jag att små c-platser inte ska få existera. Om man bygger en så kan man gärna se till att den har någon slags minimimått. Det ska alltså inte gå att åka "rakt" igenom den i 90 blås, som man kan klara av i ganska många c-platser eftersom man knappt behöver röra ratten.
Givetvis,då han har "lämnaföreträde" vid infart i cpl.

Men,när han stått där i 5-10 minuter och de allra flesta åkar ut "rakt fram" utan att blinka och den "femti-elfte" kommer också utan att blinka,ja då KAn det ju vara så att han tröttnat på att stå där.
(även de 137 bilarna bakom honom också..)
2010-01-21, 22:05
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Att lagstifta vänsterblink kommer bara vagga in folk i falsk trygghet när det kommer en bil som inte blinkar. "Aha, han blinkar inte och ska då inte vidare runt. Jag kör ut."
Jo,det är ju en nackdel!

Men om man tittar i en cpl,när det är lite trafik och tänker sig att man sitter i en 25 meter lång lastbil,som väger 60 ton,när ska man då kunna åka n i rondellen?

Någonstans efter 21.00,samma dag,eller?

Om man nu ska följa LAGEN efter punkt och pricka...
2010-01-21, 22:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hella poängen med att blinka vänster när man skall rakt fram är ju bara konstig. Kör man rakt frammåt blinkar man inte skall man svänga blinkar men varför krångla till det bara för det råkar vara en CPA.
NU börjar nog till och med jag bli förvirrad!

Det är väl ingen som påstått att det är direkt smart att blinka vänster när du ska rakt genom en cpl?
2010-01-21, 22:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0lle
Nej! Det är bara gymnastik för fingrarna!

2010-01-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Det är väl ingen som påstått att det är direkt smart att blinka vänster när du ska rakt genom en cpl?

Det är lite förvirrande då Orzion menar "fortsätta runt" när han skriver "rakt fram".

Därför skriver jag mitt rakt fram mellan två stycken "".
2010-01-21, 22:24
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Det är lite förvirrande då Orzion menar "fortsätta runt" när han skriver "rakt fram".

Därför skriver jag mitt rakt fram mellan två stycken "".

Jag misstänker att en hel del i den här tråden även rör sig om,att det en skriver på sitt sätt,läser en annan på ett annat sätt,så 1+1 blir inte alltid 2,utan 3 och ibland 4!!

Nä,ska gå och nanna nu,börjar köra 4.40 i morgon bitti..
2010-01-21, 22:26
Medlem
Citat:
Givetvis,då han har "lämnaföreträde" vid infart i cpl.

Men,när han stått där i 5-10 minuter och de allra flesta åkar ut "rakt fram" utan att blinka och den "femti-elfte" kommer också utan att blinka,ja då KAn det ju vara så att han tröttnat på att stå där.
(även de 137 bilarna bakom honom också..)

Det måste ju vara extremt ovanligt att man lyckas komma längst fram som en lastbilschaffis och under 5-10min så åker dom flesta ur c-platsen utan att blinka och chaffisen blir ståendes. (men jag fattar vad du menar)

Men som sagt, ett vänsterblink kommer ju inte att hjälpa dig när du står där. Det enda du kommer att veta från vänsterblinkarna är att iaf dom ska vidare runt och då måste du ju stå kvar.

Och lagstiftar man v-blink och en bil kommer som glömt slå på sin v-blinkers när han ska vidare runt kan man ju tycka att det är okej att åka ut eftersom det då är han som bryter mot trafikreglerna.

Men tyvärr så har man ju väjningsplikt mot trafikanter som redan finns där inne, oavsett om dom blinkar eller inte. Och ändrar man det kan man nästan lika bra ta tillbaka korsningen som fanns där innan.
2010-01-21, 22:27
Medlem
Citat:

Jag misstänker att en hel del i den här tråden även rör sig om,att det en skriver på sitt sätt,läser en annan på ett annat sätt,så 1+1 blir inte alltid 2,utan 3 och ibland 4!!

Nä,ska gå och nanna nu,börjar köra 4.40 i morgon bitti..

En del kallar ju tom vänsterfilen i en c-plats för innerfilen. Men på en tvåfilig väg så kallas vänsterfilen för ytterfilen.
Den kan bli rätt jobbig den med.
2010-01-21, 22:29
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Hur svårt är det att förstå rakt fram i en CPA innebär att man kör runt inne i CPA. Skall vi förtydliga det en gång till. CPA= enkelriktad väg som går runt i en cirkel. Rakt fram är enligt mig det samma som att man följer vägen vilket jag tror det flesta håller med om eller vad gör ni när någon säger fortsätt rakt fram och vägen svänger lite kör ni ut i gräset då? Denna väg har sedan ett antal avfarter man kan svänga av på liksom en motorväg har avfarter man kan svänga av på. Alla avfarter går till höger normalt 4 stycken ibland 5 olika. När man skall svänga av blinkar man höger liksom man gör på en motorväg skall man inte svänga av utan följa vägens riktning blinkar man inte.

För att förtydliga detta än en gång att ta andra avfarten är inte att köra rakt fram det är att ta andra avfarten. För att få det att gå i hopa skulle man behöva köra rakt fram in i CPA fast inte svänga alls utan köra rakt up på gräsmattan och över den och sedan köra ut på andra sidan. Då skulle du möjligtvis kunna säga att du körde rakt fram.

CPA= enkelriktad väg med ett antal avfarter kör man inte av på en avfart kör man rakt fram/följer vägen och då kör man runt i CPA i all evighet eller om man är i Norge i max 3 varv innan man blir bötfälld
2010-01-21, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av h0lle

Nej det gör de inte, men det finns vissa lärare som fått för sig att lära ut detta beteende då de själv varit vänsterblinkare i alla år trots att VV inte alls rekommenderar detta ologiska och trafikfarliga beteende.

Tyvärr har ju inte alla lärare den rätta kompetensen för sitt jobb, men detta fenomen ser vi ju inom alla branscher tyvärr.
2010-01-21, 23:40
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Som jag också förklarat massvis med gånger för er analfabeter (du och qtyrtuwewe) så är det klart att det är så. Men ni orkar inte (eller kan inte) läsa igenom svar innan ni postar era inlägg.

Om ni inte förstår att det trots det är en fördel är det bara att gratulera evolutionen till ännu ett par misslyckade skapelser. Jag har aldrig påstått att man ska köra in i cpl baserat på enbart blinkers, tvärtom.

Tur att jag ändå klarat både studier och att ta körkort utan några som helst problem tråts min analfabetism

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in