Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-03-04, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FordEsci
Det beror säkert också på hur lagarna har ändrats sen jag tog körkort, då hette att man helst skulle blinka sig ur en rondell, men bara om man kände för det, fanns ingen lag som sa att man var tvungen. Dock var det enda gången man ska blinka. Men det säger ju sig själv att man ger fan i att blinka annars. Det berättar ju bara hur jävla kass man e i trafiken.

Om det som sägs här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats
stämmer så finns det fortfarande inget lagstöd för någonting annat än tolkningar som är fullkomligt godtyckliga och därmed är förvirringen total.
Det bästa vore nog om de lagstiftade om det de påstår är lag av den enligt lagen utsedda lagföreträdarens (vägverket/transportstyrelsen) rekommendationer. Det här är ungefär lika förvirrande och godtyckligt som vapenlagstiftningen som verkar kunna anpassas lite hursomhelst beroende på vad en av polisens utredare har för tyckande och tänkande kring en person.
Det är sådant här som verkligen gör sverige till en jävla ankdamm.

Det enda som saknas nu är en med statliga medel betalad forskning kring genusaspekten vid cirkulationsplatskörning och med slutsatser om hur män förtrycker kvinnor i cirkulationsplatser.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
I små enfiliga rondeller blinkar jag vänster om jag har inkommande mottrafikant klockan 12 så den idioten inte torpederar mig, i större dubbelfiliga rondeller blinkar jag mig bara ut (och vid filbyte såklart).

I alla cirkulationsplatser kör jag som Fangio så fort jag skall runt i hopp om att någon idiot torpederar mig och jag får nya fina skärmar utan rost på. Jag blinkar bara när jag skall byta fil eller lämna cirkulationsplatsen.
2009-03-04, 11:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkulationsplats
För att en plats ska vara cirkulationsplats i svensk lags mening, måste den vara utsedd till det i en lokal trafikföreskrift samt vara utmärkt med ett vägmärke för cirkulationsplats.
Om det saknas vägmärke skall det då betraktas som en korsning med skit i mitten?
Isf borde det väl vara samma regler där som i en "vanlig" korsning, dvs. blink vä/hö innan om man ska vä/hö och ingen blink rakt fram? Total förvirring!! Då måste man alltså ha stenkoll på om det är en CP eller en korsning med skit i mitten? Hur många har det?
2009-03-04, 17:05
Medlem
Jag har lärt mig (genom trafikskolan) att blinka vänster och sedan (givetvis) blinka höger när du ska köra ut ur en rondell.
2009-03-04, 18:16
Medlem
Dionyoss avatar
Jag har satt det i system nu att jag trycker på knappen som har en triangel på. Så jag blinkar åt båda hållen samtidigt. Givetvis bara när jag ska vänster, för då blinkar jag både åt vänster samtidigt som jag blinkar åt höger eftersom jag ska köra ut. Mycket smidigt.
2009-03-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
I små enfiliga rondeller blinkar jag vänster om jag har inkommande mottrafikant klockan 12 så den idioten inte torpederar mig, i större dubbelfiliga rondeller blinkar jag mig bara ut (och vid filbyte såklart).

Tack. Enkelt, tydligt och verklighetsförankrat.
2009-03-05, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dionyos
Jag har satt det i system nu att jag trycker på knappen som har en triangel på. Så jag blinkar åt båda hållen samtidigt. Givetvis bara när jag ska vänster, för då blinkar jag både åt vänster samtidigt som jag blinkar åt höger eftersom jag ska köra ut. Mycket smidigt.

Funderar nästan på att anamma det där jag med.
2009-03-05, 02:25
Medlem
Strongmanx2s avatar
Man får ju använda huvudet i trafiken.
Jag bor snart i en av sveriges tätaste rondell stad (Jönköping)

Enfiliga rondeller brukar jag oftast vänsterblinka för att underlätta flödet av trafiken (använd det mänskliga förnuftet)

I tvåfiliga rondeller gäller samma princip. Folk som stör sig på detta kan ju göra det då, jag underlättar för de andra.
2009-03-06, 19:57
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Hur tänkte du nu???
Om han ska ett helt varv måste du ju bromsa oavsett om han blinkar eller inte.

Den enda gången du skulle sluppit bromsa är när han lämnade rondellen innan den infarten du är vid. Men då har han glömt blinka HÖGER. Tråden handlar om att blinka VÄNSTER, ditt tröga capslock-arsle!

hur tänker du?...hela tiden både då & nu?

Det jag skriver tydligt är väl att om alla blinkade i förväg skulle man se det på håll och hinna köra (du vet i ex städer är trafiken så tät man måste passapå & gasa lite även om det är tajt) Det är jäkla annorlunda planering om en bil bara ska höger eller tre-kvarts varv
2009-03-06, 20:02
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Då hoppas jag du väljer dina offer för kör du ut framför mig så kommer du nog få åka färdtjänst ett tag om du kliver ut.
Jag har svårt att ta hänsyn för folk som inte följer trafikreglerna och orsakar olyckor.

inte riktad mot mig. men give me a brake little man.

för det andra finns det inget jobbigare än kärringar som du !
som aldrig aldrig läser den gyllene raden:

" sunt förnuft i vissa situationer"

som ex i detta fall att signalera i god tid vart man skall. oavsett vad körkortsboken lyder.
2009-03-06, 20:16
Medlem
elleps avatar

Minns att jag såg den här tråden på "Nya ämnen" och tyckte det var kul eftersom min körskollärare predikade just det.

Inte anade jag att det skulle utvecklas till en 171 sidor lång tråd...
2009-03-06, 20:31
Medlem
kladdekakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellep

Minns att jag såg den här tråden på "Nya ämnen" och tyckte det var kul eftersom min körskollärare predikade just det.

Inte anade jag att det skulle utvecklas till en 171 sidor lång tråd...

Helt otroligt att denna tråden blivit så lång som den blivit.
Hur svårt kan det vara att enas om en sån här sak?

Själv tror jag följande:

Storstadsfolk stör sig på trafikanter som blinkar vänster i rondeller.
Småstadsfolk stör sig på trafikanter som INTE blinkar vänster i rondeller.

Av den enkla anledningen att storstäder har fler tvåfiliga rondeller, och småstäder har fler enfiliga rondeller.
2009-03-06, 23:24
Medlem
SafleBouges avatar
Hur svårt kan det vara?

Man blinkar vänster när man kommer in i rondellen och fortsätter att blinka vänster enda tills man kommer till "rakt fram" då blinkar man höger.

Men sen finns det ju ni idioter som tycker att det tär för mycket på armen att trycka till blinkersknappen så man får gissa vart ni ska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in